Ervaringen met een van deze hoofdstellen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

Ervaringen met een van deze hoofdstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:41

Ik heb voor een van mijn paarden een nieuw hoofdstel nodig, nu heb ik een beetje rond gekeken en een paar leuke hoofdstellen gezien. Ik wil alleen weten wat jullie ervaringen zijn met de hoofdstellen. De prijsklasse is heel verschillend, van goedkoop tot de duurdere merken.

Een trens hoofdstel voor een groot paard met een wat groter hoofd, hierbij is het dus belangrijk dat de neusriem heel ruim is:

- Imperialriding hoofdstel met de brede neusriem
- ANKY
- Kieffer Anja
- Passier Aries
- Pagony Special

Ik vind het ook belangrijk dat hij kwalitatief goed is, dus dat het hoofdstel niet snel scheurt. Ook vind ik het belangrijk dat het leer mooi soepel is.

lonnie

Re: Ervaringen met een van deze hoofdstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:45

ik vind de kealiteit van pagony prut, heb er eentje gehad en het was echt slecht leer. Had die met de brede aansnoerneusriem, weet niet hoe die heet.

Met kieffer en passier geen ervaringen, al vind ik de passier aries een erg mooi hoofdstel, maar wel gelijk duurder.

Ikzelf heb 3 hoofdstellen van Imperial Riding, die met de aansnoerneusriem die jij bedoelt. Hele fijne hoofdstellen en goed leer, voor een mooie prijs, vind ik dan. Zit boven de pagony en onder de kieffer en de passier, maar de kwaliteit leer is gewoon goed. Hoofdstel is netjes afgewerkt en gaat lang mee. Ikzelf heb er ruim 6 jaar een gehad met wit onderlegd, maar onmdat ik die beu was weggedaan maar zag er nog super uit!
Vind alleen de frontriemen altijd een beetje saai, dus daarvoor koop ik dan een mooie losse. In ieder geval kan ik je de IR zeker aanraden!

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:47

bedankt. Ik vind de IR heel mooi om te zien en het is inderdaad geen duur hoofdstel, weet je misschien ook hoe de neusriem uit valt ?

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:53

ik heb de pagony special gehad. Ik vond het best mooi hoor en stevig maar niet echt bijzonder mooi.. je ziet wel snel dat hij gebruikt word zegmaar.
Ik heb nu de passier aries een erg mooi hoofdstel Lachen niet te soepel niet te stroef. over de duurzaamheid kan ik je nog niet veel zeggen omdat ik hem nog maar 3 maanden heb. maar ik ben er nu nog heel blij mee Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:56

ik heb voor mijn fjord een full neusriem nodig en die zit volgens mij op het laatste gaatje, dus ik heb geen gaatjes over zeg maar. moet ik er wel bijzeggen dat ze echt een hele brede kaak heeft, dus waarschijnlijk past een normalen kwpn'er ofzo een maat full ook goed.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:15

Ik heb een Kieffer, kwalitatief heel tevreden over. OK dan!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:22

ik heb ook de kieffer anja.
mijn paard heeft ook een groot hoofd, de aansnoerneusriem past ie niet, de gewone neusriem, moet een gaatje bij in, maar nu past ie wel.
ik vind de kwaliteit wel goed, had wel een sperriem, waar het platte stukje, zijn 2 lagen leer, los ging laten en er kwam heel vies plakkerig spul vrij.
maar even naar de ruitersport zaak en kreeg zo een nieuwe en deze blijft wel goed.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:08

Pagonyleer vind ik echt ontzettend slecht! Het leer is stug en wordt heel snel lelijk. Nee daar heb ik niks goeds over te zeggen.
Kieffer vind ik wel goed, al vind ik de prijs/kwaliteit verhouding iets minder. Voor de prijs die je betaald mag je toch iets betere kwaliteit verwachten vind ik. Voor de rest vind ik Kieffer wel fijn Lachen

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:14

Alle waar naar zijn geld.
Ik heb een rondgenaaide Dobert gekocht en was zo'n 319 euro kwijt.
Ik heb er nog een aparte blingblingfrontriem bijgekocht van 75 euro dus tel maar op.
Maar de kwaliteit van Dobert is dan ook fantastisch.

