Citaat:Succes ermee en trouwens, het dekje en bontje staan gaaf!
Ik had ook een bontje, vond het mooi staan & het leek mij alleen maar beter voor de rug van mijn pony.
Toen ik mijn pony ging kopen heb ik iemand naar mijn zadel laten kijken, naar hoe het lag. Het lag niet verkeerd, maar de kijker
raadde me aan om wel een bontje eronder te houden. Het kon nooit kwaad en ze dacht dat hij last zou krijgen van het zadel anders.
Ik heb dus 4 maanden braaf met bontje gereden. Ik merkte dat hij af en toe dwars was, maar dat kwam op mij over als 'geen zin hebben'.
Nou las ik ergens dat 'geen zin hebben' bij paarden niet bestaat, dus begon ik te denken aan lichamelijke klachten. Na een tijdje
viel het me op dat hij een schuurwondje kreeg bij zijn schoftbeen, maar ik dacht dat dit van de deken kwam.
Toen de deken periode over was bleef dat wondje erger worden. Uiteindelijk ben ik zelf eens gaan kijken naar mijn zadel, op de blote rug. En het lag helemaal niet zo verkeerd.
Wat was nou het probleem; er was gewoon simpelweg geen ruimte om een bontje onder mijn zadel te leggen. Er was genoeg ruimte om het dekje in de kamer op te trekken & dan lag het zadel gewoon goed. Maar met een bontje erbij werd het te smal waardoor er dus een wondje ontstond omdat het dekje niet opgetrokken werd, en waarschijnlijk kreeg hij ook last van drukkingen tegen het schoftbeen.
Ik heb 2 weken zonder zadel gereden om het wondje te laten herstellen en ik merkte dat hij beter en losser door zijn lijf begon te lopen.
Na 2 weken heb ik weer mijn zadel erop gelegd, en ook toen bleef hij prima lopen.
Het nut van dit topic; ik wil mensen die een bontje kopen voor de mooi waarschuwen! Als je zadel gewoon goed past, laat dat bontje dan achterwege want het kan dus wél schade aanrichten. Ik zou alleen mensen die een niet-goed passend zadel hebben een bontje aanraden, maar ook alleen dan als het de ligging verbeterd..
Hopelijk kan ik met dit topic het een en ander voorkomen