Zadeldipje; wie denkt er mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Zadeldipje; wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 19:34

Ik kan zometeen het zesde zadel terugbrengen dat uiteindelijk toch niet zo goed op mijn paard bleek te passen als beloofd. Daarmee komt natuurlijk ook weer de (zoveelste) teleurstelling. Ik zit even in een zadeldipje, dus ik denk, laat ik eens een balletje opgooienop bokt.
Immers, een heel stel hersens weten meer dan een. Haha!

Ik dacht altijd dat ik een niet zo'n moeilijk Haflinger had, dat had ik ook niet, totdat hij dressuurmatig gereden werd en zijn rugspieren begonnen te groeien waardoor hij opeens een andere vorm rug kreeg.
Het huidige zadel paste nog wel, maar het was een veelzijdigheidszadel en al meer dan 15 jaar oud, zeer slecht onderhouden. Hij had dat zadel al toen ik hem kocht, was op zich niks mis mee, maar niet voor alledaags gebruik. Mijn kont begon het zadel al snel niet meer te waarderen toen we door ziekte elke dag moesten gaan rijden. De zitting was versleten, ik zat direct op de boom waardoor ik toen de boom "knap" zei dat niet alleen hoorde maar ook voelde;
Conclusie zadelmaker: ga maar op zoek naar een nieuw zadel, deze houd het niet zo lang meer. Ook de kussens waren ooit vochtig geweesten klotten samen.
Een dik zadeldekje was maar een tijdelijk oplossing.

Goed, we gingen vol goede moed op zoek. Immers, hij 'had' geen moeilijke rug. We kregen voor de gein even een portugees zadel aangeboden, even op gereden, en dat lag als een huis.
Maargoed, ik wilde een dressuurzadel. Haha!
Wat we gehad hebben:
- Imperial Riding Sierra dressuurzadel.
- Euroriding Luxor
- Kieffer
- County Competitor
- Zaldi Schooler
- Ludomar Alta Escuela

De kussens waren goed, lagen mooi op de rug, maar met alle uitgezonderd de Zaldi Schooler, was er een wip-effect. De voorvork was te smal waardoor het zadel omhooggedrukt werd zodra Bart zijn hoofd naar beneden bracht.
Niet ideaal.
Ik heb u even te leen een Ludomar Alta Esuela zadel, het portugese zadel lag goed, de Zaldi Schooler ook, maar deze toevallig net niet. Ik was tevredener geweest als de boom drie cm breder was geweest.
De laatste teleurstelling dus. Van vijf zadels was de achterkant goed, maar de voorvork te spits.
Zaldi Schooler; ik was er heel tevreden over, zoals in het topic wel te lezen was, maar toch niet gekozen; waarom? Het was een 18 inch zadel, wat ik dus net iets te lang vond voor zijn rug.
Zijn limiet is 17,5, wat mijn zitmaat is.
Ludomar Ronda stond op het prgramma, maar de boommaat daarvan is wijd of nauw, de Alta Escuela was al wijd, en nog was de voorvork te spits. Geen succes denk ik dus.

Goed, dus de vraag aan bokt. Denk eens mee, wat voor zadels zijn er nog meer? Spaans/potugees mag, zeer graag zelfs, maar de opties beginnen een beetje te slinken.
Ik heb animo ruitersport gebeld, die zou een ronda opsturen (ze vonden het te ver rijden, jeej zadelpasservice). Maargoed, ronda wijd lijkt me nog te smal.

-Geen 18 inch zadel (te lang)
-Geen kunststof
-Geen wintec/thorowgood
-Geen boomloos
-Haflingerzadels (standaard te breed)

Ik zoek dus een dressuurzadel, spaans/engels/portugees, denk boommaat 32. Ik dacht aan een budget tot duizend. Het is helaas geen standaard haf; type breed en rond. Helaas heeft hij een schoftje en en is hij niet volledig rond, ronde zadels liggen dus plat op zijn rug. Denk iberisch.

