australian stock saddle.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

australian stock saddle.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 11:47

Wie kan mij iets vertellen over het australian stock saddle? waar komt het van oorsprong vandaan, is het geschikt voor lange buitenritten, of is het daarvoor te zwaar, en kan je er goed mee lichtrijden?

Wie heeft er goede of slechte ervaringen mee? Welk merk heb je?

groetjes shannon

Flew

Re: australian stock saddle.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:49

Het komt uit Australië, waar denk je dat het zn naam aan te danken heeft? Knipoog

Ik gebruik het voor lange ritten, zou er ook endurance mee rijden, maar dat weet je al. Clown Ik kan er prima mee lichtrijden, al zijn er wel mensen die er meer moeite mee hebben.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 11:50

nee, ik weet dat het uit australie komt Knipoog ik bedoel meer waar het van origine voor gebruikt werd. verwoorde het een beetje verkeerd

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:51

Voor veedrijven denk ik. Ja

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:54

Het zadel schijnt erg prettig te zijn voor endurance/buitenrijden

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:58

Ik heb het een keer gebruikt. Ik vond het stevig zitten, maar niet lekker. Verder vond ik hem ook te zwaar en aangezien mijn zadel altijd op de fiets mee moet (paarden staan op een wei) was het voor mij niet praktisch.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:01

Ik vind het heerlijke zadels voor buitenritten. Lichtrijden is wel even wennen vond ik, maar na drie keer ging dat eigenlijk prima. Het is wel een zwaar zadel, maar zit super voor langere ritten.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:27

Het Australian Stock Saddle komt van oorsprong uit Australie en wordt daar gebruikt voor veedrijven. Het is dus een soort Australisch Westernzadel. Het Aus. Stock Saddle is verkrijgbaar in verschillende kleuren bruin en zwart, ook combinaties daarvan. Verder zijn er zadels met en zonder knop.
Een Australian Stock Saddle heeft speciale Poley's voorop zitten. Hierdoor zit je stevig en fijn in het zadel. Het zadel heeft geen verdikte zweetbladen, maar ze zijn redelijk lang. Het is dan ook de bedoeling om de beugels redelijk lang te houden.

Verder is het Australian Stock Saddle een van de meest gewilde Polocrosse zadels. Dat is ook de reden dat ik er 1 heb. Ik kan er uren in zitten, kan er ook gewoon normaal in lichtrijden.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:30

De lederen versie van dit zadel is inderdaad erg zwaar en daardoor niet altijd even handig, maar er zijn ook kunststoffen versies verkrijgbaar (bijvoorbeeld van Norton en ik geloof ook van Wintec), deze zijn juist enorm licht.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:27

ik heb een leren versie en die zit erg lekker Ja
lichtrijden gaat prima,maar ook doorzitten kan er heel fijn op.
alleen springen raad ik niet aan ermee, die knop ( sommigen hebben die wel,anderen niet) zit toch wel lichtelijk in de weg. ( en ja.. dat weet ik helaas uit ervaring Nagelbijten / Gniffelen )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:44

Je hebt ze met en zonder horn. De zadels zonder horn zijn om schapen te drijven. Met horn voor rundvee. Dit is mij verteld. Verder zijn de kussens gevuld met haar, niet met wol.
De verhalen dat het zadel op de rug moet liggen en dat ze altijd passen omdat ze niet om de schoft hoeven te vallen is onzin. Ook hier geldt dat ze echt moeten passen, de schouder vrij moeten laten.
Verder hebben ze een oversingel en een enkele stoot. Deze 2 samen vormen als het ware de stoten.
De zadels zijn zwaar. Soms wel 15-17 kg.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:47

Het lijkt mij een heerlijk zadel voor buitenritten.
Maar hoe doen jullie het dan met het rijden in de bak? Gebruiken jullie daar hetzelfde zadel voor of een ander zadel? Mij lijkt het niet echt handig om met zo'n zadel te springen?

