Zou een ander bit kunnen helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mari28

Zou een ander bit kunnen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:37

Ik heb een lief paard met een ondeugend trekje; hij houdt ervan om heel hard weg te stuiven en doet dit dan ook geregeld. Ik heb vanalles geprobeerd om hem tegen te houden, maar hij weet me toch altijd weer te "verrassen"op een moment dat ik eventjes niet oplet. Ik heb ook al geprobeerd om consequent wanneer hij het doet hem nog wat sneller te laten gaan, zodat hij het niet meer leuk vindt; ook dit helpt niet. Ik rijd hem met een dubbel gebroken watertrens. Ik heb ook wel met een enkel gebroken bit gereden, maar ik merkte weinig verschil. Nu zei me iemand dat een Hackemore bit wel een goede noodrem is, maar op verschillende forums lees ik dat die de neus van het paard kunnen breken! Dit lijkt me dan ook geen oplossing. Wie weet raad?

Nijn

Re: Zou een ander bit kunnen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:38

Het is misschien handig om er bij te vermelden wat je al geprobeerd hebt, en of je momenteel les hebt.
En hoe stuift je paard weg? Met het hoofd omhoog en dan gewoon racen?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:41

hackemore is bitloos, en zorgt voor meer druk op de neus, dus niet in de mond, maar inderdad zoals hierboven werd gevraagd? hoe stuift hij weg?

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:47

een hackemore is idd bitloos met een fellere inwerking op de neus..
maar hoe oud is je paardje want als je paard bijv vroeger gereden is met een scherp bit en nu dubbel gebroken en lekker zacht snap ik wel dat hij aan de "knetter" gaat Lachen
Ik heb er niet heel veel verstand van van welk bit maar ik zou gewoon even uittesten bij stalgenootjes vragen of zij een ander bit te leen even hebben..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:55

Ik zou niet zomaar even gaan uittesten, ik zou eerst ga nakijken hoe en waar het vandaan komt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:23

mari28 schreef:
Ik heb een lief paard met een ondeugend trekje; hij houdt ervan om heel hard weg te stuiven en doet dit dan ook geregeld. Ik heb vanalles geprobeerd om hem tegen te houden, maar hij weet me toch altijd weer te "verrassen"op een moment dat ik eventjes niet oplet. Ik heb ook al geprobeerd om consequent wanneer hij het doet hem nog wat sneller te laten gaan, zodat hij het niet meer leuk vindt; ook dit helpt niet. Ik rijd hem met een dubbel gebroken watertrens. Ik heb ook wel met een enkel gebroken bit gereden, maar ik merkte weinig verschil. Nu zei me iemand dat een Hackemore bit wel een goede noodrem is, maar op verschillende forums lees ik dat die de neus van het paard kunnen breken! Dit lijkt me dan ook geen oplossing. Wie weet raad?

Wat je kan doen is even een tijdje met een pessoa gaan rijden op twee teugels. Dus een teugel aan de gewone ring en een teugel aan de tweede of onderste ring. Je rijd gewoon op de normale teugel, op het moment hij wegloopt gebruik je de teugel op de laagste ring, een paar keer doen tot hij het doorheeft. Dan kun je weer proberen met een gewoon bit. zorg ook dat hij een eventueel energieoverschot voor het rijden kwijt kan, door hem even los te laten of te longeren.
Een hackamore zou ik niet direct gebruiken.

mari28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 09:10

Bedankt voor de tips. Hoe hij wegstuift? Hij gooit ineens zijn hoofd heel hoog (zonder martingaal zou ik wel vaker een bloedneus hebben gehad) en stuift schuin naar voren. Wanneer ik hem tegen houdt, maakt hij hazensprongetjes of bokt hij. Wanneer ik hem stil heb staan, probeert hij het meteen nog een keer. Hij blijft ook dribbelen, ik krijg hem dan heel moeilijk rustig. Soms stuift hij niet ineens naar voren, maar springt hij eerst met vier benen opzij. Ik heb momenteel 4 keer in de week les. Mijn instructrice zegt dat het verzet is en dat hij succes heeft, doordat ik schrik wanneer hij het doet. Ze zegt dat ik het niet altijd aan kan voelen komen, omdat hij nergens van schrikt, maar "wacht" op een moment. Ik ben al vaak van hem afgevallen en heb al 3 keer een ernstige hersenschudding gehad. Ik ben tegenwoordig bang om buiten te rijden; het begint dus echt een probleem te worden.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:14

Ik had een beetje hetzelfde probleem. Allen mijn paardje doet dit alleen buiten ná de eerste galop.
Mij is toen geadviseerd om een tijdje een pelham stang, liefst met een tongboog, te gebruiken. Ook op 2 teugels zoals hierboven al werd uitgelegd.

Een pessoa (maar ook een pelham kan je zo krijgen) is een gebroken bit, doordat je daarmee de hefboomwerking toepast werkt het gebroken gedeelte als een notenkraker in de mond van het paard. Zeer effectief dus. Een stang is net wat vriendelijker en ligt stabieler in de mond, maar wel met hetzelfde effect.

Succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:22

Een lastig probleem ja, een hackemore kan helpen maar je hebt wel een instrument in handen waarmee je het paard onverwaardelijk het neusbot kan breken als je het te hard gebruikt. Nagelbijten / Gniffelen
Een scherper bit kan helpen maar dan moet je wel heel snel kunnen reageren.
Zou een (tijdelijke) bijzet een oplossing zijn, dan kan hij zijn hoofd niet meer zo ver omhoog doen.
Voel je de "aanvallen" aankomen?
Ik zou zeggen, altijd alert blijven, ik heb ook een schat van een pony maar ik kan het me niet veroorloven "weg te dromen" onder het rijden, dan gaat het gewoon mis.
Veel succes, je vind vast een oplossing. Knipoog

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:07

ja dat kan idd werken
mijn pony had er ook last van eweg stuien en heel sterk
en ik heb een ( klinkt dom ) vriendelijker bit gekocht (dubbel gebroken)
en het is nu een engel van een pony
en super braaf
en het bit kost ook ckjer niet veel ( 20,00,-

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:09

het enige wat jij moet doen is gewoon rijden, en blijven rijden.... even niet opletten is er niet bij

Gewoon geconcentreerd blijven op je paard, das alles

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:25

KiWiKo schreef:
het enige wat jij moet doen is gewoon rijden, en blijven rijden.... even niet opletten is er niet bij

Ga ik helemaal in mee.
Van bit wisselen is geen optie, je moet het probleem rijtechnisch oplossen. Zodra je van bitten gaat veranderen is het einde zoek Knipoog Ik kreeg op een clinic laatst te horen de aanval is de beste verdediging, ze niet de kans geven om weg te schieten maar flink aan het werk zetten zodat ze geen tijd hebben om rottigheid uit te halen Knipoog

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:30

Ik ga helemaal mee met Mistral94, niets aan toe te voegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:32

En daar sluit ik me ook bij aan

Wegsstuiven of met 4 benen opzij springen kan ook met een ander bit.

Op sommige paarden kun je bij wijze van zitten slapen en halen niets uit.
Bij andere moet je elke sec erbij zijn.
Elke seconde rijden Lachen

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:35

MISTRAL94 schreef:
KiWiKo schreef:

Ga ik helemaal in mee.
Van bit wisselen is geen optie, je moet het probleem rijtechnisch oplossen. Zodra je van bitten gaat veranderen is het einde zoek Knipoog Ik kreeg op een clinic laatst te horen de aanval is de beste verdediging, ze niet de kans geven om weg te schieten maar flink aan het werk zetten zodat ze geen tijd hebben om rottigheid uit te halen Knipoog

hier ben ik het niet helemaal mee eens, misschien is het in veel gevallen geen optie, maar het kan zeker wèl een oplossing zijn. Mijn paardje was totaal niet te rijden op een enkelgebroken bit, ze pakte het vast en rende er als een achterlijke vandoor... Ik heb i.p.v. een enkel gebroken watertrens ( vrij dun...dus scherp) een dubbelgebroken bustrens is het hoofdstel gehangen, en het was ècht een héél ander paard!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:36

Misschien wel maar ik denk dat TS het niet over een zachter bitje heeft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:37

Maar dan wissel je tussen zachte bitten, gewone trenzen
Dat kun je imo best eens proberen. Lachen
Maar uit dit verhaal begrijp ik dat dat niet de bedoeling is Lachen

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:41

MISTRAL94 schreef:

True Bloos

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:41

Indd bezighouden in de bossen. Zijgangen etc oefenen bijvoorbeeld, of kleine smalle paadjes rijden D:
Overigens rijd ik mijn paard buiten met een pessoabitje, en heeft de hackamore geen indruk op hem gemaakt
Maar ik heb dan ook een andere reden om dat bit te gebruiken (ex-renpaard die leeft om te rennen Knipoog )

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:43

KirstenG schreef:
MISTRAL94 schreef:

True Bloos

uhhuh... maar ik denk persoonlijk dat als je er een ander 'scherper' of 'harder' bit in legt, dat hij nog heftiger reageerd, dus in dat geval ben ik het er wel mee eens... had het zo nog niet bekeken, maar je kan toch ook gewoon een zachter bitje proberen? You never know Cool

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:44

hmm... dat ging niet helemaal goed, ik wilde eigenlijk de tekst van runningkawa quoten, maar dat lukte dus schijnbaar even niet... Frusty
Laatst bijgewerkt door Fiebie op 07-04-07 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:45

Maar veel mensen denken hoe scherper hoe beter Knipoog

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:46

ja ik denk ook dat veel mensen dat denken dat dat goed is, maar ik denk van niet Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:47

goed aan het werk zetten zodat hij die onzin niet meer kan uithalen
een ander bit voor buiten daar kan ik me wel wat bij voorstellen

mijn paard rij ik buiten ook pessoa en die weet die al vast te pakken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:47

Nee ik geloof daar ook niet in Knipoog