maar wist het niet anders te formuleren. Het zijn twee verhalen, dus ga het in twee delen 
Lekker dressuurzadel:
Ik zoek dus een dressuurzadel, lekker zacht aan de poep
Eentje waar je zonder problemen in blijft zitten en zo de schokken gemakkelijker opneemt. Kieffer vind ik persoonlijk vrij hard, het is dat ik een heel zwakke rug heb dat ik op zoek ben naar mensen met verhalen over hun ervaringen met bepaalde zadels.De reden waarom ik niet naar een ruiterwinkel zelf stap is gewoon dat bij degene waar ik ga, de zadels beperkt en peperduur zijn, en ze hebben niet het geduld deze zadels 'goed' te passen, zowel voor paard als ruiter.
Paarden in kwestie zijn engels volbloed en trakehner (misschien belangrijk voor de bouw?).
Ben het veelzijdigheidrijden gewoon beu
zit veel beter op een dressuurzadel. Heb eentje gehad van kieffer, maar sinds m'n gebroken rug zit deze allesbehalve lekker!Verdere tips over hoe een bontje voor- of nadelen kan hebben bij een paard is ook zeer welkom!
Zadelprobleem?:
Mijn trakehnermerrie heeft een zadel dat volgens de verkoper perfect pastte, maar nu heeft ze plots uit het niets een drukplek, op een plaats waar het zadel vroeger de huid niet eens raakte? Kan het zijn dat het zadel zich dan misvormd heeft? Want op het eerste zicht zie ik niks mis met dat zadel? Ze doet ook niet vervelend onder het rijden, dus knellen zal het wel niet doen denk ik?
Ben zadelhopeloos
wie verlost mij van mijn frustratie?