zadel schuift naar achter, kamer te klein?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zadel schuift naar achter, kamer te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:48

mijn nieuwe zadel schuift nu al naar achteren.

wat kan hier de reden van zijn?

kamer te klein?

Sonja_vR

Re: zadel schuift naar achter, kamer te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:54

kamer te klein , of gewoon te breed kan ook nog ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:57

dat is met opvullen toch niet op te lossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:58

Tot hoe ver schuift het zadel naar achteren?
En waar leg je 'm zelf neer?
Het kan namelijk zijn dat jij het zadel te ver naar voren legt. En dat het zadel de juiste positie 'opzoekt'.
Heb je een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:05

ik heb er geen foto van.

ik leg het zadel gewoon op de rug en schuif het dan wat naar achteren zodat het op de goede plaats ligt.

als ik dan ga rijden (en dan singel ik zeker strak genoeg aan) zakt het zadel af tot zeker 15cm achter de schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:14

Wat is volgens jou op de goede plaats? Want daar zijn nogal wat misvattingen over. Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:15

Ik denk dat TS echt wel haar zadel op de goede plek kan leggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:18

JoviBan schreef:
Wat is volgens jou op de goede plaats? Want daar zijn nogal wat misvattingen over. Knipoog

ik kan je garanderen dat mijn zadel op de goede plaats ligt als ik hem optuig.

en ik weet ook zeker dat ie niet meer goed ligt als ie ver achter de schoft ligt en ik ergens halverwege de rug richting zijn kont zit Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:20

ROFL Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:23

asjemenou schreef:

En ik denk niet dat TS dom is ofzo (ik zit alleen maar mee te denken en wil haar graag verder helpen en adviseren). Ik weet gewoon dat veel mensen (het merendeel!) het zadel te ver naar voren legt. En dat zijn allemaal mensen die denken c.q. ervan overtuigd zijn dat ze het zadel op de goede plek neerleggen.
Wanneer er dan een deskundige zadelmaker of - passer komt, die het zadel wèl op de juiste plek legt, dan zijn ze stomverbaasd. Zó ver naar achteren?? Ja!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:25

JoviBan schreef:
asjemenou schreef:

En ik denk niet dat TS dom is ofzo (ik zit alleen maar mee te denken en wil haar graag verder helpen en adviseren). Ik weet gewoon dat veel mensen (het merendeel!) het zadel te ver naar voren legt. En dat zijn allemaal mensen die denken c.q. ervan overtuigd zijn dat ze het zadel op de goede plek neerleggen.
Wanneer er dan een deskundige zadelmaker of - passer komt, die het zadel wèl op de juiste plek legt, dan zijn ze stomverbaasd. Zó ver naar achteren?? Ja!

Mee eens!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:26

Dat begrijp ik wel hoor, maar ik wilde alleen maar even duidelijk maken dat de TS geen penny is die vrolijk haar zadel er achterste voorste opgooid! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:30

JoviBan schreef:
asjemenou schreef:

Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat het zadel te ver naar achteren ligt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik vind het zadel hier al niet al te ver naar voren liggen. maar bedenk het nog maar is minstens 10cm verder naar achteren. bij beide foto's is net van te voren het zadel goed gelegd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:31

OP deze foto`s ligt ie toch goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:32

jeps, dat is de beginsituatie, voordat ie naar achteren schuift.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:33

Oke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:34

Interessante bijdragen van je, asjemenou. Clown

Vonneke: ik heb net je profiel bekeken en op veel foto's ligt je zadel inderdaad te ver naar voren.
Nu zeg ik niet dat je huidige zadel dan dus wel goed zal passen, want dat weet ik dus niet. Ik wilde eerst even checken waar je het zadel precies neerlegt. Want het kàn dus zijn, dat ie wèl goed ligt, alleen dat jij er vreemd tegenaan kijkt. Snap je?
Kijk er morgen anders eens naar; de voorbrug van het zadel moet zo'n 5 cm achter de schouders liggen.
Kun je anders een paar foto's maken met het zadel (los) op de rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:39

het gaat niet om de paarden in mijn profiel, de kleine donkerbruine was zo vet dat het zadel altijd ver naar voren lag.

ik heb bovenstaand foto's geplaatst. Daar ligt het zadel zoals ik het wil hebben en ligt het zeker niet te ver naar voren, het ligt net achter de schoft en vrij van de schouder.