Ik dacht zelf aan een dressuurzadel van Zaldi, ook las ik iets over zadels met panelen maar die reizen denk ik de pan uit qua budget.
Ik zat ook even te spieken naar een Ghost zadel, ook boomloos ik weet, maar deze heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt. Wel zoek ik ervaringen naar dressuur met een ghost zadel. Nagelbijten / Gniffelen

Iemand ideeen, tips, ervaringen? Aanradingen? Mensen met zelfde type paard? Ik sta even helemaal open voor ideeen, ben even helemaal zadelmoe. Verdrietig

- dressuurzadel 17/17.5"
- Paard met lichte schoft maar brede rug/niet rond.
- Hoeft geen standaard zadel te zijn (denk spaans/portugees)
- Hoeft niet nieuw; goed passend tweedehands ook welkom.
- budget: 950 euro.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

row_

Re: Zadeldipje; wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:59

Bij mijn verzorgpony hadden we dus hetzelfde probleem, zoveel zadels gepast en niks paste goed..
Toen zijn we naar een divoza winkel gegaan en daar de zadelpas service laten komen, deze kan veel zadels meenemen!
zowel nieuw als tweedehans(weet ik niet zeker). Je moet dan in de winkel een forumulier invullen met beetje de vorm van je paard en wat je wensen en budget zijn.
als het zadel net niet goed zou liggen zou de zadelpasser het plaatselijk nog kunnen aanpassen!
handig dus Lachen
wij hebben er in ieder geval goede ervaring mee, misschien voor jou ook een aanrader?
Succes ermee! Pling

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:49

Is boomloos niet voor jou?

Zo niet, dan zou ik een zadelmaker laten komen om de rug van je paard op te meten en een zadel op maat te laten maken. En dat zadel dan elk half jaar of elk heel jaar laten controleren, of het nog goed ligt.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 14:54

R_horselover: je bent de tweede die divoza al naar voren schuift, weet je toevallig ook wat voor zadels ze daar allemaal hebben? Ik ken ze namelijk niet zo goed. Knipoog

Inge_: Ondanks alle verhalen die ik rond boomloos gehoord heb, heb zelf eens keer een barefoot mogen aanschouwen, ik ben niet overtuigd van het feit dat boomloos is wat ik zoek. Ik heb er mijn twijfels bij op lange termijn en op dressuurmatig gebied, daarom zeg ik bij voorbaat al nee tegen een boomloos. Knipoog

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:02

Aii,, heb zelf geen ideeën... sorry
maar weet Ria het ook niet meer? of heb je het haar nog niet gevraagd?

succes met zoeken!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:07

Je hebt ook nog ainsley dressuur, en van rossner en expert... (voor zover ik weet)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:10

Mmmm, de haflinger die ik rij is extreem breed, niet zozeer van de spieren, maar meer uhh, laten we zeggen, breed gebouwd. Daar ligt al 10 jaar lang een kieffer dressuurzadel op en dat past echt perfect! Hij heeft nooit last van zijn rug, het ligt als een huis en het zit ook als een huis. Het ligt zelfs zo mooi dat we er ook nooit een dekje onder hebben liggen. Misschien het proberen waard?

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:15

Mischien kan je even op de internet site van Divoza kijken of er wat voor je bij zit? Ze hebben mooie zadels onder de 950 euro Ja

http://www.divoza.nl

Mijn haflinger heeft de een soort gelijke rug als die van jou, ik heb voor haar een kieffer munchen. Deze ligt er goed en zit super Lachen

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:16

Ik zou niet naar divoza gaan om en zadel te laten aanpassen.
De kans is groot dat het er niet beter op wordt.
Koop liever ergens anders een zadel.
Mijn vorige zadel is ook aangepast door divoza maar de boom hebben ze helemaal scheef in elkaar gezet.

Succes met je zoek tocht.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 15:21

Amrah: Ik ben van de zadelmerken, pasvormen en technologie, Ria kan zeggen of ze passen maar meer niet. Knipoog Ze is ook niet feilloos. (helaas grrr)

Mleen: Ainsley is doorgaand niet gemaakt voor Haflingers, meer voor de echt dressuurmatige paarden als warmbloeden. Ik heb er nog geen geprobeerd, maar ik heb dan ook een lading negatieve verhalen gehoord waar je niet goed van word. Haha!
Alle Ainsleys die ik dan ook tegenkwam waren 18", mopper, ik heb een te klein kontje. Haha!

Rossner ken ik niet goed *schrijft op* Is dat een middenklasse zadel?
Expert daar wordt je wijzer van?

Maaikemuis: Het punt is dat mijn Haflinger niet extreem breed is, maar hij is plat, waardoor een gemiddeld dressuurzadel met driekhoekige opbouw niet past. Ik heb me laten vertellen dat meer Duitse merken dat hebben en alle Kieffers die ik ken, daar gaat die vlag wel voor op. Nagelbijten / Gniffelen
rare Haflinger, die van mij, kan nooit eens normaal doen. Haha!

