Bultjes op rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Elise

Bultjes op rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 20:59

Heey

Toen ik 3/4 maanden geleden mijn paard kocht, hebben we een zadel gekocht bij de zadelkamer die verschillende zadels op zijn rug heeft gepast. Toen was mijn paard dikker dan nu (1 jaar niet bereden), en ik denk dat het zadel nu verkeerd ligt.
Alleen krijg hij nu bultjes op zijn rug. Het lijken vetbultjes ofzoiets maar stalgenoten denken dat het niet zo is. Het worden er ook steeds meer

de zadelmaker komt binnenkort om te kijken en eventueel aan te passen maar ik was toch benieuwd of jullie soms wisten wat het zou kunnen zijn.

xx Elise

*Edit: stukje erbij getypt
Laatst bijgewerkt door x_Elise op 09-04-07 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Re: Bultjes op rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:01

onz paard kreeg harde bultjes door een verkeerd/slecht gevuld zadel

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:12

Waarschijndelijk zijn het drukplekken..

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:41

Het klinkt inderdaad als drukplekken, ik zou evne de zadelmaker afwachten totdat je het zadel weer gebruikt.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 11:03

het zadel niet gebruiken is geen optie omdat ik niet zonder zadel kan rijden op hem en hem elke dag longeren vinden wij allebei saai. ik moet er elke dag iets mee doen anders word hij heel erg chagerijnig..

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:15

Heeft hij het alleen op de plekken waar het zadel ligt of ook op andere delen van het lichaam??

Het kunnen dan namelijk ook wormen larfjes zijn, dit kunnen ze krijgen van het op de wei staan.
Je kunt hier verder niets aan doen en is ook niet gevaarlijk voor het paard.
Het klinkt vies, maar is het niet.

Suuces

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:19

x_lieze schreef:
het zadel niet gebruiken is geen optie omdat ik niet zonder zadel kan rijden op hem en hem elke dag longeren vinden wij allebei saai. ik moet er elke dag iets mee doen anders word hij heel erg chagerijnig..

Dan ga je toch iets anders leuks doen zoals een stukje wandelen of em lekker in de bak opjagen ofzo?? Haha!
Of je laat em vrij springen.. Ik zou in elk geval het zadel er niet op leggen tot de zadelmaker is geweest want als je je zadel er wel op legt maak je het alleen maar erger, lijkt mij

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 11:23

supertinkie schreef:
x_lieze schreef:

Dan ga je toch iets anders leuks doen zoals een stukje wandelen of em lekker in de bak opjagen ofzo?? Haha!
Of je laat em vrij springen.. Ik zou in elk geval het zadel er niet op leggen tot de zadelmaker is geweest want als je je zadel er wel op legt maak je het alleen maar erger, lijkt mij

weet je wat het ook is, het gaat net lekker dus ik ben bang dat het dan weer weg is Boos!
dat ik weer opnieuw moet beginnen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:26

Mijn paard heeft van het verleden 2 bultjes; wellicht van een slecht passend zadel. (toen was ik nog geen eigenaar) Dus ik raad je aan om niet meer met dit zadel te rijden. Eventueel wil ik foto's maken om het te vergelijken? Bij mij gaan ze nooit meer weg, maar m'n paard heeft er geen last van; ze voelt het niet meer.

Ik zou het erg dom en onverantwoord vinden om hier mee door te rijden, je zadel past wellicht niet goed en dat doet je paard pijn; voor je eigen wil ga je dan gaan door rijden. En zo zullen er wellicht meer bobbeltjes komen met de kans op blijvende schade, of dieren dierenarts kosten; Het is jou keuze.
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 10-04-07 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:26

Wat heb je liever, de rug van je paard sparen, of door blijven trainen omdat het nu net zo goed gaat? Ik zou toch echt wachten op de zadelmaker. Ga zoals hier boven is gezegd, lekker longeren met passoa oid, vrijspringen wandelen noem maar op, er zijn zoveel meer dingen om te doen dan alleen maar rijden. Succes ermee

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:29

Citaat:
weet je wat het ook is, het gaat net lekker dus ik ben bang dat het dan weer weg is Boos!

