bontje of gelpad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmandieJ

bontje of gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:40

sinds een week of 3 ben ik in het bezig van een eigen paardje. ze is eerst van een manege geweest en daar werd eerlijk gezegt niet echt goed op gelet of het zadel dat daar van haar was wel pasten. met als gevolg dus een grote open wond op dr schoft. ze heeft nu een tijdje geen zadel opgehad en het wondje is meerdere keren per dag ingesmeerd om het eens goed te laten genezen. ondertussen ben ik zelf op zoek gegaan naar een ander zadel. ze heeft een hele hoge schoft dus het was niet erg gemakkelijk. nu was ik eigenlijk van plan om toch voor de zekerheid een bontje of een gelpad voor onder het zadel aan te schaffen. ik heb met beide eigenlijk geen ervaring dus ik vroeg me af wat nu beter is. een bontje of een gelpad. iemand her ervaring mee?

_Nicky

Re: bontje of gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:43

Gewoon de zadelmaker langs laten komen met enkele zadels, er zit altijd wel iets bij dat past en dat de zadelmaker kan aanpassen zodat het goed ligt.

Ik zou voor geen van beide gaan, een bontje maakt een slecht passend zadel meestal nog slechter, evenals een een gelpad. Overigens heb ik wel een poosje met een bontje gelezen, totdat ik een nieuw en passend zadel had.
Succes!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:02

Als je een goed passend zadel hebt zou je geen van beiden nodig mogen hebben. Goede kwaliteit dekje eronder zou dan voldoende moeten zijn (neem eentje dat anatomisch voorgevormd is, ligt beter op hoge schoften). Maar als je toch persé een van de twee wil zou ik voor de gelpad gaan, deze houden over het algemeen langer hun vorm.

ExX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:19

ik heb zelf een gelpad

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:46

ik zou eerder even iemand naar je zadel laten kijken misschien dat er met een kleine aanpassing(kussens opvullen oid) de rpoblemen opgelost kunnen worden , of anders een ander zadel gevonden kan worden
een slecht passend zadel los je niet op met een bontje of gelpad

mocht er uiteindelijk wel een onderlegger nodig zijn om extra drukverdeling of schokabsorptie te realiseren zou ik eerst de natuurlijke materialen proberen, een bontonderlegger van christ of mattes , in ieder geval een stukje echt schaap en niet een nepbontje

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:19

Ik ga met Draumpje mee Lachen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:47

je schrijft dat je 'voor de zekerheid' dus denkt aan een extraatje in de vorm van een gel of een half schaapje, bedoel je dan dat je zeker niet wil dat de schoft weer opengaat, zelfs onder druk van een goed passend zadel?
Dan raad ik je zeker bontonderlegger aan, en zoals draumpje zegt: van een goed merk, zodat het zijn veerkracht, luchtigheid en absorbtievermogen goed behoudt.

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 13:07

foxy80 schreef:
je schrijft dat je 'voor de zekerheid' dus denkt aan een extraatje in de vorm van een gel of een half schaapje, bedoel je dan dat je zeker niet wil dat de schoft weer opengaat, zelfs onder druk van een goed passend zadel?
Dan raad ik je zeker bontonderlegger aan, en zoals draumpje zegt: van een goed merk, zodat het zijn veerkracht, luchtigheid en absorbtievermogen goed behoudt.

ik geloof dat jij idd beter begrijpt wat ik bedoel. sorry als ik niet helemaal duidelijk ben geweest in mn eerste posts. ik heb dus een nieuw zadel voor haar dat goed past. (er is een deskundige bijgeweest en we hebben heel wat zadels afgepast). wat een gedoe was dat met haar schoft. ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zelf ook stevig ben dus ik dacht dat een van beide zowiezo wel een uitkomst zou zijn voor haar. omdat ik echt wil voorkomen dat zoiets weer gebeurd dacht ik persoonlijk dat het dan als extra veiligheid ondanks dat het een goed passend zadel is er toch nog iets van een bontje of een gelpad onder te doen. ik had alleen geen idee wat dan eigenlijk beter zou zijn, een bontje of een gelpad. als ik sommige reacties lees denk ik dat een echt bontje beter is dan een gelpad Haha!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:15

in jouw geval zou ik dan opteren voor een bontje met vrije ruggegraat (die verkopen we trouwens zelf ook, zie link beneden): dan heb je EN bescherming tussen rug en zadel EN heb je geen druk of wat dan ook precies op de schoft. Met een gewone onderlegger zal er altijd stof over de schoft gaan, en dan mag je nog zo mooi opzadelen, als het dier gewoon een paar keer stevig zijn spieren gebruikt of in het rond wipt dan wordt er altijd wel druk gezet op het dekje en dus op de schoft. Ik begrijp best dat je na al die moeite gedaan te hebben om haar schoft weer behaard te krijgen nu dubbel voorzichtig bent. En eigenlijk is dat maar goed ook, schoft is sowieso al gevoelig (vel bijna net op been) en helemaal als ze al een paar keer goed open hebben gelegen.

