Halstertouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Halstertouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 11:59

Okay, ik word er gewoon écht niet meer goed van... gisteravond is mn 6de of 7de touw gebroken dankzij mn paard... Ik heb inmiddels van mn grote verzameling touwen nu nog maar 3 over...

Meneer zet ik heel rustig vast, niet te lang maar zeker ook niet te kort.. hij staat wat te suffen en ik sta lekker te poetsen en te doen..... tot hij iets ziet... (of bijv zoals gisteravond dan als ik de singel wil vastmaken, hij heeft lichte singeldwang (tenminste, dat denk ik, maar t kan ook gewoon zeuren zijn zeg maar), maar dat is een hele tijd goed gegaan...). Ik ga gewoon rustig verder (met die singel probeer ik dan wel hem te kalmeren, maar niet overdreven zodat hij dus denkt dat t normaal is om te flippen), maar meneer vind dat hij volledig moet flippen... *pok* weer een touwtje kapot want meneer gaat dus eraan hangen.... hij is dan ook volledig over de zeik, het lijkt alsof ie t niet snapt...
Dat is dus de situatie, het ging net weer een tijdje goed, tot er dus gister weeral eentje knapte...

Wie o wie weet een oplossing? is er een bepaald touw wat net wat steviger in elkaar zit? of wat aan de klip losschiet als hij eraan gaat hangen ipv dat de hele klip van het touwtje verwijderd word?

8nnemiek

Re: Halstertouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:33

Dit moet je niet oplossen met een sterker touw, daarmee vergroot je alleen de kans dat je paard gewond raakt.

Wat je zou kunnen doen is een leadrope kopen, je hebt ze van 3 meter en van 6 meter, de langste is het makkelijkste.
En dan de touw door de ring hangen, maar niet vastknopen. En dan leer je je paard eerst eens om stil te staan. Zou hij willen wegrennen dan kun je makkelijk het touw vastpakken.

Een andere mogelijkheid om touwen te sparen, maar dan blijf je met het probleem van lostrekken zitten, is een strotouwtje aan het halster binden, en daar het musketonhaakje aan vastmaken. Dan breekt het halstertouw niet maar het strotouwtje.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:00

De mijne kan als hij schrikt en merkt dat hij vast zit ook gaan stuiteren. Ik heb het heel makkelijk opgelost door niet meer vast te zetten. In het begin was het herhaaldelijk op zijn plek zetten en nu staat hij als een huis. Hij schrikt nog weleens maar meer dan een pas achterwaarts of zijwaarts doet hij niet. Ik kan er rustig bij weglopen, om iets uit de zadelkamer te halen. Ik ben blij met deze oplossing....

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:13

Beetje raar eigenlijk. Je touwen zijn dan niet echt stevig. Op de manege hingen de paarden er af en toe ook vol aan (was 1 paard die hing ook wel eens) en daar bleven de touwen altijd heel.

Als ik jou was zou ik eens zo'n halstertouw met zo'n paniekhaak gebruiken. Die kun je dan snel weer los doen als ze gaan hangen. Of een ijzeren halstertouw, meer dit idee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:17

nou, ik heb sterkte touwen, en die breken gewoon bij het haakje af, musketon haak breekt ze zo doormidden. ik heb nu extra lang touw, en houd uiteinde ervan vast
wat ook als tip ooit an mij is gegeven, een rubberen band, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:21

hmm.
Ik zou dan toch idd eens proberen de andere tips op te volgen. Misschien kun je eerst eens beginnen door haar eerst in de stal te poetsen, en dan gewoon een touw ergens doorhalen zodat het net lijkt of ze vast staat. Je kunt het ook wel op de poetsplaats doen maar als je dan even weg moet, dan is je paard weg Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:26

Ik zou eerst wat grondwerk doen om het paard te leren om te wijken voor druk, vooral op het hoofd. Leer het paard bij druk op het halster een stap naar voren te maken ipv in paniek te gaan hangen en trekken of door gecontroleerde kracht de halstertouwen of zelfs de halsters te breken.

Waarschuwing: onderstaand halster (touwhalster) is niet bedoeld om je paard mee vast te zetten, het is alleen een trainingshalster. Als je je paard daar mee vastzet kan hij zich heel erg bezeren.

Neem daarvoor een touwhalster, dat is wat dunner en scherper dan een gewoon halster en leer hem in de rijbak om een stapje op je af te maken als je daar druk op zet. Zet hij een stapje op je af, laat je de druk acuut vallen. Oefen dit een aantal keer en een paar dagen achter elkaar, zodat hij door heeft dat hij zelf de druk weg kan laten vallen door een stap naar voren te doen.

