Vliegenmasker met of zonder oren? Welk merk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Vliegenmasker met of zonder oren? Welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 10:01

Aangezien we sinds dit jaar (te warme winter) ineens een vliegen/dazen plaag hebben rond de weilanden, wil ik een vliegenmasker kopen. M'n paarden worden namelijk helemaal gek van al die vliegjes rond hun ogen (en dat zijn er echt veel!).
Een vliegenfront vind ik niks, omdat je die aan een halster moet doen en m'n ene paard krijgt wondjes van te lang een halster om. Dus ik dacht aan zo'n vliegenmasker.

Nou heb ik een beetje rond gekeken en kwam ik op deze twee soorten uit.

Harry's Horse vliegenmasker zonder oren
Afbeelding
Deze kost maar 10 euro per stuk en aangezien ik 2 paarden heb, moet ik wel een beetje op de prijs letten.

Harry's Horse vliegenmasker met oren
Afbeelding
Deze is 12,50 per stuk.

Wie heeft er ervaring mee? Schuren ze snel? Zijn ze sloopbestendig? En beter met of zonder oren?

Ik denk zelf dat m'n paarden liever zonder oren hebben, maar als daar de vliegjes tussendoor gaan, dan heb je er nog niks aan natuurlijk!

(Alle tips, adviezen en ervaringen zijn welkom!)

Sies

Re: Vliegenmasker met of zonder oren? Welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:04

ik heb beide maskers, die oren gaan naar mijn ervaring altijd kapot.
De quarter (zonder voorpluk) heeft met oren
Maar de tinker met enorme pluk zonder oren, anders kan ik haar pluk niet kwijt

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:06

ik had die met oren en die is een hele zomer mee gegaan. Ik heb ze trouwens liever met oren omdat daar minder snel vliegjes onder komen en omdat ze ook nog wel eens last hebben van die mugjes in hun oren.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:07

Ik heb Vliegenmasker zonder oren. Maar mn paard gooit hem af in het land, dus hij is nu stuk & vies.. pfff paarden ook Boos!

mies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:10

ik heb voor mijn verzorgpony het masker zonder oren. ze gooit hem niet af. zij heeft ook snel last van schuurplekken zeker achter haar oren maar hiermee heeft ze geen last. en het scheelt ook een hele hoop vliegen.
succes nog verder!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:14

Bij mijn pony gebruik ik bij voorkeur een makser met oren, omdat 'ie die moeilijker af krijgt (en daar is 'ie, met z'n 35 jaar heul handig in, hij heeft veel kunnen oefenen Haha!).
Vorig jaar heeft 'ie wel bij sommige maskers de oren gemold, maar dat duurde altijd even.

Omdat hij echt om medische redenen een masker om moet, heb ik zo'n beetje alle denkbare merken al gehad. Bij ons is de lichtblauwe Bucas favoriet. Past goed, heeft een stevige sluiting en geeft geen schuurplekken. O ja.. en de oren blijven er het langst aan zitten. Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 10:31

Ik vraag me ook af hoe die oren er dan afgesloopt worden?

Opzich als hij af is, dan gaan die van mij er niet mee aan de haal in het weiland. Ben namelijk al aantal keer een halster kwijt geraakt in de wei.

Maar sluiten de maskers van harrys horse (moet een beetje op budget letten) wel netjes aan? En hoe valt de grootste maat?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:56

ThaGirl schreef:
Ik vraag me ook af hoe die oren er dan afgesloopt worden?

Mijn pony krabt ze stuk met z'n achterhoeven. Frusty Of zorgt dat 'ie achter een stukje boomschors blijft hangen. Maar die maskers met oren blijven echt redelijk zitten. Een halster heeft 'ie bijvoorbeeld binnen een minuutje af. Hij is een soort goochelaar. Clown

Zou me, als ik jou was, op het gebied van de maten even laten voorlichten bij de winkel. Zo valt Bucas bijvoorbeeld (te) groot, en zitten anderen veel te wijd bij de neus, of te krap bovenop...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 11:11

Ik denk dat ik toch die zonder oren neem, aangezien ik over beide goede verhalen hoor. Ik heb overigens nog nooit vliegjes in/rond hun oren gezien.. Of ik neem er 1 met en 1 zonder oren, kan ik ze beide proberen.

Nog 1 vraagje, kan je ze ook gebruiken met rijden?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:50

ThaGirl schreef:
Nog 1 vraagje, kan je ze ook gebruiken met rijden?

Ja hoor, een stalgenootje van mij doet dat. Je moet wel eventjes prutsen met het hoofdstel omdoen, en zelf kijken wat voor je paard de prettigste manier is om met zo veel spullen om z'n hoofd te lopen.. Misschien moet je je hoofdstel een maatje groter maken, of keelriem wat losser doen.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:51

ik heb 2 zonder oren ik ken die met oren niet maar dat lijkt me ook niet zo fijn voor het paard.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:27

@ joy, ik dacht eigelijk dat ding gewoon over het hoofdstel te doen, dan gaat het ook niet zo zweten. Maar dat is gewoon een kwestie van uitproberen.

@ leandros, inderdaad lijken die oren me ook niet super fijn!

thnx voor alle reacties! Haha! ben al een stukje wijzer

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:40

Ik heb al heel veel verschillende vliegenmaskers gehad. Zowel met als zonder oren. Eerst dacht ik dat mijn pony met oren niet fijn zou vinden maar achteraf gezien heeft hij er totaal geen problemen mee.

