leder kwaliteit land van herkomst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

leder kwaliteit land van herkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 10:37

Je hebt engels lederen hoofdstellen, duits lederen hoofdstellen..
engels lederen hoofdstellen die in India zijn gemaakt.. Engelse zadelmakers die naam verbinden aan een duits of italiaans merk etc etc.
Maar wanneer spreek je nu daadwerkelijk van engels leder, en wat is of maakt het verschil?

Nouvel

Re: leder kwaliteit land van herkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:41

Engels leer is volgens mij soepeler en zachter dan andere soorten leer.
Tenminste dat is mijn ervaring en het is mij altijd verteld...

maar of in Duitsland gemaakte hoofdstellen dan wel of niet van Engels leer kunnen zijn weet ik eigenlijk ook niet... Clown

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:10

Engels leer is idd zacht en soepel leer. Duits leer is dan weer wat stugger maar sterker en duurzamer (mijn persoonlijke ervaring) Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:09

Hoe het precies zit met de benamingen van de soorten leer weet ik niet precies. Ik meen ooit eens geleerd te hebben bij marketing ( heeel lang geleden) dat iets ingekocht door een bepaald land, ook die benaming mag hebben, dus bv, engels leer zou ingekocht India leer kunnen zijn, maar de eigenaar is Engels dus is het Engels leer.

Maar, in principe kan je met logisch denken wel constateren dat Engels leer anders is, gezien de klimaat verschillen tussen Duitsland ( dat leer komt vaak uit Oostenrijk) dus is de kwaliteit anders.
Misschien omdat GB een eiland is, dus veel wind en vocht zich in de runderenhuid nestelt, dat het anders is van structuur?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 21:44

zit je nog met de genetica, de engelse koeien die naar het europese vaste land komen..
En de nederlandse huiden?

Iedere keer als ik denk een idee te hebben hoe of wat, dan heb ik ook al weer een antwoord waarom het niet klopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:35

het wordt ook tijd dat ons alwetende zadelmaker zijn uitspraken over dit topic gaat geven... zal hem even tippen Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 23:40

yep.. miste hem al...
vraag me nu ook af... geen woord over belgisch leder, Frans leder (terwijl daar toch ook wel zadelmakers/leerlooiers zitten/wonen) italiaans, amerikaans, spaans etc leder...

eigenlijk wel vreemd dat je dingen aanneemt zonder erover na te denken en je eigenlijk geen antwoord weet over het waarom of hoe...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:29

Engels leer staat meer voor de wijze van looien dan direct voor de herkomst.
De Engelsen looien anders dan de Duisers en Oostenrijkers.
Maar het is onzin om te zeggen dat Duits leer duurzamer zou zijn.
Ieder land en iedere looier heeft zijn eigen "stijl", zijn eigen recept. Dat bepaald de uiteindelijke resultaten na looien.
Uiteraard is de kwaliteit van de huid en de nabewerking na het looien ook zeer van belang.

Een Duitser die Engels leer verwerkt blijft een Duits produkt maken met overeenkomstige stijl.
Een Italiaans, Engels, Frans of duits produkt is makkelijk te onderscheiden.
Kijk maar eens naar hoofdstellen.
Maar dat zou in een ander topic horen!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:33

harnessmaker schreef:
Een Duitser die Engels leer verwerkt blijft een Duits produkt maken met overeenkomstige stijl.
Een Italiaans, Engels, Frans of duits produkt is makkelijk te onderscheiden.
Kijk maar eens naar hoofdstellen.
Maar dat zou in een ander topic horen!

En laat dat onderscheid nou net interessant zijn Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:56

dat weet ik..... maar ik reageer alleen op vragen en zal dus niet snel beginnen over een onderwerp. Maar wil hier vanavond wel verder op in gaan. Ga nu de werkplaats in.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:39

Ik vind het een beetje onnozel om hier een nieuw topic voor te openen want het gaat tenslotte ook om leersoorten... Dus Harnessmaker als je vanavond even tijd hebt dan zou ik heel graag willen weten wat het onderscheid is tussen hoofdstellen of zadels gemaakt van Engels, Italiaans, Duits of Frans leer. Ja

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:38

Daar ben ik ook erg benieuwd naar!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:19

Ik ook! En wat zijn nou echt goede Engelse merken (aangezien ik deze zomer toch naar Engeland ga)?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:49

County en Spalding in ieder geval, verder zou ik zo gauw niet weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:22

harnessmaker schreef:
dat weet ik..... maar ik reageer alleen op vragen en zal dus niet snel beginnen over een onderwerp. Maar wil hier vanavond wel verder op in gaan. Ga nu de werkplaats in.

vol verwachting klopt ons hart... Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:46

Dat is wel een leuk 'verhaal' (en echt met alle respect dus niet verkeerd opvatten. Haha! ) over dat looien, maar juist het looien en verwerken van huiden is aan regels gebonden, daarom zie je bij de huidige zadels de kleurverschillen optreden. Ik heb duitse hoofdstellen (in duitsland gekocht) goedkope en duurdere... maar als ze in de olie hebben gezwommen weinig verschil.

