Springen met een dressuurzadel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Springen met een dressuurzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 12:10

Ik ben een dressuurruiter, niet echt een springer. Nu is mijn paard een fantastisch dressuurpaard en ze heeft daar ook plezier in, maar haar échte passie is springen.... Zet een hindernis in de bak, laat haar los en ze is een uurtje zoet Knipoog
Maar goed, voor het plezier van mijn paard wil ik toch een keer de stap zetten om te gaan springen. Met uiteindelijk doel om, na wat springlessen en oefenparcoursen uiteraard, over een maand of 2 op concours ook voor de lol wat B wedstrijden te rijden.

Maaar, en nu komt mijn vraag: Is dit te doen met een dressuurzadel? Ik heb al wat kleine sprongetjes gemaakt met mijn dressuurzadel en had hier verder geen last van.. Maar, wie heeft er wel eens hogere sprongen (ter verduidelijking: sprongen van een meter zijn voor mij de wat hogere sprongen Schijnheilig ) met zijn/haar dressuurzadel gereden? En een heel parcours?

Lieske_

Re: Springen met een dressuurzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:42

Ik zou een veelzijdigheids zadel aanschaffen Knipoog

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:45

Ik neem ook wel eens een sprongetje met mijn dressuurzadel. Maar erg fijn is dit niet, helemaal als ze een keer wat hoger springt dan dat de bedoeling was Nagelbijten / Gniffelen Echt een parcour zou ik toch een veelzijdig of springzadel aanschaffen, wel zo fijn voor je zelf en voor je zadel (want die wordt er ook niet beter op)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:46

alles kan, maar ik vind het geen aanrader. Je kunt minder kort zitten en je hindert je paard eerder. Ik zou naar een 2ehands springzadel gaan kijken.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:46

@ Lieske_
Sorry, maar aan zo'n niet onderbouwde reactie heb ik niet zoveel.. Ik wil graag redenen en ervaringen horen.
Ik ga niet een veelzijdigheidszadel aanschaffen, alleen omdat het "apart" staat om met een dressuurzadel te springen. Ik ondervind er nu nog geen problemen van, maar hoe dat gaat in een parcours e.d. is natuurlijk niet te voorspellen, zonder het te proberen. Natuurlijk ga ik het ook zelf proberen, maar ik was benieuwd naar ervaringen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:48

Is dat zo? Hinder je het paard met een dressuurzadel? Want dat is een hele goede reden om op zoek te gaan naar een goedkoop springzadel "voor erbij"..
En waarom is het schadelijk voor je zadel?

Sorry als ik "domme" vragen stel, maar zoals je begrijpt heb ik van springen niet veel kaas gegeten Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:54

Een dressuurzadel is niet gebouwd om de ideale springzit aan te nemen. Je beugels zijn langer en je zit dieper in je zadel. Dat betekent dat er een grote kans is dat je minder goed kunt meegaan op de sprong. Bovendien ligt je zwaartepunt anders en werk je dus ook anders in. Je hebt verder minder steun voor je benen en het is dus lastiger om de landing op te vangen op je knieen en je enkels.

Ik weet dat er mensen zijn die B springen met een dressuurzadel, en erbij zweren, maar persoonlijk moet ik er niet aan denken. Ik vind 50 cm nog net gaan, maar daarboven wil ik absoluut een springzadel, of minstens een vzh zadel.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:55

Het hangt er een beetje vanaf wat voor dressuurzadel je hebt.
Met hele dikke wrongen, diepe zit en een enorme lepel aan de achterkant vind ik het persoonlijk geen doen, maar een zadel met een wat meer open zit gaat nog wel zo'n beetje. Al heeft een springzadel toch wel echt de voorkeur. Anders kun je er misschien eens eentje lenen en zo proberen of het je niks uitmaakt of toch liever een springzadel?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:57

Ok! Zo klinkt het inderdaad erg aannemelijk..

En wat zijn de redenen van die mensen om met een dressuurzadel te springen?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:59

Ik heb de Wintec Isabelle Werth..

Het gaat er in het principe meer om, of mijn paard er last van heeft, dan of ik er last van heb.. Maar het is inderdaad wel een idee om het eens te proberen..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:01

Het een hangt natuurlijk samen met het ander, als jij makkelijk mee bent met de beweging, dan heeft je paard minder last van je. Dit nog even los van of het lekker zit voor jou of niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:01

nina88 schreef:
Ok! Zo klinkt het inderdaad erg aannemelijk..

En wat zijn de redenen van die mensen om met een dressuurzadel te springen?

omdat het volgens hen fijner is (daar kan ik me niets bij voorstellen), of omdat ze het zonde vinden om er een zadel bij te kopen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:08

Een veelzijdigheid of springzadel aanschaffen is echt een aanrader ja. Ik rijd recreatief en spring ook met regelmaat (laatst zelfs crossles gehad ermee) met een dressuurzadel. Dat gaat best op de hoogtes die we springen maar als we bij uitzondering eens hoger gaan merk ik inderdaad dat mijn lichaam tijdens de sprong een andere houding in wordt geduwd dan ikzelf wens.

