Wat vertelt een zweetafdruk onder het zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Wat vertelt een zweetafdruk onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 07:47

Zo ik wist niet hoe ik de titel duidelijker kon maken, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Tong uitsteken

Ik heb altijd gedacht dat het paard overal onder het zadel hoort te zweten.

Nu heeft mijn paard na het rijden 2 droge langwerpige plekken aan de voorkant, naast de ruggegraat, waar de kussens liggen.
Imo is mijn zadel dan te smal.

Nu heb ik gister een zadel met bredere boom geprobeerd, maar daarbij werd het droge stuk nog groter. Zo groot als het hele kussen.

Dus: hoe breder het zadel hoe meer droog haar -> is mijn eigen zadel dan soms ook nog iets te breed?

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik ga mijn vraag ook aan een zadelmaker stellen, maar hier zijn ook vaak veel mensen die er wat van weten / meegemaakt hebben Knipoog

Niky

Re: Wat vertelt een zweetafdruk onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 07:55

ik hou dit effe int oog, wil dit ook wel weten...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 10:45

Dit vond ik in oudere topics:

De droge plekken aan weerszijden van de schoft zitten er altijd bij een goed passend zadel. Geen reden om je ongerust te maken, het zadel past zo te horen goed hoor! Ik zou alleen wel in de gaten houden dat je het op tijd laat opvullen (weet niet hoe oud het zadel nu is?)

Mijn paard is ook altijd heel gelijkmatig bezweet onder het zadel op de zijkanten van haar schoft na. De droge plekken zijn aan beide kanten van hetzelfde formaat. Volgens mij is dit juist een goed teken. Ik heb mijn zadel destijds ook laten passen en waarnodig laten opvullen naar mijn paard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:48

Het haar ligt wel netjes glad?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 10:52

Ja het haar ligt gewoon netjes naar achteren, zowel bij het normale als het brede zadel

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:55

Ik geloof dat ik hem niet helemaal snap.
Bij mijn paard is de ruggegraat altijd droog en aan beide kanten van de ruggengraat zie je een natte plek van de kussens. Die lopen ook allebei gelijk. Ligt mijn zadel dan niet goed? Omdat ie plekken droog moeten zijn?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 10:56

Dat is de vraag, hoe hoort het Haha! ?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:02

oo oke. Was al bang dat mijn zadel niet goed paste.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:44

felicity schreef:
Ik geloof dat ik hem niet helemaal snap.
Bij mijn paard is de ruggegraat altijd droog en aan beide kanten van de ruggengraat zie je een natte plek van de kussens. Die lopen ook allebei gelijk. Ligt mijn zadel dan niet goed? Omdat ie plekken droog moeten zijn?

Ja dit heb ik ook met mijn zadel, waar de kussens liggen is het nat en de ruggegraat is droog.

TS waar heb jij dan je natte plekken zitten, of is ie helemaal droog onder het zadel?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 11:52

De ruggegraat is droog.
Daarnaast aan beide kanten een langwerpige droge plek (van voor naar achter) van ongeveer 4 cm breed, en 20 cm lang
Onder de droge plek is het nat en bij de kussens aan de achterkant ook.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:44

Hier ben ik ook wel benieuwd naar Ja

Bij mij is ook altijd de ruggengraat droog en naast de schoft 2 ronde plekjes van de kussens. De rest is nat.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:04

Je hoort overal even zweetplekken te hebben het enige wat droog hoort te zijn is de ruggengraat. Is het droog dan staat daar teveel druk op de plek. Het klinkt alsof jouw kussens te hard zijn zou dus even een zadelmaker laten komen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:06

Het kan komen doordat het zadel op die plaatsen geen of weinig contact maakt met de rug of juist teveel (waardoor de zweetklieren dicht gedrukt worden)

Zap: Lijkt me geen goed teken. Naast de schoft horen geen droge plekken te zitten.

Ik had laatst per ongeluk de hartslagmeter te hoog zitten onder het zadel. Na het rijden zat er precies bij dat ding een droge plek. Heeft dus lopen drukken. Gelukkig heb ik niet lang gereden omdat ik me niet lekker voelde. Volgende keer toch maar beter in de gaten houden of hij op de goede plek zit.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:43

Lenneke_ schreef:
Het kan komen doordat het zadel op die plaatsen geen of weinig contact maakt met de rug of juist teveel (waardoor de zweetklieren dicht gedrukt worden)

Zap: Lijkt me geen goed teken. Naast de schoft horen geen droge plekken te zitten.

Ik had laatst per ongeluk de hartslagmeter te hoog zitten onder het zadel. Na het rijden zat er precies bij dat ding een droge plek. Heeft dus lopen drukken. Gelukkig heb ik niet lang gereden omdat ik me niet lekker voelde. Volgende keer toch maar beter in de gaten houden of hij op de goede plek zit.

Dus als ik het goed begrijp is het dus goed als de ruggegraat mooi droog is, en van voor naar achter waar dus de kussens liggen bezweet mag/moet zijn.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:52

Met een goed passend zadel is de ruggengraat droog en de rest niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 06:36

tinkersjakie schreef:
Dus als ik het goed begrijp is het dus goed als de ruggegraat mooi droog is, en van voor naar achter waar dus de kussens liggen bezweet mag/moet zijn.

