Hackamore, handig of slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen het rijden met een Hackamore?

Voor
35 (85%)
Tegen
6 (14%)

Totaal aantal stemmen: 41

Loiz

Hackamore, handig of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 21:19

Hooi,

Ik reed laatst op een paard met een hackamore, dit is ze gewend en loop heel lekker.
Nou las ik even wat berichten op Bokt door en zag dat sommige mensen tegen dit bitloze hoofdstel zijn..??
Als jij ervoor of er tegen bent, wil je dan even uitleggen waarom?

Ik weet dat je moet rijden met een zachte hand, daar ga/ben ik ook erg op aan 't letten.
Bij dit paard zitten de scharen onderaan ook aan elkaar doormiddel van een zelfde matriaal stangetje.
Weet iemand ook waar dit voor dient, en of dit het inwerken verzacht of juist hard maakt?
De scharen zijn, zover ik weet, niet erg groot.

Ik hoop dat iemand zijn mening kan uitleggen,
Lois

aerdenhout1

Re: Hackamore, handig of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:27

Hoi die lois!! Dat mag je toch ook vragen als je op haar rijd sukkie!!
Het stangetje is om de scharen bij elkaar te houden. Als deze er niet zou zitten dan trek je de scharen n.l helemaal uit elkaar.
Symphony is heel gevoelig in haar mond en daarom word ze door Monique met een hackemore gereden. Dat vind ze veel fijner en is dan ook rustiger met haar hoofd. Je mag haar trouwens gaan verzorgen!! Voorlopig op zaterdag als Monique er zelf ook bij is! En nogmaals bedankt voor de foto's! Ze zijn erg leuk!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 21:38

Oke, maar toen wist ik niet dat mensen er slecht over spraken.
Ja, had ik gehoord van Barbara, en asjebleift van de foto's!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:02

voor of tegen? vind ik een rare stelling...
Op zich is het een redelijk scherp "bit" (achja, geen bit maar ja..)
Maar uiteraard hangt dat vooral af van de ruiterhand..
Wordt meestal gebruikt voor paarden die geen bitten kunnen verdragen. Dan vind ik dat een goede oplossing, mitst de ruiter geen harde hand heeft...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:39

Ik vind dat niet zomaar iedereen met een hackamore kan gaan rijden. Pas als het paard er goed op reageert en de ruiter een zachte hand heeft en weet wat die doet dan vind ik het wel goed om met hackamore te rijden.

Als mensen een hackamore kopen zonder er iets vanaf te weten dan kan het wel eens goed mis gaan. Als een hack met lange scharen te laag hangt dan kan het neusbeek breken bij een flinke ruk. Kan dus erg gevaarlijk zijn.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:03

Ik ben het met mystictinker eens.
Je moet goed in de gaten houden dat je idd een hefboomwerking hebt, die scherp kan inwerken.
Maar verder vind ik het een hele goede oplossing voor paarden die zich op een touwhalster of ander bitloos hoofdstel soms sterk maken, waarbij je af en toe toch iets steviger in moet werken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:20

Ik vind ook niet dat er iets mis is om met een hackamore te rijden, mits je weet wat je doet natuurlijk, maar dat vind ik van andere optomingen ook. Met een bit moet je ook niet ruw omgaan. En inderdaad, er zijn paarden die zich erg sterk kunnen maken op andere bitloze hoofdstellen en dan kan deze toch een uitkomst bieden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:01

Ik ben niet per definitie voor of tegen gebruik van een hackamore. Het kan een goed hulpmiddel zijn, maar de ruiter moet wel heel goed beseffen waar hij mee rijdt. Bij de meeste mensen zou ik het niet aanbevelen.
Ik heb geen stem uitgebracht, daar de beide keuzes mij geen van beide passen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:10

Waratje schreef:
Ik ben niet per definitie voor of tegen gebruik van een hackamore. Het kan een goed hulpmiddel zijn, maar de ruiter moet wel heel goed beseffen waar hij mee rijdt. Bij de meeste mensen zou ik het niet aanbevelen.
Ik heb geen stem uitgebracht, daar de beide keuzes mij geen van beide passen.

dit bedoel ik ook. Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:49

Ik vind dat er soms wat overdreven wordt gedaan over de hackamore. Iig de korte scharen dan, lange zijn idd wel erg scherp.
Maar met GEEN EEN bit/ bitloos moet je 'zomaar' mee gaan rijden. Nergens kan je zomaar mee weg rijden. Maar dat de hack zo scherp is, ligt geheel aan het paard. Ik ehb een paard gehad die er helemaal niet goed op reageerde in de trant dat hij het niet snapte en het niet leek te 'voelen'. En een paard gehad die té gevoeliger erop reageerde.

Ik heb een hack gekocht, hem omgedaan, rondje bak gestapt en toen ben ik ermee in het land gaan rijden. En sindsdien wil ik niet meer anders. Mijn nieuwe paard reageert er echt super op, zo heerlijk, ik ben super blij met die hackamore. Met bit doe ik haar absoluut geen plezier, en heb ik oko een stuk minder vertrouwen in.
Ik rij altijd met een los teugeltje en stuur meer door neckreining, maar als het moet ben ik er niet vies van om de teugels korter te pakken en er langere tijd wat (rustige) 'druk' op te zetten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:06

Ik heb een mooie hackamore. Bruin leer, messing beslag en scharen. Heel erg mooi afgewerkt. Ik rij zo nu en dan zonder bit en wil binnenkort de hackamore proberen.
Deze heb ik:

Afbeelding

Elk bit of elke optoming is zo scherp als de hand van de ruiter.
Een hackamore werkt in achter de oren en op de neus. Trek jij aan, dan kantelen de scharen en krijgt het paard druk achter de oren. En doordat de scharen kantelen trek je ook de boel op de neus strak. Kan dus best scherp inwerken.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-05-07 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:07

Ik vind ook dat mensen een beetje overdreven reageren op een hackamore op bokt soms. Het wordt omschreven als een martelwerktuig af en toe.