Vervolgens zet je hem op de plek neer waar je hem altijd neerzet, slaat de leadrope door de ring en houdt het uiteinde vast. Als hij dan gaat hangen, hou je druk tot hij die stap vooruit zet. In het geval van een stap vooruit, laat je ook hier de druk vallen. Oefen dit een aantal dagen, en ga terug naar een gewoon halster. Oefen het wijken voor druk in de rijbak met het gewone halster, vervolgens op de spuitplaats terwijl je het touw vasthoudt en aansluitend zet je hem vast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:28

Andere oplossing is dat je van een lasso een soort lus maakt om de buik van het paard, het uiteinde van het lasso door het halster haalt en zo vastzet. Kan het paard gaan hangen en trekken, maar kan niet loskomen, het samentrekkende touw is alleen maar oncomfortabel, maar kan er niet voor zorgen dat hij loskomt, of halsters of touwen breken, of dat hij stikt of anderzins nekletsel oploopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:39

Nog een tip: Clinton Anderson heeft een hele handige ring waar je een paard aan vast kan zetten, de Aussie Tie Ring. Bij heel harde druk slipt het touw door die ring heen, voorkomt ook dat het paard halstertouwen lostrekt en zich bezeerd of kan stikken.

http://downunderhorsemanship.com/catalo ... p?cPath=38

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:19

Bedankt voor al jullie reakties... zal proberen ieder een antworod te geven Lachen
Hij kan als ik hem los heb staan gewoon wel normaal stilstaan, verzet weinig tot geen stap.... met touwhalster train ik regelmatig en rijd er ook mee... Als ik hem vastzet (in zn stal of op de poetsplaats) gaat het 9 van de 10 keer goed en staat ie wat te suffen tot hij wat moet doen... maar die ene keer van de 10 gaat het dus weer mis.. terwijl er naar mijn idee niks anders gebeurd als anders. Het is dan gewoon dat hij in zn kop haalt dat er iets is en dat ie dan moet gaan trekken en stieren... terwijl als ik bijv. op wedstrijd ben en ik m aan de trailer zet, en er dus veel te zien is.. doet ie t niet....

Ja het gaat trouwens om musketon haken.. die paniekhaken vind ik verschrikkelijk.... maar kan ze misschien wel eens proberen....
Ik ga misschien maar eens opzoek naar iets met een paniekhaak ofzo... of dr moeten nog betere ideeen komen..

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:46

Niet meer vast zetten zou ik zeggen, gewoon door een ring halen en niet knopen ofzo Tong uitsteken Lachen We horen het wel

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:59

Henrieke schreef:
Beetje raar eigenlijk. Je touwen zijn dan niet echt stevig. Op de manege hingen de paarden er af en toe ook vol aan (was 1 paard die hing ook wel eens) en daar bleven de touwen altijd heel.

Als ik jou was zou ik eens zo'n halstertouw met zo'n paniekhaak gebruiken. Die kun je dan snel weer los doen als ze gaan hangen. Of een ijzeren halstertouw, meer dit idee.

GEen paniekhaken, die gaan spontaal los bij het eerste het beste rukje.

Verder hebben veel touwen een strontmusketon. Lijkt metaal, maar breekt spontaan. ZElfs de duurdere touwen hebben dat wel eens. Je moet gewoon een goede musketon aan het touw hebben.
Koop ook geen katoenen touw, die zijn ook zo weg. Polypropyleen of nylon zijn sterk. Daar dan een goede musketon aan en dan zouden ze heel moeten blijven. Maar goed, er is veel rommel op de markt. De HH touwen van 4 euro moet je niet kopen, musketon breekt al als je alleen maar met je paard wandelt en je paard trekt een keer. Hamilton halstertouwen zijn wel goed, maar ook duur.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:28

Met paniekhaken heb ik indd ook geen goede ervaringen, die schieten echt ineens zomaar los.
Ik denk dat er geen een touw is die zo sterk is dat een paard het niet stuk krijgt. Als ze echt willen hebben ze dat zo stuk met hun kracht.

Vervelend dat ie steeds schrikt. Misschien op andere plek poetsen. Of niet vastzetten indd. Of iemand hem laten vasthouden en dan poetsen, misschien dat dat beter gaat.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:38

Ik zie die paniekhaken ook niet zo zitten want ik krijg die krengen nooit niet los whaha...
Moet binnenkort toch weer een set touwene aanschaffen, zal eens gaan zien voor een goede kwaliteit.. hoewel deze allemaal verschillende waren en naar mijn idee toch goed (ze hebben allemaal mijn sterke haf overleeft... en iwan die je nog wel eens wil meesleuren....).
Vind het wel jammer dat hij zo schrikkerig en trekkerig is, maarja, ik kan hem opzich wel los zetten met poetsen enz, maar zodra ik wil opzadelen heb ik liever dat ie vast staat ivm lichte singeldwang en ik geen zin heb in taferelen die we eerder hebben gezien.. je houd m dan ook echt niet even zomaar meer vast.... terwijl hij als hij vast staat dus 9 van de 10 keer rustig blijft... want als het elke keer zo ging had ik m allang niet meer vast gezet, het is echt af en toe als ie het in zn bol krijgt...

