jong paard nooit zadel op gehad en zadels passen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

jong paard nooit zadel op gehad en zadels passen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 22:55

Hoe hebben jullie dat gedaan of doen jullie dat. Als je een jong paard hebt die nog nooit een zadel op gehad heeft en je moet een zadel passen. Hoe doen jullie dat? Mn friesje duurd nog even voordat zij 3 is maar ik ben een beetje aan het informeren en nadenken hoe mensen dat doen.

Lowara

Re: jong paard nooit zadel op gehad en zadels passen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:03

van tevoren oefenen met zadels Knipoog
begin met een dekensingel om te doen af en toe en dan een zadel voorzichtig erop leggen etc etc.
Ik ga dadelijk met mijn dan 3 jarige beginnen met een oud 2de hands zadel met longeren. tegen de tijd dat ik erop kan, is ze het zadel toch al gewend en kan ik verder kijken/passen naar een andere.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:05

Idd zoals Lowara zegt. Zo ben ik ook begonnen. Ik had daarvoor voor mn haflinger een 2ehands zadel voor 50euro gekocht. Zag er niet meer uit, dus die heb ik er als eerste opgelegd, aan laten wennen en toen het tijd was een zadelservice aan huis laten komen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:15

hier ook, eerst enkele zadels van de manege erop gelegd, dan weet je ook meteen al ongeveer welke boommaten je moet zoeken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 11:17

Maar ja het zadel moet wel goed liggen denk ik want anders krijgt ze misschien last van haar rug als ik bijvoorbeeld het zadel vanmijn pony er op zou leggen

Lowara schreef:
van tevoren oefenen met zadels Knipoog
begin met een dekensingel om te doen af en toe en dan een zadel voorzichtig erop leggen etc etc.
Ik ga dadelijk met mijn dan 3 jarige beginnen met een oud 2de hands zadel met longeren. tegen de tijd dat ik erop kan, is ze het zadel toch al gewend en kan ik verder kijken/passen naar een andere.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:20

dat kan toch?
ik heb hier meerdere zadels liggen en bij elk inrij geval/nieuwe pony heb ik altijd een zadel kunnen vinden die gewoon goed aansluit.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:00

Een zadel passen doe ik alleen als het paard het zadel en de bijbehorende druk kent en aanvaard.
Je zal je paard dus moeten laten wennen aan een zadel op zijn rug en eventueel met ruiter.

Dat leren kan je rustig doen met een oud zadel wat niet goed past zolang je je paard niet gat belasten met een ruiter.
Met ruiter zou ik persoonlijk pas doen met een PassendZadel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:01

het zadel kan je gewoon opleggen, zal die waarschijnlijk helemaal niet op reageren Lachen en om te passen hoef je niet aan te singelen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:31

okay duidelijk. Ik moet nog een poos wachten maar dacht wat informatie kan nooit kwaad. Dus ik zou ook het zadel van mijn pony er op kunnen leggen. Ik heb namelijk maar 1 zadel dus dat word een beetje lastig. Gata het dan niet schuren of drukken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:33

welnee, als dat ding gewoon los op zijn rug ligr kan hetniks kwaad Lachen Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:35

Waarom zou je een nieuw zadel kopen voor je jonge fries??

Vind ik eerlijk gezegd een beetje zonde geld..
Als je fries eenmaal wat spieren gaat krijgen, moet je misschien weer een ander zadel gaan halen, omdat die ene niet meer past..

Mijn advies.. Bij een jong paard een oud zadeltje erop, wat uiteraard wel past.. en na een paar maanden een nieuwe halen..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 00:50

femmefatale1 schreef:

Als je fries eenmaal wat spieren gaat krijgen, moet je misschien weer een ander zadel gaan halen, omdat die ene niet meer past..

