[WN] Iemand enig idee welk merk en type zadel dit is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Iemand enig idee welk merk en type zadel dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 19:18

Iemand bij ons in de buurt zit met een westernzadel in zijn maag. Hij rijdt zelf geen paard en heeft ook geen idee wat en hoe. Omdat hij en ik eigenlijk ook wel wil weten welk merk het is en of het uberhaupt een merk is en welk type en maat het zou kunnen zijn.

De foto's heb ik al de lengte maten ed komen er nog wel aan denk ik.

Maar misschien heeft iemand al enig idee ervan.

Afbeelding

Dat het breed is is wel duidelijk, maar hoe breed?
Afbeelding

Afbeelding

Onderkant
Afbeelding

Detail van ondervoorkant
Afbeelding

Misschien dat deze nummers iemand wat zegt?
Afbeelding

Ik ben benieuwd of iemand iets weet.

Mandyke

Re: Iemand enig idee welk merk en type zadel dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:55

Ken er ook niet zoveel van, maar denk niet dat dit een 'groot' merk is! Normaal gezien staat het merk vooraan op het flapje gedrukt, daar waar je je singel aan hangt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:06

Dit is idd het soort zadel waar je behoorlijk mee in je maag kan zitten. Geen merk maar fabrikaat India, kwaliteit waaiboomhout. Veelvuldig gezien ergens in een polder bij het IJsselmaar.

Zoals je zelf wel ziet is de schouderbreedte behoorlijk smal en lijkt de boom wel vrij plat te zijn. Dus zoek eens een paard met een rechte platte rug die smal op de schouders is.
Ik hoop voor het paard dat die niet bestaat eigenlijk Clown

Kijk eens in mijn onderschrift hoe zo'n zadel er aan de binnenkant uit ziet en vraag je dan af of je dat ooit wel op een paard wilt hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 21:07

Dat vermoed ik ook dat het geen groot merk is. Maakt ook niet zo heel erg uit welk merk het is maar iets meer info zouden we wel handig vinden. Zadel is een aantal jaren geleden op een westernbeurs 2e hands gekocht met wat extra informatie erover. Alleen dat is zoek geraakt. Clown ver voordat er een paardenzaak in de polder was eigenlijk.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:14

Ik zou eens een kijkje nemen op zadelmarkt, die zadels zien er zowat hetzelfde uit. Niet bepaald de beste kwaliteit voor het paardenruggetje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:16

Dat is dan al een behoorlijke tijd geleden, want die zaak zit er al een tijdje volgens mij.
Het zadel is iig niet van een speciaal 'type', zoals je barrelzadels, cuttingzadels etc. hebt. Je zou het hooguit een showzadel kunnen noemen wegens de tooling en het zilver. Maar beiden zijn van een dusdanige lage kwaliteit dat je er mee op een show niet echt serieus genomen wordt.

Verder kan ik me geen informatie indenken die bepaalde waarde aan het zadel zou geven, dus aan de waarheid van die info zou ik ook niet veel waarde hechten.
En die laatste allinea heeft een hoog 'waar' gehalte Clown

ALS je op Zadelmakrt naar de verkoopprijs gaat kijken trek je dan niets aan van de 'originele' prijs die ze vermelden, wat dat is de meeste grote lariekoek die er is. Voor dat geld heb je nl een heel behoorlijk zadel van een goed bekend Amerikaans merk.
Deze zadels kosten inkoop rond de 150 euro en daar heb je bij een goed zadel nog niet eens de boom voor.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 24-05-07 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 21:16

daar had ik op gekeken. maar dit zadel is aanmerkelijk veel ouder dan het begirp zadelamarkt. En lang geleden, tsja ongeveer 8 jaar of langer en toen was ie al 2e hands. Vandaar dus de vraag.

Maar hoe zie je aan de buitenkant of het een goede middelmaat of slechte kwaliteit zadel is? En wat maakt een zadel een goede kwaliteit?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:22

Je kan het dikwijls toch al wel zien aan hoe het leer bewerkt is (tooling) en het zilver ... over het algemeen ziet het er vrij 'kitscherig' uit bij de goedkope zadels. En verder de kwaliteit van het leder, maar daar weet ik niet genoeg over!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 00:50

Dit zadel lijkt héél erg veel op een zadel dat ik pas geleden heb gekregen, en dat hangt nu aan de muur in mijn fotostudio, het enige waar het goed voor is naast de kachel Knipoog
Volgens mij zijn ze van dezelfde fabrikant. Zelfde fleece onderkant, zelfde zitting, zelfde fenders en zilveren buttons.. Bij mijn zadel zie je zelfs het plastic van binnen zitten, niet eens de moeite gedaan om de onderdelen goed uit te pakken voordat het zadel in elkaar werd gezet Nagelbijten / Gniffelen

