Mag je met een dresuurzadel zadelmak maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vronie

Mag je met een dresuurzadel zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:09

hee,

Heb een vraagje..me vriendin zegt dat je niet met een dresuurzadel mag beleren.
Nou is dus de vraag is het waar of niet en wat is dan de reden waarom het niet mag? Haha!
Ligt namelijk een zadel bij me paardje en miss mag ik die dan hebben/gebruiken en het is een dressuurzadel, is zonde van het geld als ik een nieuw zadel ga kopen Knipoog

Anoniem

Re: Mag je met een dresuurzadel zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:12

Nog nooit van gehoord dat dit niet mag.....

waarom zou het niet mogen?
Heb werkelijk geen idee.

Springzadel, dressuurzadel, VZHzadel, barefoot maakt niks uit, als het maar past lijkt mij het belangrijkste!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:12

Ben ik dan ook wel erg benieuwd naar. Ik heb namelijk ook een dressuurzadel. Maar mag mijn paardje pas over 1,5 jaar gaan beleren. Dus ik weet ook nog niet of het zadel wat ik nu heb wel goed zit bij haar. Ik hoop het wel want hij zit heeeeerlijk, haha

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:14

Tuurlijk mag dat, van wie zou het niet mogen? *LOL*

Ik ga ook mijn dressuurzadel gebruiken, want daar zit ik veel steviger in dan een vzh zadeltje.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:16

het hangt ook van jezelf af waar jij het prettigst in zit dat is ook belangrijk..
wij doen altijd met het vzh zadel omdat je hier makkelijker op blijft zitten als ze lekker gaan bokken..
bij een dressuurzadel zit je vrij snel vast zeg maar, maar dat is ook weer verschillend bij elk zadel natuurlijk
dus dat moet je helemaal zelf weten, vooral het goed passen is erg belangrijk

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:17

beetje vreemde redenatie!
Tuurlijk maakt het niet uit met welk SOORT zadel je je paard zadelmak maakt.
Het maakt wel uit of het zadel past of niet, en een paard zadelmak maken met een zadel met gebroken boom (hoor je nog wel eens) vind ik ook niks.
Heb zelf zowel VHZ als dressuur als barefootzadels gebruikt.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:19

Jaa, het is een gebruikt zadel en heeft op een fries gelegen maar als het zadel goed zit dan hoef ik geen nieuwe!:D

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:23

Wij beginnen altijd met een goed maar oud zadel, als ze dan een keer op de rug gaan liggen (niet dat dit ooit gebeurd is) dan kost het me in elk geval geen zadel.
Voor het onder de man brengen pakken we een zadel dat ten eerste natuurlijk past en vervolgens door de persoon het liefst gebruikt wordt. Meestal is dit een springzadel met van die knoppen voor en achter. IK zelf heb liever een dressuurzadel, zit toch het lekkerst.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:27

Ik heb mijn paard ook ingereden met een dressuurzadel. Dit kan gewoon hoor.
Enige reden om voor een vzh te kiezen is dat je met een vzh of springzadel vast zit. Je kunt bokken beter uitzitten.
Maar heb je een dressuurzadle met weinig wrong, dan maakt het niet uit, dan zijn de beugels ook op springmaat te gespen.
Echt met beugels op dressuurmaat, veel wrong en diepe zit zou ik niet zo snel voor kiezen. Dit omdat ik dan het gevoel heb dat bokken moeilijker uit te zitten zijn. de verlichte zit aannemen is dan haast onmogelijk

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:39

@Germie, dat wil ook niet altijd zo zijn, ik zit in mijn eigen vertrouwde dressuurzadel als een huis. Op een vzh of springzadel heb ik geen stevige houding en lig ik er sneller af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:41

Je mag het idd zelf weten
Veel ruiters zitten vaster op een spring of VZH zadel, vandaar vaak de keuze.

