[WN] zadel schuiven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mukkes

zadel schuiven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:52

ik heb eindelijk een westernzadel wat dus goed stevig ligt op mijn fjordje zijn rug, maar als ik dus een half uurtje heb gereden dan begint het toch wat te schuiven! ik vind dit toch wel raar omdat ie verder wel goed aansluit en ook goed ligt! ik heb er een wollen pad onder liggen en heb goed aan gesingelt (zou evnt nog een gaatje strakker kunnen, maar dat zou niet moeten hoeven!)

hebben jullie tips en raad over hoe dit nou kan??

Sammy_Jo

Re: zadel schuiven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 06:07

Het is precies wat je zelf ook zegt :
Een zadel wat goed past zou je niet strak hoeven aansingelen.
Hij hoort dan ook met een redelijke losse singel gewoon moet blijven liggen.

Ik zelf heb de ervaring dat hoe meer dek eronder..hoe ronder je je paard maakt
en dat het zadel dus gaat zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:13

@Sammy_Jo : we hebben het hier wel over een Fjord hè Haha! Een ras wat bekend staat om zijn veelal tonronde bouw en geen schoft.
Logisch dus dat een zadel wat al niet al te strak aangesingeld zit na een half uur gaat schuiven.
Ik zou na een 15 minuten even nasingelen en kijken of het probleem dan verholpen is en natuurlijk kritisch naar je houding/balans blijven kijken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:29

Ik heb ook zo'n tonnetjerond-geel-monster, maar al singel ik niet goed aan, mijn zadel schuift niet. Milena is van het type "Oh wil jij aansingelen? Dacht 't niet... Hhhhmmmmmpppppfffffffffff" dus na even rijden kan er idd een flinke hand tussen buik en singel Haha! Enige keren dat ik daar last van heb is als ik afstap tijdens te training en vergeet nog ff na te singelen voor ik er weer op ga... Knipoog

Imo dus een teken dat OF het zadel toch niet zo goed past, OF er een glibberige pad/singel gebruikt worden, OF de ruiter onvoldoende balans heeft.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 15:05

zijn er dan pads die wat stroever zijn? ik heb gewoon een wollen pad! die is wel redelijk zacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:13

Ik heb altijd het idee dat m'n neoprene pad veel stroever is dan m'n wollen. Ik heb me trouwens ook wel eens een goedkope snertpad aan laten smeren van een soort synthetisch spul aan de onderkant. Nou, dat staat garant voor nooit meer opstijgen. Wat een gladde meuk!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:37

Nee dat paard heeft een eigenaar die je wel kan laten schuiven. Da's wéér wat anders Haha!

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:52

DubbelDun schreef:
@Sammy_Jo : we hebben het hier wel over een Fjord hè Haha! Een ras wat bekend staat om zijn veelal tonronde bouw en geen schoft.

Nou idd, dat zag ik veel later pas staan...niet op gelet Bloos
Maar je heb ook smalle fjordjes hoor...alleen blijven ze natuurlijk geen schoft hebben Haha!

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:03

mijn fjordje is idd smal gebouwd, maar hij heeft geen schoft en dus is zijn rug wel rond! als het zadel nou naar achteren schuift, kun je daar ook wat aan doen??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:06

Lag het in eerste instantie niet te ver naar voren ??

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:09

nee hij ligt precies goed, ik doe altijd eerst even helemaal naar voren en dan schuif ik hem naar achter totdat ie vanzelf goed gaat liggen (weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen) en dan ligt ie goed en stevig op zijn rug!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:21

De boom moet 2cm achter het schouderblad liggen.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 00:13

mukkes schreef:
mijn fjordje is idd smal gebouwd, maar hij heeft geen schoft en dus is zijn rug wel rond! als het zadel nou naar achteren schuift, kun je daar ook wat aan doen??

Breastcollar dragen ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:55

Een borst- of staartriem is niet bedoeld om een zadel op zijn plaats te houden onder normale omstandigheden. Alleen in bergachtig terrein of met sleepwerk.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:05

DubbelDun schreef:
Een borst- of staartriem is niet bedoeld om een zadel op zijn plaats te houden onder normale omstandigheden. Alleen in bergachtig terrein of met sleepwerk.

Nee dat niet, maar vaak helpt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:27

Hmmmm HELPT het of VERDOEZELT het dan?

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:36

Een kennis van mij had hetzelfde probleem en heeft het
toen opgelost met een breastcollar.
Ze rijd er nu al 3 jaar mee.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:06

Het schuiven van een zadel kan met vele factoren te maken hebben.
Ik laat even buiten beschouwing, de optie dat het zadel niet goed past.

Blijven nog een hele reeks punten over:
- De vorm van het paard.
Hier moet je voorzichtig zijn, met de menselijk "waarneming". Al heel snel neemt de mens hier het gehele paard in zich op, maar eigenlijk zou je alleen dat strookje in overweging moeten nemen waarop de boom in het zadel op de rug draagt. Dat is veeeeel smaller dan de meeste mensen denken. Als daar geen "schoft" zit of geen "rug" en de zaak daar net zo rond is als de rest van de "ribbenkast" is schuiven dus een voor de hand liggend iets.
- Pad en singel.
Er zijn spiegelgladde pads en stroeve pads. Dat kan heel veel uitmaken. Idem bij singels. Veel mensen kopen zo'n smal singeltje (vaak ook nog met "been vrijheid"), maar dat draagt niet bij tot "anti-schuif" en al helemaal niet tot het draagcomfort voor het paard. Neem dus een stroef pad en een breede stroeve singel, als schuiven een probleem is.
- Vacht (schoon) en dekens.
Als je een paard hebt, dat - in de winter - onder dekens loopt en je daarbij ook nog eens "meer poetst dan rijdt" krijgt zo'n paard vaak een speigelgladde vacht. Mooi, maar wel een bron van glijden. Ze moeten natuurlijk schoon zijn (zeker waar het zadel ligt), maar er is een verschil tussen schoon en steriel.
- Ruiter.
Helaas is de balans van veel ruiters matig. Heel veel ruiters zouden op een paard zonder zadel geen rondje in draf boven blijven; die hebben dus hun stijgbeugels permanent nodig. Betreft het dan een paard met veel "schwung", dan is zo'n ruiter permanent aan het "trappen", vaak ook nog aan 1 zijde.
Is de zaak dan eenmaal een beetje uit balans (door 1 of meer van voorgaande punten), krijg je een toename van scheef - schever - scheefst - .....
Deze ruiters zijn bijv. ook niet in staat om tijdens de rit hun zadel "recht te zetten" of een verloren stijgbeugel terug te vinden....

