Bontje ft. Gelpad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor een onderlegger heb jij?

Geen
39 (50%)
Een bontje, staat zo chique
16 (20%)
Een bontje, mijn zadel past niet goed
13 (16%)
Een geldpad, staat leuk
2 (2%)
Een gelpad, mijn zadel past niet goed
8 (10%)

Totaal aantal stemmen: 78

Odysseus

Bontje ft. Gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 14:50

Hoi.

Ik wil hier ook even een discussie starten.
Ik zelf heb 2 zadels (een VZ een dressuur). De VZ past eigelijk niet zo goed op m'n paard (ik kreeg dit zadel bij mijn paard) waardoor er een gelpad onderligt. Met de VZ rij ik daarom eiglijk ook het liefst zo min mogelijk (alleen met springen).
Bij de dressuur heb ik een bontonderlegger, meer voor de mooi omdat het zadel goed past, maar ook omdat mijn pony een wat gevoelige rug heeft.

Nu de vraag:
Wat heb jij, een bontje of een gelpad (of geen natuurlijk). En waarom heb je deze?

Groetjes

Sas_Mon

Re: Bontje ft. Gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:07

ik heb een tijdelijk bontje omdat mn zadel niet goet past.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:09

Alweer een topic over bontjes...begint wel een beetje te vervelen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 15:10

BeLoVeD schreef:
Alweer een topic over bontjes...begint wel een beetje te vervelen.

Ik heb er nog geen gevonden. Misschien moet je dan maar niet kijken als je het zo saai vind.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:12

ik heb er niets onder.
Ben van mening dat dit meer een modegril is of dat het zadel niet past.
als het zadel niet past is er maar 1 remedie-->ZADELMAKER BELLEN!
mijn zadels zijn nagekeken en aangepast en liggen zover ik weet goed Haha!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:16

ik heb der nx onder liggen, maar heb persoonlijk de indruk dat een bondje nog beter is dan een gelpad om een zadel dat niet goed past te corrigeren; dat heeft teminste een uitsparing voor de ruggegraat.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:51

Ik heb maar gekozen voor geen, omdat ik momenteel niets onder het zadel gebruik. Bij mijn vorige zadel gebruikte ik wel een bontje, omdat het zadel niet helemaal goed lag, dat bontje heb ik nog wel liggen, maar wordt dus eigenlijk niet gebruikt Knipoog

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:37

Focussed schreef:
Bij de dressuur heb ik een bontonderlegger, meer voor de mooi omdat het zadel goed past

Dit vind ik dus niet goed, als je zadel goed past kan je daarmee er alleen maar voor zorgen dat je zadel te krap wordt en dus NIET meer goed past. Kortom gebruik geen bontje voor de mooi, is heel naar voor je paard.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:39

Omdat ik mijn dressuurzadel regelamtig op verschillende paarden heb liggen.
Hij past bij allemaal ook zonder bontonderlegger,
maar ik wil niet het risico lopen dat het zadel zich op een gegeven moment gaat vormen naar de paardenrug van éen bepaald paard als ik er een tijdje op rijd.
Vandaar bij mij...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:29

Ik heb geen onderlegger onder het boomzadel. Onder het boomlooszadel wel een speciale pad, maar dat hoort bij het zadel.

Als het zadel goed ligt, dan is een bontje of gelpad hooguit om een gevoelige paardenrug te beschermen.

Ligt het zadel niet goed: dan moet je het simpelweg niet gebruiken....

