Bandages of peesjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maks_

Bandages of peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 16:35

Ik rij altijd voor en achter met peesbeschermers, maar vind het ook leuk op me paardje een keertje leuk in kleur te doen
en bandages met een bijpassend chabrak voor hem te kopen. Zijn bandages even stevig als peesjes, geven ze evenveel bescherming?

Gr, Maxime

Manderino

Re: Bandages of peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:38

nee bandage's geven niet evenveel bescherming,ik weet niet
of je die peesjes écht nodig hebt omdat ie anders met z'n hoeven tegen z'n benen strijkt ? .
zo niet dan kan het wel.

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:39

uh volgens mij is hier al een topic over kan hem zo snel alleen niet vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:20

Maks_ schreef:
Ik rij altijd voor en achter met peesbeschermers, maar vind het ook leuk op me paardje een keertje leuk in kleur te doen
en bandages met een bijpassend chabrak voor hem te kopen. Zijn bandages even stevig als peesjes, geven ze evenveel bescherming?

Gr, Maxime

viewtopic.php?f=111&t=745667
Kijk hier even. Niet helemaal wat je zoekt, maar er staat wel wat nuttigs in.
Bandages bieden niks, hooguit ellende.
Voor de show kan het wel, maar waarom zou je....??

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:22

kappen beschermen, en bandages geven steun.
Wanneer jij nu je paard met bandages gaat rijden, en dan niet een keer, maar regelmatig, verzwakken in principe de pezen af. Niet echt slim dus. Ook vangen de bandages de klappen van de hoef niet op!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:37

BEH-->HAR

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:50

dat is dus een groot misverstand... bandages geven namelijk géén steun!
Ze geven wel bescherming, maar indd minder dan peesbeschermers. Peesbeschermers geven echter alleen bescherming aan de 'achterkant' terwijl bandages ook aan de voorkant bescherming geven.
Voordeel van peesbeschermers is ook dat ze wat sneller om te doen zijn. Bandages zien er weer wat netter uit, en in combinatie met (goede) onderlappen bieden ze ook bescherming.

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 23:27

bedankt voor jullie reacties.
Het eerste wat de eigenaresse zei van mijn paardje is dat ik altijd met peesjes moet rijden. Ik had zelf ook al het idee dat het wel een verschil was, omdat peesjes meer 'beschermen' en bandages meer steun geven. Ik wilde het idd ook vooor de show omdat ik het leuk vind. Nu worden het peesjes in een leuke kleur;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:04

Bandages steun geven????? ROFL ROFL ROFL
Als je met een bandage een Range Rover uit de modder wilt trekken, snapt iedereen dat dat niet gaat. De krachten op pezen zijn groter dan de krachten op de lierkabel waarmee die Range Rover uit de modder komt................

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:43

ikke schreef:
Bandages steun geven????? ROFL ROFL ROFL
Als je met een bandage een Range Rover uit de modder wilt trekken, snapt iedereen dat dat niet gaat. De krachten op pezen zijn groter dan de krachten op de lierkabel waarmee die Range Rover uit de modder komt................

Okee je had het best op een andere manier kunnen zeggen, maar bandages geven inderdaad geen steun Knipoog

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:10

Eigenlijk zijn peesjes veel handiger, je kan ze direct omdoen enz. Bandages is echt een hoop werk voor aan te doen en uit te doen. Bandages zijn natuurlijk wel mooier maar bieden minder bescherming en volgens mij is het ook minder goed voor de pezen. Nadeel is wel dat peesjes enkel aan de achterkant bescherming bieden, niet aan de voorkant.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:13

magli schreef:
Eigenlijk zijn peesjes veel handiger, je kan ze direct omdoen enz. Bandages is echt een hoop werk voor aan te doen en uit te doen. Bandages zijn natuurlijk wel mooier maar bieden minder bescherming en volgens mij is het ook minder goed voor de pezen. Nadeel is wel dat peesjes enkel aan de achterkant bescherming bieden, niet aan de voorkant.

Minder goed...Dus een peesbeschermer is GOED voor de pezen?

Wat maakt een bandage dan slecht voor een paardenbeen?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:17

Bandages zijn minder goed voor de pezen, pezen moeten open staan. Ik heb er nu ook nt zoveel verstand van hoor, maar als een paard zijn voorbenen of zijn achterbenen tegen elkaar smijt, dan beschermen de peesbeschermers beter dan 'een stofje'.

Volgens mij dienen peesbeschermers eigenlijk juist voor het beschermen van de binnenkant van de benen, zodat als de benen tegen elkaar gaan er geen verwondingen kunnen zijn.

