scherper bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shorks

scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 20:26

ik heb een arabier van 6 jaar. hij heeft een dubbelgebroken watertrens, van aurigan. nu rijd ik hem hier al een jaar mee, en nooit problemen gehad, maar nu gaat hij er de laatste tijd steeds vandoor (op buitenrit en in de bak) en wat ik dan ook doe (trekken, op een volte sturen), hij reageert niet! Boos! hij steekt z'n hoofd recht in de lucht en rent maar door! best gevaarlijk, omdat ik ook vaak op het strand rij en daar kan ik hem bijna niet meer stoppen. nu wil ik graag een wat scherper bitje proberen (het ligt trouwens niet aan z'n tanden, de paardentandarts is net geweest;)) wat adviseren jullie?
ps. ik denk er al een tijdje aan, eerst dacht ik dat het uitproberen was maar het duurt al een maand of 2! Verdrietig dus ik dacht misschien is het toch tijd voor (tijdelijk) iets anders?

Alane

Re: scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:29

les.
jij kunt het never nooit niet winnen met trekken ed.. je moet slimmer zijn dan je paard, en je kunt slimmer worden door goed les te nemen.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 20:37

ik heb les! alleen dat doet hij het nooit, dat is nou het vervelende Koe

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:39

als hij zijn hoofd omhoog gooit kun je beter kiezen voor een tiedeman teugel of martingaal..

Anoniem

scherper bit is nooit de oplossing!
Een hulpteugel is misschien handiger?

Alane

En als je je instructie nu vertelt wat het probleem is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:31

Is er onlangs nog een goede zadelmaker en een paardentandarts geweest? Dit gedrag kan namelijk duiden op zadelpijn en gebitspijn.

Daarnaast kun een dierfysio of osteopaat laten komen. Want rugpijn (of elders pijn in het lichaam) is bij dit gedrag ook vaak aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:34

Als hij het in de les niet doet zul je daar dingen moeten doen dat hij het niet doet, wat dus werkt. Als je zelf zo niet weet wat, vraag het eens, want je instructrice zal dan blijkbaar al aanwijzingen geven voordat je pony er van tussen gaat en het zo dus voorkomt.
Daarmee geef je dus duidelijk aan dat het een rt probleem is Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:44

Misschien last van z'n rug? Mijn paard zette het ook op een rennen uit het niets, bleek m'n zadel niet meer te passen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:49

last van de rug zou kunnen, verder ga ik met Runningkawa mee.
een scherper bit is in dit geval zéker geen oplossing (eigenlijk nooit of zelden). voorbeeld: een buurvrouw hier rijdt een merrie die zich snel sterk maakte. na overwegen is ze een slofteugel gaan gebruiken, en daar komt ze nu niet meer vanaf. zodra de slof eraf gaat, is het paard weg. dat gaat héél veel moeite kosten om recht te breien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:20

Een scherper bit is niet de oplossing.. Als je dan toch iets wilt doen, gebruik dan een matingaal, dat is nog redelijk vriendelijk, en verhindert toch dat je paard zijn hoofd helemaal omhoog kan brengen (en waardoor jij geen controle meer hebt). Toch is het een rijtechnisch probleem. Vraag je instructie anders is of ze zin heeft in een buitenrit op je paard... misschien heeft ze de oplossing zo te pakken.. Lachen

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 22:03

jullie commmentaar is allemaal wel goed bedoeld, maar ik heb al een martingaal, trekt hij zo doorheen, en aan bijv. een slof wil ik niet want dan trek je continu z'n hooofd naar beneden. ik heb het met m'n instructrice overlegd en zij is het er in ieder geval mee eend om op buitenrit een passoa bitje te gaan proberen (voor in de bak niet!) want zij weet precies hoe Golie is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 00:19

Dan zou ik de martingaal eraf gooien en andere instructie zoeken..
nl iemand die je het leert om het rijtechnisch op te lossen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 00:33

Alane schreef:
Dan zou ik de martingaal eraf gooien en andere instructie zoeken..
nl iemand die je het leert om het rijtechnisch op te lossen.

inderdaad, instructeurs die een scherper bit (en dan zelfs nog een pessoa ook...) adviseren... Huilen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 06:49

erg jammer dat je zo'n bit word geadviseerd door je instructie,zo'n probleem los je rijtechnisch op.

ik zou zeker overwegen andere instructie te zoeken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 06:54

heb je al naar het zadel laten kijken? Of misschien een goede fysio er bij halen? Als je paard hier namelijk zomaar mee begint denk ik eerder aan iets medisch (slecht passend zadel) dan onwil, een scherper bit vind ik persoonlijk het domdste wat je kunt doen maar goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:56

Ik had al aangegeven dat dit gedrag kan voortkomen uit zadelpijn, rugpijn en/of gebitspijn.