En om zo'n zadel alleen voor buitenritten erbij te kopen? Wat is ongeveer de prijsklasse van zo'n zadel.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:11

Elk zadel moet GOED passen, ook een Stock!
Verder kun je er alles mee, ook dressuren en een sprongetje, maar ik heb dus geen horn (zoals een Western)!
Wil je echt verder in het springen zou ik geen Stock nemen, maar een boom, een greppel, een gewoon hindernisje tot zo'n 80-100 cm is geen bezwaar hoor!
Je moet als je er in zit NIET met je dijen tegen de oren aanzitten, dan issie te klein.
Ik heb een Horseman Outfitter leer € 795,= en een Norton kunststof (lekker licht!!!!) € 295,=. De "echte" Australische (Made in Austalie) zoals Syd Hill en Bates zitten vanaf plm. € 2000,= (Hu & Hott) maar zijn helaas in Nederland NIET verkrijgbaar.
Volgens mij staat er een hele goede gebruikte op Marktplaats voor € 850,=, helaas te klein voor mij.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:35

ik heb laatst ook een stock zadel gekocht voor mijn haflinger.
ik twijfel wel een beetje of hij voor niet wat te hoog ligt.
ik heb geen brede haflinger.
het zadel lag verder wel goed, schoof niet, klapperde niet van achter, alleen vind ik hem van voren wat hoog liggen, ik vind het zelf wat moeilijk te beoordelen omdat je het niet kan vergelijken met een dressuurzadel.
kan iemand mij tips geven waar ik op moet letten??

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:38

Ik heb zo' n zadel te koop staan momenteel in de lichtgewicht uitvoering. De Wintec.
Als je wilt mag je het zadel wel een dagje testen.
Dan kun je kijken of je het iets vindt.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:42

Ik heb er één keer een rondje mee gestapt, maar vond het gelijk véél lekkerder zitten dan een ''gewoon'' engels zadel.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:10

@ Liss: Deze zadels liggen van voren veel hoger dan de "gewone" Engelse hoor, dus maak je niet gelijk ongerust.
Heb je ook een fotootje?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:37

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:57

Het zadel zit óntzettend comfortabel, je krijgt geen last van je billen oid. Het heeft ook van die fijne lange zweetbladen, en er zitten 2 dingetjes aan de bovenkant van de zweetbladen die omhoogzitten.. die werden gebruikt zodat je niet naar vorne kon vallen wanneer je naar beneden ging.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:35

@ Liss: het zadel ligt op je Haf wel erg ver naar achteren hoor!
Een zadel mag nooit dragen achter de vaste ribben..................... Als het zo op mijn paard zou liggen reed ik er niet op in elk geval.

Laat er anders even een deskundige naar kijken, het ligt mooier op die bruine van 1.65!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:54

ik heb hem al te koop staan, het zadel wil niet verder naar voren, dat hebben we al geprobeert.
mijn haf is gewoon erg kort in de rug!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:01

Ik bedoelde ook niet dat het verder naar voren moest hoor, het ligt prima zo maar loopt gewoon te lang door voor de rug van je paard. Goed idee om te verkopen, gewoon verder zoeken!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:44

Ik heb ook een stock gekocht bij horsman outfitter in Groessen, speciaal voor het buitenrijden met mijn Haflingers. Ik ben er blij mee, het zit heerlijk, rijdt mij bibs niet meer kapot, kan er van alles aanhangen en je kan er prima op lichtrijden, een sprongetje mee nemen, enz. De prijs/kwaliteit vind ik ook goed! Ik heb een bruin zadel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=QBF4IJRX

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:53

linky schreef:
@ Liss: het zadel ligt op je Haf wel erg ver naar achteren hoor!
Een zadel mag nooit dragen achter de vaste ribben..................... Als het zo op mijn paard zou liggen reed ik er niet op in elk geval.

Laat er anders even een deskundige naar kijken, het ligt mooier op die bruine van 1.65!

qua ruglengte wel maar op de foto lijkt het of die naar achter gekanteld ligt
te smalle boom dus

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:55

wij hebben er 2. Vind het wel fijne zadels maar ik moet er zelf nog erg aan wennen. Meestal rijd ik er dressuurmatig mee, sprongetje doe ik er niet mee, die knop zit me teveel in de weg Nagelbijten / Gniffelen.
Vind ze ook erg fijn om lang mee buiten te rijden.