Ok op die manier.. Ja dan kan ik het me ook wel voorstellen dat je liever door wilt gaan met rijden.
Maar ik denk toch dat je een beetje voorzichtig moet zijn want als die bultjes wel door het zadel veroorzaakt worden kan het erger worden en dan kan je misschien voor nog langere tijd niet rijden en dan ben je nog verder van huis....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:29

x_lieze schreef:

Het is maar net wat je belangrijker vind ,het welzijn van je paard of je eigenbelang!!
je paard wordt er chacherijnig van dus grote kans dat ie pijn heeft van het zadel
blijf je doorijden gaat het paard zich compenseren en komt zo helemaal vast te zitten in zijn spieren als..... dat inmiddels al niet gebeurd is

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:32

Kunnen het geen eiwitbultjes zijn.. Weet niet precies hoe de bultjes eruit zien, maar van teveel eiwit kunnen ze ook bultjes krijgen..

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:34

Zou goed door een niet goed passend zadel kunnen komen!
Maar kunnen ook eiwit bultjes of ingegroeide haarvaatjes zijn!!
Zou er zeker naar laten kijken door een dierenarts.
En of je door moet gaan met trainen is aan jouw (weet niet of je paard er namelijk last van heeft).
Zou zelf eerst naar laten kijken voor dat ik er weer een zadel zou opleggen.
Maar dat is jouw beslissing Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:35

Als het aan het zadel ligt; zal het paard er last van hebben. Zo simpel is het. Anders zouden er ook geen bultjes en dergelijke komen.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:38

mijn paard heeft die bultjes ook, en ik hoor net op het readers topic dat mijn zadel niet goed past....
dus ik gebruik het niet meer!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:44

paardjeunity schreef:
mijn paard heeft die bultjes ook, en ik hoor net op het readers topic dat mijn zadel niet goed past....
dus ik gebruik het niet meer!

Heeft een goede (!) zadelmaker naar jouw zadel gekeken? Zo nee, dan weet je niet zéker dat de bultjes te wijten zijn aan een slecht passend zadel. Via een forum blijft dit lastig (zo niet onmogelijk) om te beoordelen.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:47

mijn zadel is een jaar oud en goed aangepast!
ik dacht altijd dat het eiwit bultjes waren maar ze gaan maar niet weg.. nu hoor ik van 2 verschillende mensen dat mijn zadel volgens mijn paard niet goed past...
dat zet me wel aan het denken hoor! en mijn paard gaat ook in verzet (steigeren) dus tsja...
ik rij voorlopig even niet met mn nieuwe kieffer (verdorie)

x_MAARTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:52

Ik denk dat het het beste is om de zadelmaken en/ of de dierenarts af te wachten, zij hebben dit vak gestudeerd en weten er het meest van. En even over de goede band, die kun je met wandeleb longeren etc. vaak ook wel behouden Knipoog

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:35

Uppojono schreef:
Kunnen het geen eiwitbultjes zijn.. Weet niet precies hoe de bultjes eruit zien, maar van teveel eiwit kunnen ze ook bultjes krijgen..

Ja daar dacht ik eigenlijk ook aan mijn paard heeft ingegroeide haarvaatjes en dat duurt ook heel lang voordat het weg gaat.
Ik heb wel een zadelmaker naar mijn zadel laten kijken maar kwam niet door het zadel.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:49

Misschien kunnen het ook bultjes zijn door wrijving, als je bijvoorbeeld niet goed hebt gepoetst oid.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:08

bij ons paard waren het ingegroeide haarvaatjes
dat kwam idd door wrijving, doordat het zadel iets schoof, na het opnieuw (verkeerd) vullen
later hebben we ook eens een boomlooszadel geprobeerd ook daar kreeg ze bultjes van + witte haren
met het aangepaste zadel wat ze nu heeft, zijn de bultjes langzaam maar zeker verdwenen
sommige paarden zijn er gewoon erg gevoelig voor
de moeder van dit paard had er ook snel last van

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:20

vrijdag komt de zadelmaker en volgende week woensdag gaan we naar de veearts voor keuring voor de verzekering en om te vragen.

ik heb overgens de bultjes getelt en het zijn er wel minder geworden.
maar moeten eiwitbultjes dan niet overal op zijn lichaam zitten?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:27

x_lieze schreef:
ik heb overgens de bultjes getelt en het zijn er wel minder geworden.
maar moeten eiwitbultjes dan niet overal op zijn lichaam zitten?

Als de bultjes alleen onder het zadel zitten, kun je er van uitgaan dat het van het zadel komt!

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:00

Het paard van mijn zusje had ook bultjes aan de zijkant van de schoft. We hebben een zadelmaker en een dierenarts laten kijken en het zadel paste goed, dus daar lag het niet aan. De dierenarts zei toen dat het ook kon komen door het wasmiddel waar het dekje mee gewassen werd. Mijn zusje wast nu met een ander wasmiddel en de bultjes zijn allemaal weg! Altijd de moeite waard om te proberen dus!