Mij viel trouwens op dat de boom aan elkaar zit, gewoon doorloopt, zonder vrijheid bij de ruggengraat. Is dat bij jou zadel ook?
Een normale boom hoort er zo uit te zien:
Afbeelding
Die van mij zit gewoon aan elkaar zonder sleuf.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 01:18

Ik denk dat dit een vogeltjes merk is

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 02:04

Ik kan dat van de boom niet zien, maar veel fabrieksadels hebben tegenwoordig een kunststof boom, en die worden met zit erop gegoten: scheelt de opbouw van een zit, kan je weer goedkoper produceren. niet dat een zadel dáárom gelijk slecht is hoor. het is gewoon zo bij bv ralide bomen dat de zit er al op zit..dat is dan dus normaal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:08

Mystik Tinker het is niet mijn zadel maar van iemand die ik ken die dus niet weet wat ie ermee moet doen.

Komt erop neer kennelijk dat het dus geen "groot" zadel is maar een goedkoper zadel waarvan de kwaliteit niet duidelijk is.

Klopt het dat binnen de westernwereld er vaker mnindere kwaliteit wordt verkocht dan in de "engelse"wereld of wordt er harder op gereageert?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:22

Ik dénk dat de engelse zadels wat meer zijn ingepakt door de kussens en de zweetbladen enzo, zodat het líjkt of ze beter zijn.
Engelse zadelmarktzadels kunnen net zo goed scheef zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:31

Niet alle zadelmarktzadels zijn slecht en scheef. Mijn eerste westernzadel kwam daar vandaan. Aangeschaft met iemand die er verstand van had, paste perfect op de rug van mijn tinker, alleen is hij er 2 jaar later uitgegroeid. Zadel toen laten taxeren door een gerenomeerde westernzaak die het zadel voor 3 keer meer taxeerde dan dat ik ervoor betaald had en ook meldde dat het een vrij goede kwaliteit was. Het hoeft dus niet altijd prut te zijn. Maar rommel kun je overal kopen. Je kunt het idd zien aan leer en afwerking.

De man in kwestie was vooral benieuwd over het hoe en wat van dit zadel omdat hij zefl helemaal niks met paarden heeft. Kan ik in ieder geval wat doorgeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:58

karuna schreef:
Klopt het dat binnen de westernwereld er vaker mnindere kwaliteit wordt verkocht dan in de "engelse"wereld of wordt er harder op gereageert?
Ik weet niet of het klopt dat er meer troep wordt vérkocht c.q. gékocht, maar western hikt nog steeds op tegen het feit dat men westernzadels verkoopt 'die altijd passen' . Wat juist niet waar is, want door de grotere boom is het goed passen dus eerder moeilijker als makkelijker. Ook kun je met een engels zadel nog veel doen met kussenopvulling.
Om deze misverstanden de wereld uit te helpen wordt er dus iid wat 'harder' op gereageerd.

Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar degene 'die er verstand van had' en naar de westernzaak die je zadel zo taxeerde Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:08

DubbelDun schreef:
Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar degene 'die er verstand van had' en naar de westernzaak die je zadel zo taxeerde Knipoog

Daar ben ik ook erg benieuwd naar! *LOL*

Mijn 1e indruk van dit zadel? Hooguit goed om barkruk van te maken.. hoewel dat waarschijnlijk voor geen meter zal zitten Tong uitsteken
Ik zal even uitleggen waarop ik mijn mening (na één blik op een foto) baseer dat dit een *baggerkwaliteit* zadeltje is:

Afbeelding

- de verhoudingen kloppen gewoon niet. De fork is veel te groot in verhouding tot de rest van het zadel.
- flimsy bevestiging van de fender met maar 2 draadnagels
- tiestrap van geverfd leer ipv latigo
- de slechte kwaliteit van de tooling (volgt niet de vorm van het zadel) en overduidelijke tooling uit één stuk (er is maar één 'stempel' gebruikt die op fenders, seatjockey en skirts herhaald is)
- opkrullend (is slechte kwaliteit) leer
- scheef en op onlogische plekken geplaatste zilveren versieringen

Niet te (duidelijk) te zien op deze foto's: Slechte kwaltiteit rigging (veel te licht) en veel te dunne stijgbeugels.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:37

Dat is in ieder geval duidelijk uitgelegd. DD weet het inmiddels per PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:38

karuna schreef:

