vragen aanschafprijs & vragen tbv een nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

harnessmaker

vragen aanschafprijs & vragen tbv een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 22:48

Het onderwerp lijkt mij duidelijk.

Wat zoek je in en zadel:
- diepe zit of juist niet
- veel wrong of juist weinig
- glad leer of juist stroef in de zit?
..... en zo zijn er wel meer dingen te noemen waarschijnlijk!

Maar de vraag kan ook andersom: wat wil je dat een zadel je biedt naast kwaliteit voor goede prijs?

Tempus_Fugit

Re: Poll & vragen tbv een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:53

Ik zou zelf nooit meer dan 1500 euro willen betalen voor een zadel, omdat ik het gewoon heel veel geld vind. Ik zou dan zelf liever een 2de handse kopen, die ook heus nog jaren mee gaan.

Op dit moment heb ik een kieffer vz zadel, met diepe zit en veel wrong, je zit er dus echt stevig in. (aangezien ik 2 tuigers heb, die hoog opgooien, dan is een stevige zit wel fijn)
Ik zou nog een (2de hands) dressuurzadel willen, ook wel weer met een niet te vlakke zit, met een stroeve zit heb ik nooit specifiek over gehoord, maar dat lijkt me wel wat!
Verder uiteraard dat het zadel past op m'n 2 paarden, dat het makkelijk te onderhouden is, tegen een stootje kan en eenvoudig (dus niet te duur) op te vullen is.

Precious20

Re: vragen aanschafprijs & vragen tbv een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:22

Tot 2000 euro vind ik een redelijke prijs. Goede kwaliteit en pasvorm staan natuurlijk voorop maar ik vind het ook belangrijk dat een zadel makkelijk aangepast kan worden, moest het paard toch nog van vorm veranderen.
Verder is een zadel heel persoonlijk. Ik heb graag een zadel met een wat diepere zit maar ik mag er niet opgesloten in zitten. Dikke kniewrongen vind ik wel belangrijk omdat ik anders last krijg van mijn knieën en rug.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:23

Als ik een nieuw zadel zou kopen. Zou dat zijn als mijn paard enigzins is uitgegroeid. Ik zou dan een zadel kopen rond de 1500 euro van goede kwaliteit. Het moet uiteraard heel goed op mijn paard passen en makkelijk aan te passen zijn mocht ze nog wat veranderden. Wel vind ik het erg prettig asl het zadel een iets diepe zit heeft en een gemiddelde wrong. Ik wil wel lekker stevig zitten maar niet opgesloten. Ook vind ik het fijn als het zadel lange stoten heeft en de beugels onder het zweetblad gedragen kunnen worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:43

Tja, moeilijk, ik vind zelf per paard verschillend waar ik lekker op zit...

Kijkend naar de paarden die ik nu rijd heb ik graag een zadel met een iets diepere zit, maar niet te diep.
Ietsje wrong, maar niet te veel, want dan kom ik in de knoop met mijn knieeën (kleine paarden, lange benen, dus beugels niet zo heel lang, kom je met je knieeën tegen of over de wrong...).
Soepel, maar stevig leer, niet super glad, maar hoeft ook echt niet extra stroef te zijn.
Ik zit snel voorover, dus ik heb graag een zadel dat mij niet nog eens 'extra voorover gooit'...

Prijs vind ik moeilijk te zeggen, als een zadel echt 100% naar mijn zin ben ik best bereid om er wat voor te betalen, maar dan moet het wel voor mijn eigen paard zijn en moet ik ook zekerheid hebben dat het zadel echt goed past en ook de komende jaren goed blijft passen...

Heb je suggesties?! Cool
(ben wel benieuwd... Knipoog )

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:46

Nouvel: zeker ben met een aantal dingen bezig. Daarover later meer.

