Eigenaar overtuigen dat met bit beter is!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_annetjj

Eigenaar overtuigen dat met bit beter is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 17:24

Heeee,
Ik heb echt even jullie hulp nodig,
ik rijd een arabiertje bij.

Ze word bitloos gereden omdat ze te gespannen zou zijn met bit.
Met rijden loopt ze helemaal met haar hoofd te lucht in en dus ook erg gespannen.
Ik dacht, hoe zou dat dan wel niet zijn met bit!

Dus om gewoon eens uit te proberen en te kijken hoe het zou zijn met bit,
heb ik het bitje in gedaan.
(zonder dat ik het aan de eigenaar heb gevraagt, omdat ik het tog gelijk weer uit zou doen.)

Maar ze liep echt stukken meer ondspannen!,
Ze heeft bijna geen een keer met haar lippen geklapperd,
of haar hoofd helemaal de lucht in gegooid.
En toen ben ik erop gaan zitten of ze dan ook nog zo liep,
en in stap en draf was ze veel rustiger.

Maar nu ben ik dus wel benieuwd hoe het komt dat ze met bit wel ondspannen loopt.
En ik ga natuurlijk aan de eigenaar vragen of ik haar niet rustig weer met bitje mag rijden en longeren.
Maar zij is ervan overtuigt dat het zonder bit beter is.

Wat moet ik tegen haar zeggen?

Gr anne. Haha!

Flew

Re: Eigenaar overtuigen dat met bit beter is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:26

Tsja, jij bent de bijrijdster en zij is de eigenaar, als zij wil dat het paard bitloos gereden wordt kun je daar weinig tegen inbrengen denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:28

Even vragen of ze wil komen kijken als jij rijdt, en haar vragen om je echt even helemaal je gang te laten gaan. Dan ga je rijden zonder bit en later doe je het bit wel in. Laat haar het verschil zelf zien....

Dat slaan met het hoofd kan niet alleen een verschil zijn van bit en geen bit, maar ook een wisselwerking van ruiter en paard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-04-07 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 17:29

Als zij zou weten dat het beter voor haar was zou de eigenaar het zeker goed vinden,
dat weet ik zekerweten!

Maar ik weet niet goed waarom het beter is met bit,
ze loopt ondspannen, maar hoe komt dat?

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 17:30

@ cassidy
en als ze dat nou niet wil?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:32

Ik vind het nogal brutaal dat je zonder toestemming van de eigenaar alleen wel met bit hebt gereden. Als je mijn bijrijder was, was je exit want als je dit al deedt achter mijn rug om, dan zou ik mij blijven afvragen wat je nog meer gaat doen. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb ook en bijrijder en ik vertrouw haar voor 200% en zo mogelijk nog meer, volgens mij is dat ook noodzakelijk als je je paard ( tijdelijk) aan iemand anders toevertrouwd hebt.
Je had ook kunnen voorstellen om samen nog eens te kijken hoe ze nu op een bitje zou reageren, en ik vind het niet kunnen dat je dit zelf uitzoekt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:35

Je moet niet zeggen dat je het bit in gaat doen. Je vraagt of je even helemaal je gang mag gaan, dat je haar wat wilt laten zien. Hou er wel rekening mee dat ze boos wordt omdat ze dan weet dat je wat hebt lopen uitproberen.

Overigens is een eenmalige ontspanning van het paard geen garantie dat het ook zo blijft. Het paard kan rustig zijn, maar hoeft dat niet te blijven. Het is een momentopname, misschien had ze de dag daarvoor wel rust gehad en minder biks gekregen, of was ze juist die dag hengstig. Weet zeker dat dit blijvend is, voordat je gaat demonstreren hoe ze bij jouw loopt. De kans is namelijk aanwezig dat ze dit gedrag bij jouw en met bit, bij de eigenaresse niet laat zien.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-04-07 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:35

Onvoorstelbaar dat je sowieso het lef hebt om er zomaar, zonder toestemming van de eigenaar er een bit in te hangen!

Je zou er bij mij direct uitvliegen.