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:34

ik heb een bontonderlegger of een gelpad onder mijn VZH liggen, dit omdat deze niet 100% ligt en alleen voor springen gebruikt wordt. Mijn pony heeft een moeilijk lichaam dus alles wordt op maat gemaakt

Onder mijn dressuur heb ik niks liggen, deze is op maat gemaakt en ligt perfect

love__oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:39

Zolang een zadel goed past en het paard geen problemen heeft vind ik dat er niks tussen hoeft behalve een dekje.
Met springen daar in tegen wil ik nog wel eens een bontje gebruiken (wel alleen bij de zadels waar het er tussen het paard en zadel past zonder dat het hinder geeft) omdat je dan nog wel eens harder in het zadel terecht komt. Een gelpad gebruik ik nooit want de zadels liggen gewoon goed en de paarden mankeren niks.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:43

Een zadel hoort imo altijd te passen.. Als het niet past kan geen bontje of gelpad daat wat aan doen.. De druk blijft dan altijd verkeerd op de rug. Tenzij het paard een zeer gevoelige rug heeft en een gelpad even nodig is (ik vind die bontjes heel dun en geen drukverdeler) maar dan nog moet het probleem opgelost worden en niet de symptomen verzacht door er gewoon wat tussen te stoppen..

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:35

Ik heb wel een bontje, tijdelijk eigenlijk. Als mijn paard genoeg spieren heeft, haal ik het bontje er onder weg. Als ik het bontje er niet onder heb, wipt het zadel teveel naar voren, vandaag het bontje om het wat omhoog te brengen. Zodra hij meer spieren heeft, en het zadel dus niet zo naar voren wipt, ga ik zonder Ja

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:32

Op dit moment heb ik een bontje onder mijn zadel. Waarom?

Er komt een ong 1 cm komt tussen mijn zadel en haar rug tijdens het rijden. Ik heb de zadelmaker om advies gevraagd. Ik moest er tijdelijk een bontje onder doen en ze komen dinsdag mijn zadel weer goed op maat maken.

Je ziet de laatste tijd veel meer mensen met ene onderlegger. Net of het een rage is. ALs het niet anders kan prima. Maar voor het mooie kom nou zeg..

_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:02

Bontje.
Dat vind ik mooier, en het ligt ook lekker voor de pony.Lachen

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:11

Heb tijdelijk een scheef gelpad onder mijn zadelgehad omdat mijn paard door een aantal weken op rust "spiervermindering" had gekregen waardoor het zadel iets achterover helde. Gelpad er onder lag het zadel weer goed. Spieren weer opgebouwd en er gelijk onderuit gehaald.

Persoonlijk heb ik het liefste niks tussen het dekje en het zadel. Ookal past een zadel goed en je stopt er iets tussen veranderd de ligging ervan.

TS; misschien toch even een zadelmaker bellen, misschien kan er door een kleine aanpassing al veel veranderen aan de ligging van het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:04

Overigens neem je niet alleen een gelpad als je zadel niet goed ligt hoor Verward Ook als je paard een hele gevoelige rug heeft heeft het nog weleens nut. Dus... ik heb niet gestemd...

Laura_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:20

Mijn zadel past goed maar ik rij toch vaak met een bontje omdat ik denk dat het prettig is voor de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:28

Idd Verward

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:02

Ik hád een zadel dat niet goed paste, dus had ik voor nood maar even zo'n bontje gekocht, nu heb ik een zadel dat wél past, maar gebruik het bontje nog steeds, staat zo leuk en zonde om weg te doen. Haha!

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:05

ik vindt die bontjes maar een beetje onzin Bloos
het is meer een trend denk ik

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:12

een bontje of een geldpad kan nooit kwaad voor je paard
Het is altijd een schokbescherming voor het paard zijn rug.
En zeker voor een paard met een gevoelige rust is het altijd beter, ondanks dat je zadel goed past

Revster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:18

Ik heb een bontje en gelpad en zijn allebei wel fijn voor paard met gevoelige rug. Bij mn nieuwe paard deed ik ook een bontje onder het zadel. Vond ik ook wel mooi lijken. Bloos Erg dom, want het zadel lag goed en het werd te krap dus hij kreeg er een gevoelige rug van. Gelukkig was ik daar snel achter en is het nu weer helemaal over. Dus als je zadel goed past zou ik er in ieder geval geen bontje onder leggen dat word erg krap.