Deze of toch maar die ;) ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Deze of toch maar die ;) ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:44

Beetje gekke Titel ... Maar daar komt het wel op neer Knipoog
Zometeen ga ik naar het Drunens Ruiterhuis, ik ga nieuwe beenbescherming kopen. Alleen ... Wat kan ik het beste kopen ?
Met paardrijden doe ik zowel dressuur als springen.
(Bij het dressuur zit er bv. wijken in : dus het scharen van de benen. Bij springen loopt de hoogte soms wel eens op tot rond de 1.20 meter.)
Dus wat zou ik het beste kunnen kopen ?
3 in 1 beschermers, pijpekousen of peesbeschermers + strijklappen ?
(Voor alles geldt zowel voor als achter Knipoog)

Wat denken jullie ? Lachen

Of raden jullie juist iets heel anders aan ? (Wat voor zowel dressuur goed beschermt, als bij springen)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-07 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Deze of toch maar die ;) ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:46

Probleem met peesbeschermers is dat sommige voor drukkingen en wondjes kunnen zorgen, ligt aan de pasvorm. Die witte strepen en plekken op de voorbenen als gevolg daarvan vind ik zelf geen gezicht.
In de drie in een beschermers worden de pezen erg warm. Ik heb ze zelf ook maar gebruik ze niet meer. Op dit moment gebruik ik voor pijpkousen en achter niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:48

Okee dankjewel Lachen
Nou drukwondjes .. Mijn paard heeft 4 hoge witte benen, dus dat zou je iig al niet zien Nagelbijten / Gniffelen

Maar zijn pijpekousen dan wel geschikt voor ook springwerk ?
Lachen (Ik neem iig zowel voor als achter, alleen moet ik nog even bekijken wat precies Haha!)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:53

ik vind 3 in 1 beschermers juist weer zeer prettig.
Peesjes en strijkjes vind ik helemaal niks. Ze knellen erg snel, en de strijkjes achter geven nauwelijks bescherming (ja, alleen tegen aantikken).
Die zouden voor mij al meteen afvallen.
Het voordeel van de 3 in 1 vind ik dat de kogel beter bescherms is dan bij de pijpenkousen
Zoiezo heb je meer bescherming met de 3 in 1 dan met de pijkekousjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:57

Dankjewel ma_rie_tje Lachen Maar heb jij dan geen last van het 'probleem' dat de benen zo warm worden ?

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:05

Ik dressuur altijd zonder beschermers en met springen heb ik voor peesbeschermers en achter 3 in 1 beschermers. Onder de 3 in 1 beschermers worden de benen inderdaad aardig warm, maar ik zie het niet zitten om zonder beschermers te springen. Mijn paard heeft door een draadwond op haar achterbeen last van strijklappen, dus dat is geen optie. Dus dan maar 1 keer in de week warme benen, daarna lekker uitstappen zonder iets om de benen, kan volgens mij niet superveel kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:09

Okee dankjewel Lachen Ik vind het ook erg belangrijk dat zijn benen goed beschermt zijn.
Maarjaa .. Wat nu te doen Haha!
Ik heb zowieso voor voor nog goede Peesbeschermers Lachen Dus zijn zou ik er 3 in 1 beschermers bij kunnen kopen. En misschien voor achter er strijklappen erbij .. Beetje lastig Haha! Wante pijpekousen lijken me ook goed Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:30

op zich wordt het wel warm, maar niet meer als bij bandages.
En pees beschermers worden vaak ook warm (omdat deze ook helemaal afsluiten, met uitzondering van de voorkant).

Dat warme moet ik maar voor lief nemen. Voorlopig staat mijn paard toch nog met bandages om snachts, das nog veel warmer.

Ideaal is het natuurlijk niet, maar de warmte vind ik behoorlijk meevallen trouwens.
Ideaal zou zijn zonder (qua temperatuur), maar das gewoon geen optie lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:16

Dus de 3 in 1 beschermers .. Zijn zowel goed voor dressuur als springen, en bieden voor beiden goede bescherming ?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:04

ik vind van wel.