En hop nog een die kieffer heeft voor haar Haf Haha!
*schrijft em toch maar op* Kieffer Munchen...

Ik ken divoza voor de rest helemaal niet, kan niemand mij wat vertellen over divoza?

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:27

Ik zal even op stal navragen, daar heeft iemand net een rossner dressuur gekocht, bevalt haar heel erg goed maar dat is wel voor een arabierx?? (ze is vrij stevig)... En we hebben ook een expert dressuur dus zal daar ook eens naar vragen Knipoog... Zo snel ik het weet heb je pb...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:51

het type paard en de problemen die je beschrijft klinken me heel beend in de oren

heb ja al eens een stubben gepast?
stubben heeft een een pluspunt in de voorboom, de takken van het kopijzer lopen niet ver door en lopen iets naar buiten af waardoor er vrij veel schoudervrijheid word verkregen
ik heb al verschillende malen een dergelijk probleem gehad, waarbij ik de oplossing bij een stubben zadel vond

ander idee is het merk massimo...
redelijk nieuw merk , hoor er vrij veel goede geluiden over , en die hebben een heel breed maten systeem , standaard
en met eventueel wat aanpassingen in de kussens heb je daar ook wel een goede kans op passen mee

een kieffer zou absoluut ook nog wel kunnen maar dan moet je wel ene zadelmaker hebben die de boom kan aanpassen (is een systeem waarbij de boom verwarmd moet worden waardoor hij aangepast kan worden

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:18

Kijk eens op www.cavaletti-saddles.com
Ik heb de Tietse's choice gekocht, maar voor ik deze kreeg heb ik hun Barok zadel te leen gehad. Een netjes leren zadel, brede bomen, diverse zitmaten voor nog geen 1000,-

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:22

ik zou een wintec nemen, maar je wilt geen kunststof, dat is jammer, want een wintec wil nog wel eens heel prettig liggen op zo'n pony.

verder zou ik een goede zadelpasser zoeken, eventueel met je pony er naartoe gaan als ze niet willen komen.

Wendyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:29

ik heb zelf een welsh met een moeilijke rug. toen heb ik zadelpasservice van rijs laten komen. hij had een aantal zadels mee en hij keek welke er het beste lag. uiteindelijk was dat een euroriding diamant. maar hij lag nog niet helemaal goed, dus maakte hij hem op maat. nu ligt ie als een huis. echt een aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:15

Roane, kan je de rug van je haflinger beschrijven? Ik heb zelf ook veel gedoe met zadels gehad, en voorlopig een redelijk fijn zittend zadel gevonden Lachen Aah, foto zegt ook al wat, zo te zien brede schouders met daarna smaller, maar wel rondgeribt.

Ik heb nu een Kieffer Athen Olympic, doordat het een dressuurzadel is, ligt het achter de schouder, doordat het halve kussens heeft, sluit het mooi aan op de brede schouders en de rondgeribtheid. Wellicht dat je ook dat eens kan proberen? Dergelijke kussens?

Boomloos heb ik zelf ook geprobeerd, maar bleek uiteindelijk ook draagproblemen op te leveren, zelfde zoals ik bij m'n westernzadel had.

Ik wil zelf ooit eens aan de paneelzadels of Podium zadels gaan proberen, ik denk dat die, door de wijze van boom wel goed kunnen passen. Maar dat is voor over enkele jaren, en niet geschikt voor jou omdat het geen dressuurzadels zijn.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 17:34

Afbeelding

Hier een stuk ijzerdraad die ik om zijn schoft heb gelegd, het laat min of meer zien hoe zijn schoft loopt.

Maya: Alle zadels die jij noemt ben ik ook langsgegaan, maar alleen zijn meestal boven de 1000 euro nieuw. Helaas buiten mijn budget.
Tenminste, ik weet het wel zeker van die paneelzadels en de Kieffer. Knipoog

edit; verschrikkelijke typfout weggetikt... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:39

Hij is ook scheef bespierd dus. Lastig, dan moet je eigenlijk doorsparen en aan de maatzadels zo te zien...

