Het nut van stang en trens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Het nut van stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:02

Ik heb maandag voor het eerst met stang en trens gereden op een manege paard bij ons op de manege. Maar ik had eerlijk gezegd meer last van de stang dan dat het hielp zeg maar. Natuurlijk ben ik geen topruiter en moet ik nog veel leren.
Maar waarom word de stang en trens eigenlijk gebruikt?
Ik weet dat er in de Z met stang en trens gereden word, maar waarom juist dan?

Tempus_Fugit

Re: Het nut van stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:02

heb je niet aan je instructrise gevraagd waarom jij persee met stang en trens moest rijden?
het lijkt me niet echt verstandig van die instructrise, zoals ik begrijp uit je verhaal.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:04

De instructrice weet wel wat ze doet. Ik heb de stang ook gewoon los laten hangen zeg maar, ik denk dat ze mij met stang en trens heeft laten rijden om het me te leren.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:09

ben je er al aan toe dan?
rij je zo netjes, dat je er aan toe bent om verfijndere hulpen te geven? Dus op Z niveau..

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:12

Een manegepaard met s&t?? Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien. Maar net wat ThaGirl zegt, ben je er al aan toe?

Het is niet voor niets dan met pas in het Z met dit hoofdstel 'mag' rijden.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:13

Ik zei al dat ik geen topruiter ben.
Maar ik zeg ook niet dat ik niet toe ben aan de stang en trens. Ik heb geen zin in een eindeloze discussie over "of ik wel toe ben aan de stang en trens" ik wil gewoon antwoord op mijn vraag.
Nu zal ik even antwoord geven op jouw vraag: Ik moet nog een hoop leren, dus ook met stang en trens rijden, het paard waar ik op reed is ervaren en word vaak door manegeruiters met stang en trens gereden. De instructrice is er gewoon bij en zegt het wanneer ik iets fout doe of anders moet doen. Dus ik vind wel dat ik er aan toe ben om met stang en trens te rijden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:16

Het is niet genoeg als alleen een paard ervaring heeft.
Maar even ontopic; Een s&t heeft gewoon een scherpere inwerking, waardoor je zo onzichtbaar mogelijk bithulpen kunt geven. Lachen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:17

Pikeur schreef:
Het is niet genoeg als alleen een paard ervaring heeft.
Maar even ontopic; Een s&t heeft gewoon een scherpere inwerking, waardoor je zo onzichtbaar mogelijk bithulpen kunt geven. Lachen

Kijk daar heb ik wat aan, dankje.. Lachen

Ik weet dat alleen een ervaren paard niet genoeg is. Maar je moet het toch een keer leren? Dan kan je het beter leren op een paard dat er al ervaring mee heeft dan een paard die zelf ook voor het eerst een stang en trens word gereden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:18

Uiteraard.
En als je zelf gewoon een zachte hand hebt lijkt het me ook niet zo'n probleem. En 't is ook wel fijn als je het op een ervaren paard kunt leren. Ja

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:19

Dat vraag ik me ook af...
Maar het nut van rijden met S&T op een manegepaard zie ik sowieso niet. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je in een manege les zulke verfijnde hulpen moet geven, dat je daar S&T voor nodig hebt.

Specifieker op jouw vraag: S&T wordt volgens mij met name gebruikt om kleinere hulpen te kunnen geven en een hogere graad van verzameling mogelijk te maken. Lees verzameling als Z+ nivo.

Zie net dat je vind dat je er wel aan toe bent om met S&T te rijden. Niet aanvallend bedoelt, maar kan je bijv zijgangen zoals travers en appuyementen al correct rijden? Correcte verzamelde gangen rijden, waarbij het paard al meer gaat zitten, zichzelf gaat dragen en hoofd-halshouding hoger wordt? Overgangen rijden op je zithulpen? Heb je een volledig onafhankelijke zit?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:20

We vallen je niet aan hoor. Pure interesse waarom je er nu al mee moest rijden. En het is goed van je dat je hier op Bokt vraagt waarom de s&t gebruikt wordt.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:20

Dan vraag ik me toch af waarom je uberhaupt met welk bit dan ook begint zonder dat je de precieze werking weet... En waarom hiermee beginnen als je nog niet alles kan met een gewoon trensje? Maargoed, ik weet er het fijne ook niet van maar het zal vast nut hebben op hogere niveau's.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:21

Mikkiej schreef:
Dus ik vind wel dat ik er aan toe ben om met stang en trens te rijden.

Dit gaat misschien heel rot overkomen maar hoe kan je er nu aan toe zijn om met stang en trens te rijden als je nog niet eens weet wáárom er (vanaf Z) met S&T gereden wordt... Verward

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:24

Precious20 schreef:
Mikkiej schreef:
Dus ik vind wel dat ik er aan toe ben om met stang en trens te rijden.

