Stelling: onder een goed passend zadel hoeft geen bontje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Stelling: onder een goed passend zadel hoeft geen bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 14:42

Hoi,

Ik zie vaak onder zadels een shabrak en een bontje liggen. Mijn vraag is, waarom hebben jullie een bontje (synthetisch of echt wol) ligggen. Of waarom hebben jullie juist geen bontje onder zadel?

Ik ben zelf van mening dat onder een goed passend en liggend zadel geen bontje hoeft te liggen, maar misschien zijn jullie ervaringen en meningen hier wel anders over...

Ik ben benieuwd!

Greez mexxiemaal

OlympicOrry

Re: Stelling: onder een goed passend zadel hoeft geen bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:44

Ben van de zelfde mening als jij dat er onder een goed passend zadel geen bontje hoeft. Past je zadel zonder niet dan is een bontje of gelpad mischien een goede oplossing.
groetjes pes

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:45

Als een zadel zonder niet past, dan zou je eigenlijk gewoon een ander zadel moeten hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:46

Ik wil mijn naam geen eer aan doen, maar er zijn hier op harnachement al tientallen topics geopend over dit onderwerp.

Mijn mening blijft, het enige waar een schapenvachtje goed voor is bij een goedpassend zadel, is een schaap.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:53

Bij een goed passend zadel heb je inderdaad geen bontje nodig.
Het bontje maakt in principe alleen maar de kamer kleiner en dus past het zadel minder goed.

Ik zelf ben op het moment een schapenvachten schabrak aan het testen op mijn merrie omdat ze nogal gevoelig is in de rug. Ik heb een prestige Top dressage zadel deze zadels hebben een brede kamer, veel breder dan andere merken. Maar ik weet wel onder een ander zadel waarvan de kamer kleiner is zou ik het nooit leggen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:55

Helemaal mee eens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:38

Ik heb een lesklantje van me een bontje aangeraden omdat het zadel op haar pony niet helemaal lekker meer ligt en aangezien het nog een jonge pony is die net ingereden wordt zal ze nog zoveel veranderen dat nu een definitief zadel kopen geen optie is.

Verder zijn er ook paarden die een gevoelige rug hebben maar dat is een minderheid.

Ik rij zelf niet met een bontje omdat je veel minder voelt wat er onder je gebeurt en je zithulpen minder doorkomen. Wat dat betreft heb ik er liever zo min mogelijk tussen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:59

het blijft een eeuwig discussieonderwerp vrees ik. Ik weet het niet, ik heb er nu geen en ook geen nodig, maar ik veronderstel dat als ik er een nodig heb het zelf wel zal aanvoelen. Wat ik niet graag zie zijn bontjes die alle ruimte onder een zadel opvullen. Lijkt me niet fijn zitten, maar ik ben geen paard dus geen idee.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:01

ik had hem voor schokdemping, ik stuiterde nogal in de draf veel aangewerkt en nu is dat niet meer nodig, ik merkte echt dat ze toen lekkerder ermee liep in draf.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:04

Mijn zadel ligt iets te hoog boven hun schoft (had eerst paard met hoge schoft, en nu twee met lagere schoft).
En één van m'n twee paarden heeft gevoelige rug, en die rijd ik met het bontje, omdat de zadel groot genoeg is, en omdat ze dus een gevoeligere rug heeft.
Bij m'n andere paard leg ik het er nooit onder, omdat m'n singel anders niet meer past :p Knipoog, en omdat ik em inderdaad zo ook beter "voel".

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:52

hier zijn echt al zó veel topics over geweest........

maar een bontje is vooral sier,een zadel hoort goed te passen zonder.

en een paard met een gevoelige rug is dan blijer met een goed passend zadel,en als je stuitert in draf moet je beter leren zitten.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:54

Bij een gewoon goed passend zadel is er inderdaad geen bontje nodig, stop je deze er dan toch tussen is de kans dat druk verkeerd verdeeld wordt groot.
Wel ben ik voorstander van een bontje/drukverdeler onder een springzadel, ook al past deze prima.
Maar, dit is denk iets heel persoonlijks, je zal dus moeten doen wat je zelf als prettig voor je paard ervaard Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:55

Ik ben helemaal mee met jou mening, het bontje is nu een beetje een hype. Voor het 'mooie'. In principe verpest je je PASSEND zadel er alleen maar door, aangezien je de boom/kamer smaller maakt, zodanig dat je zadel niet meer past.

