Paardvriendelijkste bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dancer_joey

Paardvriendelijkste bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 20:38

Hoi,
Ik wil graag een ander bit en ja wel te verstaan een zo paard vriendelijk mogelijk bit. Ik ben al met de zoekfunctie gaan zoeken maar kon hier geen topic over vinden. Ik snap dat het wel een beetje per paard verschild. Maar elk bit heeft een inwerking maar welke heeft nou de paardvriendelijkste inwerking, ligt voor het paard het fijnste en de mond etc.
Wie kan het mij vertellen? En het liefst niet allen de naam van het bit maarook een omschijng van de werking, mond ligging enz.
Alvast bedankt!
Groetjes Natasja

Bellex

Re: Paardvriendelijkste bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:31

argentaan dubbelgebroken watertrensje met een bol tussenstukje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:31

een ongebroken trensje Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:53

Myler vind ik een vriendelijk bit, mijn paarden lopen er goed op
maar voor elk bit geld...een bit is net zo hard als de hand van de ruiter

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 22:20

@ Knabbelgirl en Kiwiko: zouden jullie misschien kunnen vertellen waarom jullie dat denken?
@ Unamie: Myler is toch een merk niet een soort bit of heb ik dat nou verkeerd?

Iig allemaal bedankt voor de reacties! Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:41

Myler is een merknaam, maar dat merk heeft veel verschillende bitten met weer allemaal verschillende werkingen/scherpte

Ikzelf heb een dubbelgebroken trens met bol tussenstukje.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:46

Ik vind een dubbelgebroken trens met een bol stukje erg vriendelijk, zoals de bitten van K&K. Niet te dik, want een paardenmond heeft niet zoveel ruimte van binnen.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:48

Een simpel ongebroken trens.
Een dubbelgebroken trens is net ietsje scherper dan een normale trensje. Knipoog

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:49

geen enkel bit is vriendelijk Knipoog
maar ik denk dat je dan inderdaad voor een ongebroken trensje moet gaan, geen puntheffing in het gehemelte.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:51

Ongebroken watertrens; ligt erg stil in de mond dmv de draaiende ringen en het ontbreken van het notenkraker effect Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 23:17

een bit wat kwa vorm en dikte bij de paardenmond past Pling

je kunt niet 1 bi opnoemen en dat paardvriendelijk noemen
het ene paard heeft het meeste aan een dubbelgebroken 16 mm dik watertrensje
terwijl het andere paard veel meer aan een ongebroken trensje met lichte tongboog heeft

dit ligt helemaal aan de ruimte die het dier in de mond heeft en hoe de vorm van die ruimte is (hoog of lager gehemelte, dik of dunnere tong etc etc

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 23:43

En hoe kan ik er dan het beste achter komen wat het beste in de mond van mijn paard kan?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 07:29

Dancer_joey schreef:
En hoe kan ik er dan het beste achter komen wat het beste in de mond van mijn paard kan?

door verschillende bitten uit te proberen Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 07:31

leren bitje Haha! Vormd zich goed naar de mond en geeft geen notenkrakers effect.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:01

Visconti schreef:
leren bitje Haha! Vormd zich goed naar de mond en geeft geen notenkrakers effect.

daar heb ik jaren mee gereden
paarden liepen er super op
kon er ook zonder hoofdstel mee rijden maar jee wat een comentaar krijg je dan Haha!
helaas mag je er niet mee starten, belachelijk maar waar Verward

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:11

Ik had voor mijn paard eerst een dubbelgebroken bit, maar rijd nu al 1,5 jaar met een ongebroken Nathe-trensje. Dit bit is flexibel itt een metalen ongebroken trens, je kan met twee vingers de twee bitringen tegen elkaar duwen zoals bij een gebroken bit. Mij bevalt het heel goed, het is volgens mij één van de zachtste bitten dat er bestaat. Het is niet van rubber, maar een soort zacht kunststof (rubber is niet goed):
Afbeelding