Dit gaat misschien heel rot overkomen maar hoe kan je er nu aan toe zijn om met stang en trens te rijden als je nog niet eens weet wáárom er (vanaf Z) met S&T gereden wordt... Verward

Hier ben ik het wel mee eens. Net zoals ik al eerder heb gezegd, ik heb nog nooit een manegepaard met s&t zien lopen. Waarom niet? Waarschijnlijk omdat de ruiters ook nog geen Z niveau hebben zou ik zeggen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:24

Ezter schreef:
Dat vraag ik me ook af...
Maar het nut van rijden met S&T op een manegepaard zie ik sowieso niet. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je in een manege les zulke verfijnde hulpen moet geven, dat je daar S&T voor nodig hebt.

Specifieker op jouw vraag: S&T wordt volgens mij met name gebruikt om kleinere hulpen te kunnen geven en een hogere graad van verzameling mogelijk te maken. Lees verzameling als Z+ nivo.

Zie net dat je vind dat je er wel aan toe bent om met S&T te rijden. Niet aanvallend bedoelt, maar kan je bijv zijgangen zoals travers en appuyementen al correct rijden? Correcte verzamelde gangen rijden, waarbij het paard al meer gaat zitten, zichzelf gaat dragen en hoofd-halshouding hoger wordt? Overgangen rijden op je zithulpen? Heb je een volledig onafhankelijke zit?

Nee, die zijgangen kan ik nog niet rijden, maar wat is daar mis mee? Ik weet dat je daarme bepaalde hulpen moet geven, maar wat is er mis mee om een manegeruiter kennis te laten maken met de stang en trens op een manegepaard die er al veel ervaring mee heeft? En je weet niet eens HOE ik heb gereden, misschien had ik dat ook wel eerder moeten zeggen maar ik heb werkelijk niks gedaan met de teugels, ja op maat genomen maar verder niet mee gevraagd ofzo puur met de trens.
Vandaar ook mijn vraag wat nou precies het nut is van de stang, ik begin daar nu een beeld van te krijgen en dat wil ik ook. Lachen

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:26

Als je niets hebt gedaan met de teugels, dan kun je toch ook het bit niet aanvoelen als het puur om het bit gaat *LOL* ? Sorry, flauw. Maar ik zou het bit nog een tijdje laten hangen als ik jou was.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:28

Maargoed nu weet ik wel wat jullie vinden over een manegepaard die met stang en trens gereden word, nu wil ik antwoord op mijn vraag, niet over of ik wel toe ben om ermee te rijden. Het leek mij wel een keertje leuk om met s&t te rijden dus ik heb het ook niet afgewezen, ik was wel nieuwsgierig hoe het reed.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:28

ik vind anders dat jullie best aanvallend overkomen met zn allen ...
alsof dit meisje weet wannner ze er aan toe is ? kan jullie wel bij haar gaan zeuren maar de verantwoordelijkheid ligt bij de instructrice.
ze vraagt hier alleenmaar wat het nut is van een stang en trens en dan hoeven jullie er tog niet zo lang op door te zagen ?
maargoed ...

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:28

Daar is niets mis mee, maar dan heeft het dus geen enkel nut. Pas in de hogere verzameling en de scherpe zijgangen kan een S&T van pas komen, omdat je die specifieke hulpen dan kleiner kan maken. Als je deze oefeningen niet hoeft te rijden heeft een S&T geen nut, en blijft dus over het gevaar van het verkeerd gebruik, en het paard dat met meer ijzer in zijn mond loopt dan hard nodig. Als je dan graag met 2 teugels wilt kunnen rijden, als voorbereiding op...maar dan een extra teugel aan de trens. Dan heb je in de hand hetzelfde gevoel maar heeft het paard er in ieder geval geen last van. Overigens meer naar de manege gericht dan naar jou dan, neem aan dat jij dat niet voor het zeggen hebt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:32

Mikkiej, dit is geen aanval op jouw persoonlijk maar als jij nog niet behoorlijk op niveau kan rijden dan zou ik de S&T nog even achterwege laten. Een S&T is niet zomaar iets waar je even 'kennis' mee gaat maken. Zoals eerder al gezegd is, wordt er met S&T gereden om verfijnde hulpen te kunnen geven. Er is dan ook een reden dat er pas vanaf Z mee gereden wordt. Je mag toch wel stellen dat die ruiters al een behoorlijk goed ruitergevoel ontwikkeld hebben en wéten wat ze doen. Dat kan jij nu helaas nog niet zeggen Het is goed dat je meer wil weten of de werking van S&T maar het zelf gebruiken... Daar zou ik nog even mee wachten.
Ik vind het dan ook érg onverantwoord dat jouw instructrice je met een S&T laat rijden zonder eerst uit te leggen waartoe het dient...

