Welk zadel voor een erg smalle en hoge schoft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lorento

Welk zadel voor een erg smalle en hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 10:49

Zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar een nieuw zadel.

Mijn paard is ong. 1.75, 5 jaar en heeft een hoge en erg smalle schoft. De zadelpasser is vrijdag geweest en heeft een aantal zadels gepast maar niets pastte goed.
Wel had hij een Prestige Top Dressage met smalle boom. Die gebruik ik nu tijdelijk maar ook dit zadel ligt te krap bij de schoft.
Een stalgenoot van mij heeft een Anatomica zadel met een extra smalle boom. Zelfs smaller dan boom 1. Ook bij dit zadel heeft mijn paard te weinig ruimte bij de schoft.
Nu ben ik erg benieuwd of iemand een goed idee heeft over wat voor zadel op dit paard het beste gaat passen. Ik bel vandaag de zadelmaker weer of hij nog een andere oplossing heeft.
Ik heb geen foto's van het paard met zadel.

Wie heeft er een idee?

avina

Re: Welk zadel voor een erg smalle en hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:29

Dit ga ik even volgen.
Heb zelf nl een Euroriding Titan II gekocht en mijn merrie ligt inmiddels open op de schoft. :s
Zaterdag hebben ze het smaller gemaakt en opgevuld, maar nu ligt het nog slechter.
Ze gaan me vandaag terugbellen voor hopelijk een oplossing.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:34

Ik heb op mijn oude paard een Kieffer Ulla Salzgeber liggen. Die is een stuk uitgesneden, waardoor de schoft vrij is. Maar het zadel is smal genoeg, dat het mooi ligt.
(paard heeft een hele hoge smalle schoft).
Ook bij hem viel de Prestige kamer 32 op zijn schoft. Puur en alleen omdat zijn schoft zo hoog is.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:42

Mijn pony is dan wel niet zo groot, maar heeft het ook met de schoft.
Ik heb een Kieffer ulla salzgeber rusty excelent, erg tevrede met dit zadel Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:46

Ja, die heb ik ook. Kwam niet op de rest Knipoog

Dit is zijn rug:
Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:58

Ik heb een schumacher pro comfort. Mijn paard heeft ook een hoge, smalle schoft ( en is ook nog eens smal gebouwd Clown )(en dit zadel paste echt bijna perfect! Zadelmaker heeft er nog een heel klein beetje aan gedaan zodat ie helemaal goed lag, maar dat zadel is echt aan te raden Knipoog

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:05

Ik heb een Anatomica maar aangezien jij al aangaf dat dat niet paste kun je misschien eens aan een KN gaan denken. Alhoewel de Anatomica is wel makkelijk wat meer bij te vullen, zodat ie iets hoger komt te liggen.
Ik heb de Anatomica overigens ook pas vanaf afgelopen zaterdag. Op mijn paard paste alleen de KN en de Anatomica, uiteindelijk is het de Anatomica geworden omdat die nog het beste was aan te passen op de rug van mijn paard het zadel moet in mijn geval ook nog wat omhoog maar omdat de kussen van dit zadel niet erg strak zijn opgevuld kan de zadelmaker er nog makkelijk wat bij doen zodat het zadel goed ligt.. Mijn paard heeft ook een hoge schoft en daarnaast ook nog eens erg weinig bespiering.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:19

Voor mijn paard, hoge schoft smalle bouw, heb ik ook een Anatomica. Ze paste maar 2 zadels, de Anatomica en de Euroriding Titan II, de laatste moest echter wel aangepast worden. Ik ken het probleem, de keuze is erg beperkt bij een paard met een lastige bouw... Het is jammer dat de Anatomica niet past want ik vind het een erg fijn zadel.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:41

ainsley heeft een model met een extreem teruggesneden kamer,is dat niets?

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 09:57

Bedankt voor alle reacties! Ik heb de zadelpasser weer gebeld en hij heeft een zadel voor mij besteld. Ik weet zo gauw niet welk zadel dit nou is. Verder vond ik het inderdaad jammer dat de Anatomica niet pastte want die zit wel erg lekker.
Volgens mij heb ik die Kieffer er al op gehad en ook die lag niet goed. En met Ainsley ben ik niet erg bekend.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:25

Dan ben ik erg benieuwd naar de rug van je paard. Heb je geen foto?

