rug vrij of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

rug vrij of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 22:09

ik vraag mij toch iets af, en ik hoop dat iemand mij hierover duidelijkheid kan verschaffen Haha!

de rug van een zadel moet vrijliggen, zadelpassers worden erbij gehaald, het zadel gaat naar de zadelmakers, kussens worden opgevuld en verzin het maar, logisch ook want er hoort geen druk op de ruggegraat, toch?

Dan vraag ik mij toch af: Waarom rijden wij met dikke ankypads, met allerlei zadelonderleggers, bontjes, gelpads en nog veel meer. Want als je dat in het midden onder je zadel legt, dan ligt de ruggegraat toch niet meer vrij, of ligt het aan mij Haha!

Volgens mij, is een sjabrakje er puur om de onderkant van je zadel te beschermen/schoon te houden, en omdat het er leuk uitziet, niet teru bescherming van de rug, en als de ruggegraat vrij moet liggen, waarom zou je er dan allemaal spul ondergooien?

Wie legt mij dit uit? of heb ik nu een rare gedachtengang

groetjes shannon

gamblerlover

Re: rug vrij of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:13

Helemaal mee eens! Bontjes, gelpads enz zijn absoluut niet nodig als je een goed passend zadel hebt. De op dit moment populaire pad van bijv anky zijn qua pasvorm eigenlijk ook niet super. Als je nagaat dat de rug van een paard niet rechtloop maar in een boogje (wat per paard verschilt natuurlijk) en die pads wel vaak een rechte bovenlijn hebben kun je je voorstellen wat er gebeurt onder het zadel. Het gaat vaak kreuken, schuiven schuren etz.

Ik ben voor een goed passend zadel met een simpel dekje eronder!

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:15

Idd ben het helemaal met je eens..
Een bontje of wat dan ook maakt een goed passend zadel, een slecht passend zadel.
Anky pads ben ik ook niet zo'n fan van.. Maar er zijn pads die wel fijn op paarden liggen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:16

Wat mij ook erg opvalt is dat die Anky dekjes helemaal niet goed liggen onder het zadel. Dat je ze niet kunt vast maken met een lusje of iets. Je koopt puur het merk. Ik heb me in de nieuwe Divozagids ook weer verbaasd over de hoeveelheid aan dingen die er nu weer te koop zijn. Echt belachelijk. Als je alles nakijkt wat écht nuttig is, dan kun je driekwart schrappen naar mijn idee.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:17

Onder een goed passend zadel een bontje leggen is hetzelfde als in perfect passende en aansluitende schoenen dikke skisokken dragen . Gestoord

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 22:26

Oke! Ik zat het mij zo af te vragen, en dacht al dat ik er helemaal niets van begrepen had;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:24

gentille schreef:
Oke! Ik zat het mij zo af te vragen, en dacht al dat ik er helemaal niets van begrepen had;)

jij hebt het juist wel begrepen,nou 3 kwart van de paardeneigenaren nog. Knipoog

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:26

ben het hier helemaal mee eens

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:32

ook mee ens. ik heb wel een aantal pads, maar dat de harry's horse met schoftvorm. een anky pad ligt vaak op de schoft, of je hebt er een rare kreukel inzitten omdat hij in de kamer is getrokken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:34

Ik rij eigenlijk altijd met vrij dunne dekjes.
Ik had eerst wel een bontje maar dat kwam doordat het zadel niet helemaal oke lag.
Nu is hij helemaal op maat gemaakt door een goede zadelmaker en ik merk nu ook dat ik met de gewone dunne dekjes het fijnste kan rijden en dat ze ook goed zweet opnemen.
De anky pads gebruik ik niet om verschillende redenen zoals:
veel te duur
erg groot voor een pony
van erg dik materiaal

Ik ben erg tevreden over de dunne dekjes en zal daar voorlopig ook mee blijven rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:41

De bedoeling van die dekjes is ook niet om de ruggegraat vrij te houden maar om het leer van de onderkant schoon/mooi te houden. Een zwetende paardenrug is nl niet zo vriendelijk voor leer Haha!

De reden waarom de ruggegraat vrij moet zijn is voor de luchtcirculatie. Een te hoge temperatuur in kombinatie met een te lange duur kan beschadigingen geven in het weefsel van de aanhechtingen.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:42

DubbelDun schreef:
De reden waarom de ruggegraat vrij moet zijn is voor de luchtcirculatie. Een te hoge temperatuur in kombinatie met een te lange duur kan beschadigingen geven in het weefsel van de aanhechtingen.

