Net nieuw zadel gekocht, hoe beste invetten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Net nieuw zadel gekocht, hoe beste invetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 08:46

hoi,

gister heb ik een nieuw dressuurzadel gekocht, maar omdat het mijn eerste nieuwe zelfgekochte zadel is vind ik het doodeng om hem in te vetten Nagelbijten / Gniffelen

dus hoe kan ik het het beste aanpakken??

eerst een dag goed in de lederolie zetten en dan goed uitpoetsen??

omdat het niet zo'n superduur zadel is wil ik hem vanaf het begin een goede behandeling geven voor de langere levensduur van het zadel.

Afbeelding

alvast bedankt!

groetjes ilse

fjordnina

Re: Net nieuw zadel gekocht, hoe beste invetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:50

Ik doe er in het begin niks aan. Eerst eens een weekje rijden en dan kijken hoe het zadel zich houd. Aan de hand daarvan bepalen hoe je het gaat behandelen. Zadelzeep heb ik nooit gebruikt, vind het maar naar spul. Ik gebruik altijd Rapide lederdressing. Dit is in principe voldoende. Lijkt er uitdroging te ontstaan dan behandel ik het nog even licht na met olie.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:52

Ik doe afhankelijk van het zadel eerst schoonpoetsen met zadelzeep, dan ledervet en dn lederolie niet teveel gebruiken maar daardoor zijn de zadels altijd goed gebleven.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:31

Ik heb ook net een nieuw zadel. Ik moest de eerste week rijden zonder dekje, zodat het zadel zich goed kan vormen naar de rug van het paard. Na het rijden schoonmaken met een vochtige doek en dan licht invetten met vet. Nu behandel ik mijn zadel er 1 maal per week mee.

Succes

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:55

Juist goed invetten in het begin. Liefste de eerste 2 weken elke dag. Daarna bijhouden.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:57

toen ik m'n nieuwe zadel kocht, kreeg ik er een flesje olie bij..
mij vertelde ze daar elke dag insmeren met olie... en na het intrekken goed uitwrijven. dit 6-7 dagen achter mekaar.. ( ik deed het met dagen ertussen zeg maar dat ik oversloeg , dus om de dag) me zadel is nog steeds heel Tong uitsteken
en verder gewoon je zadel goed bijhouden, somers bijv. als je paard veel zweet, en het komt aan je zadel.. of bijv. modder/vuil,zand gewoon gelijk even met was zadelzeep schoonmaken..
en je zadel een keer in de zoveel tijd als je denkt van nu kan het wel weer wat olie gebruiken weer insmeren Haha!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:58

Nieuwe zadels en hoofdstellen vet ik in de eerst week juist elke dag in Ja

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:59

Mijn nieuwe zadel moest ik gewoon met een vochtig doekje afdoen. Dat gold ook voor mijn hoofdstel. (authentiek belgenhoofdstel)
Als het erg vies is dan doe ik het met zadelzeep af. Dat is ook verzorgend.

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:00

je kunt het beste geen olie gebruiken. Met olie gaat het stiksel ( naden) stuk. Ik gebruik altijd gewoon vet. Cool Dit geld ook voor je hoofdstel.

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:03

ik mag geen olie gebruiken voor mijn leren zadel.
ik gebruik ook gewoon vet Cool

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 10:03

xrenox schreef:
je kunt het beste geen olie gebruiken. Met olie gaat het stiksel ( naden) stuk. Ik gebruik altijd gewoon vet. Cool Dit geld ook voor je hoofdstel.

dat bedacht ik me dus ook ineens Knipoog kan me dat nog vaag herinneren van toen ik mijn eerste hoofdstel kocht Tong uitsteken dat de stiksels dan kunnen oplossen ofzo.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:04

Ledercreme kan je ook gebruiken, goed verzorgend, trekt goed in en minder vet als echt ´vet´.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:04

calice schreef:
xrenox schreef:

dat bedacht ik me dus ook ineens Knipoog kan me dat nog vaag herinneren van toen ik mijn eerste hoofdstel kocht Tong uitsteken dat de stiksels dan kunnen oplossen ofzo.

idd Knipoog zo is het mij ook verteld..

veel suc6 kom wel naar je paardje kijken hoor!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:06

Nja, de meningen verschillen dus... Iedere dag een nieuw zadel invetten en dat gedurende 2 weken Wow! Dat is nu de ideale manier om het leer te verstikken. Ik kan me niet voorstellen dat het zadel op het einde van die 2 weken nog alle olie opneemt...
Mja ieder zijn manier hé...