Maar je zit de posters voor me al, die een dressuurzadel fijner vinden Lachen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:46

Meestal rijd je een paard in met iets kortere beugels en een veelzijdigheidszadel, maar als jij liever een dressuurzadel hebt doe je dat toch?
Het belangrijkste is dat het zadel GOED op je paard past en dat JIJ je er vertrouwd in voelt!
Wij doen er altijd een bokriempje aan voor de zekerheid. Of je kunt een beugelriem of touw om de hals van je paard doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:07

het ligt er helemala aan waar jij fijner in zit,

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:13

mijn paardenfysiotherapeut zei idd ook dat dressuurzadels niet goed zijn voor jonge paarden.. ik zal eens navragen hoe en wat! Knipoog

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 22:32

Vind zelf een dressuurzadel lekker zitten Bloos
Maar ik dacht dal dat het niet goed was voor een jong paardenrugje Knipoog
Ik wacht op je antwoord! Tong uitsteken

jermaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:34

Als het zadel op het paard past, en je zit er zelf goed in maakt het in mijn ogen niet uit wat voor zadel je gebruikt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:38

Er is hier ergens een topic geweest van heeeeeeel veeeeeel bladzijdes over dat dressuurzadels slecht voor de rug van een paard zouden zijn, ivm de diepe zit en de boom die daarvoor gebruikt wordt. Misschien dat ze dat bedoelen.

Ik heb al heel wat paarden mee zadelmak gemaakt met een dressuurzadel, nooit problemen gehad.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 22:40

okee maar wat is nou het verschil voor het paard zelf, aan zon zadel? Vork

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:46

volgens dat topic krijgen paarden rugpijn van een dressuurzadel.

Ik zelf denk dat het voor het paard geen ene fluit uitmaakt, als het maar fatsoenlijk past! Weet ik eigenlijk wel zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:49

Mijn kieffer springzadel heeft dezelfde boom als een kieffer dressuurzadel van dezelfde leeftijd.
Alleen de zweetbladen zijn anders. Aldus de zadelmaker

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:02

asjemenou schreef:
Er is hier ergens een topic geweest van heeeeeeel veeeeeel bladzijdes over dat dressuurzadels slecht voor de rug van een paard zouden zijn, ivm de diepe zit en de boom die daarvoor gebruikt wordt. Misschien dat ze dat bedoelen.

Ik heb al heel wat paarden mee zadelmak gemaakt met een dressuurzadel, nooit problemen gehad.

maar niet elk dressuurzadel heeft een diepe zit dus je kunt niet zeggen in het algemeen dressuurzadel veroorzaken rugklachten..
maar goed dit topic gaat over wat anders en ik denk dat je aan de rest van de posten wel kunt merken dat het niet zoveel uitmaakt welk zadel je gebruikt als je jezelf er maar prettig mee voelt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:38

Ik geef ook de voorkeur aan het rijden van een jong paard met een vzh zadel. Een dressuurzadel geeft je al gauw een diepere zit. Bij ons op stal worden de paarden ook beleerd met een gewoon zadel en wanneer balans e.d. okee is, gaat er evt. een dressuurzadel op.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:40

hahaha wat is dit nu voor een vraag? Tuurlijk mag dat! Of het fijn is, is een tweede, maar een zadel is een zadel.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:49

Ik zit juist veel steviger op een dressuurzadel. Ik heb het gevoel dat ik er dan minder snel van af zou vallen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:06

xjildou schreef:
asjemenou schreef:

maar niet elk dressuurzadel heeft een diepe zit dus je kunt niet zeggen in het algemeen dressuurzadel veroorzaken rugklachten..
maar goed dit topic gaat over wat anders en ik denk dat je aan de rest van de posten wel kunt merken dat het niet zoveel uitmaakt welk zadel je gebruikt als je jezelf er maar prettig mee voelt.

Hoezo gaat dit topic over wat anders?
Haar vriendin zegt dat je paarden niet zadelmak mag maken met een dressuurzadel, TS vraagd waaom niet, en ik geef een reactie over waarom ze dat misschien zal vinden, namelijk omdat sommige mensen denken dat een dressuurzadel slecht is voor de rug van een paard.
Zelf ben ik het hier totaal niet mee eens, maar als je dat topic gevolg had dan weet je dat er toch heel veel mensen wel zo over denken.