Ze bieden bescherming ongeacht de situatie. Ik rij er ook mee buiten, zwem ermee in het meertje, maak een strandrit ect.
Een paar jaar geleden gebruikten we ze ook voor springen en dressuur.
Mijn paard is een kneusje, en kreeg het zonder (3 in 1)beschermers voorelkaar om zichzelf een slagaderlijke bloeding te trappen (achter dan..) strijklappen, strijkringen, pijpenkousen. We hebben alles geprobeerd maar menner had dan weer binnen notime wondjes (lees: binnen 10 minuten stond je er weer naast omdat hij zich lichtjes had open getrapt)
We waren het zat, en zijn 3 in 1 gaan gebruiken. Nooit meer last gehad!
Ook als hij weer is de bosjes in sprong bleven de 3 in 1 super zitten.

Gewoon goede bescherming in mijn ogen. Persoonlijk vind ik 3 in 1 betere bescherming geven dan pijpekousen. Voel zelf het verschil maar is. Pijpekousen zijn een stuk dunner. Hierdoor zijn we misschienw el minder warm, en beter luchtdoorlatend , maar is de bescherming wel minder.

Kijk wel goed naar welke 3 in 1 je koopt.
Over sommige hoor je weinig goede dingen, andere merken juist weer heel positief.
Ik gebruik al jaren Indra's (voorheen action) en die bevallen super goed.
Professionals choice hoor ik ook goede verhalen over, harry's horse en kieffer weer minder goede.

Wat natuurlijk het belangrijkste is, is dat je moet kijken welke het beste bij jou paard passen. Maar dat is logisch!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:07

Ik heb peesbeschermers voor en strijklappen achter met springen.

Zelf ben ik helemaal niet van de 3 in 1 beschermers. Ze worden warm, zuigen water op en zakken af Clown .
Maar andere hebben weer juist hele positieve verhalen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:22

Ik rijd dressuur en maak af en toe een sprongetje over een laag hindernisje. Ik rijd altijd meet peesbeschermers en strijklappen. 3 in 1 vind ik te warm worden.
In jou geval zou je ook kunnen kiezen voor peesbeschermers voor voor en achter, dat heb je tegenwoordig ook. De achterste peesbeschermers zien er dan net zo uit als de voorste alleen dan iets langer een stijler.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:14

ma_rie_tje schreef:
ik vind 3 in 1 beschermers juist weer zeer prettig.
Peesjes en strijkjes vind ik helemaal niks. Ze knellen erg snel, en de strijkjes achter geven nauwelijks bescherming (ja, alleen tegen aantikken).
Die zouden voor mij al meteen afvallen.
Het voordeel van de 3 in 1 vind ik dat de kogel beter bescherms is dan bij de pijpenkousen
Zoiezo heb je meer bescherming met de 3 in 1 dan met de pijkekousjes

die tikjes is ook precies waar de strijklap voor bedeolt is marietje..
daar komt de naam ook vandaan!

ik ga voor peeskappen en strijklappen..

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:30

even de knuppel in het hoenderhok:

Ik ben tegen beenbescherming bij dressuur.
Ik zie veel paarden die zonder ruiter zonder problemen lopen en pas aantikken of strijken als ze gereden worden.

M.i. heeft dat te maken met het feit dat de ruiter het paard belast en het paard maar al te vaak met een onvoldoende passend zadel gereden word.
Daardoor beweegt hij niet meer vrij en gaat laten we het noemen "vervormen" in zijn beweging.
Denk maar aan een steentje in je schoen. Je zal zo gaan lopen en bewegen dat je geen of nauwelijks last hebt van het steentje.
Maar je lichaam wordt wel anders belast!
Bij een paard is dat niet anders.

Tuurlijk zijn er paarden die door conformatie "gebreken" niet de ideale beenstand hebben en daardoor moeilijker lopen, ik ga uit van paarden die voor de sport goed zijn en geen ernstige beenafwijkingen hebben.

edit: nuances aangebracht...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:29

waarom wil je beenbescherming?
tikt je paard zichzelf aan ?
klapt ie met de benen op de hindernis?

zolang een paard op zijn eigen benen loopt en zichzelf niet aantikt of strijkt zou ik helemaal niet aan beenbescherming beginnen

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:51

3 in 1 beschermers =)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:02

ik rijd met bescherming om zeker bij eventuele uitspatting, en die zijn er, te kunnen zorgen dat niet alles open ligt..
heb al meerdere keren gezien paard in de wei zich een peesblessure kapte dus in de wei gebeurt het ook.

overgens als mn paarden in de wei staan staan ze zonder bescherming..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:39

[gast1122] schreef:
Dankjewel ma_rie_tje Lachen Maar heb jij dan geen last van het 'probleem' dat de benen zo warm worden ?

