problemen met dubbel gebroken bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

problemen met dubbel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 14:46

ik ben ook net over gestapt naar dubbel gebroken maar ze pakt gewoon heel de les het bit vast dus vind het eingelijk geen succes rij nu al 4 weken niet lekker omdat ik heel de tijd bezig ben om haar dat bit los te laten dus ga binnekort denk ik gewoon weer met enkelgbroken rijden.
hebben hier meer mensen last van was wel even benieuwd of dat echt aan ons licht.

nooralie

Re: problemen met dubbel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:53

ik ben juist naar een dubbel geboken bit gestapt omdat die van mij enkelgebroken vast pakt

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:31

Ik rij met een dubbelgebroken bustrens, en mijn paard pakt ut niet vast. en enkelgebroken trouwens ook niet echt maar toch rij ik fijner met een dubbelgebroken. Als jouw paard juist bij de dubbelgebroke bitjes uhm vast pak kan ut zijn dat ze die werking gewoon niet prettig vind, of ut bit is misschien te groot/klein of ligt niet goed in de mond
succes ermee Knipoog

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 17:30

dacht eerst ook van misschien is die niet goed kwa maat maar hij licht nu wel goed in de mond hij ging eerst wat te hoog dus dacht dat het daar aan lag maar heb dus gaatje lager gedaan en licht nu wel goed heb nu maat 11.5 dus kwa maat is datwel goed heb ook een 12.5 gehad maar die was te groot. dus denk dat ze hem gewoon niet fijn vind hoewel ze er wel in het begin als ik er nog niet op zit op kauwt enzo en krijgt wel suppper snel een schuimbekje maar toch laat ze hem niet los

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:45

Dubbelgebroken bit werkt sterker op de lagen dan een enkel gebroken bit. Misschien is dat niet prettig voor jou paard.
Je zou ook eens een ongebroken trens kunnen proberen, die zijn over het algemeen heel vriendelijk.

Enkelgebroken ben ik niet zo weg van. Ze knijpen de tong samen en prikken in het gehemelte.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 02:13

elk beestje is anders en vind dus ook weer een ander bitje fijner.
als je merkt dat het niet werkt stap je toch direct over na je enkel gebroken weer?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:04

Probeer eens een myler bit daarmee kun je onafhankelijk sturen
Daardoor kunnen ze het bit moeilijker vast pakken
En als je paard het bit pakt, trek dan niet terug maar laat juist los, dan heeft ie niks om te pakken

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 10:36

ik ga ook nu weer ff rijden met enkel gebroken. daar reageerd ze ook wel goed op maar dacht hoor van iedereen dat dubbel zo fijn is maar dat werkt dus niet echt goed bij haar. het is ook wel een beetje mijn probleem als zij gaat trekken dat ik dan ook weer ga vast houden maar heb vorige keer geprobeerd zo los mogelijk en steeds dan even wiebelen met de teugel tot dat ze hem los liet. dat werkte wel iets maar vond nog niet echt prettig ga n ook eens even info zoeken over myler bit kijken of dat miss iets is. ga gewoon wat dingen uitproberen. wel bedankt.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:38

Laatst zat ik bij een jury te schrijven, en er kwam een paard die pakte ook het dubbelgebroken bit vast, de jury zei: gebruik een ongebroken bit.
Ik weet niet of het werkt hoor.
Anders haal de paardentandarts o.i.d erbij Knipoog kan nooit kwaad.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:44

Wat is de reden dat je naar een dubbel gebroken bit bent overgestapt? Problemen met enkel gebroken? Of voor een andere reden?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 10:47

het was dat ik erdereen er over hoorde dat dubbel zo fijn was dus dacht ga ook eens proberen en enkel ging ook wel goed maar wou gewoon bitje hebben wat iets zachtere inwerking had maar volgens mij is voor haar gewoon enkel het beste/ fijnste heeft ze ook altijd op gelopen. had er verder ook geen andere reden voor

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:48

Ga maar weer gewoon op enkel gebroken Knipoog bij mij loopt mn pony ook niet lekker op dubbelgebroken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 10:51

oke nog een soortgenoot Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:32

Bit vastpakken? Tussen de kiezen? Dan ligt het meestal niet goed in de mond. Of om maar eens iets basaals te noemen: niet ondersteboven?