@Harnassmaker: ik denk dat juist de verschillen in hoofdstellen is mischien voor velen de optische manier van onderscheid maken als men n de ruitersportzaak zit te twijfelen. En mi niet offtopic.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:05

Alane schreef:
Dat is wel een leuk 'verhaal' (en echt met alle respect dus niet verkeerd opvatten. Haha! ) over dat looien, maar juist het looien en verwerken van huiden is aan regels gebonden, daarom zie je bij de huidige zadels de kleurverschillen optreden. Ik heb duitse hoofdstellen (in duitsland gekocht) goedkope en duurdere... maar als ze in de olie hebben gezwommen weinig verschil.

@Harnassmaker: ik denk dat juist de verschillen in hoofdstellen is mischien voor velen de optische manier van onderscheid maken als men n de ruitersportzaak zit te twijfelen. En mi niet offtopic.

De kleurverschillen zoals je aangeeft zijn van alle tijden en heeft niets met het looiproces te maken maar alles met het verven en de verschillende nabewerkingen.
Het looiproces is aan banden gelegd en dat geeft verandering in leer kwaliteit, maar de producenten van verven gaan mee met hun tijd en passen hun recept ook aan.
De kwaliteit van een stuk leer wordt allereerst epaald door de wijze waarop het dier waar we de jas van gebruiken heeft geleefd.
Koeien die in de wei lopen kunnen verwondingen krijgen ( littekens ), muggebeten of beten van andere insecten die hun sporen nalaten in de huid.
Daarnaast heb je nog de afstamming, voedingswijze en algemene gezondheid van het dier die de kwaliteit bepalen.
Daarom zie je in boxkalf leer amper littekens en daarmee dus weinig restprodukt.

Als we het dan hebben over kwaliteit van bijvoorbeeld hoofdstellen dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken.
De zadel of in dit geval de hoofdstelmaker ( meestal overigens een vrouw...).
De wijze van snijden, afkanten, enz.enz. bepaald hoe een hoofdstel voelt en toont.
De Duitsers maken hun hoofdstellen anders dan de Engelsen yterwijl de bewerkingen hetzelfde zijn.
Maar als een Duitser een Engelse opleiding heeft gehad zie je de Engelse stijl terug!

Met een beetje ervaring zie je de "handtekening" van de arbeider.

De Duitsers hebben een wat degelijker stijl wat uiterlijk betreft, vaak ook wat breder en met minder steken per inch.
Het werk van Engelsen is wat verfijnder.
En laten we de Fransen en Italianen niet vergeten. Vaak wat smaller gesneden en fijn gestikt.

Vergelijk maar eens een kieffer, Barnsby, prestige en noem maar een frans merk.

Misschien dat iemand foto's wil zoeken en plaatsen. Foto,s van hoofdstellen zonder paard.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:00

harnessmaker schreef:
Als we het dan hebben over kwaliteit van bijvoorbeeld hoofdstellen dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken.
De wijze van snijden, afkanten, enz.enz. bepaald hoe een hoofdstel voelt en toont.
De Duitsers maken hun hoofdstellen anders dan de Engelsen yterwijl de bewerkingen hetzelfde zijn.
Maar als een Duitser een Engelse opleiding heeft gehad zie je de Engelse stijl terug!

De Duitsers hebben een wat degelijker stijl wat uiterlijk betreft, vaak ook wat breder en met minder steken per inch.
En laten we de Fransen en Italianen niet vergeten. Vaak wat smaller gesneden en fijn gestikt.

Misschien dat iemand foto's wil zoeken en plaatsen. Foto,s van hoofdstellen zonder paard.

Buiten de foto's om, hoe kan je als leek zien wat voor leer, en hoe de afwerking is?
Ik weet bijna wel zeker, dat er weinig mensen zijn die elk stikseltje gaan zitten te bekijken, dus heb je een aantal vuistregels?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:07

even denken hoe ik dat duidelijk uit kan leggen.... kom er op terug!
Maar foto's doen ook een hoop aan duidelijkheid. Heb jij niet een paar gig aan dat soort foto's of heb ik dat mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:09

harnessmaker schreef:
even denken hoe ik dat duidelijk uit kan leggen.... kom er op terug!
Maar foto's doen ook een hoop aan duidelijkheid. Heb jij niet een paar gig aan dat soort foto's of heb ik dat mis?

ja, maar als ik dat op bokt zet, worden ze niet vrolijk.. de mod's dan..

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:05

Misschien in links?

