dunne kussens, zadel wipt, en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

dunne kussens, zadel wipt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:48

Vandaag heb ik een zadel laten aanmeten voor mijn merrie, nou heb ik de zadelmaker ook even laten kijken naar het zadel van mijn andere paard. Nu heeft hij laten zien dan deze dus niet goed ligt. het is een zadel met dunne kussens, die niet verder opgevuld kunnen worden. De voorkant van het zadel ligt prima, maar de achterkant sluit niet goed aan. Waardoor het zadel gaat wippen, heb ik niet eens gemerkt Bloos . Normaal zou opvullen kunnen helpen, maar daar is dus geen plek. De zadelboom is eigenlijk te rond voor zijn rechte rug.

Waarschijnlijk gaat mijn nieuwe zadel passen op beide paarden, dus ik moet ik twee maanden overbruggen met mijn niet goed passende zadel. Zou ik dit tijdelijk kunnen oplossen door iets tussen de achterkant van het zadel en zijn rug te leggen? Of maak ik het dan erger? Of kan het weinig kwaad om hier zonder extra onderlegger ofzo mee nog even door te rijden?

sjorsie

Re: dunne kussens, zadel wipt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:51

bij de paardeshop zo'n stuk zwarte rubber/plastic ophoger halen, is schuin gesneden, kost ruim een tientje en je zadel ligt weer recht, ik ga even een plaatje zoeken.

edit: gevonden bij Divoza Afbeelding

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 09:55

Maar zo'n ophoger versmalt het zadel vooraan toch ook? Dat moet ik niet hebben..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:59

Dan moet je zo'n zogenaamd 'tennisracket' halen, diezijn van voren zo smal dat ze tussen je kamervallen, endus niet op deschouders. En van achter hogen ze op Ja

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 11:45

Voorlopig heb ik nog geen goede oplossing. Ik heb mijn boomloze zadel ook nog even geprobeerd, maar dat was geen succes, dus die gaat sowieso de deur uit. Iemand nog meer suggesties? En weet iemand of het kwaad kan om nog even met mijn wippende zadel door te rijden?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:38

Weet niemand of het kwaad kan om door te rijden met dit zadel??
Totdat ik een nieuwe vind ben ik zonder zadel aan het rijden, en dat is ook niet alles!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:45

Ja dat kan wel, gewoon even een bontje oid eronder doen zodat het geen drukplekken veroorzaakt!
Succes met een oplossing zoeken.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:11

ik zou als ik jou was niet met onderleggers gaan zitten rotzooien. Misschien kan het zadel óf door een goede zadelmaker nog worden aangepast óf je moet echt aan een nieuw zadel als dat niet gaat. Meestal ligt het probleem van een wippend zadel trouwens wel aan de voorkant, maargoed, daar kan ik verder geen oordelen over doen nu aangezien ik het zadel niet gezien heb en ik geen zadelmaker ben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:13

krumel schreef:
ik zou als ik jou was niet met onderleggers gaan zitten rotzooien. Misschien kan het zadel óf door een goede zadelmaker nog worden aangepast óf je moet echt aan een nieuw zadel als dat niet gaat. Meestal ligt het probleem van een wippend zadel trouwens wel aan de voorkant, maargoed, daar kan ik verder geen oordelen over doen nu aangezien ik het zadel niet gezien heb en ik geen zadelmaker ben.

Als je alles had gelezen kon je weten dat dit zadel niet meer aangepast kan worden en dat over 2 weken een wel passend zadel komt. het gaat om de tussenperiose.
Zo'n tennesracket ding lijkt me wel zinnig dan.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:18

ja, sorry, stom berichtje getypd omdat het zadel dus in eerste instantie voor dat andere paard was? Het ligt er dan denk ik een beetje aan hoe 'beroerd' het zadel ligt vind ik. Als je paard er echt last van heeft zou ik hem die tijd niet rijden. Áls je er dan een onderlegger onder doet, zou ik indd zo'n tennisracket ding gebruiken.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 13:18

Mijn merrie krijg in augustus ongeveer haar zadel. Het zadel van mijn ruin is het wippende zadel. Hier heeft diegene van tweespan naar gekeken, en hij liet mij ook duidelijk zien dat de zadelboom te rond is voor zijn rechte rug. De boombreedte is goed, maar het model van de boom niet. Het kan zijn dat het zadel wat in augustus voor mijn merrie komt ook op m'n ruin past. Maar ik vermoed van niet want mijn merrie heeft een veel ronder en breeder ruggetje. En als ik dan samen met mijn zusje wil rijden wordt het lastig als ik 1 zadel voor 2 paarden heb. Ik wil dus nu nog een zadel aanschaffen, maar voordat ik die vind zal waarschijnlijk een tijd duren (ik verwacht minstens 2 maanden aangezien ik een bruin dressuurzadel wil). Nu moet ik ff die tijd overbruggen..
Snappen jullie het nu?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:31

