enge bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

enge bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:25

waarvoor dienen dezen bitjes ? vind ze er niet echt fijn uitzine

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

nou wie weet de werking ?

edit : nog wat gevonden

5 [img]Afbeelding%20534.jpg[/img] staat bij hengsten bit ?

6Afbeelding staat bij gescheven: Duitse Hackamore

8Afbeelding

9Afbeelding Tong bit
(vind net lijken of een paard een mixer in zijn mond heeft

nou vind maar enge dingen hoor ik hou het toch maar bij een dubbel gebroken bitje

11[img][/img]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-07 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Essiie

Re: enge bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:26

Rare bitten.. heb ik nog nooit gezien Nagelbijten / Gniffelen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:27

ZIjn die dingen in een gewone ruitershop te koop?? Verward

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:27

de tweede en de derde zijn op nog een topic beschreven in hanachement

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:28

armanike schreef:
de tweede en de derde zijn op nog een topic beschreven in hanachement

niet gezien zach zo op google

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:41

Ik zag ook zo'n online shop met allemaal van die enge bitjes. Nagelbijten / Gniffelen
Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarvoor ze dienen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:53

_Nicky schreef:
Ik zag ook zo'n online shop met allemaal van die enge bitjes. Nagelbijten / Gniffelen
Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarvoor ze dienen enzo.

weet je nog welke ?

Laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:57

Op Jumping Amsterdam kreeg je bij een ruitershop (waar je alleen maar kan bestellen) een catalogus en daar stonden deze bitjes ook bij. Ik vond/vind ze er ook niet erg vriendelijk uit zien, maar er stond verder niet bij waarvoor die bitjes diende.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:58

equimatch.nl of .com , daar hebben ze die bitjes Knipoog geen idee wat de werking/nut ervan is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:00

heb ook geen idee waar ze voor dienen, maar 3 vind ik er ook heel eng uitzien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:01

Soraya92 schreef:
equimatch.nl of .com , daar hebben ze die bitjes Knipoog geen idee wat de werking/nut ervan is!

nee ik ook niet vind ze er redelij eng uitzien (snap ook niet dat iemand zo'n ding in een paarden mond kna doen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:02

vind het er verschrikkelijk uitzien.. en ik hoop maar dat de werking ervan minder erg is dan hoe ze eruit zien.. maar ik heb zo'n vermoeden van niet...

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:03

die nr 1 en 3 komen in de film seabisquit voor (of een versie van) die ring word "buitenom" gedaan, dus bit in de mond, ring om neus of bij de halve onder de kin.
uitwerking weet ik niet..maar lekker kan het niet zijn. Maar dat geld geloof ik voor alle 4 de bitten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:05

Geen idee heb ze nog nooit gezien, ben benieuwd voor meer uitleg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:06

4 lijkt mij een stang met een gebroken bit eroverheen ofzo?

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:32

9 is een bit dat et paard onder het rijden een beetje bezig houdt, niet echt zo eng als die andere vind ik

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:34

en ik dacht dat die hackamore gebruikt werd als je bitloos reed?

edit;
Hackamore hoofdstel

Dit bitloze hoofdstel werkt een stuk scherper in dan het bitloze hoofdstel. Zeker wanneer men geen ervaring heeft met de hackamore, kan men meer schade toedoen aan het paard, dan goed. De hackamore werkt in op de neus, en wanneer men te hard in de handen is kan het zover komen dat het neusbeen wordt gebroken. Wanneer men echter voorzichtig is en niet te hard in de handen is dit een hele mooie manier om zonder bit te rijden. Zeker bij paarden die niet goed reageren op het standaard bitloze hoofdstel.

op internet gevonden
Laatst bijgewerkt door KhivkJe op 19-02-07 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:36

Die met die hoefijzers aan de zijkant is gewoon een stang met aan de zijkant die dingen voor de sier. Dat bit met dan freubeltje in het midden is een tongbit zodat het paard zijn tong niet over het bit heen doet. Een Hackamore geeft toch druk op dat bot voorop daar bij de neus? Deze bitten staan inderdaad in de Shires catalogus.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:42

1. is een ringbit geloof ik.. ik weet verder de werking niet echt maar het lijkt me dat die ring als een soort kin ketting zit dus het zal wel scherp zijn
2, 3 en 4 weet ik niet
5 doet het niet bij mij Knipoog
6 is een bitloos "bit" het zwarte zit om de neus, ketting als kinketting.. en aan die lange scharen zitten de teugels. werkt behoorlijk sterk in op de neus.
8. doet me een beetje denken aan een thiedeman bit maar volgens mij is het dat niet. ziet er meer uit als een "gewone" stang met versierde bitringen
9 is een vrij normaal bit zorgt ervoor dat het paard z'n tong niet over het bit gooit.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:43

Het woord enge bitten is ook wel een beetje overdreven bij sommige..

Nummer 1: Vind ik er niet heel onvriendelijk uitzien...Netjes gevormd..alleen dat ding eromheen? Denk dat ze hun mond niet te ver kunnen openen ofzo?
Nummer 2: Heb geen idee..geen lekker bit..Velletje kan er tussen komen lijkt mij
Nummer 3: Tsja..Ik zou het niet weten..lijkt me niet echt kunnen...Bit in de mond..zou betekenen dat het rondje omhoog staat.
Nummer 4: idd een heel eng bitje...heel smal..brr
Nummer 5: Zoek eens op google..genoeg informatie
Nummer 6: Ehm..gewoon een Hackamore met lange scharen..die ik ook heb
Nummer 7: waar is die gebleven?
Nummer 8: Een soort van roosjesbit..Dus voor voor de kar
Nummer 9: Smal bit, die scherp inwerkt..met tonglepel zodat ze hun tong er niet overheen kunnen gooien.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:46

xjildou schreef:
1. is een ringbit geloof ik.. ik weet verder de werking niet echt maar het lijkt me dat die ring als een soort kin ketting zit dus het zal wel scherp zijn
2, 3 en 4 weet ik niet
6 is een bitloos "bit" het zwarte zit om de neus, ketting als kinketting.. en aan die lange scharen zitten de teugels. werkt behoorlijk sterk in op de neus.
8. doet me een beetje denken aan een thiedeman bit maar volgens mij is het dat niet. ziet er meer uit als een "gewone" stang met versierde bitringen
9 is een vrij normaal bit zorgt ervoor dat het paard z'n tong niet over het bit gooit.