Ik had zelf ook een budget van 1000 euro, maar dat bleek niet afdoende te zijn, ik ben toen langer zonder zadel gaan rondrijden, en toen dus sparen en bij die Kieffer beland. Spijt me, maar ik denk dat je toch nog even beter kan doorsparen.. zodat je meer keus hebt, en mogelijk ook meer kans op een goed zittend zadel Lachen T is heel veel geld, maar tegenwoordig is 1000 euro meer iets voor een middenklasse zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:51

Ik heb een 2e hands stubbing, was voor een brede fries gemaakt in eerste instantie. Prijs ongeveer 1100 euro
Nu ligt hij op mijn mafhaf die net zo'n (euh scheve, of ligt dat een de foto)rug heeft als die van jou zo te zien.
Eerst was het wel wat geklepper maar nu ze wat ouder en ronder is ligt het zelfs zonder dekje prima en geen gewip achter meer.
Maar ik ben wel naar een goede zadelmaker gegaan om te laten passen.
Mijn rijdster rijdt volgens mij met een dressuur euroriding zadel en die ligt ook goed. Prijs ongeveer 800 euro
Maar die was volgens mij ook aangepast.Dat zal ik na moeten vragen.

Divoza ken ik redelijk, dwz ik koop er online van alles behalve zadels.
Daar heb je dus weinig aan. De andere artikelen bevallen goed en je kan altijd ruilen.
Klachten afhandelen gaat snel en correct.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:54

draumpje schreef:
het type paard en de problemen die je beschrijft klinken me heel beend in de oren
ander idee is het merk massimo...
redelijk nieuw merk , hoor er vrij veel goede geluiden over , en die hebben een heel breed maten systeem , standaard
en met eventueel wat aanpassingen in de kussens heb je daar ook wel een goede kans op passen mee

Deze tip wilde ik ook geven. Zoek eens contact met green distance ( http://www.greendistance.nl ) voor de massimo zadels. Erg veel variatie mogelijk met die zadels, prijs-kwaliteits verhouding is zeer goed en green distance levert prima werk met het passen. Voor een nieuwe massimo ben je ongeveer 1000 a 1200 euro kwijt dus dat is voor jou ietsie doorsparen en je hebt het

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:42

en ik weet nog een spalding die misschien zou kunnen passen ....
heb ik ook erg fijne ervaringen mee

wat mij trouwens een voordeel van die massimo lijkt is dat het kussenkanaal ook vrij breed is , (aangepast aan boombreedte )

de schuine bespiering zou wel een probleem kunnen zijn
maar dat oplosbaar moeten zijn met behulp van een goede zadelmaker

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:25

Ik weet dat het niet makkelijk is om een goed passend zadel te vinden.

Waarom laat je niet iemand langskomen die meerdere zadels bij zich heeft.
Ik heb voor 1 van mijn paarden van Rijs laten komen. Deze heeft diverse zadels bij zich in diverse prijsklasses waar je ook direct mee kan rijden. Eventueel worden ze dan aangepast. Helemaal weg ben ik niet van hem (met het opvullen van zadels) maar voor nieuwe zadels is hij goed.

Verder heb je ook divoza, Hyporama en equestor . Van deze laatste heb ik ook goede verhalen gehoord en allen komen aan huis om te passen.

Succes in ieder geval met je zoektocht

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:36

Massimo zadels of een barefoot London. Massimo is met boom en hier kunnen veel aanpassingen op gedaan worden. Barefoot london is het boomloze zadel maar dan de dressuur versie. Voordeel hiervan is in ieder geval dat je er een testzadel van kunt krijgen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:00

Ik gebruik voor mijn haf (rug is vergelijkbaar) een Ainsley met verstelbare boom(door de zadelmaker en niet zoals bij een wintec). Ik heb vanalles geprobeert in het verleden westernzadels, wintec, het paste allemaal niet goed en deze lag na het aanmeten en opvullen naar de rug van mijn paard super, een goede zadelmaker is echter wel een pré. Ik heb dit zadel tweedehands gekocht van de zadelmaker dan valt de prijs ook heel erg mee en heb je toch een erg goed zadel. Kieffer is ook een goede optie, ligt op mijne ook best goed (ik heb er nooit een passend laten maken, maar dat kan wel).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:34

Nog geen kentaur geprobeerd. Daar heb je ook een tamelijk brede boom bij. Ik heb een paard met ook niet echt een makkelijke rug en die lag er goed op in tegenstelling tot alle andere zadels.
Mss dat je idd ook maar eens de spaanse zadels enzo moet gaan doorspitten want zo te horen heeft hij wel een beetje zo'n type rug. Hier heb ik jammer genoeg weinig ervaring mee.
Ik zou iig een goede zadelmaker laten komen.
Deze kwam ik ook tegen: http://www.animoruitersport.nl/zaldi_endurance.JPG
Deze website kan ook interessant zijn, zeg maar kruising iberisch zadel met gewoon zadel: http://www.iberosattel.nl/
Of mss een australian stock saddle?