Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoyRider schreef:Dus ik denk dat als we lang met ons diertje willen doen dat de aandacht voor harnachement wel belangrijk is
Men gooide inderdaad dat ene zadel van paard A op paard B. Maar ik neem aan dat die mannen wel wat meer notie hadden van wat ze deden. Ook in die tijd was een paard heel veel geld waard (op paardendiefstal stond niet voor niets de strop) en dus wist men wel wat men deed. Zo beschrijft een artikel in de Western Horseman (maart 2003), dat horsemen, wel degelijk weten of er een dekentje meer of minder op een paard moet om problemen te voorkomen. Ik waag het sterk te betwijfelen of NL cowboys die kennis hebben (en dus wordt het oppassen en passen).Citaat:Hoe ging dat toen met de zadels? Naar mijn idee had ene cowboy gewoon en eigen zadel en 'mikte' dat op elk paard. Die jongens gingen niet een uurtje rijden zoals wij dat nu doen. Het was paard beleren of te paard kudde ophalen. Niets geen naturalhorsemanship met klikkers of wortelstokken, geen gymnastiseren of schouderbinnenwaarts.
Citaat:Tillen wij niet te zwaar aan altijd maar alles perfect willen doen voor dat ene paard? Of je nu EK reining ruiter bent of pennymeisje in de beginnersklasse, het schijnt dat je eerst een op maat gemaakt zadel moet hebben voordat je ook maar mee mag schrijven in de westerntopics.
Je hebt volkomen gelijk. Er wordt wat mis geslagen.Citaat:Ik kan me nog herinneren dat ik met de pinto van een vriendinnetje door de koeienwei heen rausten met niets dan Oma's wollen deken en een dekensingel op het beestje. En een lol dat we hadden!
Een tijd dat caps nog leuke plastieken bolhoedjes waren die met een elastiekje op je hoofd moesten blijven zitten.
Ligt het aan mij of slaan we soms een beetje door cq de plank mis?
Weer helemaal mee eens.Citaat:( disclaimer: ik wil niemand aanvallen, al helemaal niet de diverse zadelmakers/verkopers die de wereld een beetje wijzer willen maken. Er is niets mis met kennis vergaren of weggeven)
Indianen waren waarschijnlijk de beste ruiters en trainers ter wereld. Er waren indianen (vooral in de periode tot 1800) die zonder zadel reden, maar de meeste reden met westernzadel of Indianen zadels (zie o.a. boek "The art of the Western Saddle) . Het is bekend dat de paarden die zonder zadel gereden werden een beduidend kortere levesduur hadden, dan de paarden die met zadel gereden werden. Vandaar dat "met", want een paard trainen is iets anders dan even een paard vangen.Citaat:Zo had ik het pas met iemand over rijden zonder zadel en hoe schadelijk dat zal zijn voor een paard. Diegene gaf toen aan dat de Indianen vroeger niet anders deden, mijn idee was ook dat die wel gewoon een nieuw vingen als de oude op was ..
Treffer, als is dat geen garantie voor "gelijke ruggen".Citaat:misschien (wilde gok) zijn op een ranch waar ze zelf de paarden fokken de paarden vaak ook wel familie, of in elk geval van hetzelfde type, waardoor de kans groter is dat een zadel op meerdere paarden past?
Citaat:Dapperdier: Vooralsnog moet ik schipperen tussen wat ik kan betalen en wat goed is voor mijn paard. Ergens het midden vinden tussen 'het beste' en 'dierenmishandeling' is de kunst.
Romkabouter schreef:Misschien vinden ze het over 1000 jaar sowieso wel belachelijk wreed om uberhaubt op een paard te zitten.
Kan ik me wel iets bij voorstellen.