Klopt niet helemaal.

Een bitloos bit bestaat niet Knipoog Het is gewoon een hackamore, met langere scharen..Ook genoeg informatie op internet over te vinden Lachen..En alles werd zo scherp in als de hand van de ruiter..(ja zelfs het zachtste bitje bij een hardhandige ruiter is scherper dan een hackamore met lange scharen bij een ruiter met zachte hand!)

Het is wel zo..dat je een hack niet al te hoog kan plaatsen..en het hoofd van het paard heeft een bot van zeg maar tussen de ogen met versmalling tot tussen de neusgaten. Hoe lager hoe sneller je het kan breken. Zal niet zo snel gebeuren, maar je moet geen ruk er aan geven, want dan heb je daar igg kans op

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:51

Kangaroo_Syl schreef:
xjildou schreef:
2, 3 en 4 weet ik niet

Klopt niet helemaal.

Een bitloos bit bestaat niet Knipoog Het is gewoon een hackamore, met langere scharen..Ook genoeg informatie op internet over te vinden Lachen..En alles werd zo scherp in als de hand van de ruiter..(ja zelfs het zachtste bitje bij een hardhandige ruiter is scherper dan een hackamore met lange scharen bij een ruiter met zachte hand!)

Het is wel zo..dat je een hack niet al te hoog kan plaatsen..en het hoofd van het paard heeft een bot van zeg maar tussen de ogen met versmalling tot tussen de neusgaten. Hoe lager hoe sneller je het kan breken. Zal niet zo snel gebeuren, maar je moet geen ruk er aan geven, want dan heb je daar igg kans op

hahah dat weet ik maar omdat ze het over bitten had omschreef ik het maar even zo Knipoog
veel mensen weten niet wat een hachemore is dus een simpele omschrijving: een bitloos bit Tong uitsteken
heel simpele omschrijving maar goed, het lijkt me niet dat de TS deze bitten gaat uitproberen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:16

nummertje acht is iig gewoon een showbitje. het is een ongebroken trens, en de goudkleurige 'dingen' zijn gewoon de bitringen. dit bit is NIET bedoeld om mee te mennen, noch om mee te rijden. het wordt gebruikt icm een showhoofdstel met voorbrenglijn of hengstenketting. deze bitten zien er dus zo uit voor de sier, en werken bij normaal gebruik precies hetzelfde in als een gewone ongebroken trens. bij Welshponies worden deze bitten veel op shows gebruikt. ook bij de haflinger zie je ze vaak.

met een hackamore kán je het neusbeen breken, maar alleen het 'zwevende' gedeelte daarvan, en dan moet je hem wel héél laag hangen.

de onderste is bedoeld om het paard met het bit aan het spelen te krijgen. het lepeltje hangt gewoon los, en doet het paard geen pijn. wordt onder andere gebruikt om paarden die het bit vastpakken los te leren laten, en met het bit te leren spelen.

die met de grote ring is een ringbit, en wordt onder andere bij renpaarden gebruikt. deze zie je ook wel in twee losse onderdelen, een gewoon bit in combinatie met het ringbit of 'hengstenbit'.

de rest zou ik niet weten, een aantal heb ik wel eerder gezien maar ik zou niet weten waarvoor het dient of hoe het heet.

en ja, deze worden ook gewoon in winkels verkocht. als ik hier naar de ruitersportzaak ga, kan ik ze zo meenemen, zelfs als ik een penny ben van 8 jaar, om te proberen mijn verzorgpon in de hand te houden. hier hebben ze ook bitten met normale ronde ringen, en een ketting als mondstuk. erg belachelijk als je dat nodig hebt om met je paard om te kunnen gaan. ik hou het maar lekker bij bitloos, of mijn dubbel gebroken kopertrensje.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:13

Anoniem schreef:
waarvoor dienen dezen bitjes ? vind ze er niet echt fijn uitzine

1: gewone ongebroken trens, dat ding eronder is volgens mij om vast te houden (hengsten)

2. trens met extra ringen, geen idee waarvoor.

3. zelfde als 1.

4. scheeflopersbit, uit de drafsport. Tegenm scheeflopen dus.

5. geen plaatje.

6. Hackamore met lange scharen. Op de kop Haha!

7. geen plaatje

8. showbitje voor keuringen.

9. Als het een tongbit heet zorgt het er vast voor dat het paard zn tong niet over het bit kan krijgen. Ik heb de versie met twee dichte lepels.

Vind ze over het algemeen niet zo eng hoor. Lachen

[edit] even plaatje van nr 4 opgezocht:
Afbeelding

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:36

Nien, 11 is neit eng, bebruikt sophie voor kaen ook.. Dat tong bit, dat stukje is zodat hij z'n tong daar kan neeleggen want sommige paarden die doen hun bit uit hun mond met hun togn, en dat bit gaat dat tegen, het is gewoon goed, zorgt er alleen voor dat hij z'n bit niet uit kan doen/zo met zn tong aan het spelen is