Probeer zo veel mogelijk punten weg te nemen. Pas als dat allemaal niets of weinig helpt, zou ik - om de reden van schuiven - aan een borsttuig denken.

MVG Louis

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 11:39

sablou schreef:
Het schuiven van een zadel kan met vele factoren te maken hebben.
Ik laat even buiten beschouwing, de optie dat het zadel niet goed past.

Blijven nog een hele reeks punten over:
- De vorm van het paard.
Hier moet je voorzichtig zijn, met de menselijk "waarneming". Al heel snel neemt de mens hier het gehele paard in zich op, maar eigenlijk zou je alleen dat strookje in overweging moeten nemen waarop de boom in het zadel op de rug draagt. Dat is veeeeel smaller dan de meeste mensen denken. Als daar geen "schoft" zit of geen "rug" en de zaak daar net zo rond is als de rest van de "ribbenkast" is schuiven dus een voor de hand liggend iets.

** hij is dus helemaal rond

Citaat:
- Pad en singel.
Er zijn spiegelgladde pads en stroeve pads. Dat kan heel veel uitmaken. Idem bij singels. Veel mensen kopen zo'n smal singeltje (vaak ook nog met "been vrijheid"), maar dat draagt niet bij tot "anti-schuif" en al helemaal niet tot het draagcomfort voor het paard. Neem dus een stroef pad en een breede stroeve singel, als schuiven een probleem is.

**ik heb een wollen pad, en denk persoonlijk dat ie wel wat te glad is!

Citaat:
- Vacht (schoon) en dekens.
Als je een paard hebt, dat - in de winter - onder dekens loopt en je daarbij ook nog eens "meer poetst dan rijdt" krijgt zo'n paard vaak een speigelgladde vacht. Mooi, maar wel een bron van glijden. Ze moeten natuurlijk schoon zijn (zeker waar het zadel ligt), maar er is een verschil tussen schoon en steriel.

**mijn paard word goed gepoetst en heeft in de winter een deken op! (is geschoren) misschien ligt ht hieraan??

Citaat:
- Ruiter.
Helaas is de balans van veel ruiters matig. Heel veel ruiters zouden op een paard zonder zadel geen rondje in draf boven blijven; die hebben dus hun stijgbeugels permanent nodig. Betreft het dan een paard met veel "schwung", dan is zo'n ruiter permanent aan het "trappen", vaak ook nog aan 1 zijde.
Is de zaak dan eenmaal een beetje uit balans (door 1 of meer van voorgaande punten), krijg je een toename van scheef - schever - scheefst - .....
Deze ruiters zijn bijv. ook niet in staat om tijdens de rit hun zadel "recht te zetten" of een verloren stijgbeugel terug te vinden....

**dit heb ik verder niet!

Citaat:
Probeer zo veel mogelijk punten weg te nemen. Pas als dat allemaal niets of weinig helpt, zou ik - om de reden van schuiven - aan een borsttuig denken.

MVG Louis

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:38

Citaat:
Ruiter.

Hier wel ik toch wel even een kanttekening maken Ik vind het een echte dooddoener om wanneer een zadel schuift gelijk maar naar de disbalans van de ruiter te wijzen. Ik nodig een ieder graag uit om op een zadel te gaan zitten wat schuift op mijn paard. Dit was ook wat de zadelverkoper zei. Wanneer je zadel je steeds uit disbalans brengt dan is het zadel niet geschikt voor ruiter en paard.
Het steeds moeten herstellen in balans is voor een paard ook niet prettig. Wanneer je paard beweegt het zadel ook maar de andere kant op mag je graag op mijn paard gaan zitten. Echt zonder zadel is het veeeel makkelijker. Wanneer een zadel naar voren schuift dan heeft het volgens mij meer met de beweging van het paard te maken dan met het niet in balans zitten. Heb zelf ook gedacht aan een staartriem maar de opmerking van Sonja vergeet ik nooit meer: Knipoog) je wilt toch niet het hele probleem aan de staartwortel hangen. Heb laatst met een niet passend zadel in lekker bergachtig terrein gereden, zadel schoof niet maar past ook niet. Dus wanneer zo'n breastdinges helpt hoor ik het graag.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 14:59

ik ga vandaag of morgen zo'n borsttuig uitproberen en kijken of het zadel dan nog verschuift! dus dinopino als het helpt hoor je het wel van me!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:08

@#Mukkes: neem dan wel een brede waarvan het middenstuk met bont gevoerd is. Niet zo'n dun showding, dat snijdt nl als er druk op komt.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 15:15

dit is een van divoza! ik zal ff zien of ik een fotot'je kan vinden!!

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 15:16

Afbeelding
hij lijkt hier wel op! er zit zo'n leren vlapje voor op de borst!