Mexicaanse neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Drifandi_

Mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 19:52

Heyhoi,

Mijn vriendin wil graag een Mexicaanse neusriem kopen morgen, omdat ze het mooi vind. Haar paard heeft het niet nodig, maar op buitenritten kan ze hem soms niet houden. Ze vraagt of ze het dan wel zou doen of niet. Haar paard heeft geen problemen met bit vastpakken, mond openen en dat soort dingen. ( ik heb er geen verstand van )
Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Drifandi_ op 07-03-07 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Re: Mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:53

je kan het gerust kopen hoor
ik heb hem ook gekocht omdat ik het ook mooi vind maar mijn pony doet niks waar het voor helpt
dus het kan wel hoor

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 19:54

Oke Lachen Het heeft toch een scherpere inwerking ofzo? Maakt dat dan niet uit?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:57

nou ik vind wel dat ik mijn pony vooral voor de hindernis wat beter aan kan (hij gaat soms wel hard)
en met gewoon hoofdstel is hij soms toch wat te sterk voor mij
maar met mexi ben ik hem super de baas

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 19:58

Ja, maar haar paard doet zulke dingen dus niet..

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:59

ik heb zelf ook een mexicaans hoofdstel maar ook gewoon omdat ik het mooi vind. maar wat is nouw eigenlijk de preciese werking er van?

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:00

Geen idee. Ik weet alleen dat het sterker is dan bijvoorbeeld een lage neusriem Clown

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:01

Mijn ervaringen zijn dat als m'n paard zijn mond opent, dat het dan sterker inwerkt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:03

nou de werking weet ik ook niet preciers maar ik vind wel dat je paard er bter op reaageert
in mijn profiel staat mijn pony met zijn mexi hoofdstel
doetje is het nou
als je ooit nog vragen erover hebt mag je me altijd pben

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:04

Ok Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:17

De werking van een mexicaanse neusriem is idd scherper wanneer een paard zijn mond open doet. Dit werkt al zo als je bv druk zet op de teugels en het paard er doorheen wil lopen bv. Dus bij een beetje openen is de druk veel groter dan bij een andere neusriem.

Bij het openen van de mond wordt er namelijk druk gegeven op een groter gedeelte van het hoofd, dan bij bv een hoge neusriem met sperriempje.
Vaak wordt advies gegeven om deze neusriem te kopen wanneer het paard de druk op de kiezen van een hoge neusriem niet prettig vind.

Ik heb een vriendin afgeraden deze neusriem te halen voor het mooie en alleen te doen wanneer het echt nodig is. Zelfde advies zou ik nu ook willen geven.
Wil je een neusriem voor het mooie, koop dan één die zachter werkt dan deze Knipoog

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:23

nou ik vind dat je eigenlijk wel gelijk hebt jah
maar ik vind het fijner met een pittige pony
om een mexi hoofdstel om te doen
maar ook gewoon
maarja het is haar paard dus eigenlijk zou ze zelf moeten kiezen maar ik vind dat als je het zef wil dat je het gewoon moet doen

mvg daphne

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:30

RianneH schreef:
De werking van een mexicaanse neusriem is idd scherper wanneer een paard zijn mond open doet. Dit werkt al zo als je bv druk zet op de teugels en het paard er doorheen wil lopen bv. Dus bij een beetje openen is de druk veel groter dan bij een andere neusriem.

Bij het openen van de mond wordt er namelijk druk gegeven op een groter gedeelte van het hoofd, dan bij bv een hoge neusriem met sperriempje.
Vaak wordt advies gegeven om deze neusriem te kopen wanneer het paard de druk op de kiezen van een hoge neusriem niet prettig vind.

Ik heb een vriendin afgeraden deze neusriem te halen voor het mooie en alleen te doen wanneer het echt nodig is. Zelfde advies zou ik nu ook willen geven.
Wil je een neusriem voor het mooie, koop dan één die zachter werkt dan deze Knipoog

oke dankje Ja

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:31

RianneH schreef:
Bedoel je niet kleiner? Knipoog

Als je vriendin liever een mexicaanse neusriem heeft dan vind ik dat ze die gewoon moet kopen. Mits juist aangebracht is de neusriem alleen maar scherper als het paard zijn mond opent, iets wat hij niet hoort te doen. Daarnaast heeft een mex. neusriem ook voordelen, mits juist aangebracht (nogmaals Sigaar Haha! , maar dan ook erg belangrijk Knipoog ), geeft de mex. neusriem meer mondvrijheid en zal de ademhaling niet beperken. Zelf gebruik ik een mexicaanse neusriem omdat ik met een kneveltrens rij. Nu ligt het bit mooi goed in de mond en worden de knevels niet gehinderd door een neusriem.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:35

Maar dan heeft de neusriem nut, hier is het alleen voor het mooie. Altands zo komt het over.

Ik bedoel wel een groter deel van het hoofd, een andere neusriem geldt 'alleen', voornamelijk voor de neus zelf, de Mexicaanse neusriem 'gebruikt' veel meer hoofd Knipoog

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:35

RianneH schreef:

Dat is grote onzin! Als je zo'n neusriem strak aantrekt zal 't paard misschien meer druk op z'n neus krijgen als ie z'n mond open doet, maar dat zelfde effect krijg je als je een aansnoer neusriem strak aantrekt.

