[WN] Shank snaffle?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Shank snaffle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 17:00

Mijn paard is/wordt 5 jaar en ik wil overstappen naar shanks. Ik rij al met 1 hand op een snaffle, dus wat dat betreft moet het geen probleem zijn. Ik wil ook niet overstappen om rijtechnische redenen, maar vanwege de leeftijd van mijn paard. (Ik wacht met smart op de mogelijkheid om een senior paard met snaffle te mogen rijden).

Ik zoek dus een zo licht en vriendelijk mogelijk shank bit, dus ik zat te denken aan een shank snaffle, maar nou hoorde ik dat die juist niet vriendelijk zijn, omdat de 'punt' in het verhemelte of de tong prikt. Is dat zo? En is dan het vriendelijkste bit zo eentje die min of meer dubbel gebroken is met zo'n koperen rollertje? En zijn die gewoon toegestaan in de wedstrijden?

MSQuincyTE

Re: Shank snaffle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:47

Pas met 6 jaar hoef je over te gaan op een shank snaffle

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:10

Ja, in de wedstrijden, maar ik wil er al wat eerder mee oefenen. Over 8 maanden is het al zover.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:30

Moet oeffenen kun je indaad al beginnen

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:34

Een shank is zo vriendelijk als je hand Knipoog

groeten johan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:38

Waarom zou je de leeftijd als maatstaf gaan nemen om op Shanks te gaan rijden? In de beginnersklassen van de WRAN mag je nog steeds op twee handen starten. Overstappen op Shanks zou ik pas doen als op Snaffle alles, maar dan ook alles lukt.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:10

het vriendelijkste shankbit op de markt is een low port met fixed Buster Welch shanks.

stoor jezelf niet aan de opmerkingen van bokkers om al of niet op 1 hand te gaan rijden. doe gewoon wat jij of jouw instructeur vind dat je moet doen. mensen die in dit soort conversaties hun negatieve visie willen opdringen zijn veelal gefrustreerd omdat ze in dit concrete geval hun eigen paarden zelf niet rond krijgen op 1 hand.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:32

Neem vooral geen shank-snaffle! Die zijn juist niet paardvriendelijk door de dubbele inwerking van én notenkraker effect van de snaffle én de hefboomwerking van de shank. Ik zou voor een zeer licht gebogen Mullen shank gaan, gewoon een "stang" dus, niet gebroken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:41

dofuzz schreef:
het vriendelijkste shankbit op de markt is een low port met fixed Buster Welch shanks.

stoor jezelf niet aan de opmerkingen van bokkers om al of niet op 1 hand te gaan rijden. doe gewoon wat jij of jouw instructeur vind dat je moet doen. mensen die in dit soort conversaties hun negatieve visie willen opdringen zijn veelal gefrustreerd omdat ze in dit concrete geval hun eigen paarden zelf niet rond krijgen op 1 hand.

Djezus, op deze opmerking had ik jou nou geheel niet ingeschat.
Had eigelijk verwacht van jou een antwoordt in de trant van, dat er zoveel mensen zijn die belabberd op één hand rijden, dat dit wel eens te maken zou kunnen hebben dat deze nooit op een trens hebben leren rijden, waardoor je eigelijk een één handig bit nooit echt zal gaan begrijpen.

Dit is mijn bescheiden mening die niet negatief bedoeld is.
Peter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:11

@Peter: mag ik een keer 'amen' zeggen op jouw post Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:26

LindyH, mijn jonge paard (6) loopt fijn op een Billy Allen mondstukje, met zo'n rolletje in het midden. Hij houdt niet van gebroken mondstukjes, daar liep hij ook op trensje altijd al mee te klooien. Ongebroken mondstukje is rustiger in de mond.

Verder is de lengte van de shanks wat om naar te kijken. Een korte shanks lijkt vriendelijker vanwege een minder grote hefboom, maar werkt daardoor ook sneller in als jij een correctie geeft.
Een lange schaar heeft een grotere hefboom, dus meer "pijn" bij het paard als je te lomp corrigeert, maar het duurt wel "veel" langer voor je inwerking hebt. Het paard heeft dan dus meer tijd om te reageren op jouw correctie voor het bit echt inwerkt en ongemak veroorzaakt.