Hoe meer ik reacties krijg hoe meer wensen ik ook bij de leveranciers kan uitzetten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:45

sja, ik val een beetje buiten het reguliere circuit...ijslanderzadel
maar mijn wensen zijn dus een zo plat mogelijke lepel waardoor de mogelijkheid tot gewichtsverplaatsing van de ruiter in het zadel zo ruim mogelijk is .
lange zweetbladen met zachte lange wrongen , het leer mag niet superglad zijn, maar ook niet flink generfd etc ... en doordat ik de mogelijk to gewichtsverplaatsing nodig heb , moet de zit stevig, maar niet stroef zijn
liefst niet al te dikke kussens , maar zo dicht mogelijk op je paard met toch een redelijk smalle zit

bij reguliere dressuurzadels, ook een open platte zit/lepel waar weer bij de ruiter zit en niet gezeten word , lange maar niet te dikke wrongen, brede zweetbladen de zit weer stevig doch niet stroef(hou niet van plakzadels) en niet te dik gewatteerd Tong uitsteken
wel zacht, maar ik wil op een zadel zitten, niet op een kussen Lachen
ook weer geen dikke kussens et, ik wil op mijn paard zitten , niet op een troon Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:04

prijs gaat naar kwaliteit, voor een goed kwaliteitszadel van mooi leer wil ik best een goede prijs betalen.

ik hou van een middeldiepe zit die er voor zorgt dat ik niet voorover kukel (daar heb ik nog wel eens last van)
verder heb ik korte bovenbenen, dus het zou prettig zijn als je bij een zadel zelf zou kunnen kiezen wat voor wrongen erop komen.
ik zit namelijk het beste in zadels met hoge dikke wrongen, daar kan ik mijn bovenbeen goed tegenaan leggen en kom ik niet met mijn knie over de wrong omdat ik met mijn korte pootjes dus wat kortere beugels heb dan de meeste mensen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:50

als mijn merrie straks is volgroeid wil ik een goed passend maat zadel voor haar.
voorop staat de pasvorm voor mijn merrie.
zelf zit ik in de lepel graag iets gesloten maar niet te, en weinig kniewrong graag.
soepel sterk leer en een zadel wat goed bij te vullen is.
prijs rond de 1500,- denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:55

Zowel voor een springzadels als voor een dressuurzadel hou ik niet van hele zachte zadels. Forrestier heeft bijvoorbeeld springzadels die ik te zacht vind, het is net of je hulpen niet meer doorkomen. Stubben is het andere uiterste, behoorlijk hard, maar niet te hard.
Zaldi en stubben springzadels vind ik fijn zitten. Niet te gedwongen, en niet te vrij. De zadels van Zaldi vind ik harder aanvoelen dan die van Stubben.

Bij een springzadel hou ik van weinig kussens onder het zadel en een vrij vlakke zit. De zit moet wel zodanig zijn dat je als ruiter makkelijk rechtop kunt zitten. Bij sommige springzadels val je zo voorover. Verder vind ik de knieknop wel belangrijk, kuitknop geef ik niets om. Belangrijk bij een springzadel is dat de knieknop het been niet hindert. Ik heb vrij lange benen en dus moet de knop zodanig zitten dat ik er bij langs schuif met m'n knie en er niet bovenop kom.

Bij een dressuurzadel mag de zit wat dieper zijn, maar absoluut niet gesloten. Wel moet je ook hier makkelijk rechtop kunnen zitten. Ik hou van weinig wrong, wil m'n been vrij houden. Een wrong aan de achterkant van het zweetblad bij je kuit zeg maar is soms wel fijn. Dat zie je eigenlijk nooit.
De oude Hopfners met weinig wrong en toch een vrij diepe maar niet gedwongen zit zijn fijn.
De Zaldi New kent heeft bijvoorbeeld een te dikke kniewrong. Maar dit zadel is verder wel weer perfect voor lange mensen, want ik zit er eigenlijk heel goed op.
De zit van de stubben Maestoso is vrij diep, maar niet dwingend. De hardheid van dit zadel is goed, niet te hard en niet te zacht. WAt ik mooi vind aan dit zadel is de manier waarop je de uiteinden van de beugelriemen door het zweetblad kunt steken, maar ook de lusjes kunt gebruiken.