Het beste bevallen de maskers van bucas.
Pony draagt ze ook graag. Het ziet er niet uit maar het helpt wel.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:08

Ik heb even die bucas opgezocht, omdat ik er meerdere positive verhalen van hoorde.. maar die dingen zijn echt heeel lelijk! Tong uitsteken

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:24

Die van HH zijn prima hoor, die van mij is 2 seizoenen meegegaan.
Zonder oren was die, dit jaar wil ik er één met oren, ook van HH.
Mijn paard is er blij mee en sloopt 'm ook niet, dus dat scheelt dat wel weer. Lachen

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:25

Ze zijn niet echt mooi maar ze helpen prima en het is het enige masker waar mijn pony tot nog toe geen schuurplekken van krijgt. Ook blijven ze goed zitten. Ik heb dit seizoen 2 keer gehad dat ik het masker in de wei kon gaan ophalen verder blijft het netjes zitten. Heel af en toe zitten de pony's onderling te klooien en dan kan het gebeuren dat zo'n masker een keer afgaat. Maar dat is verder geen probleem ze blijven wel heel.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:26

Ik heb ene MET oren voor de vliegjes die in de oren gaan zitten.
Heb geen idee welk merk het is, maar heb hem toch al een tijdje op bij een ander paard, mijne schuurt netzolang over de grond totdat t ding af is.
Ik zou ene met oren kopen dus, vooral als je veel last hebt van die kleine vliegjes.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:28

Ik heb er 1 met oren en 1 zonder.
Alleen passen Patty's oren niet in het masker mét oren, flapoor. Huilen van het lachen

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:00

Die van Harry's horse kun je gewoon over zijn hoofdstel doen hoor.
Je moet alleen even opletten dat die dan niet te straks om zijn hoofd zit, zoals op de wang waar ook je hoofdstel zit.
De maskers van HH vind ik juist fijn, omdat die een beetje stijf zijn en dus mooi 'rond' staan. Die van Bucas kunnen zo tegen zijn ogen aan gaan hangen, omdat die slap zijn.
Voor het paard lijkt me namelijk fijner als die wat van zijn ogen af staat.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:07

ja tuurlijk dat moet ook, anders ontsteken de ogen nog en gaan er weer een hoop vliegen op zitten.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:19

ThaGirl schreef:
Ik heb even die bucas opgezocht, omdat ik er meerdere positive verhalen van hoorde.. maar die dingen zijn echt heeel lelijk! Tong uitsteken

Lelijk inderdaad, maar wel de soepelste stof die er is! Ik heb er dus eentje van Bucas voor mijn pony. Blijft super zitten. Heb er in de winkel veel in m'n handen gehad, maar vond de meeste maar harde stugge dingen...

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:26

Ik gebruik voor mijn pony een Cashel vliegenmasker. Kost wel wat meer ... ongeveer 50 euro maar echt de moeite waard!!!!

Heb zonder oren, met neusflap. Mijn appie heeft een roze neus. Zo verbrand deze niet. De kap houdt UV-stralen tegen en is van een soort ademende sport-stof bij de oren. Hierdoor krijgt het paard absoluut geen schaafplekken. Ook niet aan de voorpluk, omdat hier een aparte opening voor in het masker zit.

Mijn pony is overgevoelig en krijgt snel kale plekken maar van dit masker niet!!!

Super masker!!!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:24

Ik heb beiden gehad, met en zonder.
Zonder oren bevalt mij het beste.
De oren gaan bij mij snel kapot (komt omdat een van de andere paarden ze steeds sloopt)
Maar die zonder oren kan de voorpluk er tenmindste door.
Die van mij heeft al bijna geen voorpluk maar na een zomer die met oren had hij bijna niets meer.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:23

IndianHorse schreef:
Ik gebruik voor mijn pony een Cashel vliegenmasker. Kost wel wat meer ... ongeveer 50 euro maar echt de moeite waard!!!!

Heb zonder oren, met neusflap. Mijn appie heeft een roze neus. Zo verbrand deze niet. De kap houdt UV-stralen tegen en is van een soort ademende sport-stof bij de oren. Hierdoor krijgt het paard absoluut geen schaafplekken. Ook niet aan de voorpluk, omdat hier een aparte opening voor in het masker zit.

Mijn pony is overgevoelig en krijgt snel kale plekken maar van dit masker niet!!!

Super masker!!!

Deze heb ik ook gehad maar helaas kreeg mijn pony er wel schuurplekken van, plus ik kon hem gemiddeld 50% van de tijd in de wei gaan zoeken omdat hij hem weer afgekregen had.
Ik heb ook een keer een masker met zo'n neusflapje geprobeerd maar dat vond mijn meneertje niks Knipoog
Hij bleef maar proesten net zolang totdat ik hem afdeed. Heb toen het hele masker nog verbouwd om dat neusflapje eraf te halen maar het masker was sowieso geen succes.

Wat de voorpluk betreft: de bucas heeft geen gat voor de voorpluk maar zit zo lekker ruim om het voorhoofd dat er ruimte genoeg is.
Bij andere maskers had ik altijd zo'n gat er zitten voor de voorpluk maar eerlijk gezegd maakt dat voor mij geen verschil.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:46

Ik heb dat vliegenmasker van HH zonder oren, maar mn pony had het na een week ofzo al hélemaal kapot (maarja ze is dan ook een echte sloperd Clown ). Het 'bont' was er overal af en er zaten overal gaten in.
Voor mijn pony niet sloopbestendig dus..
En ik vond de maten ook wat groot vallen.