Welk bit voor paard met onrustige mond???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Welk bit voor paard met onrustige mond???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:17

Ik heb sinds kort een bijrijdpaard die heel onrustig is met de mond.
Zodra ze druk voelt op de teugels blijft ze constant aan het knauwelen op het bit. Ze was eerst ook erg onrustig met haar hoofd, maar dat probleem heb ik al grotendeels op kunnen lossen.

Ze had eerst een gewoon enkelgebroken trens in die aan de dikke kant was en ben nu overgestapt op een KK dubbelgebroken bitje in de hoop dat het daarmee beter wordt.

Welk bit adviseren jullie???

Zammie

Re: Welk bit voor paard met onrustige mond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:19

Heb zelf ook het bit waar je het over hebt. (de dubbelgebroken) Vind het persoonlijk een fijn bit. Als je paard erg gevoelig is kun je eventueel ook een poosje met een kunstof bit rijden. Vinden ze vaak niet zo eng. Cool

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:23

Ik heb niet het idee dat ze gevoelig is op het bit. Het is volgens mij meer een aangewoonte van haar. Ze was eerst ook erg onrustig met haar hoofd, maar door consequent te rijden en mijn handen heel stil te houden heb ik dat er grotendeels uit gekregen.

Ik heb de jonge paarden altijd met een kk dubbelgebroken gereden, juist omdat ik vond dat ze met dit bit beter konden ontspannen. Bij haar heb ik het gevoel dat het een manier van onttrekken is (daar kent ze nog meer trucjes van Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:25

Een ongebroken trensje Lachen

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:26

Ongebroken trensje??? Enkelgebroken bedoel je of zo'n stang???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:27

Ongebroken
Is geen stang, een stang heeft scharen Lachen
1 van de vriendelijkste bitjes die er is Ja

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:28

Daar heb ik nog nooit van gehoord Bloos

Hebben ze die bij divoza? Kan ik eens kijken hoe ze eruit zien.

Man_O_War

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:30

dik dubbel gebroken bit,
word dit niet beter kan je het beste aan een rubberen gebroken bitje gaan denken, desnoods als bustrens.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:30

Ongebroken bustrens. Ligt heel rustig in de mond en heeft geen notenkraker effect.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:31

Die hebben ze overal Lachen

http://www.bokt.nl/wiki/Trens#Ongebroken_trens
het stukje van het sturen heb ik nooit zo ervaren.

runningkawa schreef:
Hier nog even de werking van een paar trens bitten Lachen

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.
Waar een bolletje zachter is dan het plaatje.

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:34

Hmmmm, dat moet ik dan toch eens uitproberen!!
Ik had er nog nooit van gehoord en ben benieuwd hoe ze hierop zal reageren.

Ik heb altijd gedacht dat zo'n dubbelgebroken bitje erg fijn was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:36

Is ook een fijn bit Ja
Neem ik persoonlijk ook als eerste.
Maar toch is elk paard anders en vinden sommige dat gewiebel in de mond maar helemaal niks Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:37

Je zou ook een bitloos hoofdstel kunnen proberen. En uit kunnen zoeken of ze geen last van haken oid heeft. Vraag aan de eigenaar of er al eens een paardentandarts bij is geweest of een DA met verstand van zaken.

Mijn paard vond zo'n dubbelgebroken bit dus helemaal niks! Ik rijd nu òf met enkel gebroken trens (argentaan) òf bitloos.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:41

De tandarts heb ik er al bij gehad. Dat was namelijk het eerste wat ik dacht.
En ze had voorheen een enkelgebroken tamelijk dik bit in. Ze heeft maar een smal mondje dus daarvan dacht ik sowieso al dat ze dat niet fijn vond.

En ik kan wel een heleboel verschillende bitten gaan aanschaffen om uit te proberen maar dat geldboompje groeit nog steeds niet Knipoog

Ik ga het toch eens proberen met een ongebroken bit.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:49

Die weg ben ik ook gegaan met al die bitten, zucht. Wat ook wel beviel was een Thiedemann bit. Een ongebroken rubberen trens met kinketting. Dat ligt ook rustig in de mond.
Maar af en toe legde ze haar tong erover dus toch een teken dat er iets niet goed was.
Goed dat je de tandarts erbij hebt gehaald!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:55

MontyRulezz schreef:
De tandarts heb ik er al bij gehad. Dat was namelijk het eerste wat ik dacht.
En ze had voorheen een enkelgebroken tamelijk dik bit in. Ze heeft maar een smal mondje dus daarvan dacht ik sowieso al dat ze dat niet fijn vond.

En ik kan wel een heleboel verschillende bitten gaan aanschaffen om uit te proberen maar dat geldboompje groeit nog steeds niet Knipoog

Ik ga het toch eens proberen met een ongebroken bit.

waar ik het over had in mijn vorige bercht, (kunsstof) isook een recht bit. Hier kun je net wat meer aanleuning mee vragen, zonder dat je ze meteen hinderd. Pling

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:00

Paard van een vriendin van mij doet dit ook. Maar alleen met watertrens, dat speelt nou eenmaal makkelijk Lachen Zodra ze er een bustrens of D trens in doet is het al stukken beter of zelfs helemaal weg

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:11

ik heb ook eens een ongebroken trens geprobeerd, was geen succes,
ik zou voor een kneveltrens gaan, die liggen mooi stil in de mond, enkel of dubbel!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:41

Min merrie was ook heel rommelig in de mond. Veel kauwen, met de tong rommelen... Ik heb een myler aangeschaft en naarmate ik vaker ermee rij begint ze steeds rustiger te worden in de mond.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:33

Myler, daar heb ik ook al vaker van gehoord, maar weet niet wat de ervaringen daarmee zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:42

Ik zou een Myler comfort snaffle proberen als het met het dubbelgebroken bitje niet lukt.
Sommige verkooppunten van Myler lenen bitjes uit, zodat je niet met de financiele konsekwenties blijft zitten mocht het bitje toch niet voldoen (Mylers zijn best kostbaar in aanschaf)
Het zoeken naar een geschikt bit kan wat tijd en vooral geld in beslag nemen...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:01

Je kan ook eens een dubbelgebroken kneveltrens met koperen rolletje in het midden proberen. Zijn ook hele zachte bitjes. Doordat je paard met het koperen rolletje bezig is wordt het rustiger en de knevels zorgen voor een stillere ligging.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:12

Daar heb ik een andere gedachte over
Kneveltrens oke, koper rolletje, doe maar niet Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:15

Ik heb er al veel over gehoord en heb het bit eens in m'n eigen mond gestopt, voor zover dat ging uiteraard Bloos en ik heb niets gevoelt. Naar het schijnt zou het elektrisch schokjes moeten geven? Heb er nog niets van gemerkt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:17

Je moet het zelf weten, maar scheikunde werkt in de paard zijn mond niet ineens anders als erbuiten Knipoog
En daar leerde je braaf dat 2 soorten metaal een potentiaal verschil geven, zoals meneer volta de batterij heeft uit gevonden