Ik zou het absoluut niet doen. Met een slecht passend zadel rijden. Ik zou voorlopig zonder zadel rijden.
Ik heb 4 maanden geleden een zadel laten passen door een zadelmaker. Nu loopt mijn paard dus kreupel met het zadel op. Dus ergens drukt hij verkeerd. Op het eerste oog ligt het zadel prima. Werd door meerdere instructeurs bevestigt. Hun raadde mij ook aan om er een bontje onder te doen. Want ze zal wel een gevoelige rug hebben. Ik heb dit niet gedaan en rij nu 2 weken zonder zadel. En dat op een 3 jarige die net een x of 10 onder het zadel geweest. Van het weekend hoop ik een zadel te hebben die wel goed past.

brenda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:19

ik heb ook problemen met me zadel want van voren sguift hij iets naar links en agter klappert, dus toen iik dat merkte meteen de zadelmaker gebeld en zonder zadel gaar rijden, (een dekje met deken singel)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:21

ik zou ook proberen zonder zadel te rijden..dan maar even niet met zadel,voordat je schade aanricht..niet eerder in de gaten gehad dat het niet goed lag?

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:57

en zadel wat wipt is erg belemmerend voor de paardenrug, de schok die komt is dan 10x zo groot.
Je kunt het tijdelijk oplossen met een 'tennisracket' of een bontje, maar het beste is gewoon een passend zadel.
Is je paard in tussentijd veranderd qua bouw?
( ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad! paard is veranderd in bouw en zadel was niet meer passend te krijgen, had nog een cm nodig aan de voorkant, maar daar kon het niet meer worden opgevuld, ik heb gekozen voor een ander, wel passend zadel)

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 09:11

Ja dela, dat is precies het probleem. Er zijn behoorlijk wat spieren & massa bijgekomen..

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:20

Dan zou ik als ik jou was niet gaan experimenteren met bontjes ed, maar op zoek gaan naar een passend zadel.
Want je paard is breder geworden ( meer spieren/massa) dan onderdruk je dat alleen maar met bontjes..

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 09:23

Voorlopig rijd ik nu dus maar zonder zadel, en zet ik mijn zoektocht voort naar een nieuw zadel. Bedankt voor al jullie reacties!

Monieck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:59

Ik denk ook dat dit de beste oplossing is:

Afbeelding

Bontonderlegger (art.no.: 10327)
Bontonderlegger met kamervulling. Hierdoor komt het zadel van achteren hoger te liggen. (voorste onderlegger op foto)
€ 15.87

http://www.divoza.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:03

Als de zadelboom te rond is voor de rug van je paard, past het zadel niet. Punt. Niet gaan klooien met gadgets e.d om het toch passend te maken, je zult ook voor je andere paard aan een ander zadel moeten...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:32

idd niet gaan klooien, maar gewoon niet rijden. Op 1 ding na is het gewoon een erg slecht passend zadel, en dat moet je dus niet gebruiken.... wat was er mis met het boomlooszadel?? dat is meestal een goede tussenoplossing.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:41

Dat duurt wel heel lang, 2 maanden voor het aanpassen van een zadel.

Natuurlijk is het niet goed om door te rijden maar om je paard nu 2 maanden stil te laten staan vind ik ook weer zo wat.

In eerste instantie zou ik proberen of de zadelmaker niet wat haast kan maken. Vervolgens zou ik vragen in hoeverre de zadelmaker vind of je wel of niet met je huidige zadel door kan rijden, al dan niet met een kussentje eronder. Ik vind het ook aan je rijniveau liggen of je wel of niet door kan rijden. Als je een hele mooie stille zit hebt en het zadel wipt een ietsiepietsie, dan zou ik het er misschien wel gewoon op wagen. Je hebt tenslotte al langer met een niet passend zadel gereden, zonder dat je paard commentaar had (protest of pijn)

Misschien is het mogelijk om een zadel van iemand te lenen?

Zanho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:39

Ik heb ook een tijdje met een tennisracket gereden, maar de vulling eruit gehaald en zelf een stuk schuimrubber gesneden, aan de voorkant heb ik er een stuk afgehaald zodat deze dunner werd en voor een hele korte periode is dit echt wel te doen

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:26

Ik zou er niet meer mee gaan rijden, ik heb gezien wat je kunt veroorzaken als je doorrijdt met een niet-passend zadel en dat is echt niet best. Dan kun je straks naar de fysio en dat soort dingen.
Laat een goede zadelMAKER (geen passer) naar je zadel kijken, misschien dat hij er nog wel wat aan kan doen, ook al zegt de zadelpasser van niet.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:38

je rijdt er al die tijd al fijn op toch? en je had niet door dat het niet goed lag, dus geen grote problemen...???

dan gaat het die 2 maanden ook nog wel lukken, en dan heb je daarna een nieuw zadel klaar liggen dat wel goed ligt Lachen

als je paard er wel last van heeft, uiteraard niet doorrijden Knipoog maar ik begrijp dat dit niet het geval is??