Dressuurlaarzen voor springen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wolffie

Dressuurlaarzen voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:25

Hoi mensen,
Na heel veel zoeken op Bokt wilde 'k toch even een vraagje stellen Bloos
IK wil heel graag leren rijlaarzen kopen (eindelijk genoeg gespaard Vork ) maar ben nu echt aan het twijfelen;
Ik rij 3 keer per week, waarvan ik 1 keer spring (wel gelijk de leukste keer, hehe Haha! ) 'k hab altijd moeite met het vinden van goede laarzen (gaan snel stuk, etc) dus wil'k graag in leren investeren.
Nu heb ik een budget van maximaal 270 a 300 euro en ben ik aan het twijfelen tussen de volgende laarzen;

Petrie Glasgow (mooimooimooi *LOL* )
Petrie Hampshire (maar over Petri soms een beetje rare dingen gehoord qua kwaliteit?!)
Cavallo Winner

Het liefst wil ik een volleren laars, tegen afbladderen van de lak en met veters (zijn veters handig? 'k vind ze in ieder geval wel heel mooi)

Ik heb ook wat opgezocht over de laarzen van Soubirac en Sergio Grasso, deze lijken me echt heel goed, maar waar kun je die hier krijgen en in welke prijsklasse? En Derby laarzen... ?
Waar kan ik sowieso het handigst leren rijlaarzen halen (beetje in de randstad / A'dam aub Lachen )

en de allerlaatste (hoofd)vraag Knipoog;
Wat is nu handiger; soms springen met dressuurlaarzen (of zit dat echt niet?) of gewoon springlaarzen kopen? Springlaarzen lijken me fijn qua soepelheid; m'n been goed kunnen aanleggen vind ik heel belangrijk, maar als ze snel inzakken en 'uitlebberen' heb ik er ook weinig aan...
Wordt het dan kalfsleer (kan dat wel voor die prijs?)?

Tips, anyone? Haha!

Anoniem

Re: Dressuurlaarzen voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:38

ik heb laarzen van cavallo, volgens mij gewoon dressuur, maar niet al te hoog. Hiermee spring & dressuur ik gewoon!
Ik zou niet té veel geld investeren in laarzen, zeker niet als je maar 3x per week rijdt.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:56

Dankjewel...
Nee, 300 is ook de absolute max hoor... het was te lang sparen om niet met iets goeds thuis te komen Lachen (het gaat me ook meer om het niet constant hoeven zoeken van nieuwe paardrijschoenen / chaps / rubberen laarzen... dat is altijd zo'n hel :S)

p.s. Als iemand Rectiligne / Cavallo / Petri oid te koop heeft... wil ook 2e hands overnemen! (maat 43)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:59

ik denk dat als je gaat passen je gewoon even goed door je knieen moet gaan om te zien hoe makkelijk je er mee zou kunnen springen..
een niet al te hoge dressuur boog zou makkelijk moeten kunnen hoor.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:02

Ik heb 2 paar laarzen.
Dressuur laarzen en oude petries.
Met mijn dressuur laarzen kan ik niet springen. Mijn knie holtes gaan er van kapot.
Met dressuur heb ik er geen last van.
Als ik jou was zou ik er omdenken dat je de larzen niet te hoog koopt als je er mee wilt gaan springen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:04

Sentido schreef:
ik denk dat als je gaat passen je gewoon even goed door je knieen moet gaan om te zien hoe makkelijk je er mee zou kunnen springen..
een niet al te hoge dressuur boog zou makkelijk moeten kunnen hoor.

Dat is met nieuwe laarzen erg slecht te beoordelen. Ik had zelf Petri's (Perfect) maar kan daar absoluut niet mee springen. Ja, als het moet, maar comfortabel is het zeker niet.

Ik heb nu Derby's... Weet even niet model, nieuwprijs ook rond de 300 euro, niet meer in ieder geval. Die zijn zo soepel (kalfsleer) dat ik er werkelijk alles mee kan doen. Ik spring ermee, kan ermee autorijden en rende er regelmatig mee naast mijn paard die keuringsklaar gemaakt moest worden.

En ik zat niet een ellenlange tijd met het inlopen van de vreselijke loden pijpen.

