Spring- of dressuurzadel nemen om te gaan wandelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Spring- of dressuurzadel nemen om te gaan wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:20

Ik vroeg me af... als jullie gaan wandelen.. welke zadel nemen jullie dan?

Ik heb een spring- en dressuurzadel. Normaal neem ik altijd het dressuurzadel om mee te gaan wandelen omdat ik tot nu toe altijd met mijn dressuurpaard ga wandelen.

Ik ben nu eens van plan om met mijn springzadel te gaan wandelen. Als je galopeert is het veel makkelijker om in verlichte zit te gaan zitten omdat je korter met je benen kan zitten. Nadeel denk ik dan ook weer is dat je de hele tijd korter met je benen zit (krampen?).

Een dressuur zit dieper en je zit langer met je benen. Verlichte zit in galop gaat dan wel vrij moeilijk vind ik.

Welke zadel zouden jullie nemen?

Marijkjuh

Re: Spring- of dressuurzadel nemen om te gaan wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:36

Wandelen doe je toch er naast?
Ik neem aan dat je buitenrijden bedoeld, maar dan moet je gewoon het lekkerste zittende zadel nemen Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:37

als je gaat buitenrijden, kan je net zo goed je dressuurzadel nemen en je beugels een gaatje korter doen. zit je toch nog zacht en diep en kan je ook makkelijk(er) in verlichte zit gaan zitten.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:37

ik heb alleen een dressuur zadel en dat gaat goed. ik rijd er ongeveer 1/2 uur mee buiten, ook galop enzo en dat gaat goed. ik spring ook met mijn dressuur zadel en dat kan ook goed. dus ik doe alles met een dressuur zadel.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:45

Buitenritten maken bedoel ik... sorrie ben van belgië Clown. Bij ons zeggen we het meeste: gaan wandelen Lachen.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:47

Idd wij zeggen gaan wandelen. Haha! Ik heb een vzh zadel dus dat probleem niet maar ofwel beugels bij dressuurzadel korter of die bij het springzadel ietsje langer? Enfin, ik had ook een dressuurzadel maar daar ben ik nooit mee gaan wandelen, nam altijd mijn vzh toen. Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:48

Ook al ben ik een echte springruiter, ik pak bijna altijd mijn dressuurzadel, die zit gewoon stukken beter, beugels ietsjes korter en dan gaat galloperen ook prima Ja

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:52

Gewoon kijken welke je het lekkerste vindt zitten!
Ik pak altijd gewoon mijn dressuurzadel, kunnen mijn benen lekker lui naar beneden hangen (met toch nog een beetje steun) Haha!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:56

Ik pak mijn veelzijdigheidszadel, die vind ik voor buiten net wat fijner. Maar een dressuurzadel gaat ook prima hoor.

Gewoon kijken wat je zelf het fijnste vind zitten.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:59

het is te zien welk soort ritten je doet
als je echt wilt rondcrossen zou ik springzadel nemen
maar als je je paard volledig onder je onder controle wilt houden met je zit als hij wat pikant staat dan zou ik dressuurzadel nemen, in een dressuurzadel zit je vaster als hij bokt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:01

ulestro schreef:
maar als je je paard volledig onder je onder controle wilt houden met je zit als hij wat pikant staat dan zou ik dressuurzadel nemen, in een dressuurzadel zit je vaster als hij bokt

Oja?
Ik zit echt véél steviger in mijn springzadel hoor.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:06

Ezumii schreef:
ulestro schreef:

Oja?
Ik zit echt véél steviger in mijn springzadel hoor.

een dressuurzadel is toch diep waardoor je vaster zit
en een springzadel open?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:07

Ja maar met je springzadel heb je dikke kniewrongen, en je beugels korter dus kun je eventuele bokkesprongen veel beter uitzitten..
Als mijn paard druk is leg ik echt mijn dressuurzadel er niet op . Veel meer steun aan mn springzadel.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:10

hi ik net het omgekeerde altijd m'n dressuurzadel als ze zotjes staat, want als je je beugels kwijtbent blijf je langer mooi zitten

hetzelfde op een rodeo stier blijf je langer zitten met lange benen, maar als je ze naar boven opkrult, dan val je er snel af Lachen

ochja ieder zijn eigen mening Lachen gewoon nemen waar je het makkelijkst op zit

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:11

Ik vond mezelf ook echt veel minder "vast" zitten met mijn dressuurzadel Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:13

Ik zit buiten altij in mijn vzh... verder rijd ik met mijn dressuurzadel.
Bokken en zijsprongen kan ik in mijn vzh beter uitzitten, voornamelijk omdat je beenligging met korte beugels in een vzh of springzadel beter is dan bij een dressuurzadel. Lachen
De zit kan dan wem diep zijn, maar je mist toch de wrongen op de juiste plaats bij korte beugels Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:26

mij maakt het niet uit, ik reed zelfs met mijn trainingsrenzadel (iets korter zittend dan springmaat, dus niet echt jockey-kort) buiten. ook met mijn western, ook met mijn dressuur... geen problemen, al is het vaak wel wennen als je een bepaald zadel gewend bent.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:10

Het lijkt me heel persoonlijk wat je lekkerder vindt zitten. Maar doe mij maar mijn springzadel hoor! Daar zit ik veel fijner op tijdens een buitenrit. Bij mijn dressuurzadel heb ik het idee dat ik er zo naast lig en verlichte zit zit gewoon niet zo fijn als met mijn springzadel.
Mijn zadelmaker verkoopt trouwens vaak springzadels aan mensen die alleen buitenrijden, dat was fijner voor buitenritten volgens hem.
Wat betreft de kramp van de korte beugels: daar moet je even doorheen, ik kan inmiddels de hele dag met mijn beugels op springmaat rondrijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:11

Een zadel om mee te gaan wándelen? Nou ja, buitenrijden dus... Tsja, zadel wat je zelf het fijnst vindt zitten, kunnen wij moeilijk voor je bepalen lijkt me Haha!

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:16

Ik zou dan gewoon voor de dressuurzadel gaan met een gaatje korter. Eigenlijk moet je dat gewoon zelf uitvinden het is en blijft persoonlijk iedereen is anders. Succes

lucky_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:19

ik rijd altijd met mn dressuurzadel buiten
omdat het zon fijn zadel is

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:19

dressuuurzadel raad ik toch aan

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:00

ik neem altijd mn dressuur. maar het hangt wel af van het type paard. De mijne is over het algemeen wel rustig. Galopeert ook rustig en ik kan dus perfect staan in mn zadel tijdens de galop. Als ik korter zit krijg ik ook nogal snel last van mn benen (kramp, slapende delen vna mn voeten). Dus ik verkies mn dressuur.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:51

Ik gooi eigenlijk altijd een vzh of springzadel op als ik naar het bos ga. Ze willen er nog wel eens flinke vreugdesprongen maken of ontzettend spooky zijn en ik wil gewoon over boomstammen heen kunnen springen als die in de weg liggen.
Dus met name actieve buitenritten.

Voor ritten van een aantal uur heb ik veel liever een dressuurzadel. Ik kan niet uren lang kort zitten, dat gaat zeer doen. Met een dressuurzadel kom ik ook wel over een boomstam heen en verlicht zitten is ook geen probleem.

Ik wil ook nog wel eens wat dressuur rijden in het bos, dan neem ik ook mijn dresuurzadel mee.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:26

Ik neem dan mn dressuurzadel, want die heeft een veel zachtere zit. Springzadel zit ik net op een pannekoek! Maar in mn dressuurzadel in de galop en verlichtezit, is voor mij ook geen probleem.