Dit is trouwens de reden waarom ik met die ademende pads rij! Haha! Haha! Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:47

ik ben het er zeker wel mee eens ja!

ik rij met dunne dekjes en heb vroeger geleerd om het zadeldekje niet echt plat op de rug neer te leggen, maar het een beetje omhoog in het zadel te trekken om het zo maar ff raar uit te leggen Ach gut zo heb je alsnog een open gedeelte tussen de rug en het dekje Haha!

maar ik denk dat 9 van de 10 mensen rijd met spullen alleen maar omdat het mooi is en niet omdat het goed is... die bontdingetjes is gewoon een modeverschijnsel Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:59

Tegenwoordig hebben de meeste 'engelse' dekjes wel een gecontourde schoftvorm, dat is voor het paard wel zo prettig.
Trek bij jezelf maar eens de voorkant van je t-shirt oid strak naar voren. De druk die je nu in je nek voelt, voelt een paard dus op zijn schoft.
Het is zeker niet de bedoeling dat een dekje IN de kamer verdwijnt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:04

DubbelDun schreef:
Het is zeker niet de bedoeling dat een dekje IN de kamer verdwijnt.

doel je nu op mijn post? mijn dekje verdwijnt ook niet echt in de kamer, maar er zit geen druk op de schoft om het zo maar te zeggen Haha! heb er al verschillende mensen mee geholpen, zodat hun paardje geen plekjes meer kreeg op de schoft dankzij het dekje...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:15

@Rianneke : nee ik doelde niet op jouw, maar je ziet het veel mensen doen; even het dekje mega omhoog trekken óf het verdwijnt tijdens het rijden in de kamer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:19

DubbelDun schreef:
@Rianneke : nee ik doelde niet op jouw, maar je ziet het veel mensen doen; even het dekje mega omhoog trekken óf het verdwijnt tijdens het rijden in de kamer.

op die manier... maar als het dekje verdwijnt onder het rijden richting kamer of waar dan ook is het toch ook een goed teken dat het zadel niet 100 % ligt...maar dat hebben er volgens mij ook een hoop niet echt door Ach gut

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:23

Ik rij ook met lekker dunne dekjes. Mijn paard heeft een hoge schoft en ik moet echt niet met die dikke pads of bontjes aan komen zetten. Dan gaat het alleen maar op de schoft drukken...

Zit nu wel met een dilemma, ben opzoek naar een dekje dat wel goed zweet op neemt maar niet zo dik is Nagelbijten / Gniffelen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:25

die zoek ik ook nog...
had in het verleden hele fijne dunnere dekjes die aan al mijn eisen voldeden, maar die hebben ze nergens meer Ach gut

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:29

Ik rijd juist met een wat dikkere pad omdat deze de schokken wat meer opvangt, voor een paard met gevoelige rug is dat wel zo prettig Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:30

Katoen is een goeie zweetopnemer in tegenstelling tot al die mooie kunststof dingen Haha!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:33

Ik heb dikke en dunne pads en ze liggen allemaal goed.
Anky heb ik niet simpelweg omdat ik de pasvorm niet geweldig vindt en ze gaan vaak schuiven.
De pads van PK lopen aan de voorkant omhoog daar heb ik dus de wat dikkere van.
Die liggen goed op mn paard en nemen het zweet goed op.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:04

Toevallig viel mij gisteren iets op toen ik het zadel pakte. Ik heb een dun dekje eronder van Harry's Horse, en een lamsvellen onderlegger, met ruggengraat vrijheid. Maar toen ik mijn hand onder het zadel had, vond ik het eigenlijk best smal voelen, dus dat hij dan heel weinig ruimte heeft bij de rug Nagelbijten / Gniffelen Ik ben het met je eens, ik denk dat ik iets anders ga proberen! Want ik heb het bontje, zodat de voorkant van het zadel iets omhoog komt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:05

willem heeft altijd last gehad van dekjes die schuren, tenzij ik een ankypad of zo'n voorgevormd dekje gebruikte.
maar goed.. door zijn manege verleden heeft hij zowat geen haar meer op de schoft enis de huid heel erg dun. dus er hoeft maar iets te gebeuren en hij ligt open.

willem heeft een gelpad dekje en daar heb ik foam inlages in zitten. de ruggegraat is vrij, zijn 2 aparte stukken die ik erin stop. en hij reageerd hier stukken beter op. de inlaes heb ik nodig ivm zijn karperrug en weggevallen spieren. als het zadel zonder dekje had kunnen liggen(wat dus niet kan vanwege die hoge ruggegraat) had ik zonder dekjes gereden. dan maar iedere rijbeurt een lik olie en zadelzeep.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:18

bij een leren zadel gebruik ik vaak helemaal geen sjabrak
gewon na het rijden ene doekje zadelzeep over de onderkant heen en klaar

als ik wel iets gebruik is dat idd een dun katoenen sjabrak
of een bontje , ligt aan het paard en de situatie
bontje is dan wel een dun lammetje met als doel extra drukverdeling/schokabdemping en eventueel een gevoelig huidje van paard
maar het is altijd of of en niet en en

ik wil niet een rug verpesten door een goedpassend zadel te krap te maken