Mijn advies.. Bij een jong paard een oud zadeltje erop, wat uiteraard wel past.. en na een paar maanden een nieuwe halen..

hier zijn de meningen sterk over verdeeld.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:12

Lijkt me dat je wanneer het zadel belast wordt door een ruiter toch écht wel een passend zadel moet hebben.
Zou jammer zijn wanneer de eerste beginselen van het rijden meteen voor langdurige/blijvende schade zouden zorgen.
ONbelast kun je wel even proberen met een zadel dat niet geheel perfect ligt. Gewoon om het paard te laten wennen.
Hou er rekening mee dat jejonge paard nog gaat veranderen door het werk.
Persoonlijk zou ik (met het belasten van het paard) beginnen met een goed passend zadel van een niet zo hoge prijsklasse, en vervolgens een 'blijvend' zadel van de prijs/kwaliteit die jij wenst/kunt opbrengen.
Veel plezier en wijsheid wens ik je!
Goed dat je je al aan het orienteren bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:18

Ik heb een oud zadelmak maak zadeltje
Dat gaat op elk paard, past ook redelijk goed op de paarden die ik in het verleden heb gereden. rij geen smalle arabiertjes en haflingers in, maar allemaal in grove lijnen dezelfde soort kwpn-ers

Wil ik gaan hangen of zitten, leg ik een zadel erop waarvan ik denk dat het beter past Lachen
Een zadel op maat laten maken doe ik persoonlijk pas als ze ouder zijn.
Voorheen overigens veel handelspaarden gereden en dan kon dat ook niet.
En om eerlijk te zijn heb ik daar voor die paar min. dat je op een jong paard stapt, geen enge gevolgen gezien als het zadel redelijk past.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:31

Ik heb gekeken naar zijn mama haar rug, en bijna het dezelfde zadel gekocht als zijn moeder heeft. Ligt tot nu toe perfect, heb weinig zadels zo mooi zien liggen. Ja Moet alleen even afwachten of dit over een paar maanden nog zo is, moet binnenkort maar een een zadelmaker laten komen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 21:38

Ik wil ook indd eerst een niet al te duur zadle kopen maar wil wel graag 1 die goed op haar rug past zodat ik haar niet verpest en daarna een nieuw zadel kopen als het geld het een beejte toe laat

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:16

Ik neem aan dat je wel wilt weten hoe het zadel zit, voordat je het koopt. Op mijn net ingereden 3 jarige ligt nu nog het zadeltje van diegene die haar inrijdt. In september, wanneer we verder gaan met de africhting, ga ik een zadel passen en kopen. Hierdoor kan ik zelf voelen hoe het zadel zit op mijn paard en op basis hiervan een keuze maken.

Ga jij je paard laten inrijden of doe je het zelf, anders zou je het ook op deze manier kunnen doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:25

heb bij mijn fries eerst longeersingel en dekje enz. daarna zadel van mn pony erop om te passen en daarna heb ik een zadel gekocht en gepast. dit paste gelukkig meteen en nu nog. en hij gedroeg zich heel braaf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:55

Mijn pony was zadelmak.

Ik heb een Wintec laten passen. Ben er niet zelf op gaan zitten, dat heb ik in de winkel op de bok gedaan. Zadel was goed.
Daarna dus voorzichtig gaan inrijden. Na een jaartje moest het zadel idd weg, omdat hij niet meer pastte. Logisch, dat wist ik ook. Wintecs zijn makkelijk te verkopen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 21:25

okay ik weet nog niet of ik haar door iemand laat rijden. Ik wil het eerst zelf proberen maar als het niet lukt zal iik er toch wel iemand bij halen die mij op weg kan helpen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:28

Eerst met een longeersingel los laten lopen en als het paard daaraan gewend is eerst een oud zadel erop doen. Tegen de tijd dat je dan begint met rijden kun je fatsoenlijk een nieuw zadel passen. Haha!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 21:01

wat is een longeer singel precies. Sorry weet er nog neit zoveel van ieand een plaatje er van?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:36

femmefatale1 schreef:

zo doe ik het ook Ja
bij mijn merrie toendertijd een ouder zadel gekocht en door een zadelmaker laten aanmeten en na een jaar zou ik doe mogen omruilen voor een nieuw zadel die aangemeten zou worden.
gelukkig altijd perfect bijven passen en nooit nodig gehad, dus dat oude zadel ( een hele fijne Passier) heb ik nog steeds.
Bij mijn nu ruim 2 jarige gebruik ik eerst een jaartje een van mijn andere zadels, die laat ik door de zadelmaker bekijken welke het meest optimaal past ( en anders koop ik via hem een oude 2de hands die goed past) en na een jaar meet ik haar een nieuw zadel aan.

An0niem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 00:16

oeffenen met dekjes en dekentjes. daarna een singeltje eromheen en onder de buik lang enz. succes ermee
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 14-06-18 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 14:20

ja tuurlijk koop ik eerst een 2de hands. Maar dat meot je ook een beetje passen lijkt mij