Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nicky schreef:Ik vind hem veel fijner in gebruik. Ik sta in tegenstelling met sommige mensen erg met een normale neusriem te klooien en krijg een aansnoerneusriem zo vastgemaakt. Bovendien vind ik ze nog mooier ook en ze zijn stabieler naar mijn ervaring.
marloezzke schreef:ik vind ze erg fijn.
hij moet wel goed in elkaar zitten anders gaat het vastmaken erg moeilijk, vaak zijn ze in de fabriek al verkeerd in erlkaar gezet!
andafries schreef:Ik vindt de aansnoerneusriem vreselijk !!! En waarom ? Ze zitten meestal toch te strak , hoewel het hier vaak wordt beweerd van niet. Toch zie ik het vrij vaak van wel bv. als ik nieuwe leerlingen krijg. Dan loopt dat paard meestal te wringen om toch zijn kaken te bewegen , meestal zijn ze dan ook zwaar op de hand. Dan doe ik de riem een paar gaatjes losser begint het paard weer te knabbelen op het bit en weer lichter in de hand. Als ik dan vraag waarom zit de neusriem zo strak dan is meestal het antwoord van dat dat moest van de instructeur. Maar waarom ??? Weten ze vaak niet. Ik weet het echter wel waarom. Als je wedstrijd rijdt wil de jurie niet zien dat de mond van het paard geopend is (vindt ik persoonlijk minder erg dan een dichtgesnoerde mond), ja en als dat rijkunstig niet opgelost kan worden dan snoer je hem gewoon dicht (meegemaakt op een grote wedstrijd stal waar ik gewerkt heb , dat was ook in het begin voordat deze neusriemen populair werden). Mensen die zeggen dat ze hem mooi vinden staan omdat hij zo breed is kan ik mij best goed voorstellen vooral bij paarden met een grof hoofd dan vindt ik het zelf ook mooi staan !!! Maar dan kan je net zo goed een normale neusriem kopen (is ook nog goedkoper)
Persoonlijk vindt ik de africhtings (hannoveraanse) neusriem het fijnst , gewoon twee vingers ertussen en niet strakker het bit ligt dan stil in de mond . Hebt bijna nooit last van aanleuningsproblemen e.d. Helaas moet je goed zoeken om zo'n neusriem vooral als je een goede kwaliteit wilt.