Vanaf welke leeftijd zadel op maat laten maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miesie

Vanaf welke leeftijd zadel op maat laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:57

Mijn pony is nu 3,5, maar heeft echt nog een kippenborstje.. Ik heb er nu even een Euroriding Diamant op liggen en die ligt best redelijk, maar ik wil uiteindelijk over stappen naar een Hulsebos.
Vanaf welke leeftijd hebben jullie je zadel op maat laten maken voor je paard/pony en vanaf welke leeftijd adviseren jullie mij dat te doen? Of is er iemand die op vrij jonge leeftijd een zadel op maat heeft laten maken en daarna heeft laten aanpassen, wat waren de kosten ongeveer en moest er veel aangepast worden?

Ik vind het namelijk wel zonde om een heel duur zadel aan te schaffen wat vervolgens weer helemaal verbouwd moet worden!

Een heleboel vragen Tong uitsteken Ik hoop op wat goede antwoorden!

miesjje

Re: Vanaf welke leeftijd zadel op maat laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:46

ik zou als ik jou was, pas echt een goed passend zadel laten maken als je paard 6 is, dan is de rug van het paard uitgegroeid..

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:13

Ja idd wat miesjje zegt ! Ik zou nu gewoon een tweedehands zadeltje of een wintec ofzo kopen met zo'n verwisselbare boom. En dan als ie ong. 6 is echt een opmaat gemaakt zadel kopen Knipoog

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:30

Ja wachten met een op maat gemaakt zadel totdat hij volgroeid is, maar dat hangt een beetje af van het paard wanneer dat is. Nu zou een zadel met verwisselbare boom wel handig zijn niet? Vork

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:32

1 Tip, koop geen Hulsebos... Maar daar heb je verder niks aan he. Nee ik zou nu ook nog geen zadel op maat laten maken. Je paard wordt nog heel anders bespierd etc. Dan moet je het dan weer gaan laten aanpassen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:37

Pardon??? Geen Hulsebos? Als je zoiets schrijft dan ook meteen WAAROM niet!
Maar even weer ontopic. Koop nu een goed 2de hands merkzadel. Als je dat goed onderhoud dan blijft het zijn waarde houden. Misschien heb je geluk en blijft het zadel passen, maar anders denk ik dat je misschien wel meerdere zadels nodig gaat hebben naar mate je paard beter in de spieren gaat zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:21

De vorige eigenaren van mijn paard hebben voor hem een zadel op maat laten maken toen hij 3,5 was. Toen ik hem kreeg, ongeveer 3 maand later, was hij er alweer uitgegroeid. Daarna is hij eerst nog even de hoogte in gegaan, en daarna nog eens de breedte in. Hij is nu 7, en volgens mij wel uitgegroeid. Ik zou dus zeker wachten tot 6 jaar met t op maat laten maken.
Ik heb zelf eerst een boomloos zadel gekocht, dat groeide fijn mee (achteraf een goede keuze, want hij is minstens 2 boommaten gegroeid, dus dat zou veel zadels of aanpassingen hebben gekost).

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 21:50

Suus schreef:
1 Tip, koop geen Hulsebos... Maar daar heb je verder niks aan he. Nee ik zou nu ook nog geen zadel op maat laten maken. Je paard wordt nog heel anders bespierd etc. Dan moet je het dan weer gaan laten aanpassen.

Ik ben wel erg benieuwd naar je argumenten! Ik heb zelf nog weinig tot geen ervaring met Hulsebos, een paar mensen in mijn omgeving hebben er 1 en van alle zadels waar ik tot nu toe op heb gezeten, zat de Hulsebos het fijnst..

@ aerdenhout1 Dat zadel wat ik nu heb (Euroriding Diamant) ligt nog wel aardig hoor.. Maar ik denk ik open even een topic, omdat hij over een tijd denk ik niet meer gaat passen!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:38

ik vind wel dat je ook naar het type paard moet kijken.
mijn zus heeft een 3 jarige die smal is en ook zal blijven,zij heeft het zadel naar haar wensen gekocht omdat de verwachting is dat die met wat kleine aanpassingen mee zal groeien.
zelf heb ik een 3 jarige waar ik nu een kentaur voor gekocht hebt omdat ik weet dat ze nog veel groeit en zwaar zal worden.
over 2 a 3 jaar krijgt zij haar "echte" zadel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:30

het eerste jaar rijd ik meestal meteen Wintec
waarvan de vulling aangepast is
dan koop ik een lederen zadel
mijn paard is nu 6 en heeft nu haar 2e leren zadel met een wijde boom
ze is inmiddels 2 maten in de breedte gegroeid
deze maat (34) zal ze wel houden denk ik
het ander zadel hou ik gewoon voor als ik weer een paard krijgt met die maat boom
ben nl erg gehecht aan mijn zadels Haha!