Bontjes zijn gemaakt voor paarden met rugproblemen, of paarden met een veranderlijke schoft/rug. (Bv bij ons op stal staat een paard waar de schoft invalt rond de winter, en zomers niet. Dit is heel onveranderijk, en telkens je zadel opvullen/veranderen om de twee maand is ook niet financieel mogelijk.)

Edit; Typo
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 04-03-07 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:56

Eens met de stelling. Haha!
Is imo gewoon een hype om zo'n ding onder je zadel te hebben. En bij 99 van de 100 zadels vernaggelt t bontje de pasvorm van het zadel.
Dis ik snap eerlijk waar niet waarom iedereen toch zo'n ding onder t zadel wilt hebben! Verward

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:58

Ik gebruik een bontje omdat mijn paard een gevoelige rug heeft Knipoog

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:44

Omdat mijn paard een hele hoge schoft heeft, en daarom heen nog weinig spieren heeft, leunt het zadel een beetje op de schoft. Door de onderlegger, komt het zadel meer omhoog.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:50

helemaal mee eens
op enkele uitzonderingen na
gebruiken verreweg de meeste mensne het voor de show

ik vind het niet eens mooi, soms zie je meer bontje dan pony
vreselijk vind ik ze
en dan ook nog een dikke ankymatras eronder, en dan is het helemaal compleet

vind het dom dat \zoiets een rage kan worden,
het is juist zo belangrijk om een goed contact te krijgen met de rug, door allerlei dikke dingen ertussen te stoppen , verlies je contact met de rug.
ach, die rage gaat wel weer voorbij , dalijk zijn de dunne dekjes weer ïn.
voor mij geen bontje of pad, bij eventuele gevoelige paarden hooguit een gelpad

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:10

Eens met de Stelling!! Ja

Ik vind ook dat de bontjes te veel voor de sier gebruikt worden ipv voor de functie die het bontje eigenlijk heeft.
Onder veel goed passende zadels wordt een bontje onder gestopt!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:50

ik heb een bontje onder mijn zadel, omdat mijn zadel niet goed past. mijn pony is nog jong en het zou stom zijn om nu een nieuw zadel te kopen.
ik vind het eigenlijk ook helemaal niet mooi

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:54

Ik heb bij 1 van onze merries een bontshabrak onder het zadel omdat zij gewoon heel gevoelig op haar rug is. Haar zadel ligt perfect, maar met bontje loopt ze beter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:10

Je hebt een bontje en een bontje en een bontje.
synthetisch, lamsvel en lamsvacht (geweven)
en dan nog spinefree en non spine free
Spinefree maakt de kamer netzoveel kleiner dan een HH-lowbudgetdekje... maar dan zit je met een spinefree wel in een andere prijsklasse dan een synthetische.
Soms is bontje een lapmiddel, maar dan ene lapmiddel voor je spaarvarken, omdat je paard om welke reden dan ook teruggevallen is in de bespiering en/of conditie (en daarmee bedoel ik niet het uithoudingsvermogen)
huidaandoening, en zo zijn meer meer dingen te bedenken.
Echter zul je als je een bontje gebruikt je zadeldek dikte aan moeten passen, maw een ander zadeldek moeten gebruiken.. waarbij een puffy uiterlijk niet gelijk betekent dat een dek ook dik is... Ik heb fijngestepte dekjes die dikker zijn (gemeten) dan bijv. een HH pad of een ankypad,die er beide dikker uitzien. Dan heb je nog dekken waar de vulling ruimte heeft, en dat is wederom niet bij fijngestepte dekken.
De stelling klopt, alleen vind je nergens een zadel dat 52/7 goed op je paardpast zijn/haar leven lang.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:54

Ik heb mijn bontje gekocht voor de sier, vind het gewoon erg mooi staan, maar als ik nu naar mijn zadel kijk, vind ik het wel iets beter liggen, al was het niet zo dat het daarvoor niet goed lag.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:55

Ik ben het met de stelling eens Ja Ik heb een tijdje onder mijn goedpassende zadel een bontje gelegd en het lag direct anders. Dus voor mij geen bontje onder mijn zadel

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:32

Ik heb een bontje echt voor de sier ik vind het net wat mooier met een bontje Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:37

Sence schreef:
Omdat mijn paard een hele hoge schoft heeft, en daarom heen nog weinig spieren heeft, leunt het zadel een beetje op de schoft. Door de onderlegger, komt het zadel meer omhoog.

Dit klinkt juist alsof de druk op de schoft vergroot wordt?