Verder hou ik niet van stroef leer. Ik rij ook nooit met rijbroeken met zo'n kunstleren zitvlak, je moet wel vrijheid houden. Te glad is ook niet goed natuurlijk, maar echt zo'n zitvlak als bij Wintec (equisuede) vind ik niets.
Verder moet het leer slijtvast zijn. KN zadels hebben te zacht leer. Ik rij geregeld in de regen en als het dan nat is, dan wordt m'n zadel ook vies. Een zadel moet zo duurzaam zijn dat het hierdoor niets te lijden heeft.

En de prijs? Ik vind zadels erg duur worden. 1400 euro vind ik toch wel meer dan genoeg.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:03

Dat is nou eens een goede vraag.
Wat ik niet tegenkom zijn zadels die ook voor de wat kleinere ruiters zijn gemaakt.
Bij de meeste zadels die ik heb gepast zijn de wrongen te ver weg voor ruiters zoals ik met wat kortere benen.
Er zijn voor mij maar een paar echt goed passende zadels.
Verder vind ik het belangrijk dat een zadel duurzaam is. Ook goede singelstoten heeft die niet elk jaar vervangen hoeft te worden.
En ik vind het eigenlijk wel tijd worden voor zadels die van een ander materiaal gemaakt zijn dan leer of van dat plasticachtige (zoals Wintec)
Waarom niet iets nieuws op de markt brengen.
De zadels zoals nu zijn er al zolang.
De techniek is zo ver dat een zadel toch eigenlijk ook wel aan vernieuwing toe is.
Het zou eigenlijk al mogelijk moeten zijn dat zadels zelf een goede positie vinden op de paardenrug.
Of iets wat echt de vorm van de paardenrug aanneemt.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 22:21

Ik zie diverse keren vermeldt staan de vorm en grootte van de wrong.
Keuze mogelijkheid wat wrongen betreft bieden wij nu ook al dus dat is voor ons volstrekt normaal.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:35

Ik zou een zadel willen met wel veel wrong, maar waar je niet vast in zit zeg maar.
Beetje moeilijk uitleggen, maar bij de luxor bv ligt je been heel erg vast op zijn plaats. Als ik daar de beugels een gaatje korter bij wil doen dan zit dat voor geen meter meer.
Maar bij mijn stubben tristan kan dit wel, terwijl die ook dikke wrongen heeft, maar dan dus anders Ziek . Hopelijk snapt iemand wat ik bedoel.

Verder wil ik een normale zit.
En ook ik vind 1500 euro een leuke prijs. (eigenlijk te duur, maar de zadels rond die prijsklasse zitten nu eenmaal stukken fijner dus dan geven we dat er maar aan uit, verwend dat we zijn Bloos ).
Daarboven vind ik echt te gek worden.

Het soort leer?
Eigenlijk heb er daar nooit verschil in gemerkt met het rijden, of gewoon gedacht dat het aan het model lag. Wel vind ik glad leer veel mooier.
Maar ik rijdt het fijnste als mijn laarzen en zadel net gepoests zijn dus dan zou glad weer juist niet geschikt zijn?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:48

Eeeehm.... ik wil een KN symphonie en niets anders Bloos Haha!

Waarom? De zit is niet dwingend, maar geeft wel genoeg houvast. Idem voor de kniewrongen. Je zit fijn in het zadel en de zithulpen worden goed doorgeleid. Dat laatste vind ik zeer belangrijk... ken toch een aantal zadels waar dat niet zo best bij is, soms alleen al omdat je bekken gefixeerd wordt. Daarnaast zijn er ook zadels die het bemoeilijken je onderbeen aan je paard te houden, doet KN uiteraard niet Haha!

Prijs/kwaliteitsverhouding is imo prima...

Wat ik wel écht een nadeel vind, is dat de wijde boom niet echt wijd is. Als mijn paard straks in het werk nog meer massa krijgt, heb ik een redelijk probleem met de maat van de boom.