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 13:20

heb je misschien een foto van zo'n bontje met vrije ruggengraat? want ik neem aan dat dit weer iets heel anders is dan een 'gewoon' bontje?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:22

Geen van beide! En helemaal niet bij paarden met een hoge schoft. Zowel bontje als gelpad drukken op de schoft en maken de kamer van het zadel kleiner waardoor het zadel te krap kan worden (gebeurt gauw bij paarden met een hoge schoft)

Zorg gewoon dat je een goedpassend zadel vind

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:28

visconti, je hebt gelijk als je BOVENOP een zadeldek nog eens een gel of extra schaapswol gaat gooien
als je echter een onderlegger koopt met bont reeds in verwerkt en met ruggevrijheid, dan durf ik wel stellen dat dit nog zachter inwerkt op de rug dan een gewone onderlegger die je ook cm' s dik kan kopen (denk maar aan een pad, of een dikke BR)
op de onderstaande website kan je zien wat ik bedoel, je klikt bij zadeltoebehoren naar zadeldekjes - Mattes en bij nr 2 zie je dus een zadeldek, waarbij op de plek van het zadel bont zit met ruggevrijheid
Wat ga je eigenlijk met je paardje doen? Rustig dressuren of regelmatig springen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:29

nr 7 is trouwens het "klassieke" bontje zoals christ, maar ook hier met ruggevrijheid (wat je bij de goedkopere merken vaak niet hebt)

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 13:37

ik heb net even op je site gekeken en begrijp nu precies wat je bedoelt. zulke dekjes had ik eerlijk gezegt nog nooit gezien. zijn deze ook bij gewone ruitersport zaken verkrijgbaar of moet je die echt speciaal bestellen bij jullie?

ik ben zelf meer van het dressuur rijden. wel is er iemand die 1 x per week met haar in de springles rijd omdat ze het zelf wel erg leuk vind om te springen. maar het is dus zeker niet zo dat het de bedoeling is dat er fanatiek gesprongen word met haar.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:38

het gaat niet om de ruggengraatsvrijheid maar om de schoftvrijheid bij paarden met een hogere schoft. Bontshabrakken hebben bijna allemaal een dikke bondrand vooraanzitten, hierdoor word de kamer opgevuld met bont en blijft er weinig ruimte over. En dan heb je ook nog dat het kan gaan drukken op de schoft omdat door het bont vaak te weinig ruimte is voor de schoft.

Een dik dekje is echt niet altijd goed, als je een goedpassend zadel hebt en je propt er vervolgens een dik dekje tussen word het veel te krap in de kamer en zal het zadel gaan knellen. Koop dus gewoon een goed passend zadel en doe daar gewoon een dun dekje onder. Scheelt een hoop ellende.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:02

ik zouw niet voor een gelpad gaan dat licht direct op de schoft en ook niet voor een bontonderlegger met daar onder nog eens een dekje ik zouw omdat ze door die wondjes nu een heel gevoelig velletje heeft een bontchabrak onder je zadel doen mits deze ruggengraatvrijheid heeft en dan goed schoon houden ik denk dat dit in jouw geval de beste oplossing is

Maxy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:27

geen van beide.. Er zijn ook zadels speciaal voor paarden met een hele hoge schoft en een beetje zadelmaker kan daar ook wat aan doen..

SMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:17

ik heb ze allebei,maar gebruik alleen (nep) bondje

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:17

goh, ik heb ze nog maar in 1 ruitersportzaak gezien en toen waren ze pas echt goed duur (natuurlijk, je betaalt mee voor de winkelhuur en de verkoopsters, kan je nagaan). De 'klassieke' kleine bontonderleggers hebben ze zowat overal, maar niet altijd met ruggevrijheid van Mattes.
Ik zou zeggen: kijk het eerst eens aan voor je dit bedrag gaat uitgeven (onderlegger half met bont gevoerd kost wel al wat). Misschien kan je van een stalgenoot een bontje lenen en uitvissen wat je er nu van vindt? Ik zou niet graag willen dat je op mijn advies iets koopt waarvan je achteraf zegt dat het niet geweldig is.

Nog even over de schoft van je paard: heb de foto in je profiel gezien en inderdaad, zeer scherp ruggetje!!! Waar heeft ze dan die wonde gehad? op de punt van de schoft zelf, iets meer naar achter of op de zijkant van de schoft zelf?

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:55

ik rijd op aanraden van mijn zadelmaker met een bontje met ruggraatuitsparing. Ga dit niet verdedigen want iedereen weet het toch beter.
Maar goed voor de zekerheid toch echt een bontje pakken. Mijn zadel is volledig op maat opgevuld (paard meegenomen) en dat mattes bontje is me echt aangeraden. Heb een 17 jarig paard die geweldig loopt en steeds beter wordt in zijn rug en wil dat graag zo houden

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 00:25

Heeft je paard een hoge schoft of een geatrofieerde schoft?
Dat maakt nogal eenn verschil......

marckroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:01

Geen van beide.
Je zegt een zadel te hebben die goed past. Dan ga je dat toch niet teniet doen door een gelpad of bontje?!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:04

harnessmaker schreef:
Heeft je paard een hoge schoft of een geatrofieerde schoft?
Dat maakt nogal eenn verschil......

Mag ik vragen wat het verschil is? (sorry heb zelf een paard met een hoge schoft die ook atrofie aan zijn rug heeft Nagelbijten / Gniffelen )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:40

okay...nieuw zadel , dus puur voor zekerheid

ik zou dan sowieso even kijken of het zadel de ruimt eheeft voor een bontje ...
als het zadel nu perfect past kan een extra laag textiel misschien juist de kamer te klein maken
ik zou dna eerder kiezen voor een sjabrak van schaap ..
of alleen het bontje onder het zadel en het sjabrak weglaten
sjabrak is er in principe alleen om het zadel te beschermen tegen vuil en zweet

beyosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:43

wij hebben ook een pony met een hoge schoft,en wij hebben er nu een wintec2000 zadel opliggen,die heeft een mooie hoge boom,en veranderd je paard ,kun je er een andere boom inzetten.heel makkelijk.ook hebben we daaronder een gelpad,om vooral nu onze pony meer bespiering krijgt,de druk op te vangen en te verdelen