[FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

[FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:05

Haai,

Ik heb een probleem me het bit van mijn pony of de mond?
Het lijkt als of het bit haar mond helemaal uit trekt! Ik heb bit ringen gebruikt maar dit verbergt het alleen maar.
Ik trek helemaal niet aan de teugels ik houd alleen contackt met de mond en doe daar al extra zacht mee!
En of ik het nog met een sperriem neus riem doe het blijft. en ik vind het er vereselijk zielig uit zien. als je op haar zit merk je er niks van. Maar dan zie ik het op een foto Nors opkijken Ik zou ook niet weten wat ik moet doen heb al verschilende maten bit geprobeert maar daar licht het niet aan.

Wat moet ik doen ander bit?

Ze is al op leeftijd en ik dacht dat het kwam door pijn in haar mond en dat het aan de tanden lag. maar de tand arts is pas geweest en heeft alles gefijlt getokken enz. dus dat kan het niet meer zijn

Afbeelding

Jodie_

Re: [FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:07

Is het bit er aan beide kanten even ver uit? Misschien is het te groot?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:10

Het bit lijkt me vanaf de foto te groot, en misschien zit het bit te hoog?

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:10

Ik snap het niet echt, ligt het bit te ver in de mond of juist te ver naar voren ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:11

Mischien was het gewoon een momentopname?
Of gebeurt het bijna op elke foto?

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:14

Jodie_ schreef:
Is het bit er aan beide kanten even ver uit? Misschien is het te groot?

Ja allebeide kanten. maar een groter bit past ze niet en een maat kleiner ook niet.

Afbeelding
Afbeelding

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:14

Olifant schreef:
Mischien was het gewoon een momentopname?
Of gebeurt het bijna op elke foto?

allefoto's altijd. ik zie het zelf ook al er even iemand anders op rijd! :S

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:15

Je moet het riempje wat het bit draagt een gaatje strakker doen. Knipoog Nu hangt het in de mond in plaats dat het ligt.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:17

KsVrPy schreef:
Je moet het riempje wat het bit draagt een gaatje strakker doen. Knipoog Nu hangt het in de mond in plaats dat het ligt.

Jaa maar dan doet ze haar mond open. :S

sanneshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:33

Denk dat er dan toch te hard getrokken wordt, of ze het toch gewoon niet fijn vindt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:34

gebruik een neusriem,die zijn niet voor niets uitgevonden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:55

CxX schreef:
KsVrPy schreef:

Jaa maar dan doet ze haar mond open. :S

Probeer is een ander bit? Doe er een neusriem aan? Loopt ze na een uurtje nog steeds met haar mond open? Waarschijnlijk moet ze gewoon wennen dat het opeens strak staat. Knipoog En anders is bitloos een geweldige oplossing. Laat haar mond is nakijken misschien heeft ze wel haken. Is het bit niet te groot? Probeer een kleiner bit uit.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:59

Je kunt de bakstukken toch verstellen?
En anders moet je een gaatje tussen de twee gaatjes doen, waar de ene te strak is en de ander te los.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:52

Is het een enkelgebroken bit? zo ziet het er wel uit... die gaan vaak 'scharen' ik zou zelf voor een dubbelgebroken gaan.
Wanneer het wel een dblgebroken is... neusriem eraan en bakstukken een half gaatje strakker Knipoog

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:51

(mede) Hiervoor zitten er dus altijd neusriemen aan hoofdstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:40

paar tips;
-Gebruik een neusriem
-Dubbelgebroken past haar misschien beter
-Doe het bit zo strak (zal wss 1 of 2 gaatjes strakker zijn) dat er 2 rimpeltjes in de mondhoek te zien zijn. Dan zit t bit meestal goed!

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:48

Dubbelgrebroken idd, zie Lauss
Dit probleem komt echter vaker voor bij pony's met een relatief fors hoofd en een korte/kleine mond. (Was een specifieke oplossing voor... vergeten! stomstom Boos!) Er is vast een andere oplossing... Probeer gewoon wat hierboven staan en laat d'r even aan het bit wennen, dan gaat het vast beter.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:08

Eerst even een complimentje dat je niet zoals de meesten blijkbaar hier haar mond gewoon 'dichtknoopt' met een neusriem maar eerst eens kijkt waaróm ze nu haar mond open doet.
Je bit lijkt idd of te groot te zijn, of te laag in de mond te hangen.
Bekijk is of je, als je er naast staat en niet aan de teugels trekt, kan zien of het bit ergens de tanden of kiezen raakt. Mijn singlefooter heeft bijvoorbeeld een wolfstandje die vrij hoog zit, waardoor een gebroken bit of heel hoog in de mond moet waardoor het tegen de kiezen ligt en de mondspleet omhoog trekt, of tegen het wolftandje ligt. Die rij ik nu met een ongebroken bit. Doordat die zegmaar niet in een V vormpje valt raakt hij de tand niet.
Wat gebruik je voor bit eigenlijk nu?