De eigenaar rijdt vast niet voor niets bitloos. Waarschijnlijk heeft ze eerder wel met bit gereden en is ze overgestapt, tenzij de pony bitloos is ingereden.

Dat ze met bit wel ontspannen loopt kan zomaar komen doordat jij je zekerder gaat voelen.

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 17:59

Ik ben er vergeten bij te zetten dat ik het wel van de man van de eigenaar mocht proberen.

de eigenaar rijd bitloos omdat hun buren zijden dat het beter was,
maar de eigenaar rijd er nooit op, en komt nooit eens kijken hoe het gaat.
ze vind het wel best zo, ze krijgen beweging van mij, that sit.

Ik heb heel weinig contact met de eigenaar!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:03

enneuhm... weet de eigenaar ook dat haar man heeft gezegd dat jij het met bit mag proberen? Zo nee dan zal ik haar maar eens opbellen of een briefje ophangen met de vraag of je het daadwerkelijk wel mag proberen.
Dan kan je meteen even vragen wat voor bit zij eerst gebruikte! Pling

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 18:19

de eigenaar is op het moment niet thuis,
ik zocht haar, en toen zij haar man dat ik het ook aan hem mocht vragen snap je.

ik moest gewoon het bit gebruike dat lady eerst ook in had!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:21

Wat een lef, bij mij zou je er meteen uitvliegen.
Mijn bijrijdster mag veel, maar als ik zou aangeven dat ze alleen bitloos gereden mag worden en ze hangt er een bit in, dan kan ze meteen vertrekken! Bloos

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 19:51

ik zeg toch, ik had het aan de man van de eigenaar gevraagt omdat zij zelf niet thuis was!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:45

Ja maar je weet dondersgoed dat de eigenaresse het zelf niet wil hebben. Ik zou ook vreselijk boos zijn geworden, als eigenares zijnde.

Ik denk dat je beter andere oplossingen kunt bedenken, dan met bit te gaan rijden. Ik zou weer opnieuw beginnen, en lekker veel stappen en overgangen rijden. Dat hoofd laag komt vanzelf wel, dat kun je niet afdwingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:47

dat is wel lef hebben,dat had je bij mijn paard niet hoeven proberen.

het is niet jouw paard,dus heb je er imo niks over te zeggen.
je kan het nogmaals aankaarten,maar meer ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:53

Volgens mij rijd die eigenaresse ook zonder bit omdat het haar is aangeraden, vraag mij af of ze weet waarom ze het doet. Als het paard met bit wel goed loopt, ga ik denken dat het touwhalster niet goed zit en het paard ergens pijn doet. Je zou kunnen vragen heo het komt dat het paard zo loopt zonder bit en of je het met bit eens mag laten zien hoe ze dan loopt.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:14

jeetje, wat een overdreven reacties zeg... Ik zou het ook niet fijn vinden als mijn bijrijdster dingen zou gaan doen waar ik zelf niet achter stond, maar ze zegt toch dat ze het aan die man heeft gevraagd omdat de eigenaar zelf niet thuis was. Als die man zelf zegt dat ze het ook wel aan hem mag vragen vind ik dat echt niet zo raar hoor Verward ze heeft hem niet mishandeld ofzo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:16

wat een bokt reactie sweer zeg, als hij zegt dat je kan proberen....
ik zou gewoon zeggen dat je geprobeerd hebtm en dat juist beter ging
mss kan ze het zelf een zien, en kan je voortaan met bit rijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:16

Waarom wil je persé met bit rijden? Als je echt kan rijden en je krijgt een klik met het paard kan je m ook best zonder bit ontspannen, rond en nageeflijk rijden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:44

Ik vraag me eigenlijk wel af wat je bedoeld met ontspannen rijden, en met 'het hoofd in de lucht', want ik krijg zo'n idee dat je haar met bit gewoon makkelijker in de krul trekt, en dat ze bitloos gewoon met haar neus naar voren loopt..
Je maakt niet zomaar de keuze om bitloos te gaan rijden, daar is meestal wel goed over nagedacht. Misschien heeft het paard wel last van zn tanden waardoor ze heel gevoelig is in de mond.