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:58

hoi,

Die van mij was 3,5 toen ik mijn hulsebos heb laten aan meten. Ik laat hem ieder jaar op nieuw goed op mijn paardje leggen. En het gaat nog steeds goed. het zadel ligt nog steeds heel erg goed opmijn paardje en ze is inmiddels 11. Hulsebos komen hem zelf weer goed er op leggen. 1 tip van mijn begin op tijd met een goed zadel anders krijg je heel veel problemen met de rug van je paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:22

Een jaar of 6 a 7 Ja
Ik rij hem nu met mijn oude Passier, daaronder een gel of een bontje. Ligt niet altijd even super, maar dat lichaam is zo aan het veranderen. Ik laat het zadel elk half jaar eens nakijken weer en aanpassen maar dan raakt hij weer overbouwd en dan ligt het zadel weer compleet anders. Hij is ook al 10 centimeter gegroeid afgelopen jaar, de dekens kunnen ook allemaal weer vernieuwd komende winter *zucht* Nou ja, nu eerst de hoogte en straks nog een stuk de breedte Knipoog

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:25

Je moet niet alleen kijken naar de leeftijd van het paard, maar ook naar z'n training.. ik zou idd een jaar of 6 aanhouden, maar mij adviseerden ze ook om te wachten totdat je een half jaar lang iedere dag hebt gereden!

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:45

Chessie schreef:
Je moet niet alleen kijken naar de leeftijd van het paard, maar ook naar z'n training.. ik zou idd een jaar of 6 aanhouden, maar mij adviseerden ze ook om te wachten totdat je een half jaar lang iedere dag hebt gereden!

Ik ben het met Chessie eens. Mijn eerste zadel was tweedehands had ik overgekocht. Mijn paard had bijna geen schoft. Paste naar drie maanden al niet meer. Toen een nieuw zadel gekocht van Lemetex en toen mijn paard 5 werd paste hij niet meer vanwege de spieren en zijn die hij ging ontwikkelen met trainen. En bij zijn schoft paste hij ook niet meer. Nu heb ik een Wintec met verwisselbare boom.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:35

Ik heb net een zadel op maat laten maken, mijn paardje wordt volgende week 7. Party!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:49

Chessie schreef:

Ik mag aannemen dat een zesjarige toch inmiddels wel met enige regelmaat gereden wordt Knipoog
(of dat elke dag moet zijn is een discussie die ik niet aanga Clown )

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:10

Iedere dag is ook niet mijn idee hoor, maar dat werd mij verteld.. dat zou voor mij betekenen dat ik nooit een ander zadel mag Haha!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 01:47

Heel erg bedankt iedereen met de tips! Ik denk idd ook dat het wel met training te maken heeft! Die van mij is nu 3,5 en misschien zo'n 6 keer 15 min onder het zadel geweest, maar je hebt er ook bij lopen die al redelijk intensief bereden worden..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 01:53

Het is ook erg afhankelijk van de training, als je flink gaat trainen zal hij veel breder worden in de borst en meer rugspieren krijgen. Als je nu aan 't trainen gaat en je zit met een jaar of 4,5/5 op een training die je daarna volhoudt zodat hij dus ook al flinke spieren heeft kun je wel een zadel aanschaffen en die op zijn 6e nog een keer laten aanpassen mocht het nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:13

Het ' banketstaaf' met een goed passend zadel, is dat het de spieren de ruimte geeft om te ontwikkelen. Zodoende moet je naar verloop van tijd weer een ander zadel aanschaffen, want dan is het paard eruit gegroeid.

Het vervelende van een niet-passend zadel is, dat de rug zich aan gaat passen aan het zadel, met alle gevolgen van dien.

Ik ben een groot voorstander van tweedehands zadel, de markt is enorm, en met een goede zadelmaker in de hand, is er altijd wel wat aan te schaffen, in elke prijsklasse.

Een andere optie is het WOW-zadel, die zou je in principe op het leven van je paard kunnen kopen, alleen de eerste aanschaf is wat de meeste mensen tegenhoudt.
Maar aan de andere kant, als je al je uitgaven optelt, om tot een passend zadel te komen, zit je vaak op hetzelfde bedrag Knipoog

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 12:23

Ik heb je even een pb gestuurd! Heb namelijk nog nooit van een WOW-zadel gehoord Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:38

Een jong paard verdiend ook een goed passend zadel.
Ik heb een een zadel aan laten passen toen mijn merrie 3 was. Inmiddels is ze uitgegroeid tot een flink paard, mijn zadelmaker past het zadel gewoon elke keer opnieuw aan Knipoog

CJLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:11

Ik zou het gewoon elke keer aan laten passen als het nodig is; juist als ze nog zo jong zijn! Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:59

Ik heb het 2 weken na het inrijden laten doen voor mijn 3-jarige. Enige nadeel: elke 3 maanden moet je het zadel laten controleren.
Ik vond dat m'n paard een goed zadel verdiende en dus direct op maat laten maken.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 22:24

Veel wisselende meningen Lachen Ik ga er nog even goed overna denken!