[WN] Zadel voor arabier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirsa_

Zadel voor arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 13:36

Jaja, ik wil western gaan rijden met mijn arabje.
Nu ben ik benieuwd of jullie zadelpassers aan kunnen raden?
Liefst koop ik een goed 2dehands zadel, ipv nieuw westernzadel van iets mindere kwaliteit.
Budget ligt rond de 800-1000 euro!
Of misschien kunnen mensen die zelf ervaring hebben met een arabier zadel aanraden?
Natuurlijk is elk paard anders, maar ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met (ervaring met) arabieren!

Ik ben benieuwd!

sablou

Re: Zadel voor arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:31

Ik heb veel ervaring met passen van westernzadels en VB-Arabieren (zowel eigen als van klanten).
Ik heb je maar even een PB gezoenden.
MVG Louis

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:12

Ik heb zelf eerst een Garland (tweedehands gekocht) en daarna een Billy Cook (nieuw) voor mijn arabier. Een vriendin van me heeft er een van Sablou en is er supertevreden over (na eerst een ervaring met een slecht passend zadel te hebben gehad) en ik moet zeggen dat het zadel er ook erg mooi afgewerkt uitziet.
Mijn Billy Cook is een barrel-race zadel, iha wat lichter en korter dan een 'normaal' zadel. De Garland had een vergelijkbaar model.
Arabieren heb een relatief korte rug, dus daar zul je op moeten letten met een zadel. Veel merken hebben ook een speciale "arabian tree", maar bij mijn arabje paste die dus voor geen meter (dat kon zelfs een leek zien Lachen )
Je kunt inderdaad het beste iemand langs laten komen die er echt verstand van heeft. Ik denk dat je inderdaad het beste een goede tweedehandse kunt kopen voor het budget. Voor dat bedrag moet dat zeker lukken!
Maar wellicht dat Sablou je al verder heeft kunnen helpen.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat het vinden van een passend westernzadel voor een arabier gemakkelijker is dan het vinden van een passend dressuurzadel. Ik heb eerst dressuur gereden met mijn arabier en het heeft me dus heel veel moeite gekost om een goed passend zadel te vinden. Er waren wel relatief veel zadels die in eerste instantie wel goed pasten, maar tijdens het rijden schoven ze allemaal naar voren. De oorzaak hiervan is de rondgeribdheid van de arabier. Dit verschijnsel schijnt met westernzadels (en ook met springzadels) veel minder een probleem te zijn dan met dressuurzadels.
Let wel, voordat we weer de bekende discussie ingaan: deze zadelmaker (overigens een Engelse zadelmaker) beweerde dus niet dat westernzadels altijd op alle paarden passen, maar dat westernzadels beter geschikt zijn voor rondgeribde paarden dan dressuurzadels.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:37

storm westernstore in egmond bij alkmaar,de eigenaares van deze winkel heeft jarenlang arabjes gefokt en uitgebracht,fokt nu quarabjes,zij weet er ook wel het een en ander vanaf,voor een eventueel second oppinion ofzo.via google is haar site wel te vinden.maar met dat budget moet er wel wat goeds te vinden zijn voor je paardje,succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:10

Kaunos schreef:
Ik heb me wel eens laten vertellen dat het vinden van een passend westernzadel voor een arabier gemakkelijker is dan het vinden van een passend dressuurzadel.
Laat ik nou net het tegenovergestelde gehoord hebben.
Arab'jes hebben een korte rug, ovale ribben en brede schouders. Geen goede kombi voor een standaard westernzadel dus.

Nu zijn niet alle arabjes gelijk, dus misschien heeft deTS een 'normaal' tiepje Lachen

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 20:16

westernappie: heb de site net gevonden, ga 't eens even bekijken Lachen

Edit: er is helaas niet veel te zien op de site, jammer!

DubbelDun: We hebben vorige week een aantal zadels gepast, was helaas allemaal niks.. Alleen de Crates van een vriendin past wel goed, maar da's wel een zadel met een arabian tree! (foto's van mijn knollie staan trouwens in mijn profiel!)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:31

De kreet 'arabian' wordt vaak gebruikt voor zadels met een korte (ronde) skirt of een kortere dan normaal boom. Hoeft niet iets te zeggen over de vorm van de boom.
Er is geen standaardisatie, dus elke merk kan er zijn eigen inbreng aan geven.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 23:08

Ja dat is ook zo Lachen

Kunnen jullie nog zadelpassers aanraden?

Werd door iemand aangeraden maar een te groot zadel te kopen zodat ze er in zou groeien ivm weinig bespiering die ze nu heeft... Nors opkijken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:33

Kaunos schreef:
Ik heb me wel eens laten vertellen dat het vinden van een passend westernzadel voor een arabier gemakkelijker is dan het vinden van een passend dressuurzadel.

Dat ligt helemaal aam de rug van het paard en het is zeker niet makkelijk en dat geldt voor elk ras

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:28

Meisje21 schreef:
.....Werd door iemand aangeraden maar een te groot zadel te kopen zodat ze er in zou groeien ivm weinig bespiering die ze nu heeft... Nors opkijken

Die koopt voor zijn kinderen ook altijd schoenen maat 40...ze groeien er wel in... Knipoog
Nooit doen dus !!!!
MVG Louis

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:29

MSQuincyTE schreef:
Kaunos schreef:

Dat ligt helemaal aam de rug van het paard en het is zeker niet makkelijk en dat geldt voor elk ras

Ik geloof niet dat de TS iets heeft aan zo'n uit zijn verband getrokken quote (en ik ben er ook zeker niet blij mee).