Ja, dan is de druk in principe overal gelijk en ligt de ruggegraat vrij.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:36

oke gelukkig dan had ik het toch goed. Was al bang dat mijn zadel ergens niet lekker lag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:35

Net onder de schoft bij de schouder zie je toch geregeld droge plekken. Ong. een hand groot. Dit zie je zelfs bij op maat gemaakte zadels. De 1 zegt dat het zadel dan te veel drukt, de andere zegt dat het zadel dan wel past. Wat de waarheid is weet ik niet.
Ik weet eigenlijk niet eens hoe mijn paard zweet, terwijl ik een op maat gemaakte zadel heb. De ruggegraad is droog en de rest gelijkmatig bezweet volgens mij. Droge plekken of scheve haren vallen mij wel op en die heb ik niet gezien. Ik zal de volgende keer eens heel goed opletten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:37

Nibbit schreef:
Dit vond ik in oudere topics:

De droge plekken aan weerszijden van de schoft zitten er altijd bij een goed passend zadel. Geen reden om je ongerust te maken, het zadel past zo te horen goed hoor! Ik zou alleen wel in de gaten houden dat je het op tijd laat opvullen (weet niet hoe oud het zadel nu is?)

Mijn paard is ook altijd heel gelijkmatig bezweet onder het zadel op de zijkanten van haar schoft na. De droge plekken zijn aan beide kanten van hetzelfde formaat. Volgens mij is dit juist een goed teken. Ik heb mijn zadel destijds ook laten passen en waarnodig laten opvullen naar mijn paard.

Ik dacht dat het aan mij lag dat die plekken daar niet droog hoorde te zijn: maar het is dus juist goed als het daar droog is Haha! mooi, ben ik daar ook weer rustig over Nagelbijten / Gniffelen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:20

germie schreef:
Net onder de schoft bij de schouder zie je toch geregeld droge plekken. Ong. een hand groot. Dit zie je zelfs bij op maat gemaakte zadels. De 1 zegt dat het zadel dan te veel drukt, de andere zegt dat het zadel dan wel past. Wat de waarheid is weet ik niet.
Ik weet eigenlijk niet eens hoe mijn paard zweet, terwijl ik een op maat gemaakte zadel heb. De ruggegraad is droog en de rest gelijkmatig bezweet volgens mij. Droge plekken of scheve haren vallen mij wel op en die heb ik niet gezien. Ik zal de volgende keer eens heel goed opletten.

Inderdaad! Ik heb dit 'probleem' al vaker voorgelegd aan verschillende zadelmakers. Ik heb nog nooit één unaniem antwoord gehoord, de meningen blijven verschillen. De één zegt dat het daar droog mag zijn, dat het net goed is en de andere beweert dan weer van niet...
Ik zie na het rijden ook droge plekken onder de schoft, bij de schouder? Zo lang de fysio/ osteo niets raars opmerkt, maak ik me er niet te druk om.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 19:04

Ik heb Divoza ook even gemaild, ben benieuwd wat voor reactie ik van hun krijg

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 00:27

hmm toch interressant ik ga dit ook ff volgen ben ook wel nieuwschierig naar de rachtie van je mailtje naar divoza

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:51

germie schreef:

Idd, ik word er ook niet wijs uit wat nu de waarheid is. Bij mijn paard zitten er naast de schoft 2 droge plekken en iets verder naar achter naast zijn ruggengraat. Die hebben er altijd al gezeten bij mijn springzadel. En dat zadel ligt (volgens mij en de zadelmaker) goed. Het zadel moest op die droge plekken niet te strak liggen omdat daar spieren zitten die de ruimte moeten hebben om iets te bewegen zeg maar. Zoiets heb ik iig begrepen van mijn zadelmaker.
Bij mijn slechtpassende dressuurzadel was alles bezweet en daar kreeg mijn paard dan ook mooi witte drukplekken van naast zijn schoft en iets verder naar achter naast zijn ruggengraat.
Dus ja ik denk eigenlijk dat die droge plekken alleen maar goed zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:12

Alytje schreef:
Het zadel moest op die droge plekken niet te strak liggen omdat daar spieren zitten die de ruimte moeten hebben om iets te bewegen zeg maar.

En daar heb je de oplossing denk ik... Heb er verder geen zadelmakers-verstand van hoor, maar als je logisch nadenkt is dat gebied voortdurend in beweging. In draf zullen de spieren links-rechts afwisselend opbollen en wegzakken en zo krijgt de huid dus wat lucht --> minder zweet. De rest van het zadel draagt voortdurend en daaronder is het dus wat benauwder --> meer zweet. Zolang de plekken symmetrisch zijn, niet overdreven groot en geen afgebroken haar, zou ik me dus geen zorgen maken. Een en ander zal ook wel afhangen van hoe veerkrachtig het materiaal in de kussens is.

Pure logica van mij hoor, misschien zit ik er wel faliekant naast, kan maar zo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:19

Klinkt heel logisch Margreet!

Nu denk ik er ook ineens weer aan dat bij mijn merrie (met weggevallen rugspieren) het zadel na het opnieuw vullen (nadat de spieren al iets bijgekomen waren) ook ruime droge plekken gaf op die plaatsen waar ze arm bespierd is.
Ik heb toen gevraagd hoe dat zat aan de zadelmaker en hij gaf toen inderdaad aan dat dat was om ruimte te geven zodat de spieren zich daar weer verder kunnen ontwikkelen...