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:25

Ik heb zelf de kieffer Ulla Salzgeber een paar jaar terug gehad met de gouden randjes, over dat hoofdstel heb ik werkelijk geen goed woord over, hij lag na een half jaar in de vuilnisbak. Ik heb voor mijn pony een Kieffer Madonna en die gaat al 3,5 jaar mee, hij ziet er nog steeds super uit en de steentjes blijven ook heel mooi. Ik vind het bij kieffer altijd een beetje moeilijk, sommige hoofdstellen zijn van super kwaliteit en andere weer een heel stuk minder, en ik vind het na de slechte ervaring met de ulla salzgeber een beetje een groot risico om zomaar een kieffer hoofdstel uit te proberen, die kieffer kost namelijk al zo 130 euro. Daarom vroeg ik me ook af wat voor ervaringen er mee zijn. De maten van kieffer vallen ook altijd heel anders. De pagony neem ik dus al niet, ik wil gewoon een kwalitatief goed hoofdstel. De IR wil ik zeker nog eens in het echt bekijken want daar hoor ik toch wel goede reacties over. Iemand misschien nog ervaring met de ANKY ? Hoe breed is die neusriem eigenlijk ?

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:26

hopla: dat zijn inderdaad mooie hoofdstellen, maar ik wil er niet zoveel geld aan uitgeven omdat ik binnenkort toch Z hoop te starten en dan gebruik ik hem niet zo vaak meer.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:29

sidneylover schreef:
hopla: dat zijn inderdaad mooie hoofdstellen, maar ik wil er niet zoveel geld aan uitgeven omdat ik binnenkort toch Z hoop te starten en dan gebruik ik hem niet zo vaak meer.

Ik heb juist deze gekocht omdat ik hem uit kan breiden naar stang en trenshoofdstel.
Bij Dobert kun je de bakstukken en de stangteugel er los bij kopen.
Van de neusriem laat ik dan het lusje weghalen van de sperriem en voila ik heb een stang en trenshoofdstel.
Echt supermooi. Haha!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:35

ik heb die van anky laatst in mn ahnden gehad in het drunens ruiterhuis, maar die vond ik nou niet speciaal voor die prijs, dan kan je beter de passier nemen, daarvan is de kwaliteit leer ook beter

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:38

Het Anky hoofdstel is een fijn hoofdstel en staat ongeveer gelijk aan die van Kieffer.
Ik heb er geen klachten over en is fijn in gebruik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:19

ik heb een IR, echt een superfijn hoofdstel, blijft lang mooi en het is echt zacht en soepel leer. de neusriem vond ik wel wat klein uitvallen, ik heb de versie aansnoerneusriem zonder sperriem. hij past, maar het is nét aan. je zou het kinriempje kunnen vervangen door een sperriempje, heb ik ook weleens gedaan, en het ziet er bijna hetzelfde uit, alleen een sperriem is dus langer.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:33

Ik heb zeer goede ervaring met Kieffer. Mijn eerste is nu al zes jaar oud. Ik rijd er dagelijks mee. Nou maak ik ze elke week schoon met zadelzeep wat natuurlijk wel bevordelijk is voor de levensduur.
Ze kosten zo rond de 100 euro. Best veel geld, maar als je een paar goedkopere achter elkaar koopt ( door breuk,etc) ben je denk ik net zo duur uit.
Liefs Kaatje77 Haha!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:43

Ik ben heel tevreden over IR, mijn oude (was echt járen oud) is door mijn eigen domme schuld stuk gegaan, heb nu alweer een tijdje een nieuwe.
Heel fijn soepel leer voor een heel nette prijs Ja

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 02:04

Ik heb de pagony special, fijn hoofstel!
Hij is kwalitatief waarschijnlijk niet zo goed als een kieffer of anky, maar ik heb er fijn mee gereden!
alleen zou ik andere teugels erbij kopen, deze blijven erg stijf :s