En ik vind dat je het aan je paard verplicht bent om dat alles eerst te laten onderzoeken (zadelmaker, tandarts, dierfysio/osteopaat).

Maar helaas gaat er nu een scherp bit in en wordt er met martingaal gereden. Verdrietig

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:53

Jammer dat je naar een scherper bit gaat grijpen. Kans van 99 op 100 dat je over een paar maanden met hetzelfde probleem zit, en je paard door het scherpere bit heen loopt, en dan ben je pas ECHT ver van huis. Zoek een andere instructie, iemand die je rijtechnisch WEL kan helpen.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:20

Vraag anders de instructrice een keer mee wil op buiten rit en anders een keer van paard ruilen zodat iemand erop zit die hem correct rijtechnisch zijn plaats laat zien.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:21

GADVERDARRIE, tegen dit soort topics kan ik echt niet. Wordt er gewoon kwaad om, neem goede les is het enigste dat ik zeg, ik ga er verder ook niet meer op in ook, je zult weinig hebben aan mn reactie maargoed.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:25

wat een geneuzel weer! een vriendin van mij heeft een beresterke fjord, gaat er sinds kort tijdens de buitenritten ook vandoor. Dan is het voor mij of een scherper bit of verongelukken! kijk eens naar het westernrijden en het mennen, wat daar standaard in een paardenmond hangt. Een scherper bit mag in geval van nood, maar dan moet je het wel voorzichtig gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:32

Leonora schreef:
wat een geneuzel weer! een vriendin van mij heeft een beresterke fjord, gaat er sinds kort tijdens de buitenritten ook vandoor. Dan is het voor mij of een scherper bit of verongelukken! kijk eens naar het westernrijden en het mennen, wat daar standaard in een paardenmond hangt. Een scherper bit mag in geval van nood, maar dan moet je het wel voorzichtig gebruiken!

Paar opmerkingen.
Ieder paard is 'beresterk', daar kan geen mankracht tegenop. Een bit ook niet.

En hoe kun je een scherp bit voorzichtig gebruiken in geval van nood?

Wat anderen standaard in de paardenmond hangen, geeft geen vrijbrief om het dan zelf ook maar te doen.

Het zou beter zijn om te onderzoeken waaròm het paard er vandoor gaat. Is het angst, onzekerheid, de leiding overnemen (omdat de ruiter dat niet voldoende is), protest (zo ja, waarom) of pijn etc.

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:10

Mijn paard ging er ook ieder keer van door en als ik hem op 1 teugel trek krijg ik hem wel terug. Ik had een dikker bit dan dat ik nu heb en hij luistert veel beter, eerder als hij moest stilstaan of ik wilde een overgang maken dan reageerde hij niet, nu ik een scherper bit heb, heb ik haast geen problemen meer, soms nog buiten, maar dan is hij gewoon opgefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:11

is hij ook nog steeds gevoelig in zn mond of begint dat ook al minder te worden?
Een scherper bit is noooit de oplossing

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 00:07

reyert schreef:
Mijn paard ging er ook ieder keer van door en als ik hem op 1 teugel trek krijg ik hem wel terug. Ik had een dikker bit dan dat ik nu heb en hij luistert veel beter, eerder als hij moest stilstaan of ik wilde een overgang maken dan reageerde hij niet, nu ik een scherper bit heb, heb ik haast geen problemen meer, soms nog buiten, maar dan is hij gewoon opgefokt.

toch heeft dat niks met het bit op zich te maken. het blijft een rijtechnisch probleem. waarom wil jouw paard niet gewoon voor je stoppen, waarom heb je daar een scherp bit voor nodig? daar zou ik mee bezig gaan. het zal niet eeuwig duren voor hij harder in de mond wordt, en ook door dit bit heenbreekt.