Kan natuurlijk de persoonlijke voorkeur van je paard zijn, maar meestal is er meer aan de hand als het verschil zó groot is. Wanneer is er voor het laatst een goede tandarts geweest? Je neusriem zit goed? Allemaal dingen die van invloed zijn.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:02

Dat kan. Waarom heb je dan eigenlijk van bit verwisseld? Of ging het met de vorige ook niet goed? Dan zou ik iig even een tandarts erbij halen om te kijken of het gebit in orde is. En anders even met je lesgeefster (als je die hebt, en anders er één zoeken Tong uitsteken) naar een andere oplossing komen en wat bitten uit proberen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 12:08

nog even voor de vermelding het is en pony van een vrindin die heeft een manege en ik krijg ook les van haar. het bit licht goed in de mond licht niet ondersteboven tandarts is 1 of 2 maanden geleden langs geweest en is nu alles goed mee verder heb ik mijn vrindin er ook naar laten kijken en ook een meisje die bijna klaar is met dierenarts en die zij dat het ook goed lag. verder heb ik hier boven al uitgelecht waarom ik van bit gewisseld heb maar denk eigenlijk dat de pony het gewoon neit echt prettig vind omdat dit op de lagen drukt en dat gevoel niet fijn vind en hem daarom vast gaat pakken.
maar mijn grootste vraag was of hier meer mensen last van hebben dat pony dubbel geboken bit niet echt fijn vinden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:10

Vriendelijk verzoek om hoofdletters en leestekens te gebruiken en te letten op g of ch en ei of ij. Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:12

Oh oke, maar ik rijd niet met een dubbel gebroken bit, nog nooit gedaan bij m'n vzpony's dus heb geen idee, ze lopen prima op het bit wat ze nu hebben Lachen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 12:14

@ margreet sorry maar ik probeer er al wel beetje op te letten. Maar ben dyslecties dus heb vaak problemen emt g of ch en ei of ij verder de leestekends bebruik ik altijd bijna nooit maar zal het proberen ben echt heel slecht in die regels Knipoog

saaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:17

mijn ervarig is dat ze na verloop van tijd toch beter gaan lopen op een dubbel gebroken bitje.. misschien zou je het nog een tijdje kunnen aankijken om te kijken of er misschien na enkele weken wel verschil gaan komen.

je zou inderdaad de tandarts er ook ven bij kunnen halen want misschien is er wel een gebitsprobleem waardoor het paardje het bit vastpakt.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 12:18

hoelang zou ik het moeten want rij er nu 4 weken mee. dacht dat er dan wel verandering in zou zitten maar blijkbaar niet vind alleen maar slechter worden.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:21

probeer anders eens een bit met rolletjes die kunnen ze meestal ook niet goed vasthouden, en zoals al gezegd dubbel gebroken werkt scherper in dus misschien dat hij/zij het daarom vastpakt...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:22

mkvdiest schreef:
probeer anders eens een bit met rolletjes die kunnen ze meestal ook niet goed vasthouden, en zoals al gezegd dubbel gebroken werkt scherper in dus misschien dat hij/zij het daarom vastpakt...

rolletjesbit helpt ook niet hoor.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 12:22

dacht juist dat dubbel zachter in werkte dan enkel rolletjes vind ik te scherp ds denk dat ik gewoon op enkel door ga.

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:25

ik zou als ik jou was gewoon weer het enkelgebroken bitje erin leggen. Je geeft aan dat ze daar fijn op liep. ik rij mijn paard wel met een dubbel gebroken bitje en heb er goede ervaringen mee. Maar ieder paard is anders...