Een merk kan ik je niet adviseren, maar ga in ieder geval voor iets met (zacht) kalfsleer. Dat is met springen het meest praktisch...

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:19

Hmm, bedankt... ik hoop dat ik voor €250 / 300 kalfsleer kan kopen Lachen Heeft er nog iemand ervaring met 'echte' springlaarzen?

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:53

Waarom neem je niet een zogenaamde veelzijdigheidslaars. Petrie Standard ofzo? Zitten nog net in jou budget en voldoet aan al jou eisen volgens mij. Je kan best springen met dressuurlaarzen (maar die zijn wel een stuk duurder) en dressuuren met springlaarzen (mits er geen gekleurde kap opzit) Ik weet niet of je wedstrijden rijdt? Anders maakt dat niet uit. Als je een laars wilt zonder coating (die dus niet afbladdert) zit je toch al wel rond de €300 euro. Die daaronder hebben dat meestal wel.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 12:18

Ik had namelijk slechte berichten gehoord over de Petri Standard, vanwege de coating, slechte kwaliteit / levering etc, dus ik was wat verder gaan kijken. Volgens mij is de Cavallo Winner ook een vzh-laars. (Springlaarzen ging eigenlijk puur om de mooi; ik vind de veters en de vorm meestal wat mooier staan. Daarnaast hoef ik niet per se een superstijve-nette-dressuur-laars..Knipoog )

'k kom trouwens net een Lipica-laars tegen voor goed geld... zijn dat goede laarzen?
Is er hier iemand met de Glasgow Petries?

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:08

De perfect heeft een coating, de standard niet. Met lipica heb ik verder geen ervaring, maar schijnen ook fijne laarzen te zijn, maar daar kunnen andere mensen hier je vast meer over vertellen. Als je springlaarzen mooier vindt, doe je die toch? Alleen op de hampshire en glasgow zit wel coating, op de goedkoopste cavallo trouwens ook (winner volgens mij) maar dat wil niet zeggen dat die meteen los laat hoor, je betaalt niet voor niets 250 euro, en ik heb ook perfects van iemand over genomen, die waren al 7 jaar oud en nog steeds mooi. Ik heb daar nog 2 jaar mee gereden en toen liet de coating idd los. Maargoed, er zijn zoveel verschillend merken. Er zit vast wel iets voor jou tussen.

Kijk anders eens in *dit topic over petrie laarzen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:20

Sentido schreef:

Hou er rekening mee dat leren laarzen nog best wel een stukje inzakken als je ze gaat inlopen. Als ze splinternieuw goed voelen om mee te springen dan zijn ze uiteindelijk waarschijnlijk te laag.

Laat ze aanmeten in een goede zaak (ik kan Bakker in Hilversum van harte aanbevelen!) en spring voorlopig nog met je oude spul totdat ze een beetje ingezakt zijn.

Ik heb 2 paar, waarvan 1 paar echt van die hoge dressuurkachelpijpen. Dressuur is prima, maar op m'n springzadel is dat toch geen aanrader. Ik heb daarnaast nog een paar Petrie Standaard laarzen (dus die zonder coating) en die bevallen me voor het springen prima, zijn net even wat lager.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:19

Ik heb de Petrie Glasgow. Ik vind het tot nu toe super fijne laarzen. Ik heb ze nu dik een maand. De veters zijn handig omdat de laars daardoor goed sluit rond je enkel, en ze zijn mooi Haha!
Ik spring vaak dus daarom wilde ik ook een springlaars. Mijn laarzen zijn nauwelijks ingezakt en ze zijn ook niet slap ofzo. Ik kan er pefect mee dressuur rijden (en dat staat ook niet raar) en ik kan er perfect mee springen Lachen

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:53

Je zou ook voor schoenen met Gaithers kunnen gaan, ziet er uit als een laars maar na het rijden doe je de gaithers uit en heb je gewoon een schoen. Ik vind ze voor zowel dressuur als springen erg netjes.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 23:38

Dankjewel Margreet, ik zal even naar het topic kijken Lachen Ik heb na wat lezen al begrepen dat dat coatingprobleem alleen voorkwam bij bepaalde modellen, een tijd geleden... geen probleem dus Lachen

