zadel na 9 weken niet meer passend op paard????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zadel na 9 weken niet meer passend op paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:55

een maand of 3 geleden kocht ik bij een ruitersportzaak in de buurt voor mijn 3.5 jarige een nieuw zadel.

ik mocht van me vader uit alles kiezen wat ik wilde en uiteindelijk bleven de
Prestige Golden Star
Stubben Edelweiss de luxe

De zadels lagen volgens de zadelmaker beide prima, maar ik zelf zat het makkelijkste op de Prestige, zeker omdat ik er ook mee wilde dressuren.

Ik vond het zadel toen al iets of wat ver naar achteren liggen, maar mijn vorige zadel lag te ver naar voren en de man die de zadels kwam passen zei dat het zadel goed lag, en hij is tenslotte de expert.

Ik ben vrolijk met dat zadel gaan rijden, zat heerlijk en reed er prima mee.

Na een week of 8/9 vond ik het zadel meer naar achter gaan schuiven en heb ik de zadelmaker gesproken, hij zei dat ik het even met een bontje moest proberen. Dit vond ik geen oplossing, ik koop geen close contact zadel om het daarna als nog met een bontje op te vullen. We zouden er nog op terugkomen. 2 weken later (met hemelvaart) ben ik te voet naar een wedstrijd gegaan met een clubgenootje en het toen 2 uur op het zadel gezeten. Toen ik thuis kwam lag het zadel bijna halverwege de rug!! (ik had niet eerder langer dan ongeveer een uur op het zadel gezeten)

Vandaag had ik het weer klaargelegd want hij kwam naar stal wat spullen brengen. Hij had mijn zadel bekeken voordat ik er was. Nou ja, prima. Hij heeft dus alleen naar het zadel zelf gekeken, niet hoe dat het bij mijn paard op zijn rug lag. (wat ik zowiezo al raar vind)

Ik naar hem toe om te vragen wat we moeten doen:

Verteld hij me dat er niets aan te doen is, de kussens waren nog 100% zoals toen ik hem kocht en er zit foam in, dus niet op te vullen.

Ik dus vertellen dat als ik dat van tevoren geweten had ik het zadel nooit genomen had, omdat je op je vingers na kan tellen dat het bij een 3.5 jarige opgevuld moet worden.

Nu vond hij een borsttuig wel een oplossing.

Ik vertellen dat ik er dressuur mee reed, wat hij raar vond omdat ik een springzadel gekocht had, en of ik geen problemen had op concour met dit zadel. Rare vraag maar ok.

Nu gaat hij met Prestige bellen om te kijken wat eraan te doen is. waarschijnlijk moet het zadel dan verbouwt worden, waar ik het absoluut niet mee eens ben. Hoe moet dat dan als over een half jaar het zadel weer aangepast moet worden? en over een jaar weer?
dan zit ik straks met een verkracht zadel te kijken.

Ik ben zelf van mening dat als een zadel na 9 weken zo ontzettend verschuift tijdens het schuiven, het nooit goed gepassen heeft.
Mijn paard loopt net zo veel (of weinig) als toen ik het zadel kocht en hij heeft echt geen drastische metamorfose ondergaan.

nu sprak ik vandaag een vriendin, een stalgenootje van haar had bij hun ook een zadel gekocht, en na 2 maanden paste het ook niet meer. Zij ook terug naar de desbetreffende ruitersportzaak, heeft ze een ander zadel gekocht, kreeg veel minder voor der 'nieuwe' terug.
Mooie praktijken zijn dat. Zo wordt ik ook slapend rijk!! bv. 1500 euro vragen als het nieuw is, 2 maanden later er 1200 voor terug geven en dan een nieuw zadel bij hem kopen.

Ik ben bang dat dit een heel lang verhaal gaat worden..... maar ik wacht af.

caroliene

Re: zadel na 9 weken niet meer passend op paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:15

PFFF wat een verhaal zeg, is echt ontzettend vervelend!

Ik vind absoluut dat je er recht op hebt dat een zadel goed aangemeten wordt, zulke verhalen heb ik wel vaker gehoord, een vriendin van mij had ongeveer hetzelfde, en die kreeg het volle bedrag terug! Kijk als het nou een wintec zadeltje van een paar honderd euro was dat niet past, maar zeker van zo'n kwaliteit zadel mag je er toch vanuit gaan dat het goed wordt aangemeten?