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:44

sidneylover schreef:
Ik heb zelf de kieffer Ulla Salzgeber een paar jaar terug gehad met de gouden randjes, over dat hoofdstel heb ik werkelijk geen goed woord over, hij lag na een half jaar in de vuilnisbak. Ik heb voor mijn pony een Kieffer Madonna en die gaat al 3,5 jaar mee, hij ziet er nog steeds super uit en de steentjes blijven ook heel mooi. Ik vind het bij kieffer altijd een beetje moeilijk, sommige hoofdstellen zijn van super kwaliteit en andere weer een heel stuk minder, en ik vind het na de slechte ervaring met de ulla salzgeber een beetje een groot risico om zomaar een kieffer hoofdstel uit te proberen, die kieffer kost namelijk al zo 130 euro. Daarom vroeg ik me ook af wat voor ervaringen er mee zijn. De maten van kieffer vallen ook altijd heel anders. De pagony neem ik dus al niet, ik wil gewoon een kwalitatief goed hoofdstel. De IR wil ik zeker nog eens in het echt bekijken want daar hoor ik toch wel goede reacties over. Iemand misschien nog ervaring met de ANKY ? Hoe breed is die neusriem eigenlijk ?

wat was er mis mee dan?
anders had je terug naar de winkel gemoeten en als het dus kwam door slechte kwaliteit had je dus een nieuwe moeten krijgen.
want na een half jaar in de prullenbak is wel snel voor een kieffer

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 15:00

Ik ben meerdere keren terug geweest met het hoofdstel. Eerst begon het goud van de neusriem af te gaan (het was niet een beetje, maar het hele gouden lijntje ging eraf), toen heb ik dus een nieuwe neusriem gekregen. Toen begon de frontriem, daar ging ook al het goud af en de neusriem begon ook weer. De gouden gespjes werden ook heel lelijk, daar ging het goud ook vanaf. Maar nu het ergste, ik was aan het longeren met bijzet en toen brak het bakstuk door, mijn pony raakte dus helemaal in paniek om dat het bit los hing in zijn mond. Dit is gewoon gevaarlijk en toen heb ik besloten per direct het hoofdstel weg te gooien. Ik onderhoud mijn hoofdstellen altijd netjes door ze vaak te poetsen dus daar kan het niet aan liggen. Op de stal waar ik toen stond hadden nog 2 mensen dit hoofdstel in de trens uitvoering en 1 iemand had de stang en trens uitvoering, allemaal dezelfde klachten als bij mij. Toen ik een nieuw hoofdstel ging kopen vond ik de kieffer madonna meteen al erg mooi, maar ik durfde het eigenlijk niet zo goed aan (het is behoorlijk wat geld als je een hoofdstel na een half jaar weg moet gooien) uiteindelijk heb ik hem toch gekocht en ik ben er echt heel erg tevreden over, super kwaliteit en heel erg chique. Zoals ik al eerder zei gaat dit hoofdstel inmiddels al 3,5 jaar mee en hij ziet er nog super uit.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:12

Ik zit er zelf over te denken om de Kieffer Anja aan te schaffen maar als is dat zo hoor van de neusriemen dat die klein uitvallen ben ik toch wel een beetje nerveus daarover. Want degne die ik nu heb heb ik ook geen gaatjes meer over dus vandaar eigenlijk een nieuw hooftstel. En omdat ik hem gewoon heel erg mooi vind.

Maar raden jullie dan gewoon de cob aan (voor haf) of de full en gewoon los bijkopen??

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:37

wat voor maat heb je anders?
ik had hier voor ook een paard, die moets een cob hebben, alleen de neusriem moet een full zijn.
was ook een kieffer en was geen probleem, kreeg gewoon een cob hoofdstel en ze heeft de neusriem omgeruild voor een full.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:38

girlchat11 schreef:
Ik zit er zelf over te denken om de Kieffer Anja aan te schaffen maar als is dat zo hoor van de neusriemen dat die klein uitvallen ben ik toch wel een beetje nerveus daarover. Want degne die ik nu heb heb ik ook geen gaatjes meer over dus vandaar eigenlijk een nieuw hooftstel. En omdat ik hem gewoon heel erg mooi vind.

Maar raden jullie dan gewoon de cob aan (voor haf) of de full en gewoon los bijkopen??

Als je nu je hoofdstel op het kleinste gaatje hebt, zou ik een maat groter kopen Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:52

Ik vraag wel gewoon aan mijn zadelmaker of ik het hoofstel mag passen en asl cob dan te klein is ruil ik hem wel in.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:29

Je kunt ook de maten opmeten van je paard met behulp van strotouw. Bijvoorbeeld de maat van de neusriem en van mondhoek naar mondhoek. Zo weet je zeker dat het hoofdstel straks past en hoef je maar een keer naar de zadelmaker.
Succes! Haha!