Ik heb tijdelijk met een hackamore gereden omdat mijn paard mondproblemen had, ik reed toen ook nog met halster. Ik had gewoon een hackamore met korte scharen.
In de bak merkte ik wel verschil, in de zin dat mijn paard wel afboog in de hals op druk van de hackamore en niet op de druk van een halster. Maar als rem werkte een halster net zo goed, of zelfs beter dan de hackamore. Ze liep gewoon door de druk op de hackamore heen als ze niet langzamer wilde.
Ik ben gestopt met die hackamore omdat het leer op een gegeven tijdens het rijden door midden knapte (eh, ja, dan heb je helemaal geen rem meer Clown) en het met mijn paard haar mond weer goed ging gelukkig.

Ik had wel het idee dat mijn paard anders ging reageren op het halster toen ik met hackamore reed, maar dat zal wel komen omdat ik toen dagelijks met druk op de neus reed, ook in de bak, en normaal alleen buiten met halstertje en dan betekent druk op het halster dat ze meteen op de rem moet.

Maar als je gewoon rustig rijdt met een hackamore met normale scharen en hij niet te laag hangt zal er echt niets gebeuren hoor. De neus van je paard breek je ook niet zomaar, kom op, als je een ruk aan het halster geeft breek je z'n neus toch ook niet. En die hefboomwerking valt bij een hackamore met korte schaar wel mee, ik vond dat het daardoor juist vooral meer druk achter de oren gaf dan op de neus.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:21

@daphnel
dat komt toch op het verhaal neer dat er niets mis mee is mits! de ruiter er mee overweg kan.
nadeel is dat ik te veel mensen ken die ik er liever niet mee zie rijden,net zoals vele andere middelen...

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:28

Ja dat is natuurlijk waar. Maar de mensen die ik niet met hackamore zou willen zien rijden, wil ik met bit eigenlijk ook niet zien rijden.. (En dat zijn er genoeg Knipoog) Dat geldt dus niet alleen voor de hackamore, en zo wordt er wel vaak over geschreven op bokt.
Mijn paard reageert heftiger als ik druk geef op het bit (dubbelgebroken bustrens) dan als ik zoveel druk gaf op de hackamore.. Dus ik denk niet dat een hackamore veel sterker inwerkt dan een bit, maar wel op een andere plaats. En als je paard gevoelig is op z'n neus/achter z'n oren zal hij op de hackamore heftiger reageren dan op een bit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:32

Ik ben er niet pertinent op tegen, maar weet wel dat je bij verkeerd gebruik een paard zijn neus kan breken.
Bovendien zijn er verschillende soorten Hackamores. De mechanische die hierboven met foto's getoond wordt, maar ook deze:

Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:34

Volgens mij is dit een bosal en geen hackemore.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:39

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:41

Ben er ook niet echt in thuis hoor, maar deze lijkt me trouwens minder scherp dan de gebruikelijke die hier in Nederland gangbaar is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:45

Vergis je niet, ook deze kan hard op de neusrug aankomen, en afhankelijk hoe fijn de rawhide geknoopt is, en hoe glad het neusgedeelte is, is hij meer of minder scherp. Een bosal moet goed in balans liggen, en goed op maat gebogen worden.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 01:50

Ik vind een hackmore geen probleem, mits degene die hem gebruikt er mee weet om te gaan ( er echt ervaren in is ) want komen ze in onkundige handen dan kan het veel schade aanrichten. Maar het is een uitkomst voor paarden die niet tegen eenbit kunnen of waarvan de huid rondom de mondhoeken zeer dun en gevoelig is Knipoog.
Laatst bijgewerkt door Maysie op 19-05-07 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 02:02

Met een hackamore zul je wel degelijk sneller de neus breken dan met een halster door het hefboomeffect. Verder moet je gewoon in het hoofd houden dat het een scherpe optoming is en dat je dus geen constante druk mag hebben. Ikzelf rijd met een DRcook bitless bridle, ziet er vriendelijk uit maar is naar mijn ervaring ook best pittig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:55

Dat neusbreken heb ik altijd mijn vraagtekens bij. volgens mij moet je het dan wel ERG bont maken EN hem niet goed hebben hangen. Maar volgens mij gebeurd het enkel als je paard bv los is, en op zijn teugel stapt terwijl hij een hack aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:52

Als je er mee kan rijden .. En precies weet waar je mee te maken hebt, ben ik voor. Maar voor een onervaren ruiter (met zo'n bit Hackamore) ben ik tegen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:09

Tancreda4: een hefboomeffect valt niet te onderschatten. Dat kun je soms gewoon niet inschatten.
Even een ander voorbeeldje: op naaldhakjes oefen je meer druk uit dan een volledige olifant op de vloer Lachen

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:11

Wat heeft het feit dat de hoeveelheid druk afhankelijk is van kracht en oppervlak te maken met hefboomwerking? Het zijn beide natuurkundige verschijnselen, maar verder..