Kan pony niet houden, welk bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anka_

Kan pony niet houden, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:12

heey,
Ik kan mijn rij-verzorgpony niet houden op wandeling, wedstrijd en een omgeving dat ze niet kent. Ze heeft een gewoon bit: een gebroken watertrens.
ik zou graag met bit rijden waar ze beter op reageert.
welk bit kan ik het best kopen?
ik heb mijn post gewijzigt omdat de meesten het te serieus opneemden toen ik een scherper bit zei Knipoog
grt.
Laatst bijgewerkt door Anka_ op 10-06-07 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

valyzja

Re: Kan pony niet houden, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:14

mylerbit lijkt me het beste voor jou pony.
of gewoon een stevige harde hand.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:16

ik hoop dat die reactie niet serieus bedoeld is?
ik zou geen scherper bit nemen, maar een goede isntructrice, en hooguit proberen of ze op andere zachte bitjes misschien fijner reageert (miss met dubbelgebroken?)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:17

Je hoeft geen bit te kopen want het zal je op de lange termijn niet helpen. Probeer (met hulp van iemand anders) de pony zodanig op te voeden dat het wél lukt. Echt, ik snap wel dat je nu een oplossing nodig hebt, maar in dit geval is de snelle weg niet de beste.

Succes!! Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:17

je kan er nog zo'n scherp bit inhangen wat je wilt, als je pony gaat dan gaat ze toch. Ga wat grondwerk met haar doen, dan kan je straks gewoon wandelen met een halstertje en een touwtje.
Ik neem aan dat je met je pony buiten wilt wandelen voor je plezier ?

valyzja, is dit jou advies zonder dat je verder wat weet ? Gewoon een stevige harde hand ? Lekker. !

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:20

Tanden laten controleren kan ook enorm helpen, het was bij mij net hetzelfde met mijn pony, ze had dan ook grote haken op haar tanden, die zijn nu weg, en dus het niet kunnen houden ook.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:20

Dit is toch niet serieus he?
Je zou inderdaad een goeie instructice kunnen zoeken, en misschien een dubbelgebroken trensje proberen, maar ga alsjeblieft geen bitten lopen proberen die je niet kent.. Zo verpest je alleen je verzorgpony maar.
Het is wel een leuke pony trouwens =)

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:21

Ik snap het wel hoor, je wilt je pony graag houden, maar dat lukt gewoon niet. Maar meis, dit moet je echt niet oplossen met een scherper bit! Neem les, rijd veel overgangen en figuren op vreemd terrein, dan zal het op lange termijn beter worden. Nu je pony meteen houden kan toch niet, paardrijden is geduld hebben.
Tanden laten controleren zou ik idd misschien ook doen.
Succes.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:22

Iedereen hier gaat me nu aanvliegen, in die tijd ( heb ik ook gehad ) heb ik met pesoa gereden en dan elke keer een ringetje hoger doen totdat ik mijn oude bit terug kon indoen, géén last meer van gehad en nog steeds niet Knipoog

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:23

lolaaatjuhh schreef:
Iedereen hier gaat me nu aanvliegen, in die tijd ( heb ik ook gehad ) heb ik met pesoa gereden en dan elke keer een ringetje hoger doen totdat ik mijn oude bit terug kon indoen, géén last meer van gehad en nog steeds niet Knipoog

Dan was jij misschien wel heel 'wanhopig'. Dit meisje heeft naar mijn idee nog niets geprobeerd, en daarom zou ik eerst gewoon LES proberen!!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:25

Eva_ schreef:
lolaaatjuhh schreef:

Dan was jij misschien wel heel 'wanhopig'. Dit meisje heeft naar mijn idee nog niets geprobeerd, en daarom zou ik eerst gewoon LES proberen!!

ehhmm nee, niet wanhopig eerder hardstikke bang wand mijn pony was levensgevaarlijk, ik zei al dat iedereen mij aan zou vliegen maar serieus, we hebben er niks aan over gehouden, ik rij weer gewoon met mijn oude watertrensje hoor Knipoog dat bit ligt in de kast weg te roesten.. en het heeft enorm geholpen Knipoog

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:26

Misschien dat het bij jou geholpen heeft (zo te horen wel) maar ik denk ook echt dat bij Rosieloverrr les een beter idee is