Zoals ik al zei heb ik hier nt veel verstand van, dus ik verwacht hier ook geen overdreven reacties op van, 'uuuh wat zeg jij nu enz', als ik fout ben mag je me gerust verbeteren maar op een beleefde manier.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:09

daarom moet je dus ook onderlappen gebruiken Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:13

volgens mij zijn bandages vooral slecht als je ze niet goed omdoet omdat ze dan de gewrichten vast zetten..
en ik denk dat een peesje ook niet goed is voor de pezen nee, maar sommige paarden hebben het nodig omdat ze zich zelf echt fiks aan tikken.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:01

krumel schreef:
daarom moet je dus ook onderlappen gebruiken Knipoog

Ik had het dan ook over polobandages. Lachen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:07

Peesjes is inderdaad makkelijker, ze zijn ook harder dus voor mijn gevoel beschermen ze meer. Terwijl ik zelf altijd voor bandageer (met onderlappen) en springschoenen om doe en achter strijklappen, heel soms ook bandages.

Maarja, als bandages slecht zijn voor de pezen, waarom gebruiken springruiters zoals Eric van der Vleuten met trainen voor altijd bandages? Dan zullen bandages toch niet slecht zijn?

Ja als je ze verkeerd om doet, of geen onderlappen gebruikt (bij de bandages waar ze nodig zijn dan).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:08

Sentido schreef:
volgens mij zijn bandages vooral slecht als je ze niet goed omdoet omdat ze dan de gewrichten vast zetten..
en ik denk dat een peesje ook niet goed is voor de pezen nee, maar sommige paarden hebben het nodig omdat ze zich zelf echt fiks aan tikken.

Bandages de gewrichten vast zetten? Als het goed is komen bandages niet bij de gewrichten hoor. Ja ze komen er in de buurt, maar het is niet de bedoeling dat je de knie en kogel helemaal mee bandageert.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:10

Het is wsl een eindeloze discussie. Maar mijn mening is toch dat peesjes iets meer beschermen doordat ze harder zijn en ze zijn toch ook iets opener, lijjkt me ook beter voor de pezen. Maar dit is iedereen zijn eigen mening en verder weet ik er ook niet veel van.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:16

magli schreef:
Het is wsl een eindeloze discussie. Maar mijn mening is toch dat peesjes iets meer beschermen doordat ze harder zijn en ze zijn toch ook iets opener, lijjkt me ook beter voor de pezen. Maar dit is iedereen zijn eigen mening en verder weet ik er ook niet veel van.

Peesjes geven (naar mijn idee) ook meer bescherming, maar mijn paard heeft ze niet nodig, dus gebruik ik bandages, vooral ook omdat ze met bandages gewoon veel fijner loopt, ze durft haar voor voeten 'los te gooien'. Ik doe sowieso altijd beenbescherming om, niet omdat ze ze nodig heeft, maar omdat ze nog wel eens gek wil gaan doen (4,5-jarige he), bokken hard rennen en zo. Verder is ze behoorlijk ruim dat haar achter voeten tegen haar voor voeten tikken.

Maar als een paard de bescherming nodig heeft, krijgt die van mij ook peesjes om en geen bandages.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:21

magli schreef:

Het enige FEITELIJKE argument tegen beenbescherming is het oplopen van de temeratuur in de pezen. Reeds bij 45 °C krijg je onomkeerbare structuurveranderingen in de pezen, oftewel een chronische peesblessure!
Dat ook "grote namen" het gebruiken zegt niks over wel of niet goed voor benen. Het is niet zonder reden verboden om met beenbescherming in de dressuurring te verschijnen.........

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:28

Naja mijn mening ook es Tong uitsteken lol.

Ik doe never never nooit geen peesjes meer om Tong uitsteken
Ze hebben (bij de vorige stal met het land op gaan) de peesjes (die indra dingne van neopreem ofso Tong uitsteken) veel ste strak om gedaan waardoor ik dus ander halve week/twee weken met een enorme peesblesure liep...
Daarvoor reed ik toch altijd al met bandages + onderlappen.

Inmiddeld zijn we van stal veranderd.. maar ik rijd toch altijd met bandeges en onderlappen en springschoenen.
Hoeveel tijd hhet ook kost.. dat maakt me echt niks uit Tong uitsteken

Naja Tong uitsteken doei doei.. ashley

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:33

Met dit weer wordt de temperatuur onder de bandages erg hoog, en het geeft ook nog is niet de optimale bescherming zoals peesbeschermers dat doen. Eerder reed ik op concours met witte bandages, maar heb ook dit 'afgeschaft' omdat mijn merrie nu met de buitenconcoursen onder de bandages met de stiften raakt. Vandaar peesbeschermers en soms nog is springschoenen. Peesbeschermers vangen klappen en tikken op, bandages verlichten een tik tegen het been.

Nu heb ik hele fijne peesbeschermers, de nieuwste van BR. Deze zijn heel mooi voorgevormd en sluiten perfect aan, en ze zijn ook nog eens een lust voor het oog!!
Misschien een idee?

Zitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:03

Bandages beschermen niet even goed nee Knipoog
En als je ze niet goed hebt vast gedaan kan het wel eens zijn dat je met je paard tegen de grond gaat.
En nee dat is niet fijn Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:07

Ik rijd zonder iets om de benen, worden de benen veel harder van en de paarden letten beter op Knipoog
Weet je wel hoe warm het wordt onder peesbeschermers en bandages?? Te warm in elk geval en dat is weer niet goed voor de pezen