Wat jij en je paard het prettigst vinden, is denk ik redelijk persoonlijk. Ligt er ook aan hoe subtiel jij als ruiter kunt corrigeren.

Misschien kun je eens wat bitjes lenen en er mee proefrijden, voor je een echte keuze maakt?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:40

Ik rijd mijn paard ook met een Billy Allen mondstuk en hij vindt het erg fijn.
De mijne is/wordt nu 6 jaar en ben ook vorig jaar begonnen met een shank. Waarom zou je wachten tot het laatste moment en dan in de problemen komen?
Verder kun je je paard rustig afwisselen met een snaffle, ik ondervind daar geen enkel probleem mee.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 15:24

@ Jeddah: dat had ik dus ook gehoord. De shank snaffle die ik voor mijn vorige paard had, gaat dus de prullenbak in. Die had ik toen overigens op aanraden van een niet onverdienstelijke instructrice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:29

Maar er zijn ook paarden die er prettig op lopen.... Mijn merrie is erg flauw met een BA-bit. Daar zet ze d'r dikke tong tegenaan, dan die speknek erop, en joepiieeee we kunnen ook gaan spelen ipv werken...
Op een snaffleshanks loopt ze als een zonnetje en hoef ik er bijna niet aan te komen...

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:46

Ik rij ook op een snaffleshanks met mijn arabier deze kan geen andere hebben want dan gaat die hangen in mijn bit of pakt hem gewoon vast.

je moet gewoon kijken waar je paard het beste op reageert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:50

Maar als er geen reden is om verder te gaan zoeken, en een snaffle voldoet, waarom die overstap dan maken? Alleen omdat de kalender dat zegt?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 16:03

Ja, tuurlijk zijn er paarden die er goed op lopen. Die dingen bestaan niet voor niks. Maar ze lijken mij geschikter als probleemoplossend bit dan als relaxt overgangsbit. Misschien blijkt later dat ik 'm alsnog nodig heb, maar ik wil er niet mee beginnen. In de prullenbak is dus misschien wat te sterk uitgedrukt. Ik leg 'm op zolder oke? Haha!

@cassidy: Je hebt gelijk maar het is helaas niet anders. Ik wil/moet toch echt Amateur starten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:07

Ik rijd mijn paard met een shank snaffle van myler en ik rij haar ook met een comfort snaffle van myler

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:11

Billy Allen ook hier. Rust in de mond voor mijn vlek en geen 'gekraak'.

Hoorde vorige week dat een ongebroken (stang) simpele shank de vriendelijkste is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:13

Het ligt er maar helemaal aan hoe je paard reageert Ja

Over het scholen op shank verschillen de ideeen ook...

Als je voorbereiding goed is is de overstap niet zo ingewikkeld.

Zelf heb ik ook het liefst een ongebroken stang met maximale tonvrijheid (die niet in het verhemelte prikt en niet een te smalle port heeft). Althans, daar loopt mijn paard het fijnst op, als ze toch een bit in moet.

Mijn ervaring is dat een comfortsnaffle met een semi-vast mondstuk door veel paarden geaccepteerd wordt, maar het is echt een kwestie van proberen Ja

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:41

Paarden die het bit vastpakken zijn, imo, niet toe om verder gereden te worden op een shgank, misschien eerst dat basis probleem oplossen. Want natuurlijk zijn ze "licht" te rijden op een shank snaffle, daar kúnnen ze moeilijk tegen ingaan omdat ie nu eenmaal een scherpe inwerking heeft.

Maar ieder moet verder rijden met wat ie zelf prettig vindt. Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:45

Maar is een rechte shank scherper dan een gebroken snaffle?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:50

Dat wil ook per paard verschillen. Beide hebben maar 1 inwerking, de snaffle de "notenkraker" en de rechte schank de "hefboom".

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:53

Ja dat is ook waar en dan nog de handen die aan de teugels zitten en voorkeur van het paard zelf.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:53

Ja, maar die handen geldt voor elk bit natuurlijk. Knipoog