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:29

neen, ik heb idd nog niets geprobeert!
ik ben niet zo iemand die een paard vol gaat hangen met sterkere bitten, en allerlei bijzetteugels..
daarom wou ik graag een tip van jullie.
ze gaat heel erg graag op wandeling maar ze is iets te enthousiast en soms kan ik haar echt niet meer houden.
ik wil gewoon meer controle over haar, en lessen nemen werkt niet om haar te kunnen houden, het verergert dan gewoon, omdat ze al zo bloednerveus is in maneges en omgeving die ze niet kent, door slecht verleden. ik hoop dat jullie mij niet slecht verstaan hebben Lachen !
grt.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:32

ik had al wel alles geprobeert, en toen was dit de enige mogelijkheid.. Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:34

kijk of je toch op een andere manier met haar om kan gaan. Iets van freestyle, nh of iets. Gezien de achtergrond van je pony zou dat haar en jou enorm kunnen helpen.. succes met haar.
Het onderwerp roept wel wat weerstand op in ieder geval wel bij mij, ook al bedoel je dat niet zo, er zullen in ieder geval wel wat reacties komen schat ik zo in.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:36

nee lolaaatjuhh, volgens mij heb je dat niet want anders zou je ook weten dat je op hele andere manieren met je paard bezig kunt zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:36

valyzja schreef:

Hoe harder je hulpen worden hoe moeilijker je paard in de hand te houden wordt. De lichte hulpen worden dan achtergrond geluid en je bent met krachtsport bezig ipv paardrijden. Ook hoe harder je hulpen zijn hoe minder verschillende hulpen je kan gebruiken, dus hoe minder controle je feitelijk hebt.
@TS : laat de pony nakijken (tanden, rug, zadel) en kijk ook naar de hoeveelheid krachtvoer. Neem verder les, ga grondwerken en oefen veel op onbekend terrein.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:38

ik rijdt ook op zon pony dat paard reageert gewoon werkelijk nergens op ook niet op een harde hand als je buitenrijdt en je zit in draf scheurt die ervandoor als een idioot en stopt dan ook gewoon niet geen harde hand werkt maar ook geen sterker bit!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:30

valyzja schreef:

Ja hoor, gewoon flink hard trekken dat helpt vast

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:37

Dit is vast een africhtings probleem want het paard luistert niet naar het bit
Een tip probeer eens bitloos Cool
Kaak reageren ze daar veel beter op, ze vechten er niet zo snel tegen

Dit is mijn bitloze hoofdstel
Die gebruik ik om mee buiten te rijden
niet omdat ze sterk wordt, want ze heeft een boterzacht mondje
maar gewoon omdat ik het fijner vind voor het paard Lachen
Afbeelding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:38

IK zou wat lessen in freestyle nemen als ik jou wa sen zeker geen scherper bit er in doen, eerder een zachter een dubbel gebroken ofzo, je doet je pony alleen maar heel veelpijn op deze manier en is dat wat je wil.
Ik zelf heb ook zo`n paardje en rij haar nu bitloos, geen pijn meer en geen stres meer voor haar.
Hoe harder jij trekt hoe meer hij zal gaan klieren, waarom zal de pony jou gaan vertrouwen op vreemd gebied als jij hem pijn doet in zijn mond, leer dat je pony jou vertrouwd en hij zal je overal volgen, leer zijn taal!!!!!!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:47

Tja ben het met bijna iedereen hier wel eens dat het niet ligt aan het bit maar aan de opvoeding. Les nemen, hoeft niet bij een manege je kan ook iemand laten komen voor priveles. Dat is misschien wel duurder maar je hebt 10x meer aan dan een groepsles.
Zolang je nog geen controle hebt maar even niet wandelingtjes gaan maken e.d. Elke keer dat het fout gaat leert je pony ook van dat ze kan doen en laten waar ze zin in heeft.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:59

Ik zou eerst alles laten nakijken.Lachen
Ook of het huidig bit wel geschikt is voor de pony!

Ik denk persoonlijk dat de pony jou nog moet gaan vertrouwen. Grondwerk is daarbij een goede aanvulling net als lesnemen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:01

Ik zat eerder te denken aan gewoon iemand die je regelmatig even helpt, hoeft helemaal geen instructrice oid te zijn, gewoon iemand met ervaring op dit gebied. Dan komt het vast wel goed Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:21

Eerst de pony goed laten nakijken; gebit, zadel en rug.
Daarnaast wellicht ander en/of minder krachtvoer geven.
En wat ook belangrijk is en jullie zal helpen: grondwerk met de pony gaan doen.