Ik zou echt proberen om toch nog je geld terug te krijgen. Elke keer om laten bouwen lijkt mij ook niet echt handig. (Misschien kun je je vader op de zadelmaker afsturen?;))

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:43

Als je zadel altijd maar naar achteren schuift is de kamer vooraan wellicht te krap voor je paard en een borstuig zal hier nier aan helpen. Uit het feit alleen al dat de zadelmaker/verkoper dit voorstelt blijkt zijn onkunde. Gestoord Dit zadel heeft dus nooit gepassen. Ik vind dat als je na 9 weken duidelijk kan zien dat het niet past dat de zadelmaker/verkoper dan ook een serieuze fout heeft begaan en het volledige bedrag moet terugbetalen of omzetten in een ander zadel. Maar als ik jou was zou ik geen tweede keer op deze zadelmaker/verkoper gokken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:47

nope, dat doe ik dus ook echt niet.

het enige nadeel is, hij is leverancier bij mij op stal, dus de staleigenaar zal niet mijn kant kiezen.

ik weet gewoon 100% zeker dat ik gelijk heb. Ik wil eigenlijk gewoon mijn geld terug. en anders koop ik bij hem een ander zadel en laat ik een andere zadelmaker ernaar kijken.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:47

Jeetje wat vervelend zeg! Boos! En helemaal vervelend dat deze zadelmaker er niet echt serieus op in gaat.. Het is tenslotte wel een hoop geld! Ik hoop voor je dat er een goede oplossing komt.

marckroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:51

Kijk eens op consuwijzer.nl
Want blijkbaar heb je als koper meer rechten als dat ze je doen geloven.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:52

Ik heb het zelf ooit eens voorgehad. Die verkoper wou ook niet luisteren. Ben ik gewoon op een lekker drukke zaterdagnamiddag met zadel en al die winkel binnegestapt, het voor de toonbank op de grond gelegd en net luid genoeg gezegd dat het niet past! Neem het van mij aan, dit werkt!!! Haha! Heb toen het volledige bedrag netjes terugbetaald gekregen! Knipoog
Vond het toen ook wel eng om te doen, maar het geld groeit je ook niet op de rug hé!

Misschien een tip! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:56

ik ga er zo eens even naar kijken marckroes.

ik heb er eigenlijk een heel hard hoofd in.

het zal eindigen in een wellig nietis spelletje

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:40

Een jong paard heeft elke 3 maanden een controle/aanpassing van het zadel nodig. Toen ik voor mijn 3 jarige een zadel liet maken werd mij dit verteld. Dit heb ik netjes gedaan. En dat was maar goed ook, want anders had het al lang niet meer gepast. Ik heb overigens een wolgevuld zadel waar dat makkelijk kan. Eerst zat er geen keil in, en dat moest er na 3 maanden al ingezet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:49

het ergste is nog dat ik eigenlijk bij deze ruitersportzaak geen zadel wilde kopen omdat ik alleen maar slechte verhalen en slechte dingen gezien heb.

maar omdat er niemand anders aan huis kwam of de zadels die ik wilde niet kon leveren heb ik toch maar voor hem gekozen. en DAMNED wat heb ik er spijt van.

Als ik het eerder had geweten had ik het andere zadel gekozen en 600 euro meer betaald!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:26

absoluut teruggaan en eisen dat het passend wordt gemaakt,
heb je rechtsbijstand? Dan zou ik die eens bellen om te vragen of dit een zaak kan worden,

Na 9 weken al Bloos! Echt slecht,

Als je een nieuwe koopt, raad ik je een WOW-zadel aan. Dat is op lucht en alles is aan te passen, nooit meer opvulproblemen Knipoog (en het rijd zaaaaaaalig)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:28

germie schreef:
Een jong paard heeft elke 3 maanden een controle/aanpassing van het zadel nodig. Toen ik voor mijn 3 jarige een zadel liet maken werd mij dit verteld. Dit heb ik netjes gedaan. En dat was maar goed ook, want anders had het al lang niet meer gepast. Ik heb overigens een wolgevuld zadel waar dat makkelijk kan. Eerst zat er geen keil in, en dat moest er na 3 maanden al ingezet worden.

ja dat is ook zo, maar dan moet het wel 'aanpasbaar' zijn. Dat is hier niet het geval, Hier is de TS gewoon slecht voorgelicht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:37

Splinter schreef:
absoluut teruggaan en eisen dat het passend wordt gemaakt,
heb je rechtsbijstand? Dan zou ik die eens bellen om te vragen of dit een zaak kan worden,

Na 9 weken al Bloos! Echt slecht,

Als je een nieuwe koopt, raad ik je een WOW-zadel aan. Dat is op lucht en alles is aan te passen, nooit meer opvulproblemen Knipoog (en het rijd zaaaaaaalig)

een WOW zadel is voor mij geen optie, ik wil een goed leder merkzadel.