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:35

Ik snap het Precious20.. Maar ik vind nog steeds dat er niks mis mee is om er een keertje mee te rijden om te kijken hoe het is. Ik ben ook geen ruiter die het paard vooruit schopt en in de krul trekt, ik heb wel degelijk ervaring met paardrijden maar ik moet gewoon nog een hoop leren.

Edit: En ja, misschien had de intructrice moeten uitleggen waar de stang en trens voor is, maar dat heeft ze niet gedaan, ik dacht er op dat moment niet aan om het te vragen, het schoot me pas later te binnen. Vandaar ook dit topic.
Laatst bijgewerkt door Mikkiej op 25-04-07 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:36

Een hogere graad van oprichting en verzameling vragen..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:36

De stand is een onbuigzaam bit en werkt dus harder in op de lagen van een paarden mond, een stang en trens in bedoelt voor verfijning. Als manege ruiter die niet op Z niveau of hoger rijd heb je er geen reet aan. Zoals je zelf aan aangeeft, het zit je alleen maar in de weg. En als je er toch gebruik van maakt is de kans zeer aanwezig dat je dat verkeerd doet en dat je je paard onnodig pijn doet. Daarnaast is het gewoon niet prettig voor een paard, één bit neemt vaak al meer dan genoeg ruimte in, laat staan twee.

Het feit dat je instructrice er bij zit zegt mij bar weinig, het feit dat ze manegeruiters met stang en trens laat rijden zegt meer dan genoeg over haar manier van lesgeven. Om eerlijk te zijn zou ik als ik in jouw schoenen stond acuut opzoek gaan naar een andere instructrice...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:37

Ik snap dat je nieuwsgierig bent naar hoe het rijdt maar je zegt zelf dat je nu de stangteugel niet gebruikt hebt... Dus nu weet je eigenlijk nog altijd niet hoe het rijdt. Dan vind ik het verstandiger om eerst verder door te trainen. Als je wat meer gevorderd bent dan kan je nog eens met S&T rijden, op de manier dat het hoort.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:38

Ik weet een manege waar sommige paarden bij GOEDE ruiters op stang en trens gereden worden en dan haal je er ook gelijk appuyementen, arbeidspirouetten enz. uit. Daar konden de ruiters dus leren omgaan met de optoming nadat ze alles op trens beheersten.

MAAR eigenlijk moet je dat volgens mij allemaal op een trensje ook kunnen Ja Stang erbij heb je nodig om je paard nog net iet makkelijker controleerbaar en kort te houden, zodat je echt kunt gaan knallen in die verzamelde oefeningen. Knallen en toch verzamelen = moeilijk en vraagt veel kracht van het paard. Om die kracht intoombaar te houden en makkelijker te sturen (een sterke hulp kan een paard op zo'n moment wel eens laten wegspringen) kan de subtiliteit van een stang prettig zijn. De bedoeling is het paard gewoon vlijmscherp aan de hulpen te krijgen. Hiervoor moet je heel snel je hulpen geven en indien nodig heel precies kunnen inwerken. Wanneer de gewone trens en beenhulpen hier even tekortschieten kan stang en spoor even verduidelijken. Op de tweede plaats zijn het correctiemiddelen.
In principe moet de stang met erg weinig druk gereden worden, aangezien het een veel en veel scherpere inwerking heeft dan een trens. Een gewone ophouding op een stang zou de andalusier die ik rijdt gegarandeerd op zijn gat zetten.

Als ik je verhaal dus hoor: paard wordt vaak gereden met S&T maar is hij zelf ook op hoog niveau doorgereden? wordt hij ook nog gewoon op trens gereden?
En eerlijk: voor jouw niveau, als je nog niet aan zijgangen toe bent, dan gaat het er niet om of je al aan s&t toe bent, het gaat erom dat het gewoon nog niet nodig is...

Kijk dat is nu het verschil... Bruiters staan vaak te springen om met s&t te mogen rijden terwijl Zruiters hem er steeds vaker aflaten op training en beseffen dat het maar een extra middeltje is...Als Bruiter ga je gewoon veel sneller dat hulpmiddeltje te veel en te strak gebruiken.
Kun je toch even proberen beschrijven wat je al kunt? Met foto's eventueel? Hoe lang rijd je al en hoe vaak? Is zeker niet aanvallend hoor, gewoon voor een idee te hebben.