Bandages? Ja of nee.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bandages, ja of nee?

1. Altijd, ik doe meestal zwaar werk en heb ze nodig daarvoor.
16 (8%)
2. Altijd, omdat ik het mooi vind staan.
6 (3%)
3. Soms, voor het zwaardere werk.
19 (9%)
4. Soms, in een speciale situatie (b.v. fotoreportage).
55 (28%)
5. Nooit, ik rij met peesbeschermers en/of strijklappen.
53 (27%)
6. Nooit, ik rij niet met beenbescherming.
45 (23%)

Totaal aantal stemmen: 194

Lancome

Bandages? Ja of nee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:00

Ik ben wel eens benieuwd wie hier allemaal bandages gebruiken en waarom?

Zelf gebruik ik ze nooit omdat dierenartsen en fysiotherapeuten mij verteld hebben dat bandages alleen maar gebruikt dienen te worden bij zwaar dressuurwerk om de pezen te ondersteunen. Aangezien ik op L niveau train en dus niet zo zwaar gebruik ik alleen peesbeschermers en strijklappen voor het aantikken. Als je teveel onnodig met bandages zou rijden zou het volgens hen zelfs de werking van de pezen verminderen omdat de bandages teveel de werking van de pezen overnemen. Ook zouden bandages niet afdoende bescherming geven tegen het aantikken van de pezen met de achterhoeven en zeker met ijzers zou dat wel nodig zijn.

Wat vinden jullie daar nu van?

Ik heb er een Poll van gemaakt.

Reacties zijn welkom in dit Topic maar hou het gezellig en leuk en laat elkaar zijn/haar mening geven en laat elkaar in de waarde Cool

Nickeltje

Re: Bandages? Ja of nee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:02

Persoonlijk ben ik tegen het gebruik van bandages bij werk.
Vaak worden bandages niet goed aangelegd en wordt het binnen de bandage heel heet. Zo heet en broeierig dat pezen kunnen beschadigen...

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:14

Ik heb gekozen voor optie 5. Ik rijd altijd met peesbeschermers en strijklappen, ook tegen het aantikken. Ik heb wel bandages, maar die gebruik ik echt zelden. Als het droog is wil ik ze nog wel eens omdoen als setje bij een dekje als ik ergens heen ga ofzo, maar dit is echt zelden...

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:20

Ik heb optie 1 gekozen. Elke dag vierkant in de bandages. Ik denk namelijk dat ik de kogels er mee kan ondersteunen en daarnaast beschermen ze tegen aantikken. Ik gebruik speciale onderlappen zodat de temperatuur onder de bandage niet te hoog kan oplopen.
Net als Nickeltje ben ik van mening dat het wel wat ervaring vereist voordat je een bandage helemaal perfect kan aanleggen.

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:23

Ik heb bandages alleen bij het zwaardere werk. Bij gewoon het bos in of gewoon in de bak aan het werk staat hij gewoon in de peesjes+strijkjes.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:23

Ik ben weer vervelend, ik mis een optie!

Ik rijd altijd dressuur met bandages, wanneer ik longeer of spring gaan de peesjes, kogeltjes en springschoenen erom!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:26

Ik rij soms met bandages, als ik daar zin in heb en er is geen modder, anders met peesbeschermers.
Ik heb geen directe motivatie om wel met bandages te rijden. Ze ondersteunen en verstevigen NIET, maar geven wel wat bescherming. Ik vind het er gewoon leuk uitzien Clown Meestal spring ik niet met bandages omdat je dan toch een groter risico hebt op aantikken. Dan liever betere bescherming.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:26

Gebruik bijna altijd bandages tijdens het werk. Ik heb tijdens mijn werk op een paardenkliniek geleerd dat ze juist veel beter beschermen. (rondom). Ook wordt de temperatuur er veel klager onder dan onder een peesje van plastic/kunststof (deze kan geen lucht doorlaten). Ook schuren peesjes met zand veel meer als een bandages want daar komt normaal gesproken niet echt zand tussen. Is er heel veel drek dan wil ik wel eens voor een peesje kiezen. Maar anders echt bandages.
Ben wel van mening dat er maarr weinig mensen correct bandageren. Doe je het verkeerd dan kan het veel schade aanrichten.