@ Alytje; fijn! Haha! Ik vind ze namelijk echt heel mooi. (Ik krijg dus net weer van een andere kant advies dat ik beter de Hampshires (Glasgow zonder veters) kan nemen, omdat die minder inzakken zonder veters... aargh... ga gewoon voor een goede kwaliteit, betaalbaar en wat ik zelf mooi vind... Tong uitsteken)

@Ineke_
Ik heb al Ariat jodphurs met daar (ietwat afgeragde maar o-zo-fijne Knipoog) chaps boven. Toen ik echter keek naar de prijs van de bijbehorende chaps liet ik het afweten en ga ik voor de laars.. wel zo handig voor wedstrijden ed. (Al zijn chaps ook heel fijn *LOL*

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:18

Waarom zou het niet kunnen..

Gewoon doen als je dat wilt Ja

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:18

Met die gaithers mag je tegenwoordig ook wedstrijden rijden Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:57

Wolffie schreef:
@ Alytje; fijn! Haha! Ik vind ze namelijk echt heel mooi. (Ik krijg dus net weer van een andere kant advies dat ik beter de Hampshires (Glasgow zonder veters) kan nemen, omdat die minder inzakken zonder veters... aargh... ga gewoon voor een goede kwaliteit, betaalbaar en wat ik zelf mooi vind... Tong uitsteken)

bij mij zijn ze echt bijna niet ingezakt. Door de rits kan het ook niet veel inzakken en de laars is best stevig waardoor het ook weinig inzakt. En als je ze goed aan laat meten horen ze na het inlopen ook nog goed te zitten Lachen

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:47

Ik heb derby softjumpers, gerbuik ze voor dressuur en springen, en vind ze ideaal. rits derin dus geen problemen met aan en uit doen. Veters erin, vind ik zelf heel mooi.
En ze kosten iets van 310 euro volgens mij..

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:49

Op naar Lipica in Raamsdonksveer Lachen
Daar kun je voor €160,- rundslederen laarzen op maat laten maken met veter en rits.
Ik heb ze ook, ze zijn erg soepel maar wel stevig/sterk en ik rij er M1 dressuur mee en springen Lachen
Heb ze nu een jaar en ze lopen echt perfect, zou ze niet meer willen ruilen voor mijn Cavallo's Lachen
Je kunt ze met en zonder dressuurboog laten maken, helemaal naar je eigen smaak Lachen

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:14

ik heb gewoon leren laarzen et verters:p die gebruik ik voorlalbij Lachen

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:38

Wolffie schreef:
@Ineke_
Ik heb al Ariat jodphurs met daar (ietwat afgeragde maar o-zo-fijne Knipoog) chaps boven. Toen ik echter keek naar de prijs van de bijbehorende chaps liet ik het afweten en ga ik voor de laars.. wel zo handig voor wedstrijden ed. (Al zijn chaps ook heel fijn *LOL*

En Petrie gaithers dan. Die zijn niet zo duur als die van Ariat en wel heel fijn en netjes

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:09

De prijsklasse die jij op het oog hebt is eentje voor allroundlaarzen.
De meeste winkels meten je benen te hoog op en dan krijg je te hoge laarzen. Met dressuur niet zo'n probleem, met springen wel. Zeg dus dat je wilt springen. En ga met laarzen de winkel uit die niet zo erg in je knieholte drukken dat je niet direct op het paard kunt stappen. Dan moet het lukken.
En het model is verder persoonlijk. Springlaarzen vind ik meestal te slap. Stugge kachelpijpen te stug. Ik moet er iets tussenin hebben. Laarzen van Cavallo of Derby zitten daar netjes tussenin. Petrie is stug, de standaard is een fijne laars, maar dat pas na een half jaar 2 keer per week olien. De Softjumper van Derby is weer te slap.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:17

Soft jumper van derby is niks mis mee hoor, ik heb die met veter voor t springen en sinds kort zonder veter voor de dressuur en ze zijn super.. zakken tenminste niet zo heel erg uit en ze blijven mooi.
lekker soepel om je been, en ik vind ze ideaal ook voor t springen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:31

Wel eens gedacht aan Mountain Horse High Riders?
Hele fijne laarzen om zowel mee te springen als om dressuur mee te rijden Ja

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:32

Ik heb chaps
zit lekker en kan altijd^^,