wat voor een bit is dit?? !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

wat voor een bit is dit?? !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:47

gister op concour zag ik iemand springen met dit bit..
wat voor een bit is dit en wat is de werking ervan?
ik vond het er namelijk niet erg vriendelijk uit zien

Afbeelding

Flew

Re: wat voor een bit is dit?? !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:49

Hmm ik weet niet wát het is, maar het lijkt wel een hackamore en knevelbit in 1? Nagelbijten / Gniffelen Blijf dit even volgen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:50

Ziet eruit als een vrij streng bit.. en dan springen? Even een stipje of mijn vermoedens over de sterkte van dit bit kloppen, en wat andere bokkers ervan vinden...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:50

volgens ik kan zien is het een kneveltrens met een hackamore.
Vriendelijk is het niet,maar als de ruiter zeer ervaren is en niet in de begin klasse rijdt is het nog wel te doen,al is het niet mijn ding zulke zware optoming.
denk dus zoals mijn voorganger

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:54

volgens mij is het indd een hackamore en een kneveltrens. Kneveltrens is in principe niet zo streng, hackamore wel redelijk streng, maar ik snap de combinatie niet zo, en zo te zien heeft hij/zij maar 1 paar teugels die aan beiden bitten is verbonden.

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:56

ik vind het er eng uitzien, maar het lijkt idd op een Hackamore en knevelbit zoals iedereen zijn reactie hierboven

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:59

Dus bij een ophouding heeft het paard zowel druk in de mond als druk op de neus aangezien er maar 1 paar teugels gebruikt wordt..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:00

tegenwoordig hangen ze allemaal bitten erin bij springen.
ik zat gister een springwedstrijd op tv te kijke, daar reed er 1tje die springwedstrijd met een stang en trens bit :S

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:00

maarre, heb je hier nu serieus foto's van gemaakt terwijl je diegene niet kent en het op internet gezet?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:01

Ik denk (maar weet ik dus niet zeker) dat het paard eerst een druk volet op zn neus, omdat het touwtje trekt als een hefboom zeg maar, van odner naar boven. Mocht het paard dan doorgaan, lijkt het me dat het bit dan gaat werken. Tenminste, zo vind ik het eruit zien...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:02

krumel schreef:
maarre, heb je hier nu serieus foto's van gemaakt terwijl je diegene niet kent en het op internet gezet?

Er staat niemand op wah, alleen in principe t bitje Lachen Geen persoon of niks, en t is gewoon een vraag wat voor bitje het is Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:05

Een hefboom, zo'n ding als dat bij de spoorwegen omlaag gaat en omhoog, met knipperende lampjes Lachen Die beweging heet een hefboombeweging geloof ik Tong uitsteken Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen Lachen Misschien zijn er bokkers die dat beter kunnen Clown

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:10

Als je iets zwaars wil optillen kun je dat doen door te tillen, kost veel kracht, maar ook door een plank eronder te schuiven, die plank op een steen te leggen en kracht te zetten op het uiteinde van die plank. Een beetje een wipwap-idee. Dat is een hefboom. Een hefboom zorgt dat je minder kracht hoeft te zetten, dus een hefboom kan bij een bit scherper inwerken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:12

Ah, briljante uitleg Haha! Precies wat ik wilde zeggen Tong uitsteken

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:12

was verder ook niet aanvallend bedoeld, maar ik zou het zelf niet leuk vinden als ik bijv. ineens foto's van mijn paard (zijn bit) op internet tegen zou komen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:15

Het lijkt mij idd een hackamore en een kneveltrens... ik ga er vanuit dat een ervaren ruiter ermee aan het rijden was... maar dan zou het niet eens zo'n streng bit hoeven zijn.
Door met 1 teugel beide bitten te rijden verdeel je de druk over de mond en neus... Beide is niet erg, combinatie ervan ook niet, als het maar wel met een vakkundige hand wordt gedaan.

Zelf zou ik er niet mee rijden, maar je weet de beredenering achter deze combi niet. Omdat het twee 'bitten' zijn hoefd het niet altijd scherper te zijn. Knevel is sowieso niet scherp, hackamore kan dat wel zijn, maar hoefd imo niet. Lachen

Ik zie op beide foto's sowieso weinig druk staan op beide 'bitten' dus afgaande op de foto's zal het paard er niet meer last van hebben gehad dan van een enkele optoming Knipoog
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 17-06-07 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:16

Dat van mij was ook niet aanvallend bedoeld, maar als we ons daar al druk over gaan maken, zakken we wel heel ver denk ik Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:35

Maar zit het bit nou ook vast aan de neusriem of zie ik dat verkeerd (kan het niet helemaal goed zien)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:35

Volgens mij zit het niet aan de neusriem vast, maar zeker weten doe ik het niet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:37

Ziet er uit alsof de ruiter stuur- en rembekrachtiging nodig denkt te hebben... Scheve mond

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:42

Wat geweldig toch he...dat je met springen van alles in mag hangen, terwijl je met de dressuur nog geen bandage's om mag doen, want dan wordt je de ring uitgestuurd.
En dan wil ik ook nog eens wedden dat dit niet eens een van onze topruiters was, maar iemand op een "klein" parcours?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:45

Je moet minstens Z rijden wil je met een hackemore mogen starten dus het is i.i.g. geen beginner.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 17:51

het was zeker geen beginner..
maar een best wel bekende ruiter hier in de omgeving.
dit was geloof ik M of Z progressief
kan iemand mij trouwens uitleggen wat het verschil is tussen gewoon springen en progressief springen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:03

Wat als we in de dressuur nu eens met slof de ring in zouden mogen?? Dan zouden een hoop ruiters het een stuk makkelijker krijgen. Over de paarden hebben we het natuurlijk niet.
Ik ben geen springruiter dus je vraag ( moest wel even HEEEEEL goed kijken) kan ik niet beantwoorden.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:54

darkmoona schreef:
het was zeker geen beginner..
maar een best wel bekende ruiter hier in de omgeving.
dit was geloof ik M of Z progressief
kan iemand mij trouwens uitleggen wat het verschil is tussen gewoon springen en progressief springen?

Dan ga ik er vanuit dat de ruiter weet wat ie doet.

Progressief= alle hindernissen zijn punten waard. Hindernis 1, 1 punt, hindernis 2, 2 punten, enz. Het hele parcours is dan max zoveel punten waard als dat er hindernissen staan. (Dus bij 9 hindernissen is het parcours 45 punten waard.)
De bedoeling is zo snel mogelijk foutloos het aangegeven parcours te rijden. Als er een balk afgaat, b.v. bij hindernis 6, gaan er 6 punten af.
Dus iemand met een balk op 1 staat hoger geklasseerd dan iemand die een balk had op 9.
(Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd, anders moet je even in de spring regelementen kijken Knipoog )