Springen vereist toch kortere beugels en laat dat nu niet prettig zitten op een dressuurzadel. Met springen hoor ik heel wat commentaar dat mijn beugels nog te lang zijn, terecht ook maar korter springt gewoon ook niet prettig.

Voor je eigen flexibiliteit tijdens de sprong is een vzh-zadel of springzadel echt beter. Misschien eens eentje ´op proef´ proberen, voel je gelijk het verschil Knipoog

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:43

Ik heb altijd zo'n last om uit het zadel te komen in de verlichte zit als ik met mn dressuurzadel spring Vork Daarom doe ik het altijd met springzadel, vind het zelf véél fijner rijden. Het kan opzich wel met dressuurzadel, maar zeker voor hogere sprongen lijkt het me nou niet echt fijn, voor paard en ruiter niet

Fantastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:23

Ik had mijn dressuurzadel ook altijd moeite met het omhoog komen uit het zadel boven de sprong. Ook is het met een dressuurzadel moeilijker om je beenligging goed te houden. Ik had een springzadel voor het springen en ik maakte alleen lage sprongetjes voor de lol op mijn dressuurzadel. Op zomerkamp moesten de mensen die met een dressuurzadel gingen crossen (en springen) hun beugels 2 gaatjes hoger doen dus dat zal wellicht wel helpen met een goede houding tijdens de sprong.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:27

ik vind dat echt vreselijk springen Tong uitsteken, misschien kun je ergens tweedehands spring/vzh zadel krijgen ? Lachen

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:34

Ik spring met mijn verzorgpaard ook met een dressuurzadel. En ook hogere hindernissen (parcourtjes van 1m/1.20m) Dit is niet zo omdat ik het fijner vindt, maar gewoon omdat ik geen andere mogelijkheid heb (ik ga geen zadel kopen voor een paard dat niet van mij is). Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er geen last van heb. In het begin wel een beetje wennen, maar nu geen probleem meer. Maar het is ook geen extreem dressuurzadel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:33

Het paardje van mijn zus heeft ook een dressuurzadel, ik vond het niet fijn springen met dat zadel, vooral omdat die een "extreem" dressuurzadel is.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:06

hey
ik heb de laatste tijd ook af en toe gesprongen met mijn dressuurzadel (aangezien mijn springzadel toch niet meer paste, heb ik het verkocht). Zolang ik maar over kleine kruisjes en rechtes ga, niet hoger dan 60cm, gaat het best.
Maar een maand geleden probeerde ik een rechte van 80cm, en dat zat echt niet goed. Mijn knie ging bij de landing over de wrong en dat deed erg pijn.
Ik denk dat je voor een parcours van 90cm - 1m beter een vzh of springzadel neemt!

BandoBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:10

Zolang het niet te hoog is gaat het wel, ga je hoger springen zou ik toch als ik jou was een springzadel of vzh zadel nemen.

Ziiggy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:14

idd, zoals bandoBB al zegt..
Voor kleine sprongetjes kan het wel, maar voor hogere sprongen misschien toch maar een (tweedehanse) vzh of springzadel kopen,,?

heb er anders ook nog wel een te koop vhz en spring

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:17

Bij mij op stal, een dressuurstal, hebben we een keer in de week een springles, alle ruiters springen hier met dressuurzadel, het gaat op zich wel lekker maar idd zodra je hoger als 1 meter gaat zit je toch wel erg los, met een VZH of springzadel kan je toch net je knieen even beter vastzetten, misschien een 2dehands zadel zoeken als je toch niet vaak springt?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:20

Ik spring elke week op de manege mee in de springles op een vast paard. Dit paard heeft ook een dressuurzadel, dus daar spring ik ook mee. Ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk weinig last van heb, ook met de hogere sprongen niet. Ik ben het nu wel gewend. Wel is het zo dat het moeilijker is om je zwaartepunt op het juiste punt te houden. Soms merk ik dat ik wat voorover kiep, aangezien mijn benen 'onder' me zitten en niet 'voor' me.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:42

Ik heb net precies nog even gesprongen. Ik heb even extra op mijn houding laten letten door wat mensen die stonden te kijken.
Ik heb sprongen gemaakt van ong. 80 cm. Ik merkte zelf erg weinig, had er geen last van, maar ik zal eens een spring of vzh zadel proberen te lenen en is kijken of ik dan wel verschil voel.
De mensen aan de kant zeiden, dat ik mijn paard niet hinderde, maar dat ik minder steun aan mijn knieen had en dat dit alleen nog maar zou verergeren zodra de sprongen hoger zouden worden.

Ik wil ook meteen even mededelen dat ik me net heb opgegeven voor mijn allereerste springparcours (BB nog wel) en dat ik daar erg trots op ben *LOL* .. Dat wordt nog een hele overwinning op mezelf Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:47

je kan ook om te oefenen eerst een paar keer meedoen met oefenlaag en oefenhoog, dat is net even iets minder hoog als B en wat vrijblijvender, veel verenigingen organiseren dit