Bij mij werden ze onder peesjes warmer dan onder de 3 in 1 dingen...

Ik heb dus 3 in 1 beschermers, Max krijgt voor de rest van alles wondjes, of schopt er alsnog zijn benen mee open Knipoog Rij altijd met 3 in 1 of bandages

Edit; ik heb voor van Piaffe, erg fijn! en achter van Eskadron, die vind ik iets minder fijn..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:20

Ik rijd alleen met springen met peesbeschermers voor, voor de rest nooit met bescherming... Hooguit heel af en toe eens met bandages voor de foto Haha!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:40

Wat betreft die 3 in 1 beschermers, het ligt heel erg aan het merk en de kwaliteit hoe warm ze worden.
Ik vind het erg fijne beschermers en het geen last van warmte. Ik gebruik dan wel de proff. choice beschermers(kosten overgens ook wel wat, die van mij zijn €105,- per paar, model SMB elite)

Ik heb ook wel eens voor het leuke een paar goedkope erbij gekocht maar dat was 10x niks! Die werden inderdaad erg warm!(die zijn veel te dik opgebouwt met neopreen, en hebben vind ik ook geen pasvorm)

Ik gebruik overgens ook wel normale peeskappen en strijklappen(bont gevoerd) maar dat is niet erg handig, er zit na het rijden een halve bak in mijn beschermers(zand blijft aan het bont plakken)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:46

Ik rijdt dressuur met peesjes, kappen en springschoenen. Spring schoenen staat hij ook mee in het land op advies van mijn hoefsmid. Hij kom regelmatig met beschadigde hoefballen het land uit. Mijn paard is 4 en heeft veel kracht vanuit de achterhand. Hij is wat overbouwd en is nog erg onervaren. Dit speelt allemaal een rol waarom ik met dressuur met springschoenen rijdt. Bescherming om de benen is puur uit voorzorg. Ik heb nu 2 maal een paard gehad waar wat mankeerde aan de benen. Dit kwam wel is waar niet door het rijden, maar tegenwoordig neem ik maar het zekere voor het onzekere. Als ik spring heeft hij dezelfde bescherming om

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:51

Cassidy schreef:
Probleem met peesbeschermers is dat sommige voor drukkingen en wondjes kunnen zorgen, ligt aan de pasvorm. Die witte strepen en plekken op de voorbenen als gevolg daarvan vind ik zelf geen gezicht.

die drukkingen en witte plekken komen vaak niet door de pasvorm,maar omdat men het elastiek veel te strak vastmaakt waardoor de boel gaat knellen.
ik heb hier een rondlopen die dat ook heeft en die iets van 10 jaar al peesbeschermers omheeft bij het rijden.
maar toen ik dit gegeven eenmaal wist heb ik bij elk paard altijd zorgvuldig de peesjes niet te strak gedaan en nooit meer last gehad van witte plekken. peesjes zijn prima, maar men moet er wel goed mee omgaan willen ze werken

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:53

Mij bevallen de drie in een van Harry's Horse wel,niet de goedkoopste maar die daarna komen.Ik heb eerst advies bij de fabriek van HH gevraagd,en zei deden deze aanbevelen.Natuurlijk wordt het na arbeid wel wat warm,maar ik doe toch altijd spoelen met koud water na de arbeid.En soms met gewoon een beetje rijden doe ik niets om,gaat ook prima.Succes ermee. Pling Cool .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:57

Ik rij met peeskappen en strijklappen, of het nog een sprongetje, dressuur, longeren een buitenrit of in de stapmolen is. M'n paard strijkt al op het moment dat ze gewoon in het land loopt (achter) en ze heeft onder het zadel moeite met haar ballans, dus word dat nog wat erger. Als je gewoon normale peeskappen hebt dan knellen die over het algemeen niet.

Ik ben er heel erg tevreden mee!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:30

draumpje schreef:
waarom wil je beenbescherming?
tikt je paard zichzelf aan ?
klapt ie met de benen op de hindernis?

zolang een paard op zijn eigen benen loopt en zichzelf niet aantikt of strijkt zou ik helemaal niet aan beenbescherming beginnen

Dit is waarom ik mijn post plaatste.
Zolang je je eerst maar bedenkt waarom en waarvoor in plaats van de kudde te volgen.....
Gelukkig wordt er dus over nagedacht!