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:28

Ik kies voor optie 5, omdat ik gewoon te lui ben voor bandages Tong uitsteken en peesjes geven meer bescherming dan bandages, als een paard zichzelf aantikt, worden de pezen niet goed beschermd met bandages, daar trapt hij gewoon doorheen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:29

Ik heb optie 5 gekozen, omdat ten eerste ik er geen tijd heb om ze haast om te doen en ik vind zelf dat de benen te warm worden.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:33

Ik nooit. Niet met bandages, niet met peesbeschermers,... Ik spring ook wel niet, als ik dat wel zou doen zou ik misschien wel iets van bescherming overwegen.
Waarom niet? Het is mij zwaar afgeraden door de dierenarts. Door de constante ondersteuning die bandages bieden nemen ze teveel het werk van de pezen over, waardoor de pezen aan sterkte verliezen. Gevolg? Sneller peesblessures, zeker als de bandages eens een keertje afmoeten. Bescherming tegen het 'aantikken' bij dressuur vind ik persoonlijk vrij onozel. Als een paard aantikt is dat een teken dat hij op één of andere manier zijn poten verkeerd neerzet, een correct lopend paard tikt niet aan. Door al die bescherming voelen ze daar niks van en blijven ze hun poten verkeerd neerzetten, laat een paard eens gewoon lopen.. Zonder die bescherming leert hij zijn poten wel ergens anders neerzetten.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:23

ik weet niet of het wel echt waar is dat bandages en peesbeschermers de pezen ondersteunen, in 1 boek las ik van wel, maar in een ander boek las ik dat het gewoon een fabeltje was. Volgens mij kan het dus geen kwaad om peesbeschermers of bandages aan te doen, mits ze correct worden aangebr8. Als ze de pezen toch niet ondersteunen,zoals ik in dat ene boek las, "nemen ze het werk van de pezen" dus niet over, en kunnen ze ook geen kwaad. En springen of zeker cross e.d. zonder beenbescherming is gewoon gevaarlijk!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:27

heb ook nooit strijklappen / bandages om..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:38

Als ik thuis rij, gebruik ik niks aan beschermers. Als ik cross, op training of op wedstrijd, heb ik rondom speciale beschermers met stevige stukken er in voor als ze over een boom heen glijdt.
Die zijn van het merk NEW en ademend. Wat ook wel nodig is, als je de waterbak doorgeweest bent en er komt vocht tussen en ze zouden niet ademen, krijg je hele nare boeiende dingen...
Maar alleen bij dit soort dingen gebruik ik speciale beschermers.
Verder nooit wat ook niet met M2 dressuur training. Ik wil niet continu alles ondersteunen, als ze dan lekker in de wei loopt zonder die ondersteuning, zou ze denk ik makkelijk zwikken omdat de koten die je tijdens het rijden ondersteunt, nu ineens niet ondersteund zijn...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:40

Ik koos optie 4. Voor foto's is het toch net even mooier Haha! of als ik eens met mijn paard wil pronken, steek ik hem wel eens in een leuk setje. Maar hij heeft het niet nodig, dus gebruik ik ze echt amper alleen voor het mooie. Van 1X in de maand(of nog niet) met bandages te rijden gaat mijn paard niet dood Clown En met springen(bij hogere sprongen) gebruik ik meestal peesjes/strijkjes
Edit: verder ben ik het eigenlijk wel eens met tantjeuh...

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:48

Ik gebruik bandages omdat die mooier staan in een setje (vind ik Knipoog ) en omdat ze bescherming geven natuurlijk Lachen

xxx

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:04

Ik gebruik helemaal niks, heeft ze niet nodig Lachen

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:30

DeSa schreef:

Hetzelfde als DeSa Knipoog

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:35

Ik bandageer ze elke dag vierkant, alleen wanneer de bak een modderbad is dan doe ik peesbeschermers om Vork

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:40

ik rij zonder peesjes en zonder bandages, optie 6 dus...
een paard krijgt weke benen en zwakkere doorbloeding van al die bescherming... tjah, op de trailer krijgen ze bescherming om... verder moeten ze maar gewoon sterke spieren en stevige pezen krijgen en zelf de klappen opvangen...
een paard moet in mijn ogen wel een beetje paard blijven... ook de wedstrijdpaarden, hoewel ik wel begrijp (heel goed zelfs) dat je in een cross de benen beschermt... maar daar doe ik niet aan, ik dressuur, rij in het bos (daar spring ik nooit) en af en toe spring ik (een keer per 2 weken) en dan spring ik niet hoog, gewoon max. 60cm ofzo... bescherming vind ik dan niet nodig...

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:42

Ik doe bijna altijd peeskappen/struiklappen om, alleen nu heeft ze een wondje dus doe ik of bandages om of gewoon niks

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:06

Ik gebruik 3 in 1 beschermers. zijn veel fijner dan bandages die iedere dag weer gewassen kunnen worden en fijner dan peesbeschermers omdat ze ook de voorkant van het been beschermen en beter passen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:14

Ik gebruik bijna altijd 3 in 1 beschermers maar als ik mij paard in set wil hebben dan doe ik wel peesjes of bandages om.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:18

Bandages is alleen sier en het kan op een blessure uitlopen als je ze niet kan aanleggen .. zelf ben ik meer voor de peesjes das dan wel niet zo mooi maar het beschermt wel!! Bandages echt totaal niet..

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:35

DeSa schreef:

Ik ook niet. En als ik ze zou willen gebruiken, zou ik nog niet weten hoe ik ze om moest doen Bloos
Bovendien doe ik nooit zwaar werk en dan vind ik het ook een beetje overbodig. Volgens mij beschermen ze ook minder?