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:10

Toch blijf ik het raar vinden, dat ze bij mij wel heel blijven (zelfde paard) Vork

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 17:34

Nou bij jouw zijn er toch ook 2 geknapt weet ik mij te herinneren... dus niet liegen Knipoog en daarbij.. dat was de vraag niet, dus als je niks nuttigs hebt toe te voegen misschien kun je dan beter niks zeggen heh...

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:41

Ik zou dat met die leadrope zeker proberen. Die rukken die een paard geeft om een halstertouw los te rukken lijken mij persoonlijk ook niet al te best voor rug en nekwervels. (die klap dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:45

Dat heb ik bij de mijne ook Knipoog Ik heb dit jaar al 3 touwen gekocht alleen vrijdag had ze weer een halster kapot gemaakt. Ik heb wel een paar stevige touwen gekocht, helpt enorm veel hoor! Als je paard dan nog steeds door blijvt zetten kan je ook een hengsten ketting gebruiken en die dan onder z'n kin doen zodat hij een "enorme" ruk bij zijn kin krijgt.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 18:13

Mariska: Het lijkt net of ze gewoon ineens plots knappen, hij hoeft er naar mijn idee ook maar weinig kracht voor uit te oefenen, dat vind ik het rare... Mijn haf hing ook wel eens, mn shet ook, maar daar knappen ze niet...

Marloes: voor een hengstenketting ben ik niet zo te vinden... omdat hij van zichzelf al vrij angstig is om pijn gedaan te worden (of het nou slaan is (een tik, want ik sla niet in het wilde weg...) of bijv. met je stem een keer flink boos worden (dan gaat ie al direct aan de kant en kijkt hij vrij angstig, miss bang om een schop te krijgen ofzo?) magoed das een ander probleem wat al steeds beter word Lachen ) wil ik het het liefst zo, ja.. vriendelijk mogelijk oplossen....
Als het echt uit de hand loopt zal ik eraan denken, maar voor alsnog vind ik dat nog niet een goede oplossing bij dit paard.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:41

ik denk dat leren stilstaan met een los touw niet gaat werken als je paard singeldwang heeft.
dan zal hij zodra je gaat aansingelen weer gaan lopen om daar vanaf te komen. En als hij dan merkt dat het touw niet vast zit gaat hij dt elke keer doen.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:44

Die van mij heeft ook zo'n fase gehad, er kon elke dag wel weer een touw kapot gaan.
Ik denk dat je je paard de eerste tijd het beste niet meer echt vast moet zetten, maar inderdaad gewoon het touw door een ring heenhalen en zelf vasthouden. Of je laat iemand anders je paard vast houden. Zo leert hij het een beetje en krijgt hij door dat het allemaal helemaal niet eng is, zoals de singel. Dat werkte bij die van mij wel. Aansingelen terwijl ze vast stond was een ramp, maar zodra ze niet echt vast stond was er niks meer aan de hand.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:41

Ja ik doe m nu meestal ook niet meer vast als ik ga aansingelen (ofja, als ik het zadel erop leg begint het geneuzel al...) eerst ging het weer een tijd heel goed(met het zadel dan heh), maar vandaag had meneer het weer te pakken.. maar goed dat is een ander verhaal Lachen

Ik ben regelmatig eigenlijk, altijd, alleen op stal (me zusje gaat wel regelmatig mee, maar niet altijd als ik ga rijden dus word beetje lastig met iemand anders vast te laten houden)...

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:14

Ik gebruik zelf bij mijn vastzetpalen een nylon touw met elastiek erin, het rekt iets mee (speciale vastzettouwen, ik heb ze van Global, te koop bij iedere ruitersportzaak), als het paard gaat hangen, ontstaan er niet gelijk panieksituaties. Aan die van mij hangen dus wel paniekhaken voor het geval dat.
Wilfried wilde in het verleden ook nog wel eens hangen, sinds ik deze vastzettouwen gebruik, doet hij het niet meer. Misschien ook iets voor jouw paard?
Succes ermee!
Groeten van Yetse

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:17

Zo'n paniekhaak lijkt me inderdaad de handigste oplossing?
Maargoed, dan heb jij wel óf een heel sterk paard óf hele slechte touwtjes zeg, ik heb namelijk nog nooit gehad dat een paard/pony een touwtje kapot trok!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:47

Vandaag een nieuw nylon touw gekocht, kijke of die het houd Lachen
Nou Ntlie_ Mijn shet hangt ook in deze touwen, mijn haf heeft dr ook een aantal keer ingehangen.. nooit niet geknapt (wel een hele staldeur eruit magoed Tong uitsteken ) Ik vertelde het vanmiddag in de winkel... ze hadden dat nog nooit gehoord en ze vonden het erg raar... *nee daar heb ik iets aan whaha Tong uitsteken * mja heb uiteindelijk maar iets meegenomen en ga t uittesten morgen Ja