Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
creool schreef:Heb ik nog even een vraagje: wat zouden jullie doen: een kwalitatief goed tweedehandszadel passend op je paard laten maken of een nieuw zadel?
Ik zit te denken aan tweedehands Passier, KN of Stubben
dollemina schreef:Je zou er over na kunnen denken om Hans Zuidweg te bellen.
Hij is importeur van de KN zadels en komt bij je aan huis passen.
Ook kan hij ter plaatse een zadel corigeren en opvullen.
Ik kan hem je van harte aanbevelen.
Op google even zijn naam intikken en je komt op zijn website.
creool schreef:Heb ik nog even een vraagje: wat zouden jullie doen: een kwalitatief goed tweedehandszadel passend op je paard laten maken of een nieuw zadel?
Ik zit te denken aan tweedehands Passier, KN of Stubben
Ik heb zelf ook goede ervaringen met een BR zadel, wat vinden jullie daarvan?
Lynn_Nikita schreef:ik zou dabn eerdre gaan voor "beter "merk 2e hands. Wel goe dlaten nakijken natuurlijk. Ik zelf heb 2e hands stubben en bevalt prima.
cissy schreef:Beter, maar niet 100% perfect, te passen is een goede tweedehandse waarvan dat leer dus al is ingezakt dan komt beter de ware maat van de boom tevoorschijn. Alleen dan zit je weer met opvullen en op wat voor paard heeft het zadel gelegen waardoor de kussen misschien inmiddels scheef zijn.
Oftwel, het valt niet mee om een passend zadel te vinden die 100% perfect ligt. Heb je die toevallig wel gevonden dan heb je mazzel of een hele goede zadelmaker
Bij Hans heb ik een oude Stübben dressuur laten nakijken voor mijn paard en die bleek dus niet te passen omdat de singelstoten te ver naar achteren lagen en ik een zadel moet hebben waarvan de stoten wat verder naar voren zitten zodat de singel op de juiste plek ligt. Als ik het zadel naar voren legde dan zou ie teveel op de schouderkop komen te liggen, niet ideaal dus. Hij is absoluut kundig en je kunt ook daarheen om gratis je zadel te laten nakijken en evt je paard meenemen om het zadel op je paard te laten passen.
cissy schreef:Op de clinic werd duidelijk aangegeven dat je nooit een nieuw passend zadel uit een ruitersportzaak kunt halen die 100% past. Simpelweg omdat je niet de kale boom die in dat zadel zit kunt passen. De hellinghoek van de boom luistert heel nauw en omdat de boom in het zadel 'verpakt' zit kun je dus nooit goed zien of die hellinghoek klopt.
Als men een zadel op maat laat maken moet er dus altijd een kale boom worden gepast en er dan een zadel omheen laten maken. In de praktijk gebeurt dat echter weinig en na een jaar of anderhalf, als het nieuw gekochte zadel lekker is ingereden en dus het leer is ingezakt en soepel geworden, dan komt de ware maat van de boom pas boven water. Vandaar dat een heleboel mensen dus in die periode problemen krijgen met hun paard en dat hun zadel toch niet zo lekker past.
Beter, maar niet 100% perfect, te passen is een goede tweedehandse waarvan dat leer dus al is ingezakt dan komt beter de ware maat van de boom tevoorschijn. Alleen dan zit je weer met opvullen en op wat voor paard heeft het zadel gelegen waardoor de kussen misschien inmiddels scheef zijn.
Oftwel, het valt niet mee om een passend zadel te vinden die 100% perfect ligt. Heb je die toevallig wel gevonden dan heb je mazzel of een hele goede zadelmaker
unamie schreef:een zadel passen met de kussens er nog onder is idd nooit nauwkeurig genoeg
mijn zadelmaker haalt het (2e hands) zadel helemaal uit elkaar kijkt dan of de boom nog heel is
meet de rug van het paard op
maakt de boom op maat van het paard doet de kussens er weer onder vult het zadel mooi recht af
en voila je hebt een maatzadel voor relatief weinig geld![]()
maar... zelfs maatzadels zijn nogal betrekkelijk....
sommige paarden veranderen zo maar 1 of 2 boom-maten per jaar dan kun je weer opnieuw beginnen
weg maatzadel
harnessmaker schreef:Niets ten nadele van je zadelmaker maar toch nog een punt ter overdenking:
Bomen worden in vele maten en vormen gemaakt.
Als een boom is aan te passen zonder dat dit technische gevolgen heeft en zo makkelijk gaat, waarom zouden leveranciers dan niet één maat maken die de verkopende partij uit of inbuigd naar de maat van het paard.
harnessmaker schreef:Als je de technische details van een boom kent weet je dat het veranderen van de vorm van de boom gevolgen heeft.....
creool schreef:Unamie: Jij beschrijft exact wat bij mij gebeurt is... Ik heb dit topic mede geopend omdat ik dit geen tweede keer wil meemaken. Begrijp ik goed dat ik dus mogelijk weer tegen dit probleem aan ga lopen?
Mijn eerste zadel is op de door jou beschreven manier aangepast en nu ligt het dus aan op de schoft.