Ik heb mijn nieuwe zadel eerst met een vochtig doekje afgewreven (ben niet zo voor zadelzeep), daarna goed ingevet, een paar dagen laten trekken en dan goed uitgepoetst.
Iedere keer na het rijden wrijf ik vuil, stof en zweet weg met een vochtig doekje. Eén keer per maand vet ik het volledig in. Hetzelfde geldt voor mijn hoofdstel.

Edit: ik gebruik ook geen echt vet maar lederbalsem.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:09

Precious20 schreef:
Nja, de meningen verschillen dus... Iedere dag een nieuw zadel invetten en dat gedurende 2 weken Wow! Dat is nu de ideale manier om het leer te verstikken. Ik kan me niet voorstellen dat het zadel op het einde van die 2 weken nog alle olie opneemt...
Mja ieder zijn manier hé...
.

dat slaat vast op mijn tip Knipoog
Ik gebruik ook lederbalsem, en inderdaad gedurende 2 weken elke dag na het rijden vochtige doek en dan invetten. M'n tuig ziet er altijd perfect uit.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:15

Ik heb bij beide zadels ook de tip gekregen om het eerst iedere dag in te smeren met Rapide lederdressing. Dat volhouden, totdat je merkt dat het niet meer intrekt. Dan om de dag, totdat je weer merkt dat het niet meer intrekt en dan ongeveer na iedere 5x rijden.

Beide zadels zijn kort na elkaar gekocht bij 2 verschillende ruitersportzaken die beide erg goed bekend staan. Lijkt me stug dat ze beide hetzelfde slechte advies zouden geven.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:23

Ik kreeg ook de tip om mijn zadel elke dag gedurende twee weken te poetsen met Rapide Lederdressing Ja.
Uiteindelijk heb ik het één week volgehouden en daarna elke maand één keer gepoetst.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:58

Rapide is echt een super middel, maar let wel op dat je het niet op geverfd tuig gebruikt!
(daar kan je hoofdstel etc. niet zo goed tegen)

ps veel plezier van je nieuwe zadel Cool

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:05

Ik heb een soort zadelzeep spray om het schoon te maken, even opspuiten,inwijrven, klaar.
daarna leder balsem, opsmeren(niet te dik) en ook klaar, niets uitwrijven of na boenen, gewoon dun laagje insmeren.

olie is heel slecht.
ik heb bijv wol gevulde kussens, in mijn zadel,als je dat met olie gaat behandelen,kun je het na 10x uitwringen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:03

ik kreeg alsw tip juist dik te smeren. Tegen mij zeiden ze dat je zadel echt wit moet zien van de balsem. De dag erna is dat toch alweer bijna helemaal weg en wat er nog zit haal ik er altijd af met een zachte doek.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:10

ik krijg als tip géén vet of olie o.i.d te gebruinen, maar speciale melk voor het zadel kan je bij de schoenmaker krijgen, die helpt heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:33

In het begin WEL olie gebruiken, maar, alleen op de zweetbladen en het rokje. Dressing voor de zachte delen is prima, dun laagje vet kan ook.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:35

best wel vreemd iig, dat de 'tips' vaak helemaal tegenovergesteld van elkaar zijn...

olie is juist niet fijn voor een nieuw zadel...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:03

Olie werd inderdaad streng afgeraden. Niet goed voor de stiksels dacht ik en voor de vulling van je zadel, die dan samen koekt.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 09:08

dus ik ken hem het beste een keer in het ledervet (geen olie) zetten??? en dat 1 a 2 dagen in laten trekken,uitpoetsen en dat eventueel nog herhalen??