Verder zal het ook aan jouw rijden liggen vermoed ik. Met een touwhalster hoor je eigenlijk niet met constante druk te rijden, maar met een langer teugeltje. Als je maar blijft trekken aan de teugels dan gaan heel veel paarden daar tegenin, en dus drukken ze hun neus weg. Dat kan bij dit paardje ook het geval zijn. Dus ik zou zeggen, probeer de teugels eens wat losser te houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:48

Als ik de reden zo hoor waarom de eigenaar bitloos is gaan rijden en dat ook van de TS verlangt, kan ik me heel voorstellen dat haar dat is aangepraat. Zoals TS opnoemt komt de eigenaar nauwelijks kijken. Als man van de eigenaar toestemming geeft, zou het in mijn geval al goed zijn. En anders vechten ze het maar onderling uit....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:50

ze rijd niet met touwhalster in haar profiel toch, en hoe kan jij nu vanaf bokt zien dat ze het paard in krul trekt is een mysterie voor mij
Laatst bijgewerkt door lesilla op 27-04-07 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:50

russel schreef:
Als het paard met bit wel goed loopt, ga ik denken dat het touwhalster niet goed zit en het paard ergens pijn doet. Je zou kunnen vragen heo het komt dat het paard zo loopt zonder bit en of je het met bit eens mag laten zien hoe ze dan loopt.

Als zo eens bedenk wat voor een mega aanbod er is aan bitloze optomingen, vind ik het knap van je dat je zo al kunt zeggen dat er met een touwhalster wordt gereden...

Geldt overigens ook voor Mystictinker....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 00:08

Paula schreef:
Ja maar je weet dondersgoed dat de eigenaresse het zelf niet wil hebben. Ik zou ook vreselijk boos zijn geworden, als eigenares zijnde.

Ik denk dat je beter andere oplossingen kunt bedenken, dan met bit te gaan rijden. Ik zou weer opnieuw beginnen, en lekker veel stappen en overgangen rijden. Dat hoofd laag komt vanzelf wel, dat kun je niet afdwingen.

En dat vind ik dus dikke boel!
Dan moet je boos worden op je man!!!!

Zo had ik hier ooit 2 meisjes lopen die mijn shet wilde verzorgen, prima, maar hij mocht alleen uit het land of stal ALS IK erbij was...
(het was een hengstje en dat vind ik dan toch wel een beetje enger)

Maar ze kwamen aan de deur, ik was niet thuis en mijn vader had gezegd dat ze wel mochten poetsen..
Ze hadden hem aan een heeeeel lang touw vast geknoopt aan de muur..
Wat gebeurde er? de pony raakte met zijn benen verstrikt in het touw..
Mijn vader hoorde de meisjes gillen en ging kijken, lag spencer op zijn rug met het touw overal om hem heen!

Ik ben niet boos geworden op die meisjes, ze hadden het immers netjes gevraagt.
MIJN VADER was degene die zich NIET aan de afspraak had gehouden!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 01:04

Mijn (v)echtgenoot bemoeit zich niet met de paarden, inzoverre dat hij nooit zoiets zou toestaan zonder mijn medeweten... Lachen
Mocht hij dat toch doen, dan vechten wij dat onderling uit Ja en zal een bijrijder/verzorger of wie dan ook daar weinig van meekrijgen (hoop ik Tong uitsteken )

TS ik zou de eigenaresse eens vragen waarom en hoe ze zonder bit rijdt... bekijk en/of beluister dat en vertel haar jouw visie en hetgeen jij uitgeprobeerd hebt.
Zonder bit lijkt zo diervriendelijk en nobel, maar is het niet altijd, een paard wat op de voorhand rondsloft is nooit goed, ook niet zonder bit... er komt meer kennis bij kijken dan alleen het bit weglaten of een bitlooshoofdstel aanschaffen...

Ik vind het trouwens top dat je voor het paard gedacht hebt en toch gevraagd en geprobeerd hebt met bit te rijden Ja