Ik heb zelf ook een mexicaanse neusriem, en heb m gewoon losjes vast zitten. Waarom ik er een heb? Nou omdat ik t mooi vind. Gewoon kopen dus als je het mooi vind, want er zijn zoveel dingen die bij verkeerd gebruik scherper inwerken.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:38

Ligt eraan hoe je de neusriem gebruikt, ik heb zelf ook een mexicaan, omdat mijn paard ook sterk is met springen, maar wanneer ik met een gewone neusriem rijd kan ik goed merken dat hij een stuk sterker is.. je zou het wel kunnen gebruiken maar dan moet je hem losjes dragen.. maar ik zou geen mexicaan halen alleen omdat het mooi is.. Knipoog

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:43

RianneH schreef:
Maar dan heeft de neusriem nut, hier is het alleen voor het mooie. Altands zo komt het over.

Als ze hem juist gebruikt kan de neusriem ook geen kwaad en heeft hij zelfs voordelen! Waarom zou ze hem dan niet kopen?

RianneH schreef:
Ik bedoel wel een groter deel van het hoofd, een andere neusriem geldt 'alleen', voornamelijk voor de neus zelf, de Mexicaanse neusriem 'gebruikt' veel meer hoofd Knipoog

Druk verdeeld over een groter oppervlakte is minder scherp. Denk bv maar aan een speldenprik ivm een prik van een potlood. Een mexicaanse neusriem is bij opening van de mond juist scherper omdat alle druk inwerkt op dat kleine rondje van de neusriem.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:40

RianneH schreef:
Dus bij een beetje openen is de druk veel groter dan bij een andere neusriem.

Ik bedoelde met een andere neusriem een lage of standaard hoge neusriem. Aansnoerneusrien valt bij mij onder specifice neusriemen zeg maar.

Utan schreef:
RianneH schreef:

Als ze hem juist gebruikt kan de neusriem ook geen kwaad en heeft hij zelfs voordelen! Waarom zou ze hem dan niet kopen?

Ik geef alleen m'n mening en de werking. Het komt bij niet over alsof erover na gedacht is omdat het voor het mooie gekocht is. Neem jou als voorbeeld, de neusriem heeft nut vanwege je bit.
Maar ze moet het uiteraard zelf weten, ik zou het alleen niet aanbevelen.

Utan schreef:
RianneH schreef:

Druk verdeeld over een groter oppervlakte is minder scherp. Denk bv maar aan een speldenprik ivm een prik van een potlood. Een mexicaanse neusriem is bij opening van de mond juist scherper omdat alle druk inwerkt op dat kleine rondje van de neusriem.

Ik bedoel niet dat de druk wordt verdeeld. Het is duidelijk dat de druk op dat puntje komt daarom is het ook zo scherp. Ik bedoel dat er juist meer druk op komt dan met een hoge neusriem omdat hier de druk al vanaf de wang wordt gegeven en niet alleen vanaf de neus..
Het is wat moeilijk uit te leggen... Bloos Maar de druk is groter en minder verdeeld...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:58

Citaat:
Ik heb zelf ook een mexicaanse neusriem, en heb m gewoon losjes vast zitten. Waarom ik er een heb? Nou omdat ik t mooi vind. Gewoon kopen dus als je het mooi vind, want er zijn zoveel dingen die bij verkeerd gebruik scherper inwerken.

Hier schrik ik toch wel van, dat iemand zo reageert! Gaat het er alleen om wat JIJ mooi vindt en niet wat JOUW PAARD prettig vindt? Straks heeft dat beestje geen zin meer om te werken, omdat het alleen maar pijn gedaan wordt en mag het beestje op den duur weg, want het is "een rotknol dat niet luistert en dwars doet". Onbegrijpelijk! Rianne H geeft op een heel duidelijke en beleefde manier aan wat zij ervan weet. Je zet een beginner toch ook niet met een Pelham of stang&trens op een pony, "omdat het mooi staat". Kom op, denk even na! Ik zou de TS willen adviseren om meer informatie op te vragen via Internet en de paardenwinkels of, zoals nu is gedaan, via Bokt. Prima manier om ervaringen te lezen en adviezen te krijgen. Maar alsjeblieft, laat ondeskundige modegrillen achterwege en ga puur voor het plezier en samenwerking van beide partijen uit! Slim

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:00

Ik heb er ook een, voor de mooi... Bloos

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:15

Helemaal mee eens Shenavallie! Bepaalde dingen zijn zo overduidelijk onnodig scherp, maar wel in de mode.. Jammer...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:40

RianneH schreef:
Helemaal mee eens Shenavallie! Bepaalde dingen zijn zo overduidelijk onnodig scherp, maar wel in de mode.. Jammer...

En bij zo'n Mexicaanse neusriem hoort natuurlijk een glimmend Pessoa-bit... en als dat niet meer werkt, kunnen we altijd nog overstappen op het vlinderbitje... Triest... Gelukkig zijn er nog een hoop wijze paardenmensen hier op Bokt! Cool

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:40

[PP] -> [HAR]

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:51

ik rijd met mexi hoofdstel maar begrijp mijn alsjebliefd niet verkeerd
ik vind het mooi maar rijd niet alleen daarom met mexi
maar ik ben niet sterk genoeg voor mijn pony
ze gaat met mij aan de wandel voor de hindernis
ik heb er een normaal bit aabn en ben niet van plan er eenb scherper bit aan te doen dat vind ik egt nniet nodig

mvg daphne