Immers, een heel stel hersens weten meer dan een.

Ik dacht altijd dat ik een niet zo'n moeilijk Haflinger had, dat had ik ook niet, totdat hij dressuurmatig gereden werd en zijn rugspieren begonnen te groeien waardoor hij opeens een andere vorm rug kreeg.
Het huidige zadel paste nog wel, maar het was een veelzijdigheidszadel en al meer dan 15 jaar oud, zeer slecht onderhouden. Hij had dat zadel al toen ik hem kocht, was op zich niks mis mee, maar niet voor alledaags gebruik. Mijn kont begon het zadel al snel niet meer te waarderen toen we door ziekte elke dag moesten gaan rijden. De zitting was versleten, ik zat direct op de boom waardoor ik toen de boom "knap" zei dat niet alleen hoorde maar ook voelde;
Conclusie zadelmaker: ga maar op zoek naar een nieuw zadel, deze houd het niet zo lang meer. Ook de kussens waren ooit vochtig geweesten klotten samen.
Een dik zadeldekje was maar een tijdelijk oplossing.
Goed, we gingen vol goede moed op zoek. Immers, hij 'had' geen moeilijke rug. We kregen voor de gein even een portugees zadel aangeboden, even op gereden, en dat lag als een huis.
Maargoed, ik wilde een dressuurzadel.

Wat we gehad hebben:
- Imperial Riding Sierra dressuurzadel.
- Euroriding Luxor
- Kieffer
- County Competitor
- Zaldi Schooler
- Ludomar Alta Escuela
De kussens waren goed, lagen mooi op de rug, maar met alle uitgezonderd de Zaldi Schooler, was er een wip-effect. De voorvork was te smal waardoor het zadel omhooggedrukt werd zodra Bart zijn hoofd naar beneden bracht.
Niet ideaal.
Ik heb u even te leen een Ludomar Alta Esuela zadel, het portugese zadel lag goed, de Zaldi Schooler ook, maar deze toevallig net niet. Ik was tevredener geweest als de boom drie cm breder was geweest.
De laatste teleurstelling dus. Van vijf zadels was de achterkant goed, maar de voorvork te spits.
Zaldi Schooler; ik was er heel tevreden over, zoals in het topic wel te lezen was, maar toch niet gekozen; waarom? Het was een 18 inch zadel, wat ik dus net iets te lang vond voor zijn rug.
Zijn limiet is 17,5, wat mijn zitmaat is.
Ludomar Ronda stond op het prgramma, maar de boommaat daarvan is wijd of nauw, de Alta Escuela was al wijd, en nog was de voorvork te spits. Geen succes denk ik dus.
Goed, dus de vraag aan bokt. Denk eens mee, wat voor zadels zijn er nog meer? Spaans/potugees mag, zeer graag zelfs, maar de opties beginnen een beetje te slinken.
Ik heb animo ruitersport gebeld, die zou een ronda opsturen (ze vonden het te ver rijden, jeej zadelpasservice). Maargoed, ronda wijd lijkt me nog te smal.
-Geen 18 inch zadel (te lang)
-Geen kunststof
-Geen wintec/thorowgood
-Geen boomloos
-Haflingerzadels (standaard te breed)
Ik zoek dus een dressuurzadel, spaans/engels/portugees, denk boommaat 32. Ik dacht aan een budget tot duizend. Het is helaas geen standaard haf; type breed en rond. Helaas heeft hij een schoftje en en is hij niet volledig rond, ronde zadels liggen dus plat op zijn rug. Denk iberisch.
Ik dacht zelf aan een dressuurzadel van Zaldi, ook las ik iets over zadels met panelen maar die reizen denk ik de pan uit qua budget.
Ik zat ook even te spieken naar een Ghost zadel, ook boomloos ik weet, maar deze heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt. Wel zoek ik ervaringen naar dressuur met een ghost zadel.

Iemand ideeen, tips, ervaringen? Aanradingen? Mensen met zelfde type paard? Ik sta even helemaal open voor ideeen, ben even helemaal zadelmoe.

- dressuurzadel 17/17.5"
- Paard met lichte schoft maar brede rug/niet rond.
- Hoeft geen standaard zadel te zijn (denk spaans/portugees)
- Hoeft niet nieuw; goed passend tweedehands ook welkom.
- budget: 950 euro.