Verder zou bitloos idd mischien wel een oplossing zijn. De hoofdstellen van bijvoorbeeld www.ruitersportshop.com zijn heel goed, of www.innova-tack.nl , en ook niet zo heel duur.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:38

Neusriem is inderdaad alleen maar verdoezelen van je probleem.
Om te beginnen moet het bit iets hoger, dus het bakstuk korter maken. Twee rimpeltjes zoals Lauss zegt is gangbaar. Verder lijkt het er op dat de pony het bit niet wil aannemen, kan aan het bit liggen, maar ook aan hoe er gereden wordt of een combinatie daarvan. Probeer inderdaad eens met een dubbelgebroken bitje of eventueel een ongebroken trensje, die maken niet die punt in de mond die een enkelgebroken bitje maakt. Die punt van dat enkelgebroken bitje kan erg onaangenaam zijn in het verhemelte, waardoor het niet vreemd is dat de pony de mond open doet.
Verder kun je misschien met je instructeur wat meer werken aan nageeflijkheid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:44

Zonder neusriem komt alle kracht van de teugel op het bit te liggen. Hoe zacht je ook bent in je handen, met een neusriem krijgt je paard altijd minder druk...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:53

Waarmee je dus eigenlijk zegt dat het gebruik van de neusriem het gebrek aan precisie van de ruiterhanden verdoezelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:56

Waratje schreef:
Om te beginnen moet het bit iets hoger, dus het bakstuk korter maken. Twee rimpeltjes zoals Lauss zegt is gangbaar. Verder lijkt het er op dat de pony het bit niet wil aannemen, kan aan het bit liggen, maar ook aan hoe er gereden wordt of een combinatie daarvan. Probeer inderdaad eens met een dubbelgebroken bitje of eventueel een ongebroken trensje, die maken niet die punt in de mond die een enkelgebroken bitje maakt. Die punt van dat enkelgebroken bitje kan erg onaangenaam zijn in het verhemelte, waardoor het niet vreemd is dat de pony de mond open doet.

Jij scheelt me veel type werk Lachen
Sluit ik me bij aan Ja

TS, wel super dat je er zo aan wilt werken Ja

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 12:56

Allegra schreef:
Eerst even een complimentje dat je niet zoals de meesten blijkbaar hier haar mond gewoon 'dichtknoopt' met een neusriem maar eerst eens kijkt waaróm ze nu haar mond open doet.
Je bit lijkt idd of te groot te zijn, of te laag in de mond te hangen.
Bekijk is of je, als je er naast staat en niet aan de teugels trekt, kan zien of het bit ergens de tanden of kiezen raakt. Mijn singlefooter heeft bijvoorbeeld een wolfstandje die vrij hoog zit, waardoor een gebroken bit of heel hoog in de mond moet waardoor het tegen de kiezen ligt en de mondspleet omhoog trekt, of tegen het wolftandje ligt. Die rij ik nu met een ongebroken bit. Doordat die zegmaar niet in een V vormpje valt raakt hij de tand niet.
Wat gebruik je voor bit eigenlijk nu?

Verder zou bitloos idd mischien wel een oplossing zijn. De hoofdstellen van bijvoorbeeld http://www.ruitersportshop.com zijn heel goed, of http://www.innova-tack.nl , en ook niet zo heel duur.

Okee ik gaa eerst maar is het bit een stukje strakker zetten en als dat niet werkt een ander bit proberen.

Ik zou trouwens heel graag bit loosrijden alleen mijn ponie is er niet echt gevoelig voor. maar dit is waarscheinlijk ook iets waar je voor moet oeven. dus als alles niet werkt mond ik mischien toch maar over gaan op bit loos.
Als mijn pony gevoeliger hier voor was geweest had ik dit almeteen gedaan. Maar dat word dan dus gewoon oeven. Knipoog

Bedankt trouwens voor de tips en het complumentje

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 12:58

runningkawa schreef:
Waratje schreef:

Jij scheelt me veel type werk Lachen
Sluit ik me bij aan Ja

TS, wel super dat je er zo aan wilt werken Ja

Ja ik doe me best Knipoog

LindaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:01

Mischien is je bit gewoon te groot?