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 21:59

Eilandje schreef:
Ik had voor mijn paard eerst een dubbelgebroken bit, maar rijd nu al 1,5 jaar met een ongebroken Nathe-trensje. Dit bit is flexibel itt een metalen ongebroken trens, je kan met twee vingers de twee bitringen tegen elkaar duwen zoals bij een gebroken bit. Mij bevalt het heel goed, het is volgens mij één van de zachtste bitten dat er bestaat. Het is niet van rubber, maar een soort zacht kunststof (rubber is niet goed):
Afbeelding

Ik had dit bit even bij divoza op gezocht op de site maar daar staat dat het wel van rubber is:

Rubber Nathe bit (art.no.: 20222)
Met rubber beklede bitten werken prima bij paarden die moeilijk in de mond zijn. Paarden die niet willen ontspannen krijgen door het zachte rubber de neiging te gaan kauwen. Wel belangrijk is het om het bit op de juiste manier in te hangen (niet tegen de kiezen) daar het rubber anders kapot wordt gekauwd. Ook hard in de mond geworden paarden kunnen een tijdje op rubber worden gereden om de mond te laten herstellen. Ook bij paarden die veel met het hoofd slaan, mogelijke aversie tegen metaal in de mond, kan een rubber trens uitkomst bieden.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:04

Een ongebroken trensje met enige tongvrijheid, niet te veel. Die schaart namelijk niet dus prikt niet in het gehemelte.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:40

Dancer_joey schreef:
Eilandje schreef:
Afbeelding

Ik had dit bit even bij divoza op gezocht op de site maar daar staat dat het wel van rubber is:

Rubber Nathe bit (art.no.: 20222)
Met rubber beklede bitten werken prima bij paarden die moeilijk in de mond zijn. Paarden die niet willen ontspannen krijgen door het zachte rubber de neiging te gaan kauwen. Wel belangrijk is het om het bit op de juiste manier in te hangen (niet tegen de kiezen) daar het rubber anders kapot wordt gekauwd. Ook hard in de mond geworden paarden kunnen een tijdje op rubber worden gereden om de mond te laten herstellen. Ook bij paarden die veel met het hoofd slaan, mogelijke aversie tegen metaal in de mond, kan een rubber trens uitkomst bieden.

Ja dat bit staat op de Divoza-site bij de rubberen bitten, om weet ik veel wat voor reden, maar dat is het dus niet!

het is gemaakt uit een kunststof die gladder (minder stroef) is dan rubber, met een stalen kern, maar zachter materiaal dan bijv. Happy Mouth bitten.

Trouwens, ik zie dat de Happy Mouth bitten daar ook bij de rubberen bitten staan. Die zijn ook niet in rubber

Citaat:
Nathe snaffle

Not to be confused with cheaper, plastic mouthpieces, Nathe is soft and flexible, but not as bulky as rubber. An inner core ensures safety.

De divoza-gids is de bijbel niet hé Clown

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:19

Het paardvriendelijkste bit is het bit dat bij je paard past, dus niet te dik en niet te dun en wat je paard het fijnste vind.

Het ene paard vind een ongebroken fijner en de andere een dubbel gebroken.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:32

een dun bit, ze zeggen vaak dat een dik bit fijner is voor het paard. Maar die kan klem komen te zitten tussen de kiezen waar het bit ligt en dat is dus NIET fijn .. Hebben zelf 2 dunne bitjes daar lopen ze veel makkelijker op. een dikker bit nam Shannon altijd een sprintje enz nu ik bit van vriendin hem helemaal niet meer (toen ik nog op haar reed)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:37

een dubbelgebroken bitje of ongebroken trensje. de redenen zijn hierboven al genoemd

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 15:27

Eilandje schreef:
De divoza-gids is de bijbel niet hé Clown

Nee dat snap ik maarjah toch een beetje verwarend dat ze dat daar dan neer zetten.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:44

yousra schreef:
Een simpel ongebroken trens.
Een dubbelgebroken trens is net ietsje scherper dan een normale trensje.

Een dubbelgebroken bitje is toch juist wat minder scherp dan een enkel gebroken? Lachen

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 15:57

Dat dacht ik ook ja sunrise_