Zoals ik al zei ligt het zadel na een tijdje rijden halverwege de rug en zit de singel ver onder de buik.
en ik kan echt niet geloven dat hij daar thuis hoort. Lijkt met niet echt gezond dat ik op zijn lendenen zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:42

JoviBan schreef:
Interessante bijdragen van je, asjemenou. Clown

[naam]: ik heb net je profiel bekeken en op veel foto's ligt je zadel inderdaad te ver naar voren.
Nu zeg ik niet dat je huidige zadel dan dus wel goed zal passen, want dat weet ik dus niet. Ik wilde eerst even checken waar je het zadel precies neerlegt. Want het kàn dus zijn, dat ie wèl goed ligt, alleen dat jij er vreemd tegenaan kijkt. Snap je?
Kijk er morgen anders eens naar; de voorbrug van het zadel moet zo'n 5 cm achter de schouders liggen.
Kun je anders een paar foto's maken met het zadel (los) op de rug?

ik zal morgen zowiezo even foto;s maken ook van voor en na het rijden, dan zal ik het zadel halverwege niet gaan verleggen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:44

Zoals het zadel op de foto's ligt, ligt het goed. Als hij tijdens het rijden naar achteren schuift heb je grote kans dat de boommaat te groot is. Een te kleine kamer lijkt me erg sterk, aangezien ervaring me geleerd heeft dat het zadel dan zo erg in de schoft (en schouder) knijpt dat de spieren atrofiëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:10

vonneke schreef:
Zoals ik al zei ligt het zadel na een tijdje rijden halverwege de rug en zit de singel ver onder de buik.
en ik kan echt niet geloven dat hij daar thuis hoort. Lijkt met niet echt gezond dat ik op zijn lendenen zit

Nee dat is inderdaad niet bepaald gezond! Knipoog
Ik ben benieuwd naar de foto's.

Vraagje: voordat je het zadel kocht, heb je toen ook met het zadel gereden zonder sjabrak? Hoe ging het toen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:40

@ JoviBan ik heb niet met het zadel gereden zonder dekje. alleen met dekje.

maar de foto's bovenstaand, daar ligt het zadel toch niet te ver naar voren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:03

vonneke schreef:
@ JoviBan ik heb niet met het zadel gereden zonder dekje. alleen met dekje.

maar de foto's bovenstaand, daar ligt het zadel toch niet te ver naar voren??

Het eerste: dit is wel een 'vereiste' wanneer je een zadel past. Een goede zadelverkoper had jou dan ook met het zadel laten rijden zonder dekje eronder. En dan had hij/zij daar met een kritische blik naar gekeken. Knipoog

Het tweede: het is lastig om het op foto's te beoordelen, maar zo op het gezicht ligt dit zadel op deze foto's inderdaad niet te ver naar voren. Maar om het goed te beoordelen, moet je met je hand voelen. Je moet een ruimte hebben van zo'n 3 vingers tussen de schouders en de voorbrug van het zadel.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:09

Een zadel hoort in principe met de zweedbladen achter het schouderblad te liggen. Niet erop, maar ook niet 5 cm erachter.
Dat het zadel kan gaan schuiven kan idd ook een kwestie zijn van een te grote kamer. Daardoor ontstaat er meer ruimte tussen kamer en paard, waardoor het zadel speling krijgt om te schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:16

ik ben bijzonder benieuwd waar dit toe kan leiden.

maar de man is bijzonder stug en zal niet makkelijk dus ik zal het wel verliezen