Ik zet even een stipje want dit vind ik toch wel erg interessant!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 00:11

harnessmaker schreef:
Alane schreef:

De kleurverschillen zoals je aangeeft zijn van alle tijden en heeft niets met het looiproces te maken maar alles met het verven en de verschillende nabewerkingen.

Ik had het ook niet alleen over het looiproces maar ook over het verven en bewerken Lachen
De kleur verschillen waar ik op doel zijn het verdwijnen van de kleur.. door en bij normaal gebruik (en dan heb ik het niet over erge slijtage maar bij normaal gebruik, en bedoel ik ook niet de goedkopere zadels/hoofdstellen)

harnessmaker schreef:
Het looiproces is aan banden gelegd en dat geeft verandering in leer kwaliteit, maar de producenten van verven gaan mee met hun tijd en passen hun recept ook aan.
De kwaliteit van een stuk leer wordt allereerst epaald door de wijze waarop het dier waar we de jas van gebruiken heeft geleefd.
Niet alleen looien geeft kwaliteits verschil maar ook of een koe bijv. een keizersnee heeft gehad, ongeluk of dergelijke

harnessmaker schreef:
Koeien die in de wei lopen kunnen verwondingen krijgen ( littekens ), muggebeten of beten van andere insecten die hun sporen nalaten in de huid.

Ja maar die sporen kunnen dus ook kwaliteits verschil betekenen..

harnessmaker schreef:
Daarnaast heb je nog de afstamming, voedingswijze en algemene gezondheid van het dier die de kwaliteit bepalen.
Daarom zie je in boxkalf leer amper littekens en daarmee dus weinig restprodukt.
Echter worden er bijv. vanuit en naar engeleand diverse rassen in en uitgevoerd... en zijn we weer terug bij het begin.. Leder kwaliteit en land van herkomst.. Engels leder hoeft dus niet van in engelse koeien te komen, of wel? (Heb weinig verstand van koeien en rassen, dus mischien klep ik maar wat in de rondte Clown ) Hier in Nederland ze je, bij ons in de buurt in iedergeval, boerderijen met franse rassen... als zo'n koebeest nu het tijdelijke met het eeuwige verruilt heb je dan frans leder (uiteraard na verwerking) of nederlands leder?
Kopen ze huiden of reeds voorbewerkt leer/huid? Ik denk dan aan een engelse tuigmaker die in Engeland een huid koopt van een franse ras koe die in Nederland geboren is...

harnessmaker schreef:
Of je hebt een duits merk in India gemaakt met een kaartje eraan english leader.. (kwam ik vandaag achter)

harnessmaker schreef:

En toch heb ik een Duits (merk, tenminste zo doet de naam vermoeden, heb hem wel in Duitsland gekocht. merk: Dirlenbach) hoofdstel, zeer fijntjes veel/fijn stiksels.(onderlegd kopstuk). (Heb er ook een slofteugel van, idem qua uitvoering en stikwerk)

harnessmaker schreef:
Ken geen frans merk...
Heb zelf hier: Steppenpferde, Kieffer, Stuebben, Dirlenbach, Passier (alleen nog een neusriem volgens mij) en waarschijnlijk nog een merkloos, en een tuighoofdstel van Lessing.

harnessmaker schreef:
Als mijn pjoeter meewerkt zal ik eens aan het zoeken gaan naar foto's en anders foto's maken van mijn hoofdstellen... heb je nog bepaalde details nodig?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 00:53

De duitse wikipedia heeft iets meer info over leder..
Passieer gebruikt vachette leder voor zit en knie gedeelte gebruikt...
Wikipedia de schreef:
Dicke des Leders [Bearbeiten]

Leder kann vor und nach dem Gerben gespalten werden (Spaltleder). Der Narbenspalt wird auch als Vachette bezeichnet. Nicht gespaltetes Leder wird auch Vollleder genannt.

Leder kan voor en na het looien gespleten?? worden (Splitleder??) De littekensplit?? wordt ook wel als Vachette aangeduidt. Niet gespleten leder word Volleder genoemt....
en dan hebben ze nog extra betekenissen:
Boxkalfleder: meest gebruikt voor schoenen
Chagrin: Paardenleder maar dat kan tegenwoordig ook haai of roggenhuid zijn... Grof leder met vaak veel littekens groenige kleur, vaak uit de rug van paard of ezel.
chamoisleder: van gemsen
Chevreauleder: van oorsprong bedoelde men daar frans lakleder mee, tegenwoordig ook geitenleder of een looiprocedure
Cordovan: eder van de kroep van een paard
en zo is er een hele lijst.. maar niets over duits/enels/frans leder...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 07:13

Bedankt voor de uitleg!

Ik heb een Chamberlaim hoofdstel, dubbelgestikt, zacht leer. Dat is volgens mij Frans.
Ik kan vanavond wel even een foto opzoeken.