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 19:45

Uhm, ik ben niet zo bekend met het plaatsen van foto's. Als iemand mij snel kan uitleggen hoe dit moet...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:27

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:09

Het zijn niet de duidelijkste foto´s maar het is beter dan niets

Afbeelding

Afbeelding

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:17

Vonnie, mijn merrie heeft net zo'n schoft !!
op haar ligt een Kieffer Inzell,
misschien ook eens het proberen waard?
aan de foto te zien lijkt de schoft toch niet zo enorm ?

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:35

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:37

die van mij heeft ook een hoge smalle schoft.
Ik heb er een zadel opliggen met terug gesneden kamer...
Ik heb toevallig een JC, maar kieffer heeft dat ook.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:21

paard van mijn stalgenoot heeft net zo n rug,daar ligt een ruitergilde zadel op en die past perfect.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:24

Volgens mij heeft je paard een ingedeukte schoft en daarna een bolle rug? Of lijkt dat zo?
Mocht dat zo zijn, dan zou je eventueel naar de zadels van Hulsebos (e.v.t. 2e hands) kunnen kijken. Sommige daarvan hebben een soort bobbels ter hoogte van de schoft (zie foto).
Afbeelding

En anders zou je nog aan een flairzadel kunnen denken (met lucht). Die vormt zich dan helemaal naar de rug.

Als je wilt kan ik ook nog een foto maken van de voorkant van het Kieffer Ulla Salzgeber Rusty zadel?

Ik wil er trouwens even bijzeggen dat dit een indicatie is he. Je moet het toch zelf met de zadelmaker oplossen, maar het zijn maar ideetjes.

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:16

Het paard heeft een tijd met een niet passend zadel gelopen. Daardoor is er nauwelijks spieropbouw rond de schoft. Je ziet de spier echt ophouden na de hals. Ik denk alleen dat de 'bobbels' van het Hulsebos zadel te hoog liggen. Maar ik zal de overwegingen meenemen naar de zadelmaker!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:19

Met flair komen die spieren makkelijker terug dan met gewone wol. Misschien dat je je daarin eventueel kunt verdiepen.
Ik heb net foto's gemaakt van die Kieffer. Even uploaden (staan nog veel meer foto's op, dus duurt even) en op internet zetten.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:15

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:32

Mijn paard heeft het zelfde probleem. Ik heb er 2 jaar een Passier Grand Gilbert naar tevredenheid op gehad.
Ik heb nu sinds een aantal weken een Hulsebos zadel. In het begin was ik er niet zo over te spreken, maar inmiddels ligt hij goed. Het is erg moeilijk om een goed passend zadel te vinden voor een paard met een (extreem) hoge schoft.
Laat je informeren en helpen door een kundige zadelmaker met veel ervaring!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:39

Barbara wat raar, mijn passier GG ligt op mijn merrie die vrijwel geen schoft heeft perfect, op mijn ruin met de hoge schoft ligt hij ook wel goed, heeft deze misschien een terug gesneden kamer?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:01

Niet te geloven! Hetzelfde probleem wat jij hebt heb ik ook! Mijn paard heeft ook een erg hoge schoft, hij heeft 10jaar met een niet passend zadel gelopen. Hierdoor is de bespiering op de schoft en na de schouders compleet weggevallen. Hij is daar dus helemaal ingedeukt. Geen één zadel past goed! Je moet ervoor zorgen dat de bespiering daar goed terug komt, laat er even een osteopaat naar kijken (uit eigen ervaring weet ik dt dat voor dat goed helpt!) en goed laag rijden. Bij mij was er gewoon geen oplossing te vinden voor een passend zadel. Heb zoveel mensen laten kijken, Bos ruitersport uit Scherpenzeel, Horse divers uit baarn en bestfitzadelservice.nl
De laatste, bestfit heeft met mijn osteopaat gesproken en hebben samen besloten een soort van gel/foam pad in de zadelvorm te doen onder mijn zadel, totdat de bespiering weer toegenomen is, dan ligt mijn zadel gewoon goed.
Neem anders even contact op met bestfitzadelservice.nl vraag wel naar john kool!

Succes

Edit: trouwens ik heb een kieffer malmo met een goede teruggesneden kamer