Ik wil hier toch ff op reageren, geheel ontopic Bloos , er wordt binnen de paardenwereld zowel op engels als op western gigantisch veel troep verkocht, maar, imo, zijn westernruiters vaak ruiters die overgestapt zijn van engels naar western, dus die kennen de klappen van de 'rotzooi' zweep maar al te duidelijk, uit de engelse wereld, en beseffen wat de waarde is van goede spullen.
Dus de hardere reactie is feitelijk alleen ervaring.
In de 'engelse' paardenwereld, zitten bijna alle starters, en in deze groep zitten vaak mensen die net genoeg geld hebben voor een paard, laat staan een passend zadel. Plus dan de enorme groep 'kenners' die zich vaak om nieuwelingen heen bevinden, die denken te weten hoe het met tuig zit.......

Hopelijk worden engelse ruiters ooit ook zo sceptisch als de gemiddelde westernruiter...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:45

Ik vind het eelrijk gezegd op het eerste oog niete cht uit zien als een zadlemarkt kartonnen zadel. Het leer lijkt mooi dik en de carvings zijn er niet in gestanst zo te zien.
Het ziet er betrekkelijk nieuw uit, met name de onderkant, is het echt wol of van dat teddy spul en hoe dik is het dan?

Ik weet niet of het de foto is, maar van voren gezien lijtk het zadel scheef te zijn.... kan ook de licht inval zijn..

Ik hou zelf er niet zo van als de fenders aan de beugelriemen geklinkt zijn. Lopen de riemen onder de fenders door of is de riem afgesneden?

Waarde en nut van zo een zadel is moeilijk. als hij er niet veel voor heeft betaald zou ik het gewoon als sierzadel houden. Als hij het wil verkopen zou ik het laten nakijken door een zadelmaker of 'expert' oif misshcien iemand ide het voor hem wil verkopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 10:38

HIj heeft hem gekregen van zijn zwager onder het mom doe er wat leuks mee. Het is wel al aardig wat jaartjes oud alleen nooit veel gebruikt. Ik dacht afgesneden gezien de andere foto's. ik heb het zadel niet zelf gezien maar wel heel wat foto's gekregen zodat iemand wat mer kon vertellen.

En Bitch zoiets vermoede ik al, maar ik heb zefl het idee dat er bij westernruiters nog ietsje meer achter zit. Gezien de wat beperktere aantal fabrikanten heb ik soms het idee dat die wel erg fanatiek hun product beschermen door andere merkloze dingen naar beneden te halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:21

Ik maak geen zadels hoor Haha! En ik weet dat er meer goede zadelmerken zijn als je zult vermoeden, alleen hier in NL zijn er niet zoveel merken in omloop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 12:53

Dat bedoel ik. En ik weet dat je geen zadels maakt. Maar ik heb wel dat idee.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 00:59

over engelse zadels ben ik toevallig vanmiddag meer teweten gekomen bij het opruimen van de opslag bij mij op de manege.daar lagen een 20 tal zadels van de bekende merken in meer of mindere staat van ontbinding,waaronder een aantal echt kappotte.deze heb ik gekannibaliseerd met een mes(singelstoten eraf en beugelriemen)wat je dan zie aan gebroken plastic en rabbig stikwerk doet je de wenkbrauwen fronsen Boos! .voor de lol ook nog een paar opengesneden,daaleman en kieffer en br,nou weet ik waar ze die grote autos van betalen Clown .en dit is echt niet anders in de 'western',zie dd onderschrift.(ik bedoel hier dres.zadels)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:18

En geen foto's gemaakt? Altijd interessant om te zien Ja
Je zou toch zeggen dat kieffer zadels beter van kwaliteit zijn..

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:50

Nou, ik kreeg een Kieffer hoofdstel onder ogen: 2 maanden oud, en beide gespen van de bakstukken afgebroken, omdat het paard even heftig zijn hoofd omhoog deed.
Maar verbaast me niets: het leer was splitleer (onderkant van het leer die je eraf snijd om het leer wat dunner te maken: feitelijk afval!) Splitleer heeft dus erg weinig kracht, en de zwakke plek is natuurlijk de gesp, want daar zit een gat in het leer. En wat me wél verbaast is dat ze overal Kieffer in hebben durven stampen. En een hoofdstel dat €100,00 kost! Ik zou het niet eens durven te gebruiken.

En wat DD hierboven zegt klopt; er zijn heel veel kleinere zadelfabriekjes in Amerika die soms prut (daar wordt het ook minder), maar vaker prima kwaliteitszadels maken.

Karuna: jouw avatar is heel mooi!