[edit] Zadel mag ook niet te smal zijn in de zitting.... op een Passier kan ik bijvoorbeeld gewoon niets omdat de zit te smal is in de breedte. Dus niet de inchmaat, maar niet breed genoeg voor vrouwenheupen Haha!
Liever niet te glad leer.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:00

Dat smalle AImee vind ik juist fijn bij Passier.
Andere merken zijn al gauw te breed!
KN kan ik dus niet eens op lichtrijden, is echt mijn worst saddle ever, die komt er gratis nog niet in.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:04

Dat kan Venetia... Niemand is gelijk, daarom is het ook mogelijk dat er zoveel verschillende zadels op de markt zijn.
Maar ik kan niets met zo'n smalle Passier, dan bungelen m'n benen 10 cm naast m'n paard zonder contact.... dat maakt rijden simpelweg onmogelijk.
Zo'n afwijkend figuur heb ik niet.... gewoon maat 38... dus ik zou niet zomaar alle andere merken dan Passier als te wijd bestempelen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:06

Haha grappig he. Waarschijnlijk verschillen wij stiekem toch behoorlijk van bouw.
Voor mij zijn andere merken wel degelijk te wijd. Zelfs mijn County zou echt niet wijder mogen worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:09

County is voor mij ook al snel aan de smalle kant Haha!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:11

Ik vind de Passier GG extra echt het aller fijnste zadel dat er is. Een wat diepere zit, lange zweetbladen. Alleen is het zadel zo prijzig Haha!.
Ik heb ook een Hulsebos voor mijn paard. Ook een fijn zadel, alleen best een wat gedwongen zit.
Ik kan absoluut niet op een Prestige (Top Dressage) rijden. Als ik aan dat zadel denk krijg ik al rugpijn Tong uitsteken.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:01

Barbara_m: wat is het dat je op de PtD niet kan rijden?
Kan je dat benoemen?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:17

Ha wat grappig. Ik rij momenteel op de Prestige Top Dressage van mijn zadelmaker, en ik vind hem heerlijk zitten!! Heerlijk zacht en ongedwongen zit, terwijl je er wel fijn in blijft zitten. Heb heel snel dat mijn benen alle kanten op vliegen bij veel zadels. Hiervoor reed/rijdt ik altijd op KN Symphony en Tango. Vind de Tango dan lekkerder zitten (diepere zit en hogere wrong).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:48

Ik wil een zadel dat de druk goed verdeeld over de rug, goed aan te passen is (door de zadelmaker), de beugelophanging niet vooraan de boom.

Engelse boom of westernboom maakt me niet uit. Kniewrongen en zweetblad hoeft ook niet perse, maar mag wel.
Zadel moet ook niet tever boven de rug liggen, ik wil niet het gevoel hebben dat ik op een kameel zit.

Voor mezelf wil ik vooral een zachte comfortabele zit. Diepe zit of niet maakt me niet uit, als hij maar zacht is.
En het zadel moet van glad leer zijn, absoluut geen kunststof.

Prijs, tot 1500 euro

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:53

Ik vind een wat diepere zit wel prettig, maar moet niet totaal opgesloten zijn.
Verder wat kniewrong, maar niet van die enorme. Gewoon wat extra steun is prettig.
Qua zitvlak vind ik stroef fijn. Qua prijs? € 1800,00, al betaal ik natuurlijk liever minder....

Nu heb ik een Passier Optimum, maar ik vind het leer te teer (kalfsleer) en ik heb er te weinig steun aan.
Ik ben nu aan het kijken voor een goed 2e hands zadel, want ik heb niet zoveel zin om weer zo'n smak geld uit te geven Haha!

MartineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:59

Ik heb het liefst een wat diepere zit, maar niet té.
Veel kniewrong!! Bloos Ik heb heel snel dat mijn benen naar voor schieten. En een stroef zitvlak.

Ben nu heel blij met mijn Albion zadel. Ik hoop echt dat ie mijn hele paardrij-leven meegaat!!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:04

harnessmaker schreef:
Barbara_m: wat is het dat je op de PtD niet kan rijden?
Kan je dat benoemen?

Veel te veel wrong, je kan je benen haast niet bewegen. Gewoon te weinig bewegingsruimte naar mijn zin. Ook vind ik het leer te glad, en het zitgedeelte te hard. Ik krijg weer rugpijn als ik aan dit zadel denk Boos!.