Mexicaanse neusriem, heeft dit nou een werking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Mexicaanse neusriem, heeft dit nou een werking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 12:59

Zoals de titel al zegt,

Heeft een mexicaanse neusriem ook een werking of is het enkel voor de sier, ik vind het erg mooi en wil er ook graag een maar zit er ook een werking aan, wand dat zoek ik niet..
Afbeelding

Elixir

Re: Mexicaanse neusriem, heeft dit nou een werking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:00

Ik vraag mij dit namelijk ook wel af, ik volg dit even!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:01

ja, werkt sterker in, als je alleen voor de sier wilt doen zou ik het niet doen.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:02

Jah dit heeft inderdaad wel inwerking, het ligt eraan als je met een harde of een zachte hand rijdt. Ik rijd zo nu en dan ook wel eens met een mex. neusriem wanneer ik bijvoorbeeld naar buiten ga.

Een mexicaanse neusriem werkt zo (als ik het goed hebt) wanneer het paard te snel gaat/niet luistert, en je gaat met je hand harder inwerken, trekt het paard zijn mond open. Wanneer hij zijn mond opendoet, krijgt hij die druk van de neusriem op een gevoelig plekje op zijn neusbot.

Correct me if i'm wrong maar ik geloof dat het zo werkt.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 13:05

O, oke, ik heb wel een paard dat haar hoofd elke keer op hoog gooit ( een soort protesteren ) maar dan is zo'n mexicaan toch niks voor mij Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:07

als ze hoofd omhoog gooit kun je beter martegaal eraan hangen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:07

Mijne zou wel durven weglopen enzo, dus lijkt mij mexicaanse neusriem misschien wel iets! Ik ga namelijk morgen een nieuw hoofdstel kopen dus misschien ga ik wel voor een mexicaanse.
(Zou dit goed staan bij een haflinger X welsh, hoofd van een welsh Haha! ?)

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:15

Je moet het er niet zomaar omhangen hoor, want het geeft toch een aardige druk. Je ziet vaak springruiters ermee rijden om hun paard meer in bedwang te kunnen houden, maar het voelt gewoon als een hele harde vinger tegen het bot aan. Het is echt niet fijn, en als het anders kan, zou ik het ook geowon anders doen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:18

Probeer de zoekfunctie eens, hier zijn al veel topics over geweest.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:26

hoi,
een mexiacaanse neusriem is een van de zachste neusriemen voor een paard, ik rij elk paard bij mij thuis met zo'n neusriem,
deze zit niet direct op de gevoeligste plek van de mond van het paard,zoals je met een normale neusriem wel hebt., deze hoort hoog te zitten net als op het plaatje wat je er bij hebt, maar er zijn heel veel mensen die dit niet doen en het paard duzz niet goed op deze neusriem reageert! ik heb een pony gehad die litteken weefsel had aan de binnenkant van de mond, hij wou geen bit accepteren en toen ik met dit soort neusriem ben beginnen te rijden ging het geleidelijk aan steeds beter omdat de neusriem niet het vel ( weefsel ) tegen de tanden/ kiezen aan drukt, maar de neusriem nu tegen de kaak aan bevestigt was en toen daar geen last meer van had!;)

groetjes lisette

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:36

Ja ik weet dat het er niet zomaar in moet, maar ik heb mijn pony al gereden met zwaarder bit aangezien ze echt wel wegloopt, op buitenritten is ze niet in te houden. Nu rijdt ik ze met gewone trens, maar ze loopt nogaltijd weg in de galop, niet altijd, maar soms.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:38

Ik denk dat je dan beter een martingaal aan kunt schaffen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:11

Als je denkt je pony met een mexicaan wel te kunnen houden zit je fout, het is maar een neusriem! Het is geen wondermiddel waarmee je paard beter gaat luisteren, ik merk bij alle paarden die ik er mee rijd geen verschil tussen engels of mexicaanse neusriem. En ik rijd er dus wel mee voor de sier, en omdat ik een mexicaan zelf veel vriendelijker vind dan een lekker strak aangesnoerde engelse neusriem.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:17

Ik snap ook de ophef niet over de mexicaanse neusriemen...
Een gewone engelse neusriem MET sperriempje geeft het zelfde effect, als het paard de mond opent ontstaat er druk op de neus.
In principe, mits de (mexicaanse)neusriem goed geplaatst is, zit het drukpunt zelf hoger dan met een gewone neusriem, waar het een LICHTERE inwerking heeft...

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:23

Even een vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid(ik heb hier namelijk niet zoveel verstand van):
Waarom mag er bij dressuurwedstrijden dan niet met een mexicaan gereden worden, als het een zachtere inwerking heeft dan een engelse neusriem?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:25

Waar haal je dat vandaan?
Dat mag wel ?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:30

KarmY_LoVeR schreef:
Even een vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid(ik heb hier namelijk niet zoveel verstand van):
Waarom mag er bij dressuurwedstrijden dan niet met een mexicaan gereden worden, als het een zachtere inwerking heeft dan een engelse neusriem?

Ik bedoel niet dat het een lichtere inwerking heeft,maar veeeeeel zwaarder zoals beweert word zeker niet. Ga het eens proberen uitleggen, moeilijk zo via pc Knipoog

Engelse neusriem(met sperriem): wanneer het paard de mond opend,ontstaat er druk op de GEHELE breedte van de neus(waar de neusriem zit)

Mexicaanse neusriem: wanneer het paard de mond opent,ontstaat er druk op één bepaald plek op de neus(waar het middelste rondje begeeft). Wat dus wel iets wat scherpere inwerking geeft. Anderzijds word dat ook beetje gecompenseerd doordat de neusriem meestal hoger zit, en het daar minder gevoelig is..

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:36

Sorry, ik ben denk ik verkeerd ingelicht over die wedstrijden dan. Heb er op wedstrijd ook eigenlijk nog nooit iemand mee zien rijden.

Dit vond ik op internet:
Citaat:
The Grackle & Figure 8 Noseband

A grackle or figure-8 noseband.The grackle or mexican noseband has become more popular among jumpers in the last decades. It has not really caught on with dressage riders, and I guess the reason for it is that it's not legal for competition. Or is it? Nevermind. The noseband consists of a nose strap that runs across the face in a figure eight, of sorts. The point where it crosses over the nose is padded and the crossing straps are held together by running through a (usually) round leather patch. It can be adjusted under the jaw and under the chin.

Some riders claim that this kind of noseband stops their horses from crossing their jaws or hanging on the bit or getting hold of the bit with the teeth. That may be so. I have used it on a horse that would gape against the regular noseband, because of it's firm restriction. This kind of noseband runs diagonally across the face, and is thus more flexible and giving, and doesn't give the horse anything to gape against. It also stays away from the teeth. In the rare occasion that you meet a horse who gapes against the noseband, try this one. If not, don't bother. It's just a noseband...

Dus als ik het van die site goed begrijp, heeft je paard minder steun om te gaan hangen, maar zorgt het wel voor een makkelijkere ademhaling.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:39

Afbeelding

Clown

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 18:58

Ik bedoelde niet dat ik er een aan zou schaffen voor de werking maar ik wilde het weten maar als er een werking aan doen oop ik het JUIST niet Knipoog

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:05

Ik rijd zelf ook met Mexicaanse neusriem. Ook puur voor de sier! Ik merk geen verschil met rijden hoor ..

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 19:06

Toch niet? Want ik wou er ook een voor de sier Knipoog

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:09

hoi maar mag je nou met een mex.neusriem rijden op wedstrijden ( dressuur )

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:17

Ja Lachen

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:26

dankje