Ik beweer niet (en degene die me dit verteld heeft ook niet) dat het gemakkelijk is om een goed passend westernzadel te vinden. Ik heb wel zelf de ervaring dat ik met het passen en uitproberen van westernzadels nooit heb ervaren dat deze naar voren gingen schuiven tijdens het rijden, wat wel het geval was bij dressuurzadels.

Het probleem wat ik aanduid is een veel voorkomend probleem bij dressuurzadels voor arabieren (kijk maar eens op het arabische volbloeden forum), maar door de andere bouw van zowel westernzadels alsook springzadels komt dit schuifprobleem veel minder voor bij dit type zadels.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:04

Er is maar één manier om zeker te zijn van de pasvorm, je moet je paard goed opeten en het zadel met de kale boom die in het zadel verwerkt is: dat is de enige manier.
De meeste arabieren hebben een vrij brede rug: veel twist. Maar er bestaat niet zoiets als een boom die op alle arabieren passen. Dezelfde boom die op een arabier past, kan ook op een quarter passen. niet het ras maar de vorm van de rug van het individuele paard is ven belang.

Ik heb zelf een arabier en daar ligt een gewone boom op, wel optimaal passend, maar geen speciale arabieren boom.
Op mijn site zie je hoe mooi hij ligt. (is één van mijn lievelingsfoto's)
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 25-02-07 23:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 23:39

Wat heb je te bieden AafkeB? Knipoog Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:44

even geduld: Ik ben je aan het pb-en

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:04

Rij al een jaar of 10 met AV's western. Met jonge, ouder, smalle, brede enz. Heb al heel wat zadels geprobeerd. Ben vorig jaar voor een boomloze (de Bob Marshall) gevallen. Achteraf had ik dat veel eerder moeten doen. Had mij een hoop geld en ellende bespaart !!!!!!!!!!!!!!!

gr. johanna

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:40

Misschien moet ik niet reageren in zo´n serieus topic welke ik met interesse lees, maar persoonlijk lag ik lag toch in een deuk om het volgende....

AafkeB schreef:
Er is maar één manier om zeker te zijn van de pasvorm, je moet je paard goed opeten en het zadel met de kale boom die in het zadel verwerkt is: dat is de enige manier.

Volgens mij heb je het probleem dan opgelost. . . . je hebt dan helemaal geen zadel meer nodig Haha! Haha!

Maar ga door, ik lees mee . . . en ik lees werkelijk geinteresseerd mee, omdat mijn kleine meidje (geen AV, maar toch) eind dit jaar ook een zadel op krijgt en die moet ik nog voor haar kopen . . .

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:21

Ja, ik wou de M er nog in doen, maar ik had al tevaak geëdit.
Je moet je paard NIET opETEN, maar liefdevol verzorgen. Vingers aflikken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:33

Voor mijn Arabier heb ik, na veel zoektochten en niet goed passende zadels, een zadel op maat laten maken. Mijn paard is extreem kort in de rug, heel veel schoft.
De kosten liggen wel wat hoger, maar in vergelijking met een goed fabriekszadel viel me dat eigenlijk nog 100% mee.
Voordeel is dat ik nu een zadel heb waar ik heerlijk in zit, wat mijn paard prima past en wat ook nog naar mijn smaak getoold en gekleurd is.
Afbeelding
Hier ligt hij nog bij de zadelmaker. Ik moet nog steeds foto's maken hoe hij op mijn paard ligt.

P.S. Het "opeten" van AafkeB vond ik ook wel erg grappig Haha! Bloos

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:50

hmmmm dus toch Bob Marshall?! Hoor hier goede dingen over en wil er eigenlijk ook eentje aanschaffen, maar werd me min of meer afgeraden.
Johanna heb je inmiddels gepbt

Interessant topic.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:45

CounTree schreef:
hmmmm dus toch Bob Marshall?! Hoor hier goede dingen over en wil er eigenlijk ook eentje aanschaffen, maar werd me min of meer afgeraden.
Ben wel benieuwd door wie en wat de ervaring van deze persoon is met dit zadel Knipoog

Er zijn op Bokt inmiddels meerdere personen die er naar tevredenheid op rijden (en de paarden er ook blij onder lopen), dus een proefrit ergens bij je in de buurt moet vast wel te realiseren zijn.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:39

ik heb wel is vaker gepb't op deze vragen, maar dan omdat ik ook een moeilijke pony heb met veel arabjes bloed.
heb nu een wintec pro dressuurzadel, en ga nu verder sparen om uiteindelijk toch mijn droomtack te kunnen kopen Knipoog

mijn pony heeft smalle schouders, rond geribt, zeer korte rug.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 03:55

heb even in je profiel gekeken, leuk paard! en die foto's van dat witte pony'tje vond ik ook heel mooi.
Volgens mij is er voor bijna ieder paard een passende boom te vinden

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:37

dankjewel Haha! en ja ik ga gewoon hard sparen voor een goed zadel

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:46

DubbelDun schreef:
Ben wel benieuwd door wie en wat de ervaring van deze persoon is met dit zadel Knipoog

Er zijn op Bokt inmiddels meerdere personen die er naar tevredenheid op rijden (en de paarden er ook blij onder lopen), dus een proefrit ergens bij je in de buurt moet vast wel te realiseren zijn.

Helaas ik ga geen namen noemen Cool . Maar ga gewoon dit keer mijn zin doorzetten Duivel

EN...........er is inmiddels door iemand uit mijn kennissenkring aangeboden om langs te komen met haar zadel, zodat ik een proefrit kan maken en het ZELF kan ERVAREN!!! Tong uitsteken

Dus kans is groot dat ik binnenkort treeless ga!!! Pling

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:05

Even voor de duidelijkheid ik heb het dan over een proefrit op Western Bob Marshall treeless zadel.