vanavond zal ik foto´s maken van hoe het zadel licht

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:38

WOW is een merk en is van leer zijn nieuw € 2400 Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:42

toch niets voor mij, ik wil een springzadel, waardat ik van weet dat het goed is. WOW kan goed een fijn zadel zijn, maar ik denk niet iets voor mij.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:45

maar die foam is er niet uit te halen voor wol? (ik roep maar wat hoor)

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:50

Tssss, een zeer onkundige zadelmaker naar mijn idee! Frusty Ook dat je zegt dat het zadel niet op te vullen is, had bij de zadelmaker een lichtje moeten doen branden. Weet je dat zeker trouwens? Ik zou daar even navraag over doen, want volgens onze zadelmaker is nagenoeg bijna elk zadel wel aan te passen of op te vullen door een goede zadelmaker. Wat hier eerder verteld wordt is dat de bespiering van een jong paard zo verandert in de eerste jaren dat hij/zij gereden wordt dat het regelmatig nagekeken en aangepast moet worden.

Als een zadelmaker je verteld er een bontje onder te leggen of borsttuigen te gaan gebruiken dan verstaat die man heel duidelijk z'n vak niet, wat een knoeier! Boos!

Ik zou er wel werk van maken...je hebt vaak genoeg je ongenoegen kenbaar gemaakt! Volhouden en hem goed op de huid zitten, dit moet natuurlijk opgelost worden! Succes... Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:05

Vergeet ook niet dat een 3-jarige nog ontzettend veel kan groeien. De gehele bouw van een paard kan dusdanig veranderen dat een zadel op den duur niet meer goed gaat liggen. Dit kan al na 2 maanden, als het paard nu al aan het veranderen is.
Verder vind ik de opmerking van je zadelmaker dat hij er niets aan kan doen, absoluut geen oplossing. Beetje service mag wel nadat jij een duur zadel van hem hebt gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:18

foam is misschien wel te veranderen door wol, maar dat wil ik niet. Ik wil geen zadel dat 5x verbouwd moet worden (waar ik deze man ook niet kundig genoeg voor acht.)

had iemand het in dit topic nu over rechtsbijstand?

dat heb ik inderdaad.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:27

die kan je bellen en geven advies, ook kunnen ze je vertellen of er een zaak van te maken is Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:16

Drunens Ruiterhuis Von?

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:31

vonneke schreef:
foam is misschien wel te veranderen door wol, maar dat wil ik niet. Ik wil geen zadel dat 5x verbouwd moet worden (waar ik deze man ook niet kundig genoeg voor acht.)

het spijt me zeer maar als je voor altijd een passend zadel wilt hebben kan je beter een fiets kopen
met daar een nieuw zadel op want een fietszadel is goed tot het niet meer lekker zit Tong uitsteken

je hebt een jong paard en ja die veranderd door training, dus moet je je zadel op je paard aan laten
passen. dat kan wel eens vaker dan 5 keer gebeuren dus dat moet je maar voor lief nemen

als ik jou was zou ik gewoon een zadelmaker zoeken die wel goed werk aflevert ongeacht die man
wel of geen leverancier bij jou op stal is

sandorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:40

anoukie wat bedoel je met drunens ruiterhuis?
zijn die goed of niet??
komen zo dadelijk hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:43

ineke_ schreef:
[naam] schreef:

het spijt me zeer maar als je voor altijd een passend zadel wilt hebben kan je beter een fiets kopen
met daar een nieuw zadel op want een fietszadel is goed tot het niet meer lekker zit Tong uitsteken

je hebt een jong paard en ja die veranderd door training, dus moet je je zadel op je paard aan laten
passen. dat kan wel eens vaker dan 5 keer gebeuren dus dat moet je maar voor lief nemen

als ik jou was zou ik gewoon een zadelmaker zoeken die wel goed werk aflevert ongeacht die man
wel of geen leverancier bij jou op stal is

ik ga geen zadel van 3 maanden oud totaal laten verbouwen. Dan heb ik liever een zadel dat daar geschikt voor is. Wie weet wat voor uitwerking het heeft als je foam eruit haalt en wol erin.

Had ik een zadel gehad wat wol gevuld was dan had ik het zeker op laten vullen zonder enig probleem.

en je moet even goed lezen, want er staat nergens dat ik een zadel wil dat voor eeuwig goed past